Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Axelman säger:

Själv har jag skruvat de sista byggskivorna och spikat lite diverse en stund idag. Så jag har varit på mitt hemgym.... lyft många koppar också! :kaffe:

Kan vi få se en bild på hur det ser ut vid garaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

Kan vi få se en bild på hur det ser ut vid garaget?

Går inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Går inte.

Kan vi då få se en bild på carporten. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Telly82 säger:

Kan vi då få se en bild på carporten. ;) 

Det går utmärkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carport är ett av alla de lånord som Språkrådet är för slöa för att mota i grind (tas upp i senaste Språket i P1). Bilhamn hade väl varit att föredra? Fast bil är också ett lånord. Men inte hamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, ronny säger:

Men var är bilden?

I kameran.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Alix säger:

Carport är ett av alla de lånord som Språkrådet är för slöa för att mota i grind (tas upp i senaste Språket i P1). Bilhamn hade väl varit att föredra? Fast bil är också ett lånord. Men inte hamn.

Bilport, menar du väl? Engelska port betyder också port (och babord med flera betydelser).

598568808_Skrmavbild2019-12-02kl_22_00_14.png.3796ad71843df64c5eef104e395a94b7.png

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Telly82 säger:

Bilport, menar du väl? Engelska port betyder också port (och babord med flera betydelser).

598568808_Skrmavbild2019-12-02kl_22_00_14.png.3796ad71843df64c5eef104e395a94b7.png

Carport kommer av franskans porte-cochère, och gemensamt för båda orden är att företeelserna som beskrivs saknar motsvarighet i svenskan (därav lånordet), om än kanske inte arkitektoniskt. Vi använder port i andra och liknande sammanhang, men inte så som carport/porte-cochère används (alltså ett från en byggnad utskjutande tak avsedd att ge skydd åt fordon och dess folk. En indikation på det är att vi numera ser även en fristående takbyggnad för bilar också som en carport).

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker lista allt som jag hade i mitt nedbrunna källarförråd för skaderegleringens skull. Jag får inte gå dit och se efter av säkerhetsskäl.

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Alix säger:

Jag försöker lista allt som jag hade i mitt nedbrunna källarförråd för skaderegleringens skull. Jag får inte gå dit och se efter av säkerhetsskäl.

Vill inte strö salt i såren men hur enkelt hade det inte varit att fota av allt som stöd för minnet. Det blir en påminnelse för oss andra att få ändan ur vagnen och dokumentera innan det är för sent. En backup för det man äger och har. Inklusive mig själv som inte heller har gjort det.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Jag försöker lista allt som jag hade i mitt nedbrunna källarförråd för skaderegleringens skull. Jag får inte gå dit och se efter av säkerhetsskäl.

Jag är verkligen ledsen för din skull. :kramis:

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Svolder säger:

Man frågar ju sig varför det skall ta vägen över Leipzig och Köpenhamn på en resa mellan Helsingfors och Göteborg. Det känns som om miljöhänsynen brister...

Min dator vann nog utsläppstävlingen.

2014-04-02 på 00:29, Mattiasgbg säger:

Min dator flög Shanghai (Kina) - Seoul (Sydkorea) - Almaty (Kazakstan) - Köln (Tyskland) - Malmö (Danmark) och åkte sedan lastbil till UPS-lagret i Mölndal (Sverige) innan den fick åka budbil hem till mig.

 

Avståndet Shanghai - Malmö är ca 8250 km,, något som ett modernt fraktflygplan fixar utan problem om man vill, men antagligen blev det bättre samåkning av paket när datorn flög 10900 km istället. För övrigt går det fraktflyg direkt mellan Seoul och Göteborg, men tydligen med fel bolag.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hurra tror jag. Jag ska in på operation i näsan i januari. Läkaren ringde nyss. Det förra ingreppet i somras har gått tillbaka till dåligt igen så jag kan inte andas genom näsan på nätterna utan nässpray. Cortisonspray fungerar inte heller så de ska in och klippa och skära!!! Aaaaaahhhhhh!!! :stjarnsmall:

  • Förvirrad 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Svolder säger:

Var det där du ställt din helt nya iMac Pro medan du städade skrivbordet i hemmet?

