Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Rädda SAAB eller inte?

canoner

Recommended Posts

Handlar inte om pengar alls! Det du nyss gav prov på är ett av alla attitydproblem jag menar...

Allt handlar om pengar, glöm aldrig det. Jag förstår inte hur det kan vara ett attitydproblem att jag hellre ser hastighetskameran på 50-sträckan istället för mellan hastighetsskyltarna.

HÄR kan vi diskutera trafiksäkerhetsrelaterade frågor mm

• Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Skitsnack, det handlar inte ett dugg om pengar. Eller jo, för den som åker dit, och det är ju poängen med det hela.

Eller jo, för den som åker dit, och det är ju poängen med det hela.

Precis, Vägverket skiter i människoliven! Det är pengarna de vill åt och de döljer det hela genom att paketera det i deras så kallade "Nollvision".

Observera att jag säger inte att kameraskåpen inte räddar några liv alls. Det enda jag vill framhålla är att det finns alternativ, alternativ som jag finner bättre.

Men läs vad jag skriver! Poängen är ju att den som åker dit ska känna av det ekonomiskt. Meningen är att de flesta ska sakta ner och därigenom undvika att åka fast. Men om de som verkligen åker dit inte straffades ekonomiskt, då skulle ju den avskräckande effekten försvinna direkt. Hade man varit ute efter pengar hade man satt upp kamerorna dolt i lyktstolpar utan att skylta upp sträckan med upplysning om att det är en kamerabevakad sträcka...

Om det bättre alternativet är att stationera ut poliser för att göra samma jobb, så hoppas jag att du samtidigt har en lösning för finansieringen av de kanske 3000 nya trafikpoliser och kanske 800 nya polisfordon som skulle krävas! Det blir väl 1.5 miljarder eller så, grovt räknat.

Poängen är ju att den som åker dit ska känna av det ekonomiskt. Meningen är att de flesta ska sakta ner och därigenom undvika att åka fast. Men om de som verkligen åker dit inte straffades ekonomiskt, då skulle ju den avskräckande effekten försvinna direkt.

Jag tycker att vi kan fortsätta denna diskussion i denna tråd.

Om jag inte visste att du är känd här på forumet som en individ som ständigt söker bråk hade jag kanske rent utav tagit ditt inlägg seriöst. Att ständigt vara provokativ är inget som anses coolt... En fråga jag finner intressant är hur gammal du egentligen är. Ett beteende som du har, att ständigt provocera, brukar man vanligtvis se hos små barn i lägre åldrar och tonåren.

Det dog 410 personer i trafiken under 2008 och hur fördelningen är mellan singelolyckor, påkörningsolyckor, alkoholrelaterade olyckor etc har jag tyvärr ingen fakta om. Det jag däremot vet är att olyckor som kan relateras till alkohol och droger är betydligt viktigare att diskutera - det är ju faktiskt där problematiken ligger i.

Till och med Tingvall på Vägverket ska ha sagt att det inte är hög hastighet som leder till fler olyckor. Däremot kan man ju inte neka till att hastigheten bidrar till värre olyckor. Trots detta ligger fokus hos Vägverket på att få upp fler och fler kameraskåp...

Vist kan du vifta bort det hela med lite personangrepp och så vidare som du brukar, men faktum kvarstår att det är ni som använder våra vägar som lekstuga som orsakar en stor del av olyckorna. Visst kan man bortförklara några procent med tekniska problem (ca 5%) och några procent med viltolyckor (som vissa i sig aldrig skulle ha hänt om man anpassat farten till omständigheterna) men i princip är resten orsakade av dumskallar som inte kan fatta att bilen är ett transportmedel, inte en leksak eller hobby.

Sluta lek på vägarna! Skaffa en riktig hobby! Väx upp! Det finns andra "intressen" att kompensera din förminskade manlighet med som inte kräver lika mycket liv.

Vist kan du vifta bort det hela med lite personangrepp och så vidare som du brukar, men faktum kvarstår att det är ni som använder våra vägar som lekstuga som orsakar en stor del av olyckorna. Visst kan man bortförklara några procent med tekniska problem (ca 5%) och några procent med viltolyckor (som vissa i sig aldrig skulle ha hänt om man anpassat farten till omständigheterna) men i princip är resten orsakade av dumskallar som inte kan fatta att bilen är ett transportmedel, inte en leksak eller hobby.

Sluta lek på vägarna! Skaffa en riktig hobby! Väx upp! Det finns andra "intressen" att kompensera din förminskade manlighet med som inte kräver lika mycket liv.

Och folk som kör rattfulla, trötta och passar barn i baksätet, vart passar dom in?

Det är inget fel på SAABs teknik, och den är bra mycket modernare än många andra biltillverkares (läs nästan allas), och har så varit i många år också.

Problemet är som några skriver, det finns ingen garanti för att SAAB kommer gå positivt efter att regeringen gett pengar- om 7-10 månader kan vi mycket väl sitta i samma situation igen.

Är någon då intresserad av SAAB? kanske om dom värderar varumärket och eventuell potentiella patent dom kan sitta på, iövrigt tror jag inte dom har speciellt mycket intressant efter som iprincip alla bilar byggda sedan 90 talet är baserade på GMs bottenplatta osv, SAAB har ingen "egen bil" längre, det enda dom haft som varit unikt är en av världens mest avancerade motorstyrsystem - Trionic ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Trionic ).

Samma sak gäller volvo, fast det är Ford bottenplatta.

---

Fixade felstavning och lade till länk till Trionic beskrivning.

Kunderna vill inte köpa deras bilar och har inte köpt deras bilar på flera årtionden. Inte i sådan omfattning att företaget gerenerat någon vinst i alla fall och då ska de inte räddas med skattemedel heller. De har redan bevisat att de inte kan tillverka det marknaden efterfrågar.

Och folk som kör rattfulla, trötta och passar barn i baksätet, vart passar dom in?

I och för sig behöver det ena inte utesluta det andra. Om jag alltid följer trafikreglementets intentioner och kör trött så utsätter jag förvisso andra för stora risker, men det är väl betydligt värre om jag är en bildåre som alltid måste köra för fort och därmed köra om alla dem som följer reglerna, med ryckig rytm, för korta avstånd och betydande riskökning som följd och samtidigt är lika trött som i det första fallet? Och vem är farligast; rattfyllot som kör 50 i en gammal Fiat eller rattfyllot som kör 160 i en Ferrari? Alla som inte sov bort fysiklektionerna i grundskolan vet svaret.

Allt är egentligen ganska enkelt: Om alla följde trafikregelverkets intentioner skulle ytterst få olyckor inträffa. Det är när du bryter mot reglerna som riskerna ökar dramatiskt. Bryt mot flera regler samtidigt så ökar riskerna exponentialt. Är du kör trött, kör över hastighetsbegränsningen, inte håller avståndet och inte anpassar körningen till omständigheterna så är det bara en fråga om tid och tur innan du skadar någon annan. Det är man medveten om när man tar dessa risker, därför ska man dömas därefter. Gör jag en omkörning utan att ha 100 procent överblick över båda körfält för hela omkörning, så överlämnar jag åt slumpen ifall någon annan ska dö för min bil. Ett brott motsvarande att skjuta med bössa mot en folkhop och hoppas att man inte träffar någon.

Det kommer alltid att finnas folk som kör trötta, slarvar med bedömningarna och pratar i mobilen under körning, men det handlar om att vi måste göra oss av med den trafikkultur där det är "kul att köra bil". Bilen är ett nödvändigt ont, ett transportmedel. Är man "intresserad" av bilar kan man ha bilder på väggen, skruva hemma i garaget och köra på inhängnade banor. Punkt!

Storleksmässigt finns det flera bilar runt 200.000 - Peugeot 407 och Citroen C5 exempelvis. Själv skulle jag gärna köpa svenska bilar om de bara kändes prisvärda...

