Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Rädda SAAB eller inte?

canoner

Recommended Posts

Behöver man ha en sådan bil för att fara fram och tillbaka från jobbet?

Eller behöver man den för att man är klent utrustad mellan benen?

För mig känns det viktigt att bilen är säker och trygg att färdas i. Min första bil var en Audi 50 och den var inte rolig att köra om med på E4an.

Tillägg: Egentligen vill jag ha en BMW.

• Replies 227
  • Created
  • Last Reply
Eller behöver man den för att man är klent utrustad mellan benen?

Du brukar vanligtvis ha väl genomtänkta inlägg men det där var bara... Onödigt.

Jag som är oerhört, och då menar jag oerhört, intresserad av bilar avskyr när människor kränker oss bilintresserade genom att enbart slänga ur sig slagord att allt handlar om status. Ni förstår det helt enkelt inte vad bilar betyder för vissa av oss.

Du brukar vanligtvis ha väl genomtänkta inlägg men det där var bara... Onödigt.

Jag som är oerhört, och då menar jag oerhört, intresserad av bilar avskyr när människor kränker oss bilintresserade genom att enbart slänga ur sig slagord att allt handlar om status. Ni förstår det helt enkelt inte vad bilar betyder för vissa av oss.

Har du blivit kränkt, och kan du bli det utan ditt medgivande?

Har du blivit kränkt, och kan du bli det utan ditt medgivande?

Eftersom jag gissar att det är en retorisk fråga innehållande ett påstående så kontrar jag med några motfrågor:

Kan du bli lobotomerad utan ditt medgivande? Kan du bli deprimerad utan ditt eget medgivande? Kan du ha låg självkänsla utan eget medgivande? Kan du bli heroinberoende utan eget medgivande? Kan du bli besviken utan eget medgivande? Kan du bli impotent utan eget medgivande?

Svara på dessa frågor så har du svaret på din egen.

Eftersom jag gissar att det är en retorisk fråga innehållande ett påstående så kontrar jag med några motfrågor:

Kan du bli lobotomerad utan ditt medgivande? Kan du bli deprimerad utan ditt eget medgivande? Kan du ha låg självkänsla utan eget medgivande? Kan du bli heroinberoende utan eget medgivande? Kan du bli besviken utan eget medgivande? Kan du bli impotent utan eget medgivande?

Svara på dessa frågor så har du svaret på din egen.

Varför gå i svaromål med honom, han är ju redan lobotomerad!

Det är taskigt av dig att kräva svar från nån med hans lyten.

Om du känner dig kränkt av mig så är det i så fall med ditt eget medgivande. Då känner du dig inte bara tilltryckt, du har också gjort ett olyckligt självmål.

Jag kräver inga svar - jag vet att han inte svarar, det har han aldrig gjort på mina inlägg. Just därför vet jag att de tränger rakt in som projektiler och möblerar om i hans ganska rangliga värderingsbygge. Han vill gärna ge intryck av att vara en distingerad herre, men har oftast bara snyggt förpackat allmängods att bjuda på.

Jag kräver inga svar - jag vet att han inte svarar, det har han aldrig gjort på mina inlägg...

Känner du dig kränkt också?

Okej.... åter till diskussionen kanske???

Jag ser precis som en del andra här ett stort potential hos SAAB. Jag tror att regeringen är beredda att gå in med lån och lånegarantier, men inte för att hålla SAAB flytande, det måste de fixa själva eller från någon annan innan. Men när SAAB kan visa upp att de har cash för att klara sig ett tag till, då kommer nog regeringen att skjuta till pengar för att öka SAABs acceleration.

Hade jag varit Maud, vilket jag är glad att jag inte är just nu, så hade jag ringt några kinesiska tillverkare och kolla om de inte är intresserade av en shysst deal. SAAB är nog så gott som gratis att köpa loss från GM, om regeringen fixar lite skattelättnader, forskningsbidrag, osv som motprestation för att en ny ägare skjuter till kapital så tror jag att alla går vinnande ur situationen.

Vet inte om Maud sitter och rullar tummarna eller inte, men jag hoppas verkligen att de ser sin chans till att styra in SAAB i nya ägare. Att kinesiska tillverkare vill komma in på europeiska marknaden är ingen nyhet, SAAB är etablerat i hela europa och USA, bara återförsäljarnätet måste ju vara värt en hel del för kineserna. Sedan den tekniska kompetensen i trollhättan är ju guld värd, SAAB är ju lika bra som volvo på passiv säkerhet, där är kineserna helt hopplösa. SAABs närvaro i asien skulle ju också öka dramatiskt vilket lätt borde kunna dra upp bilförsäljningen till gröna siffror.

Jag kanske sätter samma övertro till kineserna som man satte till Ford och GM på 90-talet, men en stor skillnad är att SAAB och Volvo skulle kunna bli deras huvudmärken, inte någon avsidesverksamhet som knappt gör från eller till som hos Ford och GM.

Ni för roliga en del, fick visst in en taskspark också.

Vet att bilen är så viktig för en mans självkänsla. :sarcastic:

Ju större och dyrare bil, desto bättre människa är man. :whistling:

Det är ju så för många människor, status betyder så oerhört mycket för dem, vissa måste gå omkring och glänsa, visa omgivningen, "här kommer jag".. :totaltgalen:

För mig betyder bilen ett fortskaffningsmedel, vill ta mig från punkt A till punkt B, bara den fungerar så är jag nöjd.

Edit, lagt till lite smileys så ni inte tar allt för illa åt er...

Ni för roliga en del, fick visst in en taskspark också.

Vet att bilen är så viktig för en mans självkänsla. :sarcastic:

Ju större och dyrare bil, desto bättre människa är man. :whistling:

Det är ju så för många människor, status betyder så oerhört mycket för dem, vissa måste gå omkring och glänsa, visa omgivningen, "här kommer jag".. :totaltgalen:

För mig betyder bilen ett fortskaffningsmedel, vill ta mig från punkt A till punkt B, bara den fungerar så är jag nöjd.

Edit, lagt till lite smileys så ni inte tar allt för illa åt er...

Håller nog med dig i detta fall, vi har åtminstone blivit manipulerade att köpa och kräva mer än vi behöver. Design och prestanda som vi egentligen inte behöver styr oss mer än vi tror. Det funktionella kommer på undantag, design utan funktion har blivit allt viktigare. För vissa kan t.o.m bilens färg vara en avgörande faktor.

Volvo hade på 60-talet en Amazonvariant, Favorit, där man plockade bort lite lullull som kromade lister och annan kosmetika. Den var billigare men sålde inte alls! Imposantfaktorn var neddragen till noll.

Men jag tror iofs inte på kopplingen dyr blir och klen utrustning mellan benen.

Men visst, människor emellan skryts det med vilken bil man har, och är man nöjd och mår bra av sitt monster till bil, är inte det huvudsaken att just må bra, även om det nu råkar vara en massa dubbelkrökta ytor hos ett fordon i metaliclack?

Märkestroheten och känsligheten för kritik av det egna märket liknar ju hur vi betraktar våra Macar. Inte tusan väljer vi Mac efter behov?

Tycker de flesta större likvärdiga bilar ligger ungefär i samma pris. Var och satt i en 9.5 tror jag det var och den gick på ca 300.000.

Storleksmässigt finns det flera bilar runt 200.000 - Peugeot 407 och Citroen C5 exempelvis. Själv skulle jag gärna köpa svenska bilar om de bara kändes prisvärda...

Inte tusan väljer vi Mac efter behov?

Måste svara på det sista.. ;) .jag nöjer mig med Mac Mini, har inte större behov.

MacBook istället för Macbook Pro..

ok lite Macgalen är jag, då jag känt en viss ångest att slänga Macar som inte hänger med längre..

SAAB gick nog ihop 1995. Det var snarare investeringen på 7 miljarder i ny bilmodell som ägarna drog sig för. Sen dess har SAAB kastat sig i famnen på märkliga sängkamrater. Först Lancia, man kunde direkt se vilken del av 9000 som Lancia konstruerat. -Den fungerade inte lika bra som SAAB-delarna. För SAAB-entusiasterna var 9000 en besvikelse.

Sen hoppade man i säng med Opel och GM och det var bra för Opel. SAAB har mest blivit blåsta på det mesta.

Såg föresten en intervju med Volvo-chefen där han ångrade att han sålde Volvo PV. Ett samarbete mellan Volvo och SAAB hade nog gagnat SAAB och Volvo mer än Ford och GM

Jag kanske sätter samma övertro till kineserna som man satte till Ford och GM på 90-talet, men en stor skillnad är att SAAB och Volvo skulle kunna bli deras huvudmärken, inte någon avsidesverksamhet som knappt gör från eller till som hos Ford och GM.

Jag tänkte innan oxå att kineser bara skulle köra Saab ännu mer i botten men nu när jag läst dina argument kan jag nog tänka mig den möjligheten, inte så dumt, bättre än nedläggning alla fall.

Dock får Volvo aldrig bli kinesiskt, då begår jag harakiri, Renault/Nissan vore nog bättre om det inte kan bli svenskägt igen, av övriga Volvo-koncernen.

Det finns flera tester i Teknikens Värld där turbomotorer under hårdgasning i princip slår ut katalysatorn.

Detta kan enbart hända om avgastemperaturen blir för hög- vilket den inte gör med standard mjukvara, nästan alla bilfabrikat gör dessutom långa plågsamma tester på motorerna när dom fast ställer effekt.

Jag kommer inte ihåg exakt siffra men jag har för mig för SAAB så ligger effektsiffra och avgas krav utifrån två minuter på samma varvtal i bromsbänk.

"Chippare" har däremot inte samma krav, det kan röra sig om några sekunder på varje varvtal då.

Sedan tror jag säkert inte någon motor tål att ligga på fullbelastning hur länge som helst, normalt har du nästan aldrig fullbelastning på en bilmotor, möjligtvis vid acceleration någon gång.

Om både Saab och Volvo PV lämnar in försvinner kompetens och det bilkluster av kompetens som finns i Sverige och då försvinner även Scania och Volvo lastbilar till billigare tillverkningsländer enligt en tidningsartikel jag läste och försvinner de försvinner lejonparten av all teknisk spjutspetskompetens och vi kan nog säga adjö till vårt välstånd ett bra tag. För det är ju det vi levt på ett antal år, vi kan inte konkurrera med enkla ihopsättningsjobb a lá Taiwan, Kina, öststaterna.

Jag tänkte innan oxå att kineser bara skulle köra Saab ännu mer i botten men nu när jag läst dina argument kan jag nog tänka mig den möjligheten, inte så dumt, bättre än nedläggning alla fall.

Dock får Volvo aldrig bli kinesiskt, då begår jag harakiri, Renault/Nissan vore nog bättre om det inte kan bli svenskägt igen, av övriga Volvo-koncernen.

Fast jag ser samma fördelar för att kineser köper volvo. Vet inte vad Renault/Nissan kan tillföra volvo eller tvärtom, de kompletterar inte varandra speciellt bra, inte som med kineserna.

Om både Saab och Volvo PV lämnar in försvinner kompetens och det bilkluster av kompetens som finns i Sverige och då försvinner även Scania och Volvo lastbilar till billigare tillverkningsländer enligt en tidningsartikel jag läste och försvinner de försvinner lejonparten av all teknisk spjutspetskompetens och vi kan nog säga adjö till vårt välstånd ett bra tag. För det är ju det vi levt på ett antal år, vi kan inte konkurrera med enkla ihopsättningsjobb a lá Taiwan, Kina, öststaterna.

Mitt i prick!

Fast jag ser samma fördelar för att kineser köper volvo. Vet inte vad Renault/Nissan kan tillföra volvo eller tvärtom, de kompletterar inte varandra speciellt bra, inte som med kineserna.

Du har givetvis en poäng där oxå, mitt svar var mycket känslomässigt. :) Men ändå så har varken Renault el Nissan några bra premiumbilar i sitt sortiment så då tror jag det vore en rätt så bra combination.

Vi får vara protektionister, bara köpa SAAB och VOLVO i år,

Nej jag köper bara de bilarna jag tycker bäst om. Jag skulle aldrig köpa bil bara för att gynna mitt eget land under kort sikt. Nu är jag visserligen student så jag köper ingen bil alls, men man ska inte behöva köpa Volvo eller Saab bara för att de gör bilar som resten av världen inte finner lika intressant.

Mina föräldrar går och funderar på att byta bil och eftersom de har en CLK idag känns den nya E-klass Coupé väldigt nära till hands att byta till. Den är så fin. :wub:

post-25572-1235216999.png

Detta kan enbart hända om avgastemperaturen blir för hög- vilket den inte gör med standard mjukvara, nästan alla bilfabrikat gör dessutom långa plågsamma tester på motorerna när dom fast ställer effekt.

Jag kommer inte ihåg exakt siffra men jag har för mig för SAAB så ligger effektsiffra och avgas krav utifrån två minuter på samma varvtal i bromsbänk.

"Chippare" har däremot inte samma krav, det kan röra sig om några sekunder på varje varvtal då.

Sedan tror jag säkert inte någon motor tål att ligga på fullbelastning hur länge som helst, normalt har du nästan aldrig fullbelastning på en bilmotor, möjligtvis vid acceleration någon gång.

Visst är det så. Men om nu testkombatanterna kunde hantera samma problem :fundersam: ......... Förmodligen är styrningen programmerad så den duschar extra bensin för att kyla, vilket inte avgasreningen kan hantera. Frågan var inte om det är bra eller dåligt utan SAAB-s konstruktion misslyckades där konkurrenter lyckades. Hur bra är då SAAB...? Tillräckligt förmodligen, men inte tillräckligt för att höjas till skyarna.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...