Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Med tåg finns komplikationen att man sitter på det i godan ro bara för att upptäcka, eller upptäckas, sitt misstag. På bussen kan det redas ut redan när man har tagit ett litet kliv ombord.

 

Underförstått: Om man tillåts kliva ombord utan att först visa biljett, för att det ska underlätta för tågoperatören, då har tågoperatören en moralisk skyldighet att visa större hänsyn än vad Poca visades av det förbaskade Blå Tåget.

Håller jag med om. Dessutom hade det av andra skäl varit lämpligt med spärrar vid ingången till plattformen vid exempelvis Västtrafiks pendeltåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller jag med om. Dessutom hade det av andra skäl varit lämpligt med spärrar vid ingången till plattformen vid exempelvis Västtrafiks pendeltåg.

Eller så skulle tågen stanna på annan del av perrongen, räcker den inte till får de väl bekosta en förlängning.

Det är rätt sällan man stiger på fel flyg, då varje flygbolag har sin "gate"

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så skulle tågen stanna på annan del av perrongen, räcker den inte till får de väl bekosta en förlängning.

Det är rätt sällan man stiger på fel flyg, då varje flygbolag har sin "gate"

De betalar ju för infrastrukturen, jag utgår från att plattformarna ingår i den. Man får väl försöka placera olika tåg vid olika plattformar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den sträcka jag ibland åker (tidigare dagligen) så samtrafikeras spåren av SJ och SL. Mellan vissa stationer så är det fullt möjligt att åka med båda alternativen. Men det är min uppfattning att det är ytterst sällsynt att folk kliver på fel tåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article18325769.ab

"Ty ­dåligt underhåll är lönsamt för somliga, nämligen för de ”entreprenörer” som på en sorts ”marknad” skall slåss om underhållsuppdragen. Den vinner som erbjuder lägst pris, vilket tågresenärerna är lyckligt omedvetna om. Dessutom ser underhålls­bolagen till att göra så lite som ­möjligt åt det underhåll de har ­kontrakt på till sitt konkurrenskraftiga låga pris. För att i stället avvakta akuta fel med utryckningar där de kan debitera per timme. Med andra ord, ju sämre underhåll desto mer lönsamt för de fria marknadskrafterna. Och desto farligare för passagerarna."

(Min fetstil)

 

"Det politiska problemet är att de flesta partierna har skuld i den här hanteringen."

...

"Men om miljöpartisterna kunde be om ursäkt för sin naiva medverkan till att rasera skolan borde väl även en god socialdemokrat kunna ändra sig."

...

"vi faktiskt inte tycker att lönsamhet för privata entreprenörer är viktigare än tågpassagerares liv. "

  • Rösta upp 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plus på det Telly.

Men jag förstår inte, spelar det nån roll egentligen vilket företag som lagar en rälsbit det borde va nån som har ansvaret och tittar efter fel och ser till att det funkar och uppfyller minsta säkerhetskrav och sen skickar ut uppdragen till lämplig aktör, om nu SJ/Banverket klarade av det förut borde man väl kunna ha samma spår-kolls-funktionsansvar på Trafikverket, kan det va så svårt egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plus på det Telly.

Men jag förstår inte, spelar det nån roll egentligen vilket företag som lagar en rälsbit det borde va nån som har ansvaret och tittar efter fel och ser till att det funkar och uppfyller minsta säkerhetskrav och sen skickar ut uppdragen till lämplig aktör, om nu SJ/Banverket klarade av det förut borde man väl kunna ha samma spår-kolls-funktionsansvar på Trafikverket, kan det va så svårt egentligen?

Det blir svårt om det är 3-4 led emellan beställare och utförare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på Västnytt nu att Trafikverket först hävdade att tåget gick i 10 km/h när det spårade ur... Artikel här med tv-inslag. Det verkar som att Trafikverket har gett sig den på att tona ned allting så mycket som möjligt och stoppa huvudet i den grusblandade snösanden...

