Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Rädda SAAB eller inte?

canoner

Recommended Posts

Guest Kalle Silver

Jag läser varje dag DN och på nätet dagens Industri. Det är där jag läste en artikel om att SAAB sedan det köptes av GM inte skulle ha gått med vinst förutom ett år.

Hittar jag artikeln skall jag bifoga den här i tråden. :)

• Replies 227
  • Created
  • Last Reply
Det är där jag läste en artikel om att SAAB sedan det köptes av GM inte skulle ha gått med vinst förutom ett år.

Vinst och inkomst är inte samma sak. :) Det var bara det jag menade. :)

Att rädda SAAB vore idioti.

Herregud, om de bara skulle bygga vettiga bilar skulle de åtminstone sälja.

Problemet är att GM aldrig prioriterat, eller satsat på SAAB.

Se på konceptbilen SAAB Aero X, denna var en succé utan dess like och attraherade många. Om de åtminstone skulle ta 25% av designspråket och nytänkandet från denna skapelse och serietillverka en ny bil skulle garanterat många miljoner människor kunna tänka sig en SAAB.

I stället utvecklar de idiotiska modeller som 9-7X, en SAAB sminkad jänkar SUV som knappt tilltalar någon på denna sida av atlanten.

Ett annat exempel är 9-2X, en omdesignad Subaru Impreza WRX Kombi, vaaarför?

Modellen som det verkligen finns en stor marknad för i Sverige, den har de sålt nu i 12 år, utan större förändringar. Ja, visst är det konstigt att ingen köper en SAAB 9-5? :rolleyes:

Samtidigt kvarstår det faktum jag påpekade tidigare om konsumenterna inte vill ha saab hur kommer det sig att dom är så vanliga i sverige? är det bara svenskar som är idioter?

Inte så konstigt.

Åk till Tyskland så ser du proportionellt fler Audi, Opel, MB osv. Åk till Frankrike så är det Peugeot, Renault, Citroen, i Spanien SEAT. Åk till England så ser du... ja vad fan ser man där? :borstatanderna:

Inte så konstigt.

Åk till Tyskland så ser du proportionellt fler Audi, Opel, MB osv. Åk till Frankrike så är det Peugeot, Renault, Citroen, i Spanien SEAT. Åk till England så ser du... ja vad fan ser man där? :borstatanderna:

Ja absolut, men min poäng är att volvo är inte så överhängande jättestora utomlands heller, trotts detta har volvo gått bättre enligt siffrorna, men jag tror inte en sekund på att saab gått med förlust på "riktigt" under så här långtid.

GM lär ha sugit ur allt dom kunnat från saab, tvingat dom göra alla inköp via GM tillhögre priser osv.

Men ganska irrelevant hur som helst nu.

Återigen jag har inte någon endaste gång sagt att regeringen ska skjuta till några pengar, läs inlägget du började kommentera mig på till att börja med istället för den första raden.

Hurvida SAAB genererat vinst eller inte vet vi inte ett skit om förutom dom årrapporter som finns- dvs efter siffertrolleri.

Jag tvivlar väldigt starkt på att GM drivit SAAB med förlust i 10-20 år. Om inte krisen kommit här så hade vi förmodligen inte haft detta problem än idag- och GM skulle fortsatt mata SAAB med pengar och hållt det under sina vingar- varför?

Samtidigt kvarstår det faktum jag påpekade tidigare om konsumenterna inte vill ha saab hur kommer det sig att dom är så vanliga i sverige? är det bara svenskar som är idioter?

Företaget har inte redovisat vinst. Det är så det förhåller sig sedan är det fritt fram för dig att tro att GM och SAAB medvetet skulle ha misslett sina aktieägare, marknaden och alla andra genom att trolla bort eventuella vinster. Jag anser att det är nonsens. Det finns ingen anledning för ett publikt noterat företag att "trolla bort" vinster och det finns övervakningsinstutioner som med stor sannolikhet skulle ha upptäckt det för länge sedan. Det hade exempelvis kunna lett till att både GM och SAAB hade blivit avnoterade från viktiga börser, bötfällts och dragits inför rätta. Tror du på fullt allvar på den typen av konspiration så är det upptill dig. Jag gör det inte och det finns inga andra dokument att tillgå än de rapporter företaget har redovisat och publicerat. De dokumenten visar att SAAB inte genererat några vinster. Det är faktiskt häpnadsväckande att du utifrån detta på fullt allvar hävdar att vi inte skulle veta om SAAB gått med vinst eller inte. Den upfattningen är du nog rätt ensam om.

