Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SJ, SJ, vad är felet?


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Men Semmelman, ingår du inte nu i ett stort och mycket gammalt drev mot svenska myndigheter...

 

Det började väl (förmodligen långt tidigare) med den muntra beskrivningen några sidor in på Strindbergs Röda Rummet från 1879:

 

Jag skall bara ge dig en interiör ifrån ett av de sex verk,

jag skrev in mig uti. De fem första lämnade jag genast

av den naturliga orsak att där inte fanns något arbete.

Varje gång jag kom upp och frågade om det fanns nå-

got att göra, så blev svaret alltid: Nej! och såg heller ald-

rig någon som gjorde något. Och det, oaktat jag var i så-

dana anlitade verk som Kollegiet för Brännvinsbränningen,

Kansliet för Skatternas påläggande och Generaldirektio-

nen för Ämbetsmännens Pensioner. Men när jag såg des-

sa massor av tjänstemän, som krälade på varandra, rann

den tanken på mig, att det verk, som skulle utbetala alla

dessas löner, dock måtte ha något att göra. Jag skrev följ-

aktligen in mig i Kollegiet för utbetalandet av Ämbetsmän-

nens löner.

 

men det är ju ett tag sedan. Alltsedan 80-talets hetsjakt för ökad effektivitet och 90-talets anorektiska slimmande av all "tärande" offentlighet så har nog tjänstemän i allmänhet, och de på Trafikverket i synnerhet, det ganska svettigt. Att döma av Stefan Nybergs bok Det stora tågrånet fr. 2011, så sysslar dessa, helt i enlighet med det uppdrag de fått av de ytterst ansvariga politikerna, mest med att utarbeta upphandlingsunderlag, granska offerter och skriva komplicerade kontrakt med utförare.

Jag tror i själva verket att nidbilden av svenska myndigheter (jag arbetar själv på en högskola, så jag inte bara tror utan tycker) är ett illasinnat falsarium. Det är oerhört längesedan tjänstemännen satt och formerade pennor, rapade, kliade sig på magen, fes och försvann.

Redigerad av iKnattarna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför adresserar du det bara till mig? Varför inte poca och alix och flera som tyckte det lät mycket med 82% administration eller ville svepa med kvasten?

Tycker inte Du att det låter lite väl mycket 82% till administration och 18% till gubbarna på spåren som gör själva jobbet? (om det nu är sant vet vi inte men det vi diskuterar)

Och skall man låta bli att kritisera för att man kritiserat statliga verk sen Strindbergs dagar? Vad har det med saken att göra egentligen. Men om det nu är så att de skriver komplicerade kontrakt med utförare till den graden, 82%, tycker du inte att det känns lite ovarsamt med våra pengar, vore det inte bättre med ett system där t ex banverket har anställt x antal gubbar som det går åt att utföra alla arbeten och sen ha typ 2% administration, 0% vinst, kunde vi ju lägga många x miljarder på skolor, sjukvård, försvar, nya spår, etc etc, eller sänka skatterna eller vad som helst annat egentligen?

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som gammal byråkrat måste jag ändå i allmänhet ta byråkratin i försvar. Det finns planering, lagar, regler, bevakning och allsköns uppgifter som måste utföras oavsett om underhåll sker eller ej. För att göra en liknelse: Om en biograf ska ge en föreställning måste det finnas en biografmaskinist, till samma kostnad, oavsett om det kommer en besökare eller 100 besökare. Ungefär så. Om nu Trafikverket får väldigt lite pengar överhuvudtaget, lär det mesta gå åt till att hålla organisationen i funktion. Fast vad gäller Trafikverket i synnerhet vet jag inte tillräckligt mycket för att ge ris eller ros. Visst finns det en risk att byråkratier växer i onödan.

 

Varför adresserar du det bara till mig? Varför inte poca och alix och flera som tyckte det lät mycket med 82% administration eller ville svepa med kvasten?