 

Det verkar vara så dom jobbar Trafikverket, tona ner allting alltså. vid urspårningen som va i huddinge för några veckor sen blev jag och några kollegor utringda ifrån småland för att komma dit och hjälpa dom att bygga en ny växel, alternativt "renovera" den gamla. Vi stod där 2dagar+2nätter innan vi fick några order om vad som skulle ske, dom kunde inte ta några beslut om vad vi skulle göra. Men till media sa dom att vi jobbade för fullt.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det verkar vara så dom jobbar Trafikverket, tona ner allting alltså. vid urspårningen som va i huddinge för några veckor sen blev jag och några kollegor utringda ifrån småland för att komma dit och hjälpa dom att bygga en ny växel, alternativt "renovera" den gamla. Vi stod där 2dagar+2nätter innan vi fick några order om vad som skulle ske, dom kunde inte ta några beslut om vad vi skulle göra. Men till media sa dom att vi jobbade för fullt.

Tack för ditt vittnesbörd! Mycket intressant! Har du en känsla av att det som skedde (eller snarare inte skedde) i Huddinge är symtomatiskt för hur det går till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt vittnesbörd! Mycket intressant! Har du en känsla av att det som skedde (eller snarare inte skedde) i Huddinge är symtomatiskt för hur det går till?

 

Man får den känslan iaf tycker jag, bara lek med pengar. Drar inte alla över en gräns nu men man kan undra vad det är för jävla folk som jobbar där, kommer nyexaminerad och förstår knappt hälften av verkligheten för det stod inte i deras böcker. En kollega var med om att det va en yngre kille som kom ut ifrån Trafikverket och skulle titta efter nytt material dom beställt, trafikverkaren frågade kollegan var den nya rälsen dom hade lastat av låg. han svarade honom att den ligger där borta, varpå Trafikverkaren svarade att NEJ där ligger bara gammal rostfärgad räls. (Det va bara nya räler i högen)

Tydligen förväntade han sig att rälsen kommer blankpolerad när den är ny.

 

Ingen jätte grej men ahh det är ofta det är sånt där med att dom inte förstår verkligheten utan bara kollar på vad som står på ett A4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Man får den känslan iaf tycker jag, bara lek med pengar. Drar inte alla över en gräns nu men man kan undra vad det är för jävla folk som jobbar där, kommer nyexaminerad och förstår knappt hälften av verkligheten för det stod inte i deras böcker. En kollega var med om att det va en yngre kille som kom ut ifrån Trafikverket och skulle titta efter nytt material dom beställt, trafikverkaren frågade kollegan var den nya rälsen dom hade lastat av låg. han svarade honom att den ligger där borta, varpå Trafikverkaren svarade att NEJ där ligger bara gammal rostfärgad räls. (Det va bara nya räler i högen)

Tydligen förväntade han sig att rälsen kommer blankpolerad när den är ny.

 

Ingen jätte grej men ahh det är ofta det är sånt där med att dom inte förstår verkligheten utan bara kollar på vad som står på ett A4.

Hahaha, den var bra! "Gammal rostfärgad räls". :D Om det är så där rent allmänt förstår jag att man får problem när det händer allvarliga saker... <_<

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är det läge att sparka underhållspersonal?

Grattis InfraNord..

 

Blir det bättre nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansvar för järnvägen borde banne mig vara en valfråga!

 

Förstår inte hur man ska klara sina åtaganden med färre anställda och minskat antal tools, får inte ingjörerna lära sig räkna längre eller är det ekomerna som inte kan räkna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan anbringa min devis härnedan på regeringen

Ser man inte problemet kan man heller inte lösa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idiot, kostar väl inget för dem att hon fortsätter. Att kort krånglar behöver inte va personens fel utan bankens, släng av banken i så fall.

 

(jag körde tre kids gratis häromveckan när det regna, jag truga att de skulle följa med, tyckte inte de skulle gå där det var mörkt, det kosta mig tid, pengar och min arbetsgivare lite lite bränslepengar men vadå, spela ingen större roll, de blev glada och torrare och inte påkörda)

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idiot, kostar väl inget för dem att hon fortsätter. Att kort krånglar behöver inte va personens fel utan bankens, släng av banken i så fall.

 

(jag körde tre kids gratis häromveckan när det regna, jag truga att de skulle följa med, tyckte inte de skulle gå där det var mörkt, det kosta mig tid, pengar och min arbetsgivare lite lite bränslepengar men vadå, spela ingen större roll, de blev glada och torrare och inte påkörda)

+ 1 :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter man och läser tidningen är det väl lätt hänt att missa stationen. Kiwi kan säkert förklara hur det är möjligt. Hoppas det inte var han i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter man och läser tidningen är det väl lätt hänt att missa stationen. Kiwi kan säkert förklara hur det är möjligt. Hoppas det inte var han i alla fall.

Har hört om andra fall där det har hänt. Verkar egentligen inte konstigare än att en bussförare missar en hållplats eller att en pilot landar på fel flygplats. Skillnaden är väl mest kraven på de olika fordonens förare.

 

Om jag minns rätt så finns det några Öresundståg som kör Göteborg - Köpenhamn varje timme och några som kör Göteborg - Halmstad en halvtimme senare. De som åker till Danmark gör ett stopp i varje kommun, de som går till Halmstad stannar lite oftare. Kan det handla om att föraren var van att köra förbi Åsa? Har det nyligen gjorts schemaändringar för förarna så att de kör en rutt till Göteborg och en annan från Göteborg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan berätta att jag är oskyldig. ;) Har ännu inte missat en station under de år jag hittills har jobbat.

 

Anledningen är enkel: Dålig uppmärksamhet.

 

Varje lokförare i Sverige har en individuell tidtabell (eller »körplan« som de numera kallas) framför sig, där det klart och tydligt står angivet var och när tåget ska göra uppehåll för resandeutbyte. Den ska följas, om inte annat blir ordergivet (vilket kan hända). Sedan kan föraren bli distraherad av någonting – tågvärden kommer in och pratar, driftledningen ringer, ett rådjur blir nästan påkört — men samtidigt är vi förare utvalda för att vi kan göra flera saker samtidigt.

 

Ett annat problem är att man hamnar i en rutin. Åsa är fortfarande en relativt ny station och ligger mitt ute i ingenstans. Det finns i princip inga hus längs med spåren som skvallrar om att det snart kommer en tätort som troligtvis har en plattform. Har man då kört sträckan ett hundratal gånger genom åren och bara blåst förbi i 180 km/h varje gång, krävs det att man bibehåller sin koncentration och inte faller in i rutinen som säger att det bara är att luta sig tillbaka.

 

Med andra ord är det förarens fel.

 

Och ja, det är bara Öresundstågen som går Halmstad-Göteborg-Halmstad som gör uppehåll i Åsa. Övriga Öresundståg kör förbi som de alltid har gjort.

 

Ska faktiskt köra förbi Åsa två gånger i kväll och sedan göra uppehåll där lika många gånger. Ni får se i Expressen om jag misslyckades. ;)

 

 

/ Kiwi

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan berätta att jag är oskyldig. ;) Har ännu inte missat en station under de år jag hittills har jobbat.

 

Anledningen är enkel: Dålig uppmärksamhet.

 

Varje lokförare i Sverige har en individuell tidtabell (eller »körplan« som de numera kallas) framför sig, där det klart och tydligt står angivet var och när tåget ska göra uppehåll för resandeutbyte. Den ska följas, om inte annat blir ordergivet (vilket kan hända). Sedan kan föraren bli distraherad av någonting – tågvärden kommer in och pratar, driftledningen ringer, ett rådjur blir nästan påkört — men samtidigt är vi förare utvalda för att vi kan göra flera saker samtidigt.

 

Ett annat problem är att man hamnar i en rutin. Åsa är fortfarande en relativt ny station och ligger mitt ute i ingenstans. Det finns i princip inga hus längs med spåren som skvallrar om att det snart kommer en tätort som troligtvis har en plattform. Har man då kört sträckan ett hundratal gånger genom åren och bara blåst förbi i 180 km/h varje gång, krävs det att man bibehåller sin koncentration och inte faller in i rutinen som säger att det bara är att luta sig tillbaka.

 

Med andra ord är det förarens fel.

 

Och ja, det är bara Öresundstågen som går Halmstad-Göteborg-Halmstad som gör uppehåll i Åsa. Övriga Öresundståg kör förbi som de alltid har gjort.

 

Ska faktiskt köra förbi Åsa två gånger i kväll och sedan göra uppehåll där lika många gånger. Ni får se i Expressen om jag misslyckades. ;)

 

 

/ Kiwi

+ 1 Kul skrivet! :D:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...