Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rädda SAAB eller inte?


canoner

Rekommendera Poster

Personligen tycker jag, trots att jag förövrigt inte sympatiserar med alliansen, att de faktiskt gör rätt.

Ett företag som inte gått med vinst på typ 20 år ska inte räddas med skattepengar bara för att det råkar ha varit svenskt.

 

Det är GM:s ansvar och inte svenska regeringens, att pumpa in pengar i SAAB

 

 

 

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 227
  • Created
  • Senaste svar

Är inte insatt i vad som händer eller så alls, förutom att det verkar gå under. Men själv gillar jag inte bilarna, jobbiga att köra, att starta och allmänt fula som stryk. Men om det är så som du säger så håller jag med dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige behöver inte två bilföretag.

Världen behöver inte alla bilföretagen, då det råder överproduktion

Några måste bort, det är den krassa sanningen.

 

Sedan må SAAB vara hur bra bil som helst, jag har dock aldrig ägt någon, men jag har en annan av GM:s alster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad jag vet så har väl Sverige bara ett bilföretag, Koenigsegg, alla andra är väll sålda till USA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga skattepengar för att "rädda" SAAB! Vanskötta bolag ska bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga skattepengar för att "rädda" SAAB!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillhör väl också de som inte tycker att staten ska lägga ner några jättesummor på att rädda SAAB (eller Volvo för den delen) och kan väl hålla med om att det verkar som en dålig investering att peta in pengar i ett företag som gått med förlust hur länge som helst.

 

Men - frågan är om SAAB gått med förlust rent samhällsekonomiskt sett? X antal företag har ju varit underleverantörer mm till SAAB, och alla dessa har ju inte gått back. Plus det faktum att SAAB faktiskt har ganska många anställda i Trollhättan mfl platser.

 

Sen om jag förstått saken rätt så vill GM att svenska staten ska ställa upp med lånegarantier för SAAB, och det är ju inte riktigt samma sak som att skicka kontanter till Detroit. Problemet är bara att det nog är svårt att få garantier för att en ny ägare låter produktion mm stanna kvar i Sverige.

 

Klurigt det här... och jag avundas verkligen inte regeringen som i princip är utsatt för utpressning från GM.

 

Kunde man inte slå ihop SAAB och Volvo till ett svenskt bilföretag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volvo ser jag iaf som ett mer potentiellt företag än SAAB.

 

Egentligen är det ganska otroligt att SAAB fortfarande finns kvar. Vilket annat företag har gått med förlust i åratal och lever ännu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staten kommer aldrig att satsa pengar på mig när mitt företag går/gick dåligt. Blev bröd och vatten för mig. Är tveksam till att saabs ägare käkar bröd och vatten när det går dåligt för saab. kvitterar säker ut mer i månaden än vad jag gör på ett år.

 

Så visst, jag e bitter när staten pumpar in pengar i företag som går dåligt. Jag gillar marknadsekonomi. Går det dåligt för mig är jag antingen dålig säljare eller så finns det ingen efterfrågan på vad jag säljer. I båda fallen är summan att min företag saknar existensberättigande....konken!

 

Rädda inte saab, dom har byggt samma bilar i hundra år. Tråkigt! Ge könischägg (hehehe) lite mer pengar så alla kan köpa en! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många klagar på GM men de har ju faktiskt räddat svenska jobb både hos Saab i Trollhättan och deras underleverantörer i många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilindustrin är överdimensionerad. Det tillverkas fler bilar än vad planeten tål. Dock borde skatteregelverket i alla länder utformas så att de tillverkare som gör de minst miljövänliga bilarna gallras ut, vilket inbegriper både Saab och Volvo.

Inga skattepengar för att hålla vare sig Saab eller Volvo under armarna alltså, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sägs väl att det inte gått med vinst på tjugo år, om det stämmer vet jag inte men det gör det kanske, Volvo dock har gått med vinst flera år på senare tid och varumärket har ju verkligen potential, fråga alla i hela världen om de kan nämna fem biltillverkare så kommer nog Volvo hamna där hos nästan alla. Så inga större räddningsactioner för Saab tyvärr trots de gör snygga bilar men däremot Volvo om de hamnar i trubbel så vore det värt ansträngningar, att äga t o m, staten äger/har ägt många bolag de kan gått äga alla fall delar av volvo en tid, det är i grunden ett sunt företag med potential som gör vettiga och säkra bilar, bara ägarna som hamnat på obestånd.