Tycker inte Du att det låter lite väl mycket 82% till administration och 18% till gubbarna på spåren som gör själva jobbet? (om det nu är sant vet vi inte men det vi diskuterar)

Och skall man låta bli att kritisera för att man kritiserat statliga verk sen Strindbergs dagar? Vad har det med saken att göra egentligen. Men om det nu är så att de skriver komplicerade kontrakt med utförare till den graden, 82%, tycker du inte att det känns lite ovarsamt med våra pengar, vore det inte bättre med ett system där t ex banverket har anställt x antal gubbar som det går åt att utföra alla arbeten och sen ha typ 2% administration, 0% vinst, kunde vi ju lägga många x miljarder på skolor, sjukvård, försvar, nya spår, etc etc, eller sänka skatterna eller vad som helst annat egentligen?

Ähum, jag har nog snarare tagit byråkrati i allmänhet i försvar, se ovan, men valt att inte uttala mig specifikt om Trafikverket, utan förhållit mig skeptisk, samt presenterat lite uppgifter och ifrågasatt källan. Däremot reagerade jag häftigt på uppgiften att man visste om spårfelet men valde att blåsa på ändå. Fast det gjorde jag i ett anfall av förtrytelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför jag skrev det med kvasten. Men hur som helst det var inte bara jag som ville kvasten skulle gå i toppen och tyckte 82% lät mycket. SJ (sveriges järnvägars) verkar inte funka så bra vad man ser, men jag vet inte om iKnatte tycker allt verkar bra med gamla SJ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför jag skrev det med kvasten. Men hur som helst det var inte bara jag som ville kvasten skulle gå i toppen och tyckte 82% lät mycket. SJ (sveriges järnvägars) verkar inte funka så bra vad man ser, men jag vet inte om iKnatte tycker allt verkar bra med gamla SJ?

 

Du känner mig dåligt.

Felet är ju att Trafikverket "helt i enlighet med det uppdrag de fått av de ytterst ansvariga politikerna, mest [sysslar] med att utarbeta upphandlingsunderlag, granska offerter och skriva komplicerade kontrakt med utförare. Det är det bara tjänstemän som kan göra, knappast banarbetare, och det är administration och ingenting annat.

 

Jag tycker hela avregleringen av SJ från början till slut har varit en idiotisk idé utan några som helst påtagliga positiva effekter öht. Bengt Furbäck var GD för SJ 1978-88. Han genomförde rätt mycket effektiviseringar och populäriseringar av företaget utan att någon tokavreglering av hela marknaden var nödvändig. Likadant tycker jag om apoteksavregleringen. Däremot menar jag att avregleringen av telemarknaden varit lyckosam. Jag är ingen ideolog i det avseendet, bara pragmatisk.

(jag har för mig :fundersam: att du gett uttryck för andra åsikter därvidlag...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast då fatta du kanske inte vad vi diskuterade, han vem det var nu skrev att av 100 kr som ska gå till spåren (antagligen mena han spår och ledningar å avisning å allt) så gick 82% av dem till administration (göra löner och offertar etc). Om det nu stämmer så är det väldigt dåligt tycker jag. Om Trafikverket får totalt 100 miljarder (tar bara en summa jag har ingen aning) till järnvägarna så menade han att 82 miljarder gick till administration och endast 18 miljarder till gubbar på spåren å allt det, det han mena, om det stämmer vilket det kanske inte gör det vet vi inte så tycker alla fall jag att det verkar ganska konstigt.

...Om jag tittar där jag jobbar så är det tre som sitter på kontoret, chef plus nånting oklart plus en ekonom, ett sextital som jobbar på "spåret", det gör i stora slängar att siffran här är att 5% går till administration, och 95% till verksamhetens syfte, det är helt i sin ordning, mer än helt omvänt mot Trafikverket, fast det klagas på det oxå ibland ska sägas, för några årtionden sen var det två halvtidare på kontoret, 2% administration alltså.

