Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Rädda SAAB eller inte?

canoner

Recommended Posts

• Replies 227
  • Created
  • Last Reply
Men kostar en Saab lika mycket som en Audi verkligen, trodde de var i helt olika ligor liksom, Volvo är lite mer i den prisklassen men Volvo vinner på saker som vettighet, säkerhet, robusthet även om det svårt att slå Audi, det gör nog ingen, kanske BMW, men de båda märken kostar väl mer än en Volvo (?) ...men liksom det känns lite som overkill att utse vinnare mellan Volvo, Audi, BMW, de olika köps ju pga av vad folk subjektivt gillar, inte pga så mycket annat, det är mer som att välja mellan äpple, apelsin och päron i affären, goda frukter alla men man tar det man gillar, det är inte baserat på några verkliga faktorer utan mer känslomässiga, ja Volvo skiljer sig lite om man vill va mer lagom och inte vill flasha omkring i vrålåk. Alltså jag tycker inte nåt av äpplet, apelsinen och päronet ska ut, de är tre lite olika frukter som är trevligt att ha att välja mellan efter egen smak när man är sugen på frukt.

Av ekonomiska skäl så är detta dock rent akademiskt för mig för jag kommer aldrig ha råd eller vilja slänga ut så mycket pengar på en plåtlåda så jag får hålla mig i begagnat franskt småbilssegmentet tyvärr men ändå, det är ju kul att diskutera.

SAAB vill ju vara "premium" och nosar på AUDI-priserna men vill man utrusta en AUDI kan man nå astronomiska belopp... vilket inte SAAB når upp till. Eller ner.....

Det stämmer ju det du säger i att deras varumärke uppfattas som en aning sportigt. I min värld däremot, och för många utanför Sveriges gränser, har aldrig Saab presterat någon bil som egentligen kan uppfattas som speciellt sportig.

Den tyska trion däremot, de har i alla fall bilar som kan prestera.

För er som tidigare diskuterade bränsleförbrukning så kan jag nämna att den nya E-klassen har följande föbruknings- och prestandasiffror:

E 500

Motortyp: V8

Antal hästkrafter: 388

Acceleration, 0-100 km/h: 5,2 sekunder

Landsvägsförbrukning: 0,77-0,8 l/mil

Då kan det ju vara spännande att se hur Saab 9-5:s siffor ser ut, och här kommer de:

9-5 2.0t BioPower

Motortyp: 4-cylindrig turbo

Antal hästkrafter: 180

Acceleration, 0-100 km/h: 9,6 sekunder

Landsvägsförbrukning: 0,76 l/mil

9-5 2.3t BioPower

Antal hästkrafter: 210

Acceleration, 0-100 km/h: 9,1 sekunder

Landsvägsförbrukning: 0,72 l/mil

Nu är det ju inte rättvist att jämföra siffrorna mellan en modern V8:a och 4-cylindriga turbomotorer men det är ändå intressant att kolla på siffrorna. Extra roligt är det ju att E-klassen är en större bil...

HALLÅ!!!

Nu snurrar det i någons pannben....... varför jämföra en svindyr MB mot en normal SAAB.. SAAB har AERO och GRIFFIN-modeller med mycket pulver och högre priser... Jämför dessa med 200 serien. :utskallning::borstatanderna:

...

Min SKODA har 1,6 FSI 115 hk och drar under 0,6 när man glider långt... :totaltgalen:

Jag minns vissa saker väldigt bra! Detta eftersom jag blev förvånad över resultatet. Jag har inte sagt att SAAB har avgasPROBLEM eller att de går sönder. Att ducha extra bensin vid hårdbelastning är vanligt bland motortillverkare. Vad jag säger är jag läst i test att de inte har klarat av att hantera avgasreningen vid hårdare belastning till skillnad mot konkurrenter. Hela frågan grundar sig i att Trionic skulle vara så otroligt bra vilket det säkert är utom vid hårdare belastning.

...

Är du så hungrig på testfakta får du bläddra i TV själv. Jag örkint.... :w00t: :w00t: :w00t: :w00t: :w00t: :w00t: :w00t:

"duscha extra bensin" används för att kyla förbränningsrummet, ja- det finns inte många andra sätt att göra det. det är just det som är problemet med att göra en bensin snål motor, minskar du bränsletillförseln så får du värmeproblem istället.

Och ärligt talat så tycker jag detta påstående helt ogrundat, om det legat någon som helst sanning i det så skulle man inte behöva leta med lupp för att hitta ett endaste exempel på undersökningen, nej du du får nog scanna in din kopia av en ding ding värld innan du försöker argumentera om detta.

Tironic är dessutom ett styrsystem, det har inte ett dugg med hårdvaruproblem att göra.

