Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

8 minuter sedan, Telly82 säger:

Fuktsensor som tycker att kläderna är torra och stannar för att inte slita på kläderna?

Säkert. Men den har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Säkert. Men den har fel.

Aj, då. Din egen tumlare eller hyresvärdens? Lagning eller felanmälan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blev det operation MacBook Pro. MacOS larmade att batteriet behöver snart bytas så varför vänta.

När den ändå är isär skruvad bytte jag kylpasta.

 

Förberedelserna klara.

 

IMG_1151.thumb.jpeg.6e6a047cd87c34ada27b5733308f97ce.jpeg

 

 

En märklig sak var att där iFixit uppgav att jag skulle skruva ur skruvar var tomt ?

 

1707337239_Skrmavbild2019-11-26kl_16_35_27.thumb.png.5f46d1c574900e37de30109429a1b15c.png

 

Inga skruvhål här inte.

 

IMG_1152.thumb.jpeg.89c7f811c9cb43cc93ac92f6dc3b48d4.jpeg

 

 

Så nu får vi se hur länge den lever. Förhoppningsvis på fredag blir det ett köp av en SSD M.2 som ska ersätta den som sitter i nu.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Telly82 säger:

Aj, då. Din egen tumlare eller hyresvärdens? Lagning eller felanmälan?

Hyresvärdens. Jag får väl felanmäla den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Feltryck.

Det ska stå

"Från och med december 2019 blir du:

 Helt utan pension."

Helfestligt inlägg igen. :hihihi:
Hoppas vår stackars vän i söder som nu satte kaffet i vrånghalsen får en härlig frihet att njuta av. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Svolder säger:

Det är det jag är nu, helt utan pension. :)

Se det positivt, det krävs skattereformer som innebär mer är 100 % skatt på pension för att det ska bli värre än nu.

:leijon:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag påfördes jag en fakturaavgift av Bredband2. Trots att det är autogiro och papperslöst. Tydligen skulle de ha dragit detta ända sedan ifjol somras, så de har ingen ordning i sina register heller. Så tjänsten säger jag upp i morgon och letar ny. Kanske. För nu har jag tillgång till mobilt bredband via 4G utan extra kostnad (ett datakort som kom på köpet med ett abonnemang). Inte samma hastighet eller pålitlighet, men gratis är gott! Vad hade ni gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Idag påfördes jag en fakturaavgift av Bredband2. Trots att det är autogiro och papperslöst. Tydligen skulle de ha dragit detta ända sedan ifjol somras, så de har ingen ordning i sina register heller. Så tjänsten säger jag upp i morgon och letar ny. Kanske. För nu har jag tillgång till mobilt bredband via 4G utan extra kostnad (ett datakort som kom på köpet med ett abonnemang). Inte samma hastighet eller pålitlighet, men gratis är gott! Vad hade ni gjort?

Cable is King.

Eller kanske fiber i detta fall?

 

Förresten, har Bredband2 monopol i ditt område?

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Telly82 säger:

Cable is King.

Eller kanske fiber i detta fall?

 

Förresten, har Bredband2 monopol i ditt område?

Jo, det var egentligen dumt att jag frågade. Poängen för min del är att jag är fattig och har Kronofogden i hasorna.

 

Nej, inget monopol, det är Telia öppen fiber, så det finns ett antal operatörer att välja mellan.

Just nu lutar jag åt A3, Junet eller Universal Telecom. Men först ska jag kolla upp dolda avgifter om sådana finns...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Jo, det var egentligen dumt att jag frågade. Poängen för min del är att jag är fattig och har Kronofogden i hasorna.

 

Nej, inget monopol, det är Telia öppen fiber, så det finns ett antal operatörer att välja mellan.

Just nu lutar jag åt A3, Junet eller Universal Telecom. Men först ska jag kolla upp dolda avgifter om sådana finns...

Sedan tycker jag att var och en ska överväga om de snabbaste uppkopplingarna är så nödvändiga. Jag tycker fortfarande att 10/10 räcker mer än väl, speciellt med annonsblockeringen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Poängen för min del är att jag är fattig och har Kronofogden i hasorna.

Det finns ju routrar som tar ett SIM-kort och då har både Wifi och Ethernet. Har du bara bra mottagning på 4G så är det ju ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Sedan tycker jag att var och en ska överväga om de snabbaste uppkopplingarna är så nödvändiga. Jag tycker fortfarande att 10/10 räcker mer än väl, speciellt med annonsblockeringen. 

Jag har 100/100 Mbps idag och funderar på 250/250 Mbps om jag ändå ska byta. Skulle kosta 389 kr per månad. Jag betalar 336 kr idag för den lägre hastigheten. Ännu lägre är obetydligt billigare. Inget bredband alls är dock väldigt billigt... :hihihi:

 

1 timme sedan, Telly82 säger:

Det finns ju routrar som tar ett SIM-kort och då har både Wifi och Ethernet. Har du bara bra mottagning på 4G så är det ju ett alternativ.

Jo, jag har sådana att testa med. Men det fungerade okej med en gammal mobil (2016) med internetdelning (WiFi), typ 40 Mbps ned och 20 Mbps upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Alix säger:

Jag har 100/100 Mbps idag och funderar på 250/250 Mbps om jag ändå ska byta. Skulle kosta 389 kr per månad. Jag betalar 336 kr idag för den lägre hastigheten. Ännu lägre är obetydligt billigare. Inget bredband alls är dock väldigt billigt... :hihihi:

Mitt 4G är på 100Mb/s och wifi på 10. Skillnaden är försumbar. Bara när man laddar ner stora mängder data som det märks. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Jo, det var egentligen dumt att jag frågade. Poängen för min del är att jag är fattig och har Kronofogden i hasorna.

 

Nej, inget monopol, det är Telia öppen fiber, så det finns ett antal operatörer att välja mellan.

Just nu lutar jag åt A3, Junet eller Universal Telecom. Men först ska jag kolla upp dolda avgifter om sådana finns...

Jag valde Universal Telecom, no problem..Valde 100/10

 

Skärmavbild 2019-11-27 kl. 16.30.00.jpg

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick influensapruta idag. Har tagit den i många år utan problem. Orkar inte med att vara dösjuk i fjorton dagar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Pocahontas säger:

Jag valde Universal Telecom, no problem..Valde 100/10

 

Skärmavbild 2019-11-27 kl. 16.30.00.jpg

Samma här fast 10/10. Är mycket nöjd med en nästan optimal tillförlitlighet för mig. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

Fick influensapruta idag. Har tagit den i många år utan problem. Orkar inte med att vara dösjuk i fjorton dagar.

Har aldrig tagit vaccin mot influensa och har inget minne att jag haft det heller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Samma här fast 10/10. Är mycket nöjd med en nästan optimal tillförlitlighet för mig. :ThumbsUp:

Löjlig hastighet ?

 

 

ACA30615-F372-4FFE-B3C4-6EC08FD3F407.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, lappen71 säger:

Löjlig hastighet ?

 

 

ACA30615-F372-4FFE-B3C4-6EC08FD3F407.png

Sidor far upp stort sett omedelbart för mig tack vare annonsblockering och bättre DNS. :P 

 

EDIT: Grattis förresten till blixtsnabba annonser. ? 

Redigerad av mikaellq
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

Sidor far upp stort sett omedelbart för mig tack vare annonsblockering och bättre DNS. :P 

 

EDIT: Grattis förresten till blixtsnabba annonser. ? 

Annonser? Vad svamlar du om?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Samma här fast 10/10. Är mycket nöjd med en nästan optimal tillförlitlighet för mig. :ThumbsUp:

Svarstid på 17 ms är mediokert på fiber.

Skärmavbild 2019-11-27 kl. 18.08.27.png

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Svarstid på 17 ms är mediokert på fiber.

Skärmavbild 2019-11-27 kl. 18.08.27.png

Jag har 24–28 ms och fiber... :dumstrut:  Ännu en anledning att göra sig av med Bredband2... :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, lappen71 säger:

Har aldrig tagit vaccin mot influensa och har inget minne att jag haft det heller ?

Influensa minns man! Jag hade det en gång och hade över 39 graders feber i fem dagar och levde som i ett töcken. Bara sov och drack vatten vad jag minns. Jag minns också att jag inte hade någon snuva eller ont i halsen. Det har jag alltid annars i så fall (= förkylning). Men jag tar ändå ingen spruta. Det kostar och skyddet är typ 50/50 (men blir man ändå sjuk lär det bli lindrigare symtom i och för sig har det sagts mig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...