Skämt åsido, trist som tusan :irriteradtjej:

Nej, men min kära gamla iBook G4 Late 2004 blev lågornas rov! :mellow:

 

Tack! Till @Axelman och alla andra sympatisörer också.

 

PS. Jag är inte upprörd. Mer bekymrad. Är egentligen ingen materialist. Jag är nöjd så länge mina nära och kära mår bra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

PS. Jag är inte upprörd. Mer bekymrad. Är egentligen ingen materialist. Jag är nöjd så länge mina nära och kära mår bra.

Jo det var så jag tänkte. Men även om det inte är saker med värde i så är det drygt och påfrestande att det brinner i granngården och att ens prylar som är bra att ha inte är bra att ha längre.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Axelman säger:

Jo det var så jag tänkte. Men även om det inte är saker med värde i så är det drygt och påfrestande att det brinner i granngården och att ens prylar som är bra att ha inte är bra att ha längre.

Ja, det är tur att man har hemförsäkring som täcker en del i alla fall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Om siffrorna stämmer måste det vara flygpost.

En JAS 39 Gripen tänkte jag. Går blixtfort ju. :chock:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Alix säger:

Ja, det är tur att man har hemförsäkring som täcker en del i alla fall.

 

 

Minus självrisk och åldersavdrag så blir det oftast tyvärr en liten peng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Svolder säger:

Jag har aldrig varit på ett gym. Märklig, främmande, miljö, med märkliga, främmande, människor.

Kan på sätt och vis hålla med. Där jag tränar finns allt från 80-åringar till Hulk. Intressant att bara studera folk. Finns en kvinna tex som är i 50-års åldern med svällande muskler iförd leopard-trikåer som stönar likt i en porrfilm, lite störande dock. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, mikaellq säger:

En JAS 39 Gripen tänkte jag. Går blixtfort ju. :chock:

Ja jag undrar vad det är i det där paketet egentligen. Läste om en som bara fick en tom kartong. 
Det enklaste hade väl varit om DHL utnyttjade finlandsfärjan till Sverige. Men det kanske går snabbare att flyga runt i Europa istället. Och Swappie som ska vara så miljövänliga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Axelman säger:

Minus självrisk och åldersavdrag så blir det oftast tyvärr en liten peng.

Säkert blir det bara en spottstyver som knappast överstiger årskostnaden för försäkringen ens. Är väl ingen idé att lägga ned möda på det, egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, iMarc säger:

Ja jag undrar vad det är i det där paketet egentligen. Läste om en som bara fick en tom kartong. 
Det enklaste hade väl varit om DHL utnyttjade finlandsfärjan till Sverige. Men det kanske går snabbare att flyga runt i Europa istället. Och Swappie som ska vara så miljövänliga. 

Finlandfärjorna till Stockholm är medvetet ganska långsamma, ca ett dygn till/från Åbo. En del (kanske alla?) stannar i Åland för att få sälja skattefritt. Sträckan Stockholm - Åland körs långsamt genom skärgården upp till ungefär Kapellskär. Handlar antagligen om att optimera fyllekryssningsupplevelsen ombord.

Mellan Kapellskär och Åbo ser det ut att vara mindre än 200 km, där en del av sträckan går i finsk skärgård. En lastbilsanpassad färja borde lätt klara sträckan på 8 timmar, vilket hade gett förarna en ganska bra viloperiod.

 

Vad gäller transporter köpte jag ett par skor efter tips från @Alix. Skokartongen har yttermåtten 36*30*13 cm (= 14,04 liter).  Paketen jag hämtade ut hade måtten 46*40*30 cm (= 55,2 liter). Bortsett från skokartongen, som innehöll skorna men inte så mycket mer, innehöll alltså paketet ca 75 % luft (det fanns/behövdes inget stötdämpande material). Konstigt att utlämningsställena inte får plats med paketen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...