Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rädda SAAB eller inte?


canoner

Rekommendera Poster

Nja, finns redan nästan hundra tankställen i Sverige och det finns inga större problem med transport dit. De har ju anävnt detta flera år nu.

Däremot är det rätt att det inte räcker om alla skulle köra biogas, men det behövs ju inte heller, elbilar är ju bra i storstäderna, sen kommer andra bättre dieselprodukter i framtiden gjort på t ex svartlut. Har för mig att de själva uppgav att de kunde försörja 80-90% av alla bilar med biogas i framtiden och om det är sant vilket jag inte har nån aning om men om så är ju det mer än tillräckligt bra för att va nåt att räkna med.

 

92 publika tankställen finns idag enligt gasbilen.se

 

Än värre är att inget av dessa finns i småländska regionen. att åka 5-10 mil för att tanka känns iallafall inte för mig attraktivt ur varken ekonomisk eller miljösynpunkt.

 

Men ja jag tycker bio/naturgas är det vettigaste alternativet hittils. Om gasmängden skulle kommit upp ihögre volym kanske det varit attraktiv att använda det för framställning av andra energi former också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 227
  • Created
  • Senaste svar
Än värre är att inget av dessa finns i småländska regionen. att åka 5-10 mil för att tanka känns iallafall inte för mig attraktivt ur varken ekonomisk eller miljösynpunkt.

Nej det är naturligtvis inget bra alls, men det kommer nog ska du se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bränslesnål"het" kan du bara jämföra om du jämför samma bilstorlek. Har toyota någon bränslesnål bil i samma bilkategori som V70 eller 9000 (som serut som en sedan, men är en form av kombi) så är du välkommen att länka in denna.

 

Jag har kört Citroën C3 tillverkad 2006, den låg under halvlitern- men den är inte ens hälften så stor. Och kanske största skillnaden den är inte en fjärdedel så stark (även om den kändes relativt pigg)

VW Passat BlueMotion... 0.49.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilket, om saab är bäst eller inte, bensin skitigt eller effektivt osv.

 

Det har egentligen inte ett skit med produkten att göra utan att en jäkla massa jobb står på spel.

 

Om vi alla brydde oss om vad som var bäst för miljön, effektivast osv skulle ingen av oss vara här iallafall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SAAB-s turbomotorer har visat sig i flera tester klappa ihop emmisionsmässigt när man belastar dem. Trionic i alla ära men de har inte gjort färdigt hemläxan...

...

Min Skoda Octavia Combi 1,6 FSI ( bensin ) drog idag enligt färddatorn 0,58 under min 17-mila serviceresa..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Back-to-basic: Det viktiga nu när(?) SAAB läggs ner är att man sprider stödet över hela "Fyrbodal" och inte ensidigt fokuserar på Trollhättan. Då tappar man fart på återuppbyggnaden av regionen. Vi har nog ett bättre läge än tex Gislaved där däckfabriken lades ner för några år sedan tack vare av regionens inneboende dynamik. Närheten till Göteborg och de goda kommunikationerna.

Västra Götaland brukar drabbas först när det är lågkonjunktur men gynnas också först när uppgången kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med "Rekonstruktion" innebär i princip att man flyttar de ekonomiska problemen till någon annan, i de flesta fall, till underleverantörerna som då får stå för fiolerna. Hur många kan ta den smällen? Nej, det blir de som får gå i konkurs,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SAAB-s turbomotorer har visat sig i flera tester klappa ihop emmisionsmässigt när man belastar dem. Trionic i alla ära men de har inte gjort färdigt hemläxan...

...

Min Skoda Octavia Combi 1,6 FSI ( bensin ) drog idag enligt färddatorn 0,58 under min 17-mila serviceresa..........

Vilka tester? och vad klappar ihop emissonsmässigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash:

SAAB har just lämnat in sin rekonstruktionsansökan till tingsrätten i Vänersborg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blandad körning? årstid? med utan motorvärmare? normal körstil?

 

---

 

9000 CS - 0.92l/mil

http://www.aftonbladet.se/bil/biltester/article169891.ab

 

Fast detta är ju 131hk modellen (alltså ingen turbo), så den drar naturligtvis betydligt mer på landsväg, turbomodellerna drar ju knappt något på landsväg men igengäld mer i samhället.

Om du inte har turbo på din CD så kan det förklara siffran.

 

Jo det är sant, nu är det vinter och jag har varmgarage som ju inte innebär sommartemperatur. Borde nog stoppa i motorvärmaren trots allt. Det blir många kallstarter också och för tillfället mer stad än landsväg.

 

110 kW, minns inte vad det innebär i hk, ingen turbo.

 

Kul läsning förresten! "En stöttepelare du kan lita på". :borstatanderna:

 

Tillägg: Jag försöker köra så snålt som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ta del av de senaste turerna så tror jag att SAAB reser sig som Fågel Fenix ur askan, det bara hårt arbete som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror på Saab. Idag finns ingen mer slimmad och trimmad bilproduktion - den är i världsklass, problemet har varit att bilarnas design tilltalat för få.

 

Men för första gången på riktigt länge har Saab nu fria händer, och modellerna som är på gång är bara så häftiga.

 

GM lovade idag att lösa ut alla underleverantörsskulder, regeringen står för lönegarantin.