"duscha extra bensin" används för att kyla förbränningsrummet, ja- det finns inte många andra sätt att göra det. det är just det som är problemet med att göra en bensin snål motor, minskar du bränsletillförseln så får du värmeproblem istället.

Och ärligt talat så tycker jag detta påstående helt ogrundat, om det legat någon som helst sanning i det så skulle man inte behöva leta med lupp för att hitta ett endaste exempel på undersökningen, nej du du får nog scanna in din kopia av en ding ding värld innan du försöker argumentera om detta.

Tironic är dessutom ett styrsystem, det har inte ett dugg med hårdvaruproblem att göra.

Så allt som inte går att verifiera medelst empiriska rapporter är portförbjudet samtalsämne altså? Detta är ganska barnsligt... Detta är ett FORUM inte en vetenskaplig avhandling. Och förresten varför angriper du mig?

"scanna in din kopia av en ding ding värld innan du försöker argumentera om detta."

Detta är dåligt. Höj argumentationen till värdig nivå.

Så allt som inte går att verifiera medelst empiriska rapporter är portförbjudet samtalsämne altså? Detta är ganska barnsligt... Detta är ett FORUM inte en vetenskaplig avhandling. Och förresten varför angriper du mig?

Varför jag addresserar dig beror väl på att det var du som kom med påståendet att SAABar rasar ihop emissionsmässigt vid belastning, jag bad dig styrka påståendet- något du visar stor illvilja att göra- eller så kan du helt enkelt inte.

Det stämmer ju det du säger i att deras varumärke uppfattas som en aning sportigt. I min värld däremot, och för många utanför Sveriges gränser, har aldrig Saab presterat någon bil som egentligen kan uppfattas som speciellt sportig.

Den tyska trion däremot, de har i alla fall bilar som kan prestera.

För er som tidigare diskuterade bränsleförbrukning så kan jag nämna att den nya E-klassen har följande föbruknings- och prestandasiffror:

E 500

Motortyp: V8

Antal hästkrafter: 388

Acceleration, 0-100 km/h: 5,2 sekunder

Landsvägsförbrukning: 0,77-0,8 l/mil

Då kan det ju vara spännande att se hur Saab 9-5:s siffor ser ut, och här kommer de:

9-5 2.0t BioPower

Antal hästkrafter: 180

Acceleration, 0-100 km/h: 9,6 sekunder

Landsvägsförbrukning: 0,76 l/mil

9-5 2.3t BioPower

Antal hästkrafter: 210

Acceleration, 0-100 km/h: 9,1 sekunder

Landsvägsförbrukning: 0,72 l/mil

Nu är det ju inte rättvist att jämföra siffrorna mellan en modern V8:a och 4-cylindriga turbomotorer men det är ändå intressant att kolla på siffrorna. Extra roligt är det ju att E-klassen är en större bil...

Ointressant jämförelse. Det är ju programmerade bänkkörningar som ger dessa siffror. Men vad är vitsen att köpa och köra en monsterbil om man kör den som i bänkprovet där man inte utnyttjar prestandan på något sätt?

Tror inte man köper en monsterbil och snålkör, eller kanske det man gör när man upptäcker att man förköpt sig och att det enda man har ut av bilen är avundsjuka blickar i stillastående bilköer?

Ointressant jämförelse. Det är ju programmerade bänkkörningar som ger dessa siffror. Men vad är vitsen att köpa och köra en monsterbil om man kör den som i bänkprovet där man inte utnyttjar prestandan på något sätt?

Tror inte man köper en monsterbil och snålkör, eller kanske det man gör när man upptäcker att man förköpt sig och att det enda man har ut av bilen är avundsjuka blickar i stillastående bilköer?

Finns inga ointressanta jämförelser. ;):borstatanderna:

Alltså ligger man och kör mellan Sundsvall och Stockholm är det stor chans att komma nära de angivna siffrorna.

Finns inga ointressanta jämförelser. ;):borstatanderna:

Alltså ligger man och kör mellan Sundsvall och Stockholm är det stor chans att komma nära de angivna siffrorna.

Tror inte det, frestelsen är för stor, för när ska man annars njuta av en prestandibil? Vad är då vitsen?

Tror inte det, frestelsen är för stor, för när ska man annars njuta av en prestandibil? Vad är då vitsen?

Alltså E-klassen är en långfärdsbil med bra prestanda. Sätt Distronic Plus på 130 och bilen anpassar hastigheten framför framförvarande bil automatiskt. Men jag håller med om att man ändå faller lätt för frestelsen! ;) Haha

Men man kan köra billigt (billigare i alla fall) om man vill. ;)

Men jag håller med om att man faller lätt ändå för frestelsen! ;) Haha

Vadå haha? Vad är det för kul med en körkultur som tar livet av hundratals människor och skadar tiotusentals varje år? Ungefär som att man skulle raljera kring att falla för frestelsen att knivhugga någon. Jävligt motbjudande. Det daltas alldeles för mycket med all trafikkriminalitet. In med dem som leker på vägen i fängelse.