Vad jag förstod av säljaren så var bilar av andra märken (i samma storlek) som var likvärdigt utrustade som denna (dvs skinnklädsel, allt mekaniskt elmanövrerat mm) ungefär lika dyra. De hade även mer "normala" SAAB-bilar och har för mig att de låg på strax över 200.000. Om de var rabatterade pga krisen minns jag inte.

Kunderna vill inte köpa deras bilar och har inte köpt deras bilar på flera årtionden. Inte i sådan omfattning att företaget gerenerat någon vinst i alla fall och då ska de inte räddas med skattemedel heller. De har redan bevisat att de inte kan tillverka det marknaden efterfrågar.

Det är ju ganska märkligt resonemang när mer än var 5te bil som man möter på vägen är en saab.

Och återigen detta har inte ett skit med hurvida saabs produkter är bra eller inte, utan att vi har tusentals underleverantörer i sverige som gör detaljer till saab, och om saab lägger ner så blir det alltså en massarbetslöshet utan dess like.

Varför jag addresserar dig beror väl på att det var du som kom med påståendet att SAABar rasar ihop emissionsmässigt vid belastning, jag bad dig styrka påståendet- något du visar stor illvilja att göra- eller så kan du helt enkelt inte.

OM jag tar nåt ur minnet och inte vet vilken av alla Teknikens Värld jag ska leta igenom är det illvilja? Och varför använder du ordet illvilja? Genom denna ordanvändning vill du påskina nåt som inte existerar, att jag skulle vara ond och/eller ha en dold agenda.... Så mycket krut på ingenting..... :utskallning:

...

OK. Jag erkänner komplotten. Med flit ville jag kasta dåligt sken över SAAB och särskilt reta alla vars namn börjar på A... Jag vill härmed bättra mig och ber alla om ursäkt, särkilt mamma. :dumstrut:

Det är ju ganska märkligt resonemang när mer än var 5te bil som man möter på vägen är en saab.

Och återigen detta har inte ett skit med hurvida saabs produkter är bra eller inte, utan att vi har tusentals underleverantörer i sverige som gör detaljer till saab, och om saab lägger ner så blir det alltså en massarbetslöshet utan dess like.

Resonemang?

SAAB har inte generat vinst på över 10 år. Det är fakta. Illa skötta företag som inte lyckas tillverka produkter som efterfrågas ska inte finnas kvar på marknaden. Hur länge tycker du att vi skattebetalare ska finanisera ett företag vars produkter inte efterfrågas?

Det har gjorts tillräckligt många misslyckades försök att rädda olönsam industri det här landet, varven och tekoindustrin bara för att ta två exempel.

Alltså, det är väl tydligen fler folk än jag som har förstått att saab gör väldigt fula, ganska trånga och tråkiga bilder till ett lite för högt pris efter som ingen vill köpa dem.

Alltså, det är väl tydligen fler folk än jag som har förstått att saab gör väldigt fula, ganska trånga och tråkiga bilder

Jag tror att du fotograferar lite för mycket! :hihihi:

Fast dom är inte trånga, rätt så rymliga, dock är de ju trånga vid fötterna av ngn outgrundlig anledning. Sen tycker jag de är rätt så läckra faktiskt, annorlunda javisst men rätt snygga. Dock är ju Volvo snyggare.

Fulhet sitter väl i det egna ögat?

Både Volvo och Saab har väl alltid haft en tidlös design, problemet kanske är att man inte byter modell så ofta, designmässigt. Det är ju många vars främsta preferenser är färg- och utseendeval, dvs inte speciellt rationella valkriterier.

Härliga bilar med hög komfort och framkomlighet men med lite tvivelaktig kvalitet på smådetaljer.

Bilar kanske för entusiaster?

Sen tycker jag de är rätt så läckra faktiskt, annorlunda javisst men rätt snygga. Dock är ju Volvo snyggare.