 

Eh... näej det där är helt i min stil, jag har oftast en pragmatisk inställning. Och i fråga om apotek har jag uppfattningen att vi än inte riktigt vet hur lyckat eller misslyckat det var, lite tidigt än. Och om tele håller med helt. Och om avregleringen av SJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trafikverket krävs på ersättning. (TV-inslag)

 

"Nu kan Trafikverket få betala för det eftersatta underhållet av järnvägen i Västsverige. Bara på Kinnekullebanan drabbas mer än 8 000 resenärer i veckan av långsamma eller helt inställda tåg och det kostar Västtrafik 150 000 kronor om dagen. Pengar man nu planerar att kräva Trafikverket på."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trafikverket krävs på ersättning. (TV-inslag)

 

"Nu kan Trafikverket få betala för det eftersatta underhållet av järnvägen i Västsverige. Bara på Kinnekullebanan drabbas mer än 8 000 resenärer i veckan av långsamma eller helt inställda tåg och det kostar Västtrafik 150 000 kronor om dagen. Pengar man nu planerar att kräva Trafikverket på."

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går väl fler tåg :whistling:

 

Fast rubriken "... Fastnade själv i pendelkaoset" var väl lite väl tillspetsad. Hon blev en kvart sen...

Liten mjukstart..hon skall väl åka fler dagar :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snackade lite öl och tåg med en lokförare från Aberdeen. Det där med att alla skyller på alla och att alla har underentreprenörer i flera led, som alla vill tjäna pengar, kände han igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article18177381.ab

 

"Svenska järnvägen är en läxa till liberala fanatiker"

 

""Sverige har Europas mest avreglerade, privatiserade och konkurrensutsatta järnväg. Vi ligger före Tyskland, Storbritannien och ­Nederländerna."

 

"Enligt borgerlig mytologi borde det innebära att vi också har Europas bästa järnväg. Ju fler privata initiativ, ju fler aktörer som drivs av vinstintresse, desto­ bättre blir det för medborgarna eller snarare kunderna.

Men vi har inte Europas bästa järnväg vilket knappast överraskar de resenärer som huttrande väntar på försenade och inställda tåg."

"Jag har hämtat dem <uppgifterna, Tellys anmärkning> från den statliga utredningen om järnvägens organisation som presenterades för en dryg månad sedan. Utredningen finns att hämta på regeringens hemsida, SOU 2013:83.

Den borde vara obligatorisk läsning för liberala fanatiker."

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har hämtat dem <uppgifterna, Tellys anmärkning> från den statliga utredningen om järnvägens organisation som presenterades för en dryg månad sedan. Utredningen finns att hämta på regeringens hemsida, SOU 2013:83.

Den borde vara obligatorisk läsning för liberala fanatiker."

Och som vanligt är sanningen mer komplex än att "det är regeringens fel"... :)

 

Ladda ner utredningen – och ni finner ett kollage på framsidan med gamla tidningsurklipp. Alla med samma budskap: Järnvägen fungerar inte. Bland de äldsta finner vi följande exempel:

  • ”Nu börjar det igen - pendeltågseländet” av Arne Wirén, Expressen, 14 december 1981
  • ”De inställda tågens land” av Sture Lindmark, Expressen, 28 december 1981
  • ”Inga tåg kom, inga tåg gick” av Lena Katarina Swanberg, Expressen, 4 januari 1982
  • ”Inga tåg i rätt tid” av Erik Lidén, Svenska Dagbladet, 5 januari 1982
  • ”SJ-chefens råd till resenärerna: Ta bilen i stället” av Robert Aschberg, Expressen, 6 januari 1982
  • ”Snöproblem även för SJs godsfart” av Paul E. Branke, Dagens Industri, 8 januari 1982
  • ”Snålhet och schabbel bäddade för pendeltågseländet” av Paul E. Branke, Dagens Industri, 29 januari 1982
  • ”Sena tåg kostar SJ 500 milj” av Torgny Hinnemo, Svenska Dagbladet, 2 december 1987

Eller var de "liberala fanatikerna" i farten redan då?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och som vanligt är sanningen mer komplex än att "det är regeringens fel"... :)

 

Visst är det så. Men den nuvarande regeringen har inte gjort något som förbättrat situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återför hela SJ till Staten !!

Varför upprepa andras misstag?

Läs hela artikeln

http://www.dn.se/ekonomi/mp-vill-ge-sj-ensamratt-till-trafiken/

 

 

De (MP) gillade väl inte att SJ rustar upp för att ge oss kunder bättre service. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De (MP) gillade väl inte att SJ rustar upp för att ge oss kunder bättre service. :wacko:

Är det inte viktigare att det finns en fungerande räls än att lyxigare vagnar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...