 

Sen är det svårt att förstå hur Volvo en gång kunde sälja Volvo personvagnar, hur bra varumärkesvård är det att avyttra en viktig del av sitt märke som lika gärna efter ytterligare försäljning kan hamna i händerna på nån porrkung eller taiwanesiskt sockföretag som kör ner tilltron till varumärket i botten, vad kan det kosta det resterande bolaget i tilltro, vem vill köpa en lastbil av ett märke som mest säljer färgglada barnstrumpor, jag kan inte förstå det. Det är ungefär som om Coca-Cola skulle sälja läsktillverkningen till ett nudelföretag i Bangladesh och sen fortsätta sälja kalsonger och tro att folk köper dem på det där nudelföretagets goda rykte fast colan nu smakar råttbajs.

 

 

Sen tror jag "stora" bilar kommer fortsätta tyvärr finnas en marknad för (barnfamiljer vad har de för alternativ) och de kommer köpas oavsett och då är det bättre för oss om det är Volvo som tillverkar säkra och relativt miljövänliga halvstora bilar istället för att tyskarna, engelsmännen eller fransmännen gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många klagar på GM men de har ju faktiskt räddat svenska jobb både hos Saab i Trollhättan och deras underleverantörer i många år.

 

Det har väl knappast varit en fråga om välgörenhet eller uppoffring från GM's sida. Så det finns nog anledning att klaga, världens största biltillverkare kan inte tillverka bilar folk vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har väl knappast varit en fråga om välgörenhet eller uppoffring från GM's sida.

Nä, inte välgörenhet. Men inte har de tjänat på Saab i alla fall. Väl? Jag antar att de har fått täcka upp förlusterna. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär vi inte få veta hur GM trixat och plundrat.. Liksom Ford gjort med Volvo, det vet bara de som fått bonusar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, inte välgörenhet. Men inte har de tjänat på Saab i alla fall. Väl? Jag antar att de har fått täcka upp förlusterna. Eller?

 

Saab är ju numera bara ett kylarmärke. GM har precis som för sina andra produkter de velat tjäna pengar på även misslyckats med det som kylarmärket sitter på. Man har ju fått täcka upp för förlusterna för alla sin olika märken. Dålig fingertoppskänsla för vad marknaden vill ha, med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som skulle lösa överproduktionen bäst i världen är om GM försvann!

Jag hade en Opel av 1976 års modell, det var en ålderdomlig konstruktion, sen köpte jag 4 SAAB:ar som var klart före sin tid. När GM köpte SAAB blev SAAB plötsligt full i plastiga detaljer av typiskt Opelsnitt medan den ännu ganska alldagliga Opel fick den ena finessen efter den andra plötsligt. Så nog har GM plundrat SAAB.

 

Men inte en krona till SAAB, trots att jag ser ljusen från SAAB:s parkering om jag vrider huvudet åt höger, så länge GM har ett finger med i spelet.

 

Man måste komma ihåg att här pågår ett stenhårt pokerparti mellan alla de inblandade. Rick Wagoner försöker skrämma "den lilla kickan" Maud att lätta på plånboken. Heja Maud! -Sätt babianhannarna på plats!

 

SAAB har varit "konkursfärdigt" i 25 år och rest sig på 10 gång på gång, det är bara att hoppas att detta inte är "en match för mycket".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, tycker dem kan lägga ner SAAB. Då dem inte gör bra bilar alls.

Räcker med Volvo som inte heller gör bra bilar.

Låt tyskarna gör det dem är bäst på..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja numera kör jag också tyskt och låter dem göra vad de är bäst på -öl och bilar! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, tycker dem kan lägga ner SAAB. Då dem inte gör bra bilar alls.

Räcker med Volvo som inte heller gör bra bilar.

Låt tyskarna gör det dem är bäst på..

OT: Man kan byta ut de och dem mot dom så får man alltid rätt, ett litet tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Opel och Ford räknas väl fortfarande som tyska?

Men likförbannat dålig kvalitet.

 

Japanerna och Koreanerna verkar båda veta vad det är fråga om, kvalitet till lågt pris.

Tyskarna, BMW och Merzedes, kvalitet till högt pris, men ändå inte samma höga kvalitet som japsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...