Jag måste ändå säga att jag faktiskt är en av de som tycker att Volvo gör tråkigare bilar. Trots att 9-5:an är så gammal finner jag den mycket snyggare än V70:n. Volvo V50 är ju verkligen tråkig och ful i jämförelse med 9-3 Sportkombi.

Men smaken är som baken så jag hoppas att jag inte retar upp någon Volvo-ägare nu. :)

Guest Kalle Silver

Jag har precis sett Rapport om SAAB som vanligt sa man ingenting om själva orsaken.

1)

SAAB har inte gett någon inkomst på de sista 20 åren, med undantag för ett enda år.

2)

Är denna bilkris orsakad av SAAB, inte det minsta. Det finns minst 50 procent för många biltillverkare runt om i världen som för varje år tillverkar fler och fler bilar med automatikens hjälp, till en marknad som för länge sedan varit övermättad med nyproducerade bilar som fyller på lagren med osålda bilar.

3)

Det är klart att SAAB chefen måste komma med en hopplös optimism om sitt företag. Tyvärr, hjälper inte detta. I Rapport, tyckte han att fick han bara del av de 28 miljarder så skulle allt ordna sig.

Vi leker med tanken, att han ensam skulle få dessa pengar. Vad skulle hända. Skulle tillverkningsbanden börja snurra som tillverkar SAAB bilar. Inte en enda bil skulle byggas. Den skulle få leta parkeringsplats bland de andra tusentals nyproducerade osålda SAAB: ar som redan stått där i ett halvår och väntar på att bli sålda.

4)

Den lågkonjuktur vi befinner oss i och överproduktion av bilar, gör att det kommer att ta minst 1-2 år innan folk börjar köpa bilar igen. Eftersom alla de andra är lika desperata, så kommer fabrikerna gå på högtryck och spotta ut nya bilar, och då gäller det för ett av de minsta företagen SAAB att överträffa sig själva. Nya bilmärken och vinsten de första tio åren kommer att gå till att betala de gigantiska miljarlån dom hade krävt.

Kom också ihåg, att alla de andra också kommer ut med nya bilmodeller.

Kasta inte pengar i sjön med att låta skattebetalarna betala för ett företag som aldrig mer kommer att gå med vinst.

:)

SAAB har inte gett någon inkomst på de sista 20 åren, med undantag för ett enda år.

Jag vill inte vara petig, men jag tror att vi kan utgå ifrån de facto att Saab har haft inkomster... :)

Resonemang?

SAAB har inte generat vinst på över 10 år. Det är fakta. Illa skötta företag som inte lyckas tillverka produkter som efterfrågas ska inte finnas kvar på marknaden. Hur länge tycker du att vi skattebetalare ska finanisera ett företag vars produkter inte efterfrågas?

Det har gjorts tillräckligt många misslyckades försök att rädda olönsam industri det här landet, varven och tekoindustrin bara för att ta två exempel.

Återigen jag har inte någon endaste gång sagt att regeringen ska skjuta till några pengar, läs inlägget du började kommentera mig på till att börja med istället för den första raden.

Hurvida SAAB genererat vinst eller inte vet vi inte ett skit om förutom dom årrapporter som finns- dvs efter siffertrolleri.

Jag tvivlar väldigt starkt på att GM drivit SAAB med förlust i 10-20 år. Om inte krisen kommit här så hade vi förmodligen inte haft detta problem än idag- och GM skulle fortsatt mata SAAB med pengar och hållt det under sina vingar- varför?

Samtidigt kvarstår det faktum jag påpekade tidigare om konsumenterna inte vill ha saab hur kommer det sig att dom är så vanliga i sverige? är det bara svenskar som är idioter?

Samtidigt kvarstår det faktum jag påpekade tidigare om konsumenterna inte vill ha saab hur kommer det sig att dom är så vanliga i sverige? är det bara svenskar som är idioter?

Ja du, har ingen förklaring. Det enda jag vet är att konkurrenterna bygger bättre bilar i samma prisklass.

Enda förklaringen är att man köper bilar som tillverkas i det land där man bor; det är samma i hela världen när det gäller det faktumet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...