 

Europeiska investeringsbanken, EIB, bekräftar nu att Saab har lämnat in en framställan om lån, och även lämnat in sin affärsplan som underlag.

 

Facket har 6 miljarder att satsa och de lite mer medvetna bilköparna kommer inte att kunna motstå kommande modeller.

 

Reinfeldts regering kommer att stötta Saab på olika sätt, men av taktiska skäl är "dörren helt stängd" nu, och öppnas inte förrän GM helt övergett Saab.

 

Saab-3.jpgsaab-p-x-live-450.jpg

Saab_9-X_Large.jpgsaab-9-x-26-05-08.jpg

saab-aero-x-concept-2006-732705.jpgsaab.jpg

saab9-5cgi_1_560px.jpgsaab%20aero%20x%20image%203.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bilderna du visar ovanför är ju fortfarande enbart konceptbilar, förutom den nedersta bilden som är en datorillustration om hur nya 9-5 ser ut.

 

I min värld betyder inte de där konceptbilarna någonting... För är det så att Saab inte klarar av att ta ett produktionsbeslut spelar det liksom ingen roll.

 

Bilderna visar däremot på det faktum att Saab är ett märke som har potential. Med ordentliga ägare kan de bli en nischtillverkare av rang!

 

Jag är, som många vet, oerhört intresserad av Mercedes-Benz men självklart även intresserad av industrin i övrigt och Saab är ett av få märken jag verkligen högaktar utöver stjärnan från Sindelfingen. Det är inte Saab som ligger bakom att de går med förlust - det är enbart GM:s fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SAAB gick dåligt redan före GM:s tid.

 

 

Vems fel var det då?

 

Vad jag förstår har Saab gått med förlust sedan 1995 och enligt uppgift blev GM ägare 1990...

 

Edit: Trots att jag besitter väldigt generella kunskaper om industrin i stort är jag inte så kunnig när det kommer till Saab. Jag har däremot hört att Saab inte har varit vinstdrivande på samma sätt som andra företag eftersom bilindustrin tydligen startade för att sysselsätta de som byggde plan. Hur detta är förankrat i verkligheten har jag däremot ingen aning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de inte gjorde vinst efter -95 betyder ju det att de gjorde vinst innan. Man kan ju bara göra vinst eller inte.

 

 

Gissningsvis var det turbon som gjorde Saab till hyfsad framgång några år. 900 gick väl bra och 9000 oxå gissar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de inte gjorde vinst efter -95 betyder ju det att de gjorde vinst innan. Man kan ju bara göra vinst eller inte.

 

Hur fördelningen är mellan antalet vinst- respektiva förlustår är ju den stora frågan. ;)

 

Är det ingen här som har statistik över hur det har sett ut med vinsten hos Saab?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fördelningen är mellan antalet vinst- respektiva förlustår är ju den stora frågan. ;)

 

Är det ingen här som har statistik över hur det har sett ut med vinsten hos Saab?

Det kan väl va intressant kanske men intressantast är ju bara hur det gått den senaste tiden.

 

Nej ingen sån statistik tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka tester? och vad klappar ihop emissonsmässigt?

 

Det finns flera tester i Teknikens Värld där turbomotorer under hårdgasning i princip slår ut katalysatorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saabägare är ungefär som Macägare, lite nördigt fanatiska och förlåtande. Var själv Saabfanatiker en gång, började med en Saab 96 2t, sen V4, sen 99, 900 och alla småfel blundade man för. Kompisens förra var en 2000Cd och numera en 9.5 Combi, och de följer traditionen med alla småfel. Men mugghållaren är fin och fungerar fantastiskt. Resten är det lite si och så med

Saab har alltså problem med kvaliteten, elfel är legio, knarr och skrammel likaså.

Men med de fantastiskt trygga vägegenskaperna så förlåter man allt, precis som med Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saabägare är ungefär som Macägare, lite nördigt fanatiska och förlåtande. Var själv Saabfanatiker en gång, började med en Saab 96 2t, sen V4, sen 99, 900 och alla småfel blundade man för. Kompisens förra var en 2000Cd och numera en 9.5 Combi, och de följer traditionen med alla småfel. Men mugghållaren är fin och fungerar fantastiskt. Resten är det lite si och så med

Saab har alltså problem med kvaliteten, elfel är legio, knarr och skrammel likaså.

Men med de fantastiskt trygga vägegenskaperna så förlåter man allt, precis som med Macen.

 

Jag kan inte säga mig att jag är någon fanatisk Saab-anhängare... Jag gillar Saab för jag anser att de har ett intressant varumärke, mer intressant än Volvos. De har potential att bli större och gå med vinst, men då måste de "gå hela vägen" och göra riktigt bra bilar. De ska ha hög kvalitetskänsla och en hållbarhetskvalitet i klass med konkurrenterna. Konsumenterna kommer inte att acceptera, och bör inte acceptera, någonting annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SAAB är för dyr för den genomsnittlige bilköparen, det har blivit en "statusbil".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker de flesta större likvärdiga bilar ligger ungefär i samma pris. Var och satt i en 9.5 tror jag det var och den gick på ca 300.000.

 

Behöver man ha en sådan bil för att fara fram och tillbaka från jobbet?

Eller behöver man den för att man är klent utrustad mellan benen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...