Sedan är det väl knappast särskilt märkligt att du ser fler SAAB i Sverige, på det som traditionellt sett är hemmamarknaden än i övriga världen. Oavsett vilket så har har biltillverkaren gått med förluster under mer än ett decenium så jag förstår inte kopplingen. Avslutningsvis - om du nu inte vill att skattebetalarna ska skjuta till pengar - vad är det du vill ha sagt då?

Du förde ju fram åsikten att uteblivet stöd skulle innebära massarbetslöshet. Hur ska du ha det?

Jag läser varje dag DN och på nätet dagens Industri. Det är där jag läste en artikel om att SAAB sedan det köptes av GM inte skulle ha gått med vinst förutom ett år.

Hittar jag artikeln skall jag bifoga den här i tråden. :)

Minns jag rätt (och detta är plockat ur minnet så ta det med en nypa salt) så gick SAAB med vinst, senast, 1994.

Enligt uppgift har de fått betala 24000 kronor för en GM motor mot 6000 kronor för en motor från Södertäljefabriken.

Amerikansk företagskultur när den är som bäst! :rolleyes:

Företaget har inte redovisat vinst. Det är så det förhåller sig sedan är det fritt fram för dig att tro att GM och SAAB medvetet skulle ha misslett sina aktieägare, marknaden och alla andra genom att trolla bort eventuella vinster. Jag anser att det är nonsens. Det finns ingen anledning för ett publikt noterat företag att "trolla bort" vinster och det finns övervakningsinstutioner som med stor sannolikhet skulle ha upptäckt det för länge sedan. Det hade exempelvis kunna lett till att både GM och SAAB hade blivit avnoterade från viktiga börser, bötfällts och dragits inför rätta. Tror du på fullt allvar på den typen av konspiration så är det upptill dig. Jag gör det inte och det finns inga andra dokument att tillgå än de rapporter företaget har redovisat och publicerat. De dokumenten visar att SAAB inte genererat några vinster. Det är faktiskt häpnadsväckande att du utifrån detta på fullt allvar hävdar att vi inte skulle veta om SAAB gått med vinst eller inte. Den upfattningen är du nog rätt ensam om.

Sedan är det väl knappast särskilt märkligt att du ser fler SAAB i Sverige, på det som traditionellt sett är hemmamarknaden än i övriga världen. Oavsett vilket så har har biltillverkaren gått med förluster under mer än ett decenium så jag förstår inte kopplingen. Avslutningsvis - om du nu inte vill att skattebetalarna ska skjuta till pengar - vad är det du vill ha sagt då?

Du förde ju fram åsikten att uteblivet stöd skulle innebära massarbetslöshet. Hur ska du ha det?

Jag skrev att hela resonemanget med hurvida saabs bilar är bäst eller ren skit är helt irrelevant, utan att hela stödet handlar om hurvida GM kan driva saab vidare istället för att vi får en nedläggning (vilken nu sker iallafall) som orsakar ett ekonomiskt haveri även för underleverantörer och som resultat ger en stor arbetslöshet, samma sak kommer även gälla i det fall volvo (ford) kommer begära pengar.

Personligen har jag hela tiden ansett att GM inte ska ha några pengar. Läser du mina inlägg istället för att anta ser du detta.

Läste för några år sedan att Porsche var vanligare i Sverige än SAAB var i Tyskland. Vilket gjorde det roligare för svenska biljournalister att smiska MB & co med en 9 5 Aero nere på autobahn.

MB och BMW är elektroniskt fartspärrade till 250 km/tim.

Halvera den siffran, så blir det lagom.

