Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Axelman, dvs jag, har nyss burit in en ny iMac innanför dörren. Ny och ny... en 21" late 2013 2,9 8 GB RAM dock med vanlig surdisk. Men pyntade bara 5,500:- för en iMac som stått och "samlat damm" på ett kontor. Jag får bita i det sura äpplet och köra vanlig SSD. Det är bra nog. Och billigt blev det. Snacka om prestandaökning. Denna bör stå sig en massa år till.

 

Grattis :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har uppdaterat mitt favoritstjärnskådarprogram :) Stellarium till version 0.15.0.

Jag bara älskar den appen som gör allt så enkelt med tangentbordskommandon :) för att visa eller gömma stjärnor, planeter, deras banor, konstellationer och deras namn, banor… Dessutom gör den det väldigt enkelt att göra det som den främst är avsedd för, identifiera objekt på natthimlen. :ThumbsUp:

 

post-5952-0-32630400-1481215570_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, dvs jag, har nyss burit in en ny iMac innanför dörren. Ny och ny... en 21" late 2013 2,9 8 GB RAM dock med vanlig surdