Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

39 minuter sedan, Alix säger:

Om friborne är fribonde borde väl högvälborne vara högvälbonde? :hihihi:

Jag är nog trög och fattar inte. :fundersam:

En ganska seg dag idag trots en god natts sömn, gott om kaffe idag och äntligen fått hyfsad ordning på Mail idag. Äntligen. Har inte fått nån e-post på hela dagen utom den när jag ändrat på stavningen av mitt efternamn på AppleID-sidan. 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Jag är nog trög och fattar inte. :fundersam:

En ganska seg dag idag trots en god natts sömn, gott om kaffe idag och äntligen fått hyfsad ordning på Mail idag. Äntligen. Har inte fått nån e-post på hela dagen utom den när jag ändrat på stavningen av mitt efternamn på AppleID-sidan. 😄

Alix och jag leker med ord.... jag slant på en tangent och så blev det en ordlek av det

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, ronny säger:

ja men om svart svarar med c4xb5 Tc8 emellan?

Jag är inte så säker på att jag tyckt detta är viktigt om jag spelat själv men ser bara Lb7 som en möjlighet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag är nog trög och fattar inte. :fundersam:

En ganska seg dag idag trots en god natts sömn, gott om kaffe idag och äntligen fått hyfsad ordning på Mail idag. Äntligen. Har inte fått nån e-post på hela dagen utom den när jag ändrat på stavningen av mitt efternamn på AppleID-sidan. 😄

Har därför vågat prenumerera på information om Riksdagens arbete. Får se hur det blir.

 

https://riksdagen.se/sv/folj-och-prenumerera/prenumerera-via-e-post/

 

Skulle vilja se riktiga debatter genom e-post. Riktigt långa trådar. Finns sådana?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag är inte så säker på att jag tyckt detta är viktigt om jag spelat själv men ser bara Lb7 som en möjlighet. 

Lc6

 

Skärmavbild 2021-08-18 kl. 18.09.57.pngja iden bakom Lc6 var svårlöst... Bonden går inte i dam

utan vit siktar på matt genom att slå på a7 med tornet

Redigerad av ronny
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Play the funky music white boy!! Ett vitaminpiller att börja dagen med.  :travolta:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick över 90 mm regn sista dygnet och det blev översvämmningar överallt. Men Gävle fick 160(!) mm! :stjarnsmall: Inte långt härifrån stod vattnet 3 (!) meter djupt under en järnvägsbro.

Skärmavbild 2021-08-19 kl. 11.13.43.png

  • Förvirrad 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

Vi fick över 90 mm regn sista dygnet och det blev översvämmningar överallt. Men Gävle fick 160(!) mm! :stjarnsmall: Inte långt härifrån stod vattnet 3 (!) meter djupt under en järnvägsbro.

Skärmavbild 2021-08-19 kl. 11.13.43.png

Det är märkligt det där med regnmängder. 160 mm= 16 cm, ungefär 2 dm låter inte speciellt mycket.🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, boevil säger:

Det är märkligt det där med regnmängder. 160 mm= 16 cm, ungefär 2 dm låter inte speciellt mycket.🤔

Inte i ett glas. Men om det kommer 2 dm över varje cm2 i en stad...... :stjarnsmall:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Axelman säger:

Vi fick över 90 mm regn sista dygnet och det blev översvämmningar överallt. Men Gävle fick 160(!) mm! :stjarnsmall: Inte långt härifrån stod vattnet 3 (!) meter djupt under en järnvägsbro.

Skärmavbild 2021-08-19 kl. 11.13.43.png

Ja jag läste att Brynäs träningar blev inställda samma sak med Leksand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, boevil säger:

Det är märkligt det där med regnmängder. 160 mm= 16 cm, ungefär 2 dm låter inte speciellt mycket.🤔

De får byta sport i Falun… vattenpolo passar bättre för väderleken 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, ronny säger:

De får byta sport i Falun… vattenpolo passar bättre för väderleken 

Det krävs mer än 2 dm vattendjup för vattenpolo 💦

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, ronny säger:

De får byta sport i Falun… vattenpolo passar bättre för väderleken 

Lustigt nog ligger nästan nybyggda Falu Vildvattenpark några hundra meter från där bilden är tagen....default_laugh.png.264180b0d76756903320a9dafb13d729.png

Skärmavbild 2021-08-19 kl. 12.32.12.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter och lyssnar på podcasts igen efter att ha bläddrat i en bok om svunna tider med attityder som idag är  mycket annorlunda.

 

Vi är mer individualistiska än någonsin vilket förklarar anser jag den politiska turbulensen de senaste åren. 

 

Podcasts handlar också mycket om vetenskap. Jag vill lära mig mer om min samtid och det i särklass största och bästa löftet inför framtiden som riktig (icke politiserad) vetenskap har att erbjuda nu. 

 

Vad innebär iOS 15 och Monterey i praktiken? Vad är det riktigt stora som händer nu som får till och med baktunga och ständigt kaffetörstande byråkrater i Bryssel till att faktiskt lyfta på ändalykten?

 

Vi håller på att kliva in i en ny epok, det är precis det den rasande snabba teknikutvecklingen beror på.

 

"Fjärde industriella revolutionen".

Slå gärna upp det med Google.

Mitt ständiga historieläsande har lönat sig.

 

C01999EE-85EE-4120-8C55-A9AD45557126.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, mikaellq säger:

Vi är mer individualistiska än någonsin

Postmodernism. De stora ”sanningarna” (religion, vetenskap, politik, solidaritet) har spelat ut sin roll och i stället har storyn om ens eget liv och den man vill vara fyllt deras tomrum. Det är illavarslande eftersom redan John Donne skrev (i modern engelsk stil) 1624:

 

”No man is an island entire of itself; every man is a piece of the continent, a part of the main; ... any man's death diminishes me, because I am involved in mankind.”

 

Vi måste tro på något större än oss själva. Mänskligheten är inte summan av alla individer, den är något större.

 

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Alix säger:

Postmodernism. De stora ”sanningarna” (religion, vetenskap, politik, solidaritet) har spelat ut sin roll och i stället har storyn om ens eget liv och den man vill vara fyllt deras tomrum. Det är illavarslande eftersom redan John Donne skrev (i modern engelsk stil) 1624:

 

”No man is an island entire of itself; every man is a piece of the continent, a part of the main; ... any man's death diminishes me, because I am involved in mankind.”

 

Vi måste tro på något större än oss själva. Mänskligheten är inte summan av alla individer, den är något större.

 

Frihet och Sanning är ändå något vi lärde oss redan under 16 och 1700-talens uppvaknande och frigörelse var långt viktigare. Det lilla fåtalets tyranni över folket var egentligen över redan då. 

 

Den tekniska utvecklingen i rasande fart nu som Apple bidrar till så mycket av är en av konsekvenserna av frigörelsen och uppvaknandet för cirka 400 år sedan.

 

Det sitter i huvudet Alix. Om du ser de större sammanhangen kring Apple och iOS till exempel så skulle du vara lika upphetsad och otålig som mig nu. :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, mikaellq säger:

Frihet och Sanning är ändå något vi lärde oss redan under 16 och 1700-talens uppvaknande och frigörelse var långt viktigare. Det lilla fåtalets tyranni över folket var egentligen över redan då. 

 

Den tekniska utvecklingen i rasande fart nu som Apple bidrar till så mycket av är en av konsekvenserna av frigörelsen och uppvaknandet för cirka 400 år sedan.

 

Det sitter i huvudet Alix. Om du ser de större sammanhangen kring Apple och iOS till exempel så skulle du vara lika upphetsad och otålig som mig nu. :irriteradtjej:

Ja, det sitter i huvudet. Alltför många tror idag att deras framtid beror på dem själva och deras egna livsval. Att de just är öar och inte delar av en kontinent.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, mikaellq säger:

Vi håller på att kliva in i en ny epok, det är precis det den rasande snabba teknikutvecklingen beror på.

Mitt ständiga historieläsande har lönat sig.

 

C01999EE-85EE-4120-8C55-A9AD45557126.png

Visst håller vi på att kliva in i en ny epok - mycket på grund av de enorma belopp fossilindustrin har satsat på lobby, mutor och indoktrinering av svaga sinnen. Man vet inte om man ska skratta eller gråta när du i ett inlägg skriver om upplysning och framsteg och lite längre ned visar att den "bildning" du skriver om är en podkast med desinformation med en nivå som siktar på att krypa in i hjärnan på barn och svagsinta. 

Nej, ditt läsande av "historia" har inte lönat sig alls. Uppenbarligen ett rent slöseri med tid.

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Ja, det sitter i huvudet. Alltför många tror idag att deras framtid beror på dem själva och deras egna livsval. Att de just är öar och inte delar av en kontinent.

Är det så du känner dig Alix? Ensam?

Själv delar jag inte den känslan som förstår att det egentligen inte handlar om det, individuella människan, utan om den fria personen, individen, fri från de fås godtycke.

 

Löfven säger att han gillar varm korv i bröd. Vad tusan säger att alla gillar samma mat? Jag vill ha ordentligt käk, husmanskost som köttfärslimpan med kokt potatis, grönsaker och någon god brunsås till som jag fick häromdan!

 

Jag fick påminnelser baserat på plats till att funka idag.

Kan ha att göra med inställningar som dem på bilden.

 

IMG_7853.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Löfven säger att han gillar varm korv i bröd. Vad tusan säger att alla gillar samma mat?

Vad han än säger är det alltid fel i din värld. Låt han äta korv. Kära nån... :armskeptisk:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Vad han än säger är det alltid fel i din värld. Låt han äta korv. Kära nån... :armskeptisk:

Jag sa aldrig att det var fel, bara att jag inte delar hans förtjusning för varm korv i bröd.

Dock delar jag helhjärtat idén att låta folk njuta, leva, tycka som de vill. :foralskad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Dock delar jag helhjärtat idén att låta folk njuta, leva, tycka som de vill.

...bara det inte drabbar andra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

...bara det inte drabbar andra. 

Varför skulle mitt avnjutande och uppskattande av köttfärslimpan drabba någon annan?

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DittDatt säger:

Visst håller vi på att kliva in i en ny epok - mycket på grund av de enorma belopp fossilindustrin har satsat på lobby, mutor och indoktrinering av svaga sinnen. Man vet inte om man ska skratta eller gråta när du i ett inlägg skriver om upplysning och framsteg och lite längre ned visar att den "bildning" du skriver om är en podkast med desinformation med en nivå som siktar på att krypa in i hjärnan på barn och svagsinta. 

Nej, ditt läsande av "historia" har inte lönat sig alls. Uppenbarligen ett rent slöseri med tid.

Så även NASA och en universitetsprofessor far med desinformation om det inte passar in i din världsbild?

Förstår du att det mest drabbar dig själv?

Förstår du ens vad kraften bakom kärnan av Upplysningstidens utveckling gick ut på? Mmmm?

 

Böcker kan bli även din räddning. Adlibris, Bokus, det lokala biblioteket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Varför skulle mitt avnjutande och uppskattande av köttfärslimpan drabba någon annan?

Om du råkar drälla den på någon annan.

 

För övrigt finns det massor med saker som kan drabba andra. Exempelvis om du gillar att leka disco hemma mitt i natten med vidöppna fönster mitt i stan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...