Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rädda SAAB eller inte?


canoner

Rekommendera Poster

Nej jag köper bara de bilarna jag tycker bäst om. Jag skulle aldrig köpa bil bara för att gynna mitt eget land under kort sikt. Nu är jag visserligen student så jag köper ingen bil alls, men man ska inte behöva köpa Volvo eller Saab bara för att de gör bilar som resten av världen inte finner lika intressant.

 

Mina föräldrar går och funderar på att byta bil och eftersom de har en CLK idag känns den nya E-klass Coupé väldigt nära till hands att byta till. Den är så fin. :wub:

 

-Dräggel! En gång Mercedes alltid Mercedes. Har gjort mitt när det gäller SAAB, två 900EMS, en 900Aero(SAAB:s sista riktiga bil) och en 9000Turbo( SLANCIAB). Det är inte mitt ansvar att GM plundrat och misskött SAAB. Det är GM:s ansvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 227
  • Created
  • Senaste svar
Visst är det så. Men om nu testkombatanterna kunde hantera samma problem :fundersam: ......... Förmodligen är styrningen programmerad så den duschar extra bensin för att kyla, vilket inte avgasreningen kan hantera. Frågan var inte om det är bra eller dåligt utan SAAB-s konstruktion misslyckades där konkurrenter lyckades. Hur bra är då SAAB...? Tillräckligt förmodligen, men inte tillräckligt för att höjas till skyarna.

 

Du argumenterar utan några som helst bevis för gudskull. Och jag tror ärligt talat du hittar på också, för det finns inget som ens antyder att saab skulle ha avgas problem, katalysatorerna kan gå sönder på vilken bil som helst- och ja om du har oförbrännt bränsle som kommer till katalysatorn så finns det stor risk att den går sönder, något som registreras direkt av lambda sonden- dessutom skulle motorgången bli fruktansvärt dålig om inte bränslet förbränns.

 

Om detta hade varit något fel på Trionic varför valde då GM att använda det i Opel bilar? Dessutom hur kommer det sig att inte SAABarna utmärker sig på bilprovningens listor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är Volvo och SAAB i en division över vad en normal svensk klarar att köpa ny. Att argumentera att man vill ha en säker bil är ganska subjektivt. Det blir till slut ett argument för att rättfärdiga mitt onödigt dyra bilköp!

-Jomen jag MÅSTE ha en bil som

1. Är tung för då blir den säkrare ( för mig ialla fall...)

2. Har en stark turbomotor så jag kan göra säkra omkörningar ( eller känna hur man trycks in i ryggstödet...)

3. Rymmer fem vuxna och deras semesterbagage ( fast jag nyttjar det bara en vecka om året...)

4. Har fyrhjulsdrift så jag kan ta mig fram på den oplogade vägen till min hyrda fjällstuga ( som jag kanske aldrig hyr...)

5- en miljon dumma argument ( som jag drar till med så alla förstår att jag har gjort rätt )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du argumenterar utan några som helst bevis för gudskull. Och jag tror ärligt talat du hittar på också, för det finns inget som ens antyder att saab skulle ha avgas problem, katalysatorerna kan gå sönder på vilken bil som helst- och ja om du har oförbrännt bränsle som kommer till katalysatorn så finns det stor risk att den går sönder, något som registreras direkt av lambda sonden- dessutom skulle motorgången bli fruktansvärt dålig om inte bränslet förbränns.

 

Om detta hade varit något fel på Trionic varför valde då GM att använda det i Opel bilar? Dessutom hur kommer det sig att inte SAABarna utmärker sig på bilprovningens listor?

 

Jag minns vissa saker väldigt bra! Detta eftersom jag blev förvånad över resultatet. Jag har inte sagt att SAAB har avgasPROBLEM eller att de går sönder. Att ducha extra bensin vid hårdbelastning är vanligt bland motortillverkare. Vad jag säger är jag läst i test att de inte har klarat av att hantera avgasreningen vid hårdare belastning till skillnad mot konkurrenter. Hela frågan grundar sig i att Trionic skulle vara så otroligt bra vilket det säkert är utom vid hårdare belastning.

...

Är du så hungrig på testfakta får du bläddra i TV själv. Jag örkint.... :w00t: :w00t: :w00t: :w00t: :w00t: :w00t: :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag köper bara de bilarna jag tycker bäst om. Jag skulle aldrig köpa bil bara för att gynna mitt eget land under kort sikt. Nu är jag visserligen student så jag köper ingen bil alls, men man ska inte behöva köpa Volvo eller Saab bara för att de gör bilar som resten av världen inte finner lika intressant.

Jag skulle vilja påstå att det är under lång sikt man gynnar sitt land när man köper svenska produkter, inte kort sikt.

 

Erkänn att det är lite slöseri att skicka en hel årslön till nån tysk istället för en svensk, att köpa svenska produkter utvecklade och producerade i sverige ger ju ett mervärde. Jag kanske är lite väl patriotisk, men det är jag bara när det gäller att värna om den svenska industrin och svensk välfärd. Om alla svenskar som köpte BMW, audi, mercedes, lexus osv istället köpte volvo eller saab så tror jag att de hade klarat av denna kris mycket bättre.

 

Jag har inget belägg bortsett från mina observationer för detta, men jag tror att sverige är det land som minst bryr sig om sig självt. Vi har ingen riktig nationskänsla. Antagligen för att vi har haft det lagom bra så länge, aldrig haft nån "fiende", det finns inget "vi" för det finns inget "dem".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja påstå att det är under lång sikt man gynnar sitt land när man köper svenska produkter, inte kort sikt.

 

Det blir bara så svårt att motivera export av våra produkter.

-Nä.. vi köper bara svenskt i sverige. Men köp svenskt du med..... :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja påstå att det är under lång sikt man gynnar sitt land när man köper svenska produkter, inte kort sikt.

 

Erkänn att det är lite slöseri att skicka en hel årslön till nån tysk istället för en svensk, att köpa svenska produkter utvecklade och producerade i sverige ger ju ett mervärde. Jag kanske är lite väl patriotisk, men det är jag bara när det gäller att värna om den svenska industrin och svensk välfärd. Om alla svenskar som köpte BMW, audi, mercedes, lexus osv istället köpte volvo eller saab så tror jag att de hade klarat av denna kris mycket bättre.

 

Jag har inget belägg bortsett från mina observationer för detta, men jag tror att sverige är det land som minst bryr sig om sig självt. Vi har ingen riktig nationskänsla. Antagligen för att vi har haft det lagom bra så länge, aldrig haft nån "fiende", det finns inget "vi" för det finns inget "dem".

 

70-80 % av SAAB och Volvos försäljning ligger utanför Sverige så det hade nog inte spelat så stor roll.

Man måste jämföra med likvärdiga produkter, varken SAAB eller Volvo när upp till Audi, Mercedes och BMW standard, möjligen kan de ge Lexus en match.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vurmar för japanska bilar, fast jag kör franskt. Men tyvärr har jag inte hittat någon Berlingokopia av japansk tillverkning.

Annars är Berlingon så nära funktionalitet som man kan komma, allt onödigt lullull och ögonglitter är avskalat. Inget att ragga brudar med eller imponera på grannen med.

Ca 110 pigga turbodieselhästar med bra driv gör att jag inte kommer efter någon annan flärdfullare bil, och då med en förbrukning kring 0,6l/mil. Säg, vad har Mersorna och BMW's vad Berlingon saknar som man verkligen behöver?

Det skulle väl då vara en fiffig mugghållare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir bara så svårt att motivera export av våra produkter.

-Nä.. vi köper bara svenskt i sverige. Men köp svenskt du med..... :utskallning:

Förs och främst så vill jag bara säga att jag är för fri handel mellan länder och så, jag förespråkar självklart inte att man ska låsa in sig i ett hörn och säga "vi klarar oss bäst själva", för det gör man inte.

 

Att motivera export är lätt, men du menar att motivera andra att importera våra saker, man får väl göra som man gör nu, säga att våra saker är bättre eller billigare eller nåt. Sen är det upp till var och en att bestämma vem man vill gynna. Det handlar ju inte om någon officiell ståndpunkt.

 

Hade jag varit tysk hade jag aldrig fått för mig att köpa en saab, kanske sneglat på volvo men antagligen inte, det hade blivit audi om jag hade råd, annars VW eller opel, men eftersom jag bor i sverige, gör t.o.m. exjobb på Volvo PV just nu så tänker jag alltid köpa svenska bilar sålänge de byggs eller utvecklas här.

 

Anledningen till att SAAB går bort direkt är för att de bara har gamla bilar i sortimentet, de nya som kommer skulle kanske lockat mer.

70-80 % av SAAB och Volvos försäljning ligger utanför Sverige så det hade nog inte spelat så stor roll.

Man måste jämföra med likvärdiga produkter, varken SAAB eller Volvo när upp till Audi, Mercedes och BMW standard, möjligen kan de ge Lexus en match.

Kollar man på prisklass under 500 000kr så tycker jag nog att Volvo ger dem en riktig bra match med nyare modeller, XC60 t.ex. har fått grymt bra mottagande av både svenska och utländska journalister. Så jag vill nog påstå att volvo just kommit upp till deras lägstanivå. SAAB sackar efter, pga de inte har släppt någon ny modell på ett tag, Volvo har inte samma profil som tyskarna heller riktigt, och jag gillar volvos image bättre än tyskarnas. Men jag håller med om att tyskarna har mer lockande bilar, men de har ju bilar som kostar 7 siffrigt som smittar av sig neråt i ledet så det gör ju deras 300 000kr bilar mer lockande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man inte använder sina egna produkter visar man ju att det måste va nåt fel på dem.

 

Alla i före detta östtyskland körde Trabant........... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vurmar för japanska bilar, fast jag kör franskt. Men tyvärr har jag inte hittat någon Berlingokopia av japansk tillverkning.

Annars är Berlingon så nära funktionalitet som man kan komma, allt onödigt lullull och ögonglitter är avskalat. Inget att ragga brudar med eller imponera på grannen med.

Ca 110 pigga turbodieselhästar med bra driv gör att jag inte kommer efter någon annan flärdfullare bil, och då med en förbrukning kring 0,6l/mil. Säg, vad har Mersorna och BMW's vad Berlingon saknar som man verkligen behöver?

Det skulle väl då vara en fiffig mugghållare?

...och du kan köra med hatten på..... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förs och främst så vill jag bara säga att jag är för fri handel mellan länder och så, jag förespråkar självklart inte att man ska låsa in sig i ett hörn och säga "vi klarar oss bäst själva", för det gör man inte.

 

Att motivera export är lätt, men du menar att motivera andra att importera våra saker, man får väl göra som man gör nu, säga att våra saker är bättre eller billigare eller nåt. Sen är det upp till var och en att bestämma vem man vill gynna. Det handlar ju inte om någon officiell ståndpunkt.

 

Hade jag varit tysk hade jag aldrig fått för mig att köpa en saab, kanske sneglat på volvo men antagligen inte, det hade blivit audi om jag hade råd, annars VW eller opel, men eftersom jag bor i sverige, gör t.o.m. exjobb på Volvo PV just nu så tänker jag alltid köpa svenska bilar sålänge de byggs eller utvecklas här.

 

Anledningen till att SAAB går bort direkt är för att de bara har gamla bilar i sortimentet, de nya som kommer skulle kanske lockat mer.

 

Kollar man på prisklass under 500 000kr så tycker jag nog att Volvo ger dem en riktig bra match med nyare modeller, XC60 t.ex. har fått grymt bra mottagande av både svenska och utländska journalister. Så jag vill nog påstå att volvo just kommit upp till deras lägstanivå. SAAB sackar efter, pga de inte har släppt någon ny modell på ett tag, Volvo har inte samma profil som tyskarna heller riktigt, och jag gillar volvos image bättre än tyskarnas. Men jag håller med om att tyskarna har mer lockande bilar, men de har ju bilar som kostar 7 siffrigt som smittar av sig neråt i ledet så det gör ju deras 300 000kr bilar mer lockande.

 

Det enda som kan motivera en bilköpare eller vilken annan köpare som helst är att produkten är mer prisvärd än konkurrenterna. I begreppet prisvärd inkluderar jag kvalitet, status, funktionalitet mm för att täcka in de flesta... SAAB när inte ända fram till Audi i byggkvalitet eller status men kostar lika mycket. Antingen måste man göra en "SAAudi" som är lika bra men billigare, eller nästan lika bra men ännu billigare. Att matcha Audi, BMW och även VW går inte eftersom de har en överlägsen organisation och resurser. Altså måste man göra en ny "turbo-kick" i företaget som 1978 när den räddade SAAB. Vara udda och speciella och billigare än konkurrenterna. Problemet med billigare är att man måst göra långa serier för att dra in pengarna. 100.000 bilar per år är alldeles för lite för att kunna konkkurrera med priser.

...

Så hur man än vänder och vrider på SAAB är det hart när helt omöjligt att komma vidare. Dessutom plågas företaget av att man har lämnat in en ansökan om rekonstruktion vilket kan leda till konkurs. Vem vill handla en bil i 300.000- kronorsklassen av ett företag på fallrepet.........?????

...

Om 1,5 år kan det vara dags att byta bil. Om SAAB finns kvar då skulle jag säkert tveka att köpa SAAB-grisen i säcken. Sist valde jag mellan en 9-5 kombi och en Skoda Octavia Combi och valde Skodan av bla kvalitetsskäl!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna köpa en svensk bil, om det inte vore för att jag tycker dom är alldeles för dyra jämfört med vad man får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kostar en Saab lika mycket som en Audi verkligen, trodde de var i helt olika ligor liksom, Volvo är lite mer i den prisklassen men Volvo vinner på saker som vettighet, säkerhet, robusthet även om det svårt att slå Audi, det gör nog ingen, kanske BMW, men de båda märken kostar väl mer än en Volvo (?) ...men liksom det känns lite som overkill att utse vinnare mellan Volvo, Audi, BMW, de olika köps ju pga av vad folk subjektivt gillar, inte pga så mycket annat, det är mer som att välja mellan äpple, apelsin och päron i affären, goda frukter alla men man tar det man gillar, det är inte baserat på några verkliga faktorer utan mer känslomässiga, ja Volvo skiljer sig lite om man vill va mer lagom och inte vill flasha omkring i vrålåk. Alltså jag tycker inte nåt av äpplet, apelsinen och päronet ska ut, de är tre lite olika frukter som är trevligt att ha att välja mellan efter egen smak när man är sugen på frukt.

 

Av ekonomiska skäl så är detta dock rent akademiskt för mig för jag kommer aldrig ha råd eller vilja slänga ut så mycket pengar på en plåtlåda så jag får hålla mig i begagnat franskt småbilssegmentet tyvärr men ändå, det är ju kul att diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för helvete, det finns hundratals biltillverkare. När SAAB är borta kommer det inte att bli bilbrist. Lägg ner tramserierna nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av ekonomiska skäl så är detta dock rent akademiskt för mig för jag kommer aldrig ha råd eller vilja slänga ut så mycket pengar på en plåtlåda så jag får hålla mig i begagnat franskt småbilssegmentet tyvärr men ändå, det är ju kul att diskutera.

 

Helt rätt inställning! :yeahbaby: Man ska aldrig känna att ens åsikter inte är välkomna! Inte på detta forumet i alla fall.

 

Jo det stämmer ju det du skriver om att Saab och Audi inte riktigt lirar i samma segment. Mercedes-Benz, BMW och Audi tillhör ju vad man kallar premiumsegmentet. Där får man ett tydligt varumärke som människorna vet vad de levererar och är duktiga på. Saab har inte samma starka varumärke och det är där problemet ligger i. Ingen vet egentligen vad en Saab är bra på; det är helt enkelt en bilmärke som gör medelmåttiga bilar.

 

Alla vet att Mercedes-Benz levererar lyxighet och komfort.

 

Alla vet att BMW levererar sportighet.

 

Alla vet att Audi är något av en kombination av ovanstående.

 

Tre tydliga varumärken, tre olika sorters kundbas.

 

Säg mig vilken som skulle byta sin Mercedes-Benz E-klass, BMW 5-serie eller sin Audi A6 mot en Saab 9-5...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för helvete, det finns hundratals biltillverkare. När SAAB är borta kommer det inte att bli bilbrist. Lägg ner tramserierna nu.

 

Men för helv*te, du behöver inte skriva i denna tråden om du inte vill diskutera bilar och Saabs framtid. Ta och cykla en stund du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt inställning! :yeahbaby: Man ska aldrig känna att ens åsikter inte är välkomna! Inte på detta forumet i alla fall.

 

Jo det stämmer ju det du skriver om att Saab och Audi inte riktigt lirar i samma segment. Mercedes-Benz, BMW och Audi tillhör ju vad man kallar premiumsegmentet. Där får man ett tydligt varumärke som människorna vet vad de levererar och är duktiga på. Saab har inte samma starka varumärke och det är där problemet ligger i. Ingen vet egentligen vad en Saab är bra på; det är helt enkelt en bilmärke som gör medelmåttiga bilar.

 

Alla vet att Mercedes-Benz levererar lyxighet och komfort.

 

Alla vet att BMW levererar sportighet.

 

Alla vet att Audi är något av en kombination av ovanstående.

 

Tre tydliga varumärken, tre olika sorters kundbas.

 

Säg mig vilken som skulle byta sin Mercedes-Benz E-klass, BMW 5-serie eller sin Audi A6 mot en Saab 9-5...

För mig är det enkelt, den som inte vill lägga lika mycket pengar på en bil som en Audi/BMW men vill ha en lika säker och något av sportkaraktär köper en Saab.

Den som vill ha nåt präktigare, praktiskare, vettigare och lite billigare än Audi/BMW köper Volvo.

De som har för mycket kosing att slösa och vill visa det ja de köper Audi/BMW etc. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för helvete, det finns hundratals biltillverkare. När SAAB är borta kommer det inte att bli bilbrist. Lägg ner tramserierna nu.

Nu var det inte det ursprungligen vi diskutera utan vad vi ska göra med jobbena när de lägger ner våra viktiga industrier. Nån brist på bilar kommer ju aldrig ske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det enkelt, den som inte vill lägga lika mycket pengar på en bil som en Audi/BMW men vill ha en lika säker och något av sportkaraktär köper en Saab.

Den som vill ha nåt präktigare, praktiskare, vettigare och lite billigare än Audi/BMW köper Volvo.

De som har för mycket kosing att slösa och vill visa det ja de köper Audi/BMW etc. :)

 

Det stämmer ju det du säger i att deras varumärke uppfattas som en aning sportigt. I min värld däremot, och för många utanför Sveriges gränser, har aldrig Saab presterat någon bil som egentligen kan uppfattas som speciellt sportig.

 

Den tyska trion däremot, de har i alla fall bilar som kan prestera.

 

För er som tidigare diskuterade bränsleförbrukning så kan jag nämna att den nya E-klassen har följande föbruknings- och prestandasiffror:

 

E 500

Motortyp: V8

Antal hästkrafter: 388

Acceleration, 0-100 km/h: 5,2 sekunder

Landsvägsförbrukning: 0,77-0,8 l/mil

 

Då kan det ju vara spännande att se hur Saab 9-5:s siffor ser ut, och här kommer de:

 

9-5 2.0t BioPower

Motortyp: 4-cylindrig turbo

Antal hästkrafter: 180

Acceleration, 0-100 km/h: 9,6 sekunder

Landsvägsförbrukning: 0,76 l/mil

 

9-5 2.3t BioPower

Motortyp: 4-cylindrig turbo

Antal hästkrafter: 210

Acceleration, 0-100 km/h: 9,1 sekunder

Landsvägsförbrukning: 0,72 l/mil

 

 

Nu är det ju inte rättvist att jämföra siffrorna mellan en modern V8:a och 4-cylindriga turbomotorer men det är ändå intressant att kolla på siffrorna. Extra roligt är det ju att E-klassen är en större bil...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade varit lite extra roligare om det var blandad körning som jämfördes, då borde det bli lite annorlunda. Och sen drar väl etanol mera så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan lova att snittet inte ligger så lågt om man utnyttjar den där accelerationen en eller två gånger under mätsträckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver vi alla dessa "lyxbilar" med mängder av hk och fartmonster?

Varför inte tillverka långsamma och pålitliga bilar istället, utan turbo och fan o hans mormor...

 

Vi behöver inte ha bilar som gör 175 knyck..räcker om de gör max 90, i nerförsbacke... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...