Det är ju rätt så oförståeligt att det inte redan skett, med tanke på alla miljarder olyckorna kostar och vägförbättringar som görs i säkerhetens tecken och alla krockskydd i bilarna och alla lagar och bestämmelser och vägkameror och lasrar och allt som ska försöka få oss hålla hastigheterna varför inte går man på själva kärnan, stryper bilarnas topphastighet, så enkelt, så effektivt, man kan spara på mycket av det förut uppräknade, varför?!

Det är ju rätt så oförståeligt att det inte redan skett, med tanke på alla miljarder olyckorna kostar och vägförbättringar som görs i säkerhetens tecken och alla krockskydd i bilarna och alla lagar och bestämmelser och vägkameror och lasrar och allt som ska försöka få oss hålla hastigheterna varför inte går man på själva kärnan, stryper bilarnas topphastighet, så enkelt, så effektivt, man kan spara på mycket av det förut uppräknade, varför?!

Jag tror att det i alla fall delvis har att göra med det jag skrev förut, att man måste kunna överskrida hastighetsgränser tillfälligt vid omkörningar för att det ska kunna ske säkert. Däremot vet jag inte hur mycket fortare än 130 km/h - det är väl maxhastighet på autobahn (rättelse: fri fart är det väl som gäller där) - en bil behöver kunna klara. Själv tycker jag 150-160 borde räcka. Men det kanske finns andra orsaker också, som bilens funktion och hållbarhet t ex. Kan för lite om det för att utveckla saken ytterligare.

130 räcker ju för omkörning på 90-väg, på 110 och 120 har man ju omkörningsfil så där räcker det oxå.

Men förklaringen, som jag läst nånstans om jag kommer ihåg rätt, är den att tysk bilindustri protesterar mot ett sånt förslag i tyskland därför då skulle de inte kunna sälja bilar till omvärlden, de säljer ju på stora snabba lyxåk, lite så kanske gäller alla bil-länder, det är alltså bilindustrin som sätter stopp för det, kanske, en teori alla fall. Kommer väl fler teorier snart kan man tänka. :)

Ändå har de byggt en teststräcka mellan München och Stuttgart där avancerade farthållare och ABS-bromsar håller fartgränserna automatiskt. Bromsar in bilarna för att undvika köer osv osv

Är det bara Volvo eller är det fler som har den där grejen som saktar ner bilen automatiskt om den upptäcker ett hinder framför? Det är ju bara så klockrent, det borde va standard, med tanke på alla whipflashskador. Whiplash, el vade nu heter.

Vore inte det ryktade samgåendet mellan Opel och SAAB en bra idé? Förstatliga hela konkarrongen gemensamt mellan tyska och svenska staten med ett tydligt mål om att privatisera inom fem år.

Jo det vore ett alternativ.

Opel vad jag förstått ägs av någon el några motsvarande tyska kommuner/län. Så visst, blir ju inte så kännbart för Sverige att äga plutteSaab, däremot vad gör vi med Volvo då, det hade jag riktat in mig på kunde bli statligt när Ford måste (om) göra sig av med det?

Det är bara en fråga om vad som är värt att rädda med skattepengar. I en marknadsekonomi blir det alltid fel att rädda företag med hjälp av skattepengar å andra sidan kan andelen jobb som man räddar väga upp kostnaden men det hjälper egentligen inte eftersom det är vidrigt ur konkurenssynpunkt i alla fall.

Är det bara Volvo eller är det fler som har den där grejen som saktar ner bilen automatiskt om den upptäcker ett hinder framför? Det är ju bara så klockrent, det borde va standard, med tanke på alla whipflashskador. Whiplash, el vade nu heter.

Fast whiplash är väl framförallt när man blir påkörd bakifrån och du får en domino effekt av rörelse energin upp i nacken, tillskillnad från när du träffar något framifrån då den mesta rörelse energin tas upp mot ryggstöd/nackstöd?

Jaa... vad menar du? Om den som är bakom dig har den där påkörningsgrejen så kör han ju inte på dig och du slipper få whippetslash-skador.

Fast whiplash är väl framförallt när man blir påkörd bakifrån och du får en domino effekt av rörelse energin upp i nacken, tillskillnad från när du träffar något framifrån då den mesta rörelse energin tas upp mot ryggstöd/nackstöd?

Hur tänkte du nu?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...