Våra vägar är byggda för transporter - behöver du hjälp att skilja vägar från lekplatser står jag gärna till tjänst.

Men man kan köra billigt (billigare i alla fall) om man vill. ;)

Tvivlar starkt på att man vill, vad är då vitsen med allt muller under huven?

Tvivlar starkt på att man vill, vad är då vitsen med allt muller under huven?

Alltså man vill ju köra billigt men man vill ju ha prestanda också... ;)

Vadå haha? Vad är det för kul med en körkultur som tar livet av hundratals människor och skadar tiotusentals varje år?

Om jag inte visste att du är känd här på forumet som en individ som ständigt söker bråk hade jag kanske rent utav tagit ditt inlägg seriöst. Att ständigt vara provokativ är inget som anses coolt... En fråga jag finner intressant är hur gammal du egentligen är. Ett beteende som du har, att ständigt provocera, brukar man vanligtvis se hos små barn i lägre åldrar och tonåren.

Det dog 410 personer i trafiken under 2008 och hur fördelningen är mellan singelolyckor, påkörningsolyckor, alkoholrelaterade olyckor etc har jag tyvärr ingen fakta om. Det jag däremot vet är att olyckor som kan relateras till alkohol och droger är betydligt viktigare att diskutera - det är ju faktiskt där problematiken ligger i.

Till och med Tingvall på Vägverket ska ha sagt att det inte är hög hastighet som leder till fler olyckor. Däremot kan man ju inte neka till att hastigheten bidrar till värre olyckor. Trots detta ligger fokus hos Vägverket på att få upp fler och fler kameraskåp...

Ytterligare en som gått på propagandan från Collin på Aftonhoran.

Farten är en stor del i det hela.

Sen fattar jag inte varför det är så stort problem att de sätter upp fartkameror. Ni kör väl ändå lagligt, eller? Ingen åker ju dit som kör lagligt, så varför gnälla på det?

Edit. Personangrepp är inte tillåtet! Håll en god ton i forumet!

/Rickard, moderator

Ytterligare en som gått på idiotpropagandan från miffot Collin på Aftonhoran.

Farten är en stor del i det hela.

Sen fattar jag inte varför det är så stort problem att de sätter upp fartkameror. Ni kör väl ändå lagligt, eller? Ingen åker ju dit som kör lagligt, så varför gnälla på det?

Jag vill först tillägga att man inte behöver vara så nedlåtande om andra personer som du är nu mot Collin. Sedan så vill jag även säga att jag inte heller gillar Collin och läser aldrig Aftonbladet.

Kolla trafikolyckestatistiken och kom tillbaka sedan. Det är oftast inte hastigheten som är grundproblemet.

Jag kan säga det att jag inte alltid kör lagligt. Det kan jag stå för.

Problemet är att de lägger pengar på åtgärder som inte räddar liv. Inte speciellt många i alla fall. Hade de lagt pengarna på poliskontroller, som faktiskt kan rädda många liv, hade jag haft mer förtroende för Vägverket och deras trafiksäkerhetspolitik.

Jag vill först tillägga att man inte behöver vara så nedlåtande om andra personer som du är nu mot Collin. Sedan så vill jag även säga att jag inte heller gillar Collin och läser aldrig Aftonbladet.

Kolla trafikolyckestatistiken och kom tillbaka sedan. Det är oftast inte hastigheten som är grundproblemet.

Jag kan säga det att jag inte alltid kör lagligt. Det kan jag stå för.

Collin är en stor bluff, i ena sekunden vurmar han för laglydighete på vägararn, i andra förhärligar han "aktiv" körning och hästkrafter, lägger stor vikt vid allt lullull, inkl mugghållaren.

Vore han konsumentupplysare och värnade trafikkulturen skulle han mer betona bilarnas praktiska och förnuftiga sidor som ett fantastisk transportmedel och inte dess funktion som leksak.

Att du kan stå för att du kör för fort ger jag inte ett vitten för, du har väl, liksom jag, en GPS med alla fartkameror inlagda?

En sån som Collin tar jag mig friheten att attackera som jag nyss gjorde. Han är verkligen vidrig!

Fattar du hur många tusentals poliser det skulle krävas för att göra samma jobb som fartkamerorna?

Grundproblem, tja, det kan man ha olika åsikter om. Jag är av den åsikten att det handlar om attitydproblem. Vi har hundratusentals förare som är extremt mentalt omogna, men som ändå har körkort. Jag ser (och hör) många av dem dagligen. Ofta har de en sportig BMW, Audi eller liknande, eller en söndertrimmad 740. Jag bor vid en ganska hårt trafikerad 50-väg, som är en större led genom centrala Hisingen. Jag ser, bara på den korta vägstump jag kan överblicka från mitt köksfönster, dagligen många idioter köra där ute.

Olycksstatistiken kanske har rätt i att det inte är fartöverträdelser sett till siffrorna som är orsaken, men de flesta olyckor sker pga för hög fart för situationen. Ibland är så lite som 20 km/h för hög fart, men det hittar vi inte många fartskyltar som säger. Generellt är fartgränserna på tok för höga på de svenska vägarna. En generell sänkning med 30-40 procent vore en bra start.

Edit. Personangrepp är inte tillåtet! Håll en god ton i forumet!

/Rickard, moderator

Olycksstatistiken kanske har rätt i att det inte är fartöverträdelser sett till siffrorna som är orsaken, men de flesta olyckor sker pga för hög fart för situationen. Ibland är så lite som 20 km/h för hög fart, men det hittar vi inte många fartskyltar som säger. Generellt är fartgränserna på tok för höga på de svenska vägarna. En generell sänkning med 30-40 procent vore en bra start.

Det du pratar om att ha en för hög hastighet för situationen håller jag med om. Att vi har många förare som har oerhört taskig attityd håller jag med om. Att det förekommer för höga hastigheter förbi skolor och dylikt är också ett av många problem där hastigheten är avgörande mellan liv och död.

Pengar kan satsas väldigt annorlunda jämfört med hur det är idag och resultatet skulle antagligen bli väldigt mycket bättre: man kan sätta upp farthinder på fler ställen, planera vägar annorlunda (ett exempel är att enbart skolbussar får köra på vissa vägar vid dagis etc).

Trots att jag är motståndare till att fartkameror är fel väg att gå (hehe, eller åka efter... ;) ) är jag inte en av många ungdomar som lider av attitydproblem och tror att jag är störst, bäst och vackrast. Jag kan ha en lite högre hastighet när jag kör själv och det inte är tät trafik men har jag människor med mig i bilen, människoliv som är mitt ansvar, kör jag också därefter. När det gäller fartkameror har jag ofta varit med om att de sitter mellan där det är 50 och 70 km/h och det enbart är skattepengar de är ute efter.

Det finns väldigt mycket åtgärder som skulle vara väldigt mycket effektivare än de som vi idag ser med fartkameror utplacerade på idiotiska ställen.

Edit: Kom nu att tänka på att vi verkligen har avvikit från trådens ämne... Är det någon fler än mig som är inne på att vi skapar en ny tråd? Jag gör det nu i alla fall så kan vi ägna oss åt att diskutera trafiksäkerhetspolitiken där istället.

Nog ska man hålla hastighetsgränserna. Enda gången det är svårt är att göra är om man ska köra om en bil som håller 5-10 km/h lägre fart än den tillåtna och det inte är mer än en fil. Ska det bli en säker omkörning är man nästintill tvungen att köra "för fort" tills man är förbi. Vet inte om lagen ändrats sen jag tog körkort nån gång på 80-talet, men min körlärare sa att det är förbjudet att överträda hastighetsgränsen vid omkörning.

Så här i vintertid och mörker så håller jag omkring 90 och aldrig över 100 på E4 trots att det är 110 som är gränsen. Men det är ju dubbelfiligt väldigt ofta och mitträcke där denna hastighet råder. Inga problem att ta sig förbi alltså. Det finns ett fåtal dårar som blåser förbi i 130-140 men de hoppas jag polisen får tag på.

Att köra för långsamt är också straffbart. Man ska inte onödigtvis hindra eller störa medtrafikanter, och det gör man om man i alltför låg fart. Var gränsen går vet jag inte.

Tillägg: Jo gör gärna en ny tråd.

När det gäller fartkameror har jag ofta varit med om att de sitter mellan där det är 50 och 70 km/h och det enbart är skattepengar de är ute efter.

De ställen som har lägre hastighet än resten av vägen, är med stor sannolikhet också de som är störst risk att en olycka sker. Då är det också logiskt att det är där kamerorna placeras ut.

De ställen som har lägre hastighet än resten av vägen, är med stor sannolikhet också de som är störst risk att en olycka sker. Då är det också logiskt att det är där kamerorna placeras ut.

Nu menade jag att om vi har en 70-skylt och sedan en 50-skylt utplacerad 70 meter senare så sitter det en trafikkamera ungefär vid 50-skylten. Frågar du mig är det en helt tokig placering och skulle i alla fall göra någon nytta om den placerades där det är 50.

När det gäller fartkameror har jag ofta varit med om att de sitter mellan där det är 50 och 70 km/h och det enbart är skattepengar de är ute efter.

Det vanliga tramset. VV sätter ut kameror på de mest olycksdrabbade sträckorna. Handlar inte om pengar alls! Det du nyss gav prov på är ett av alla attitydproblem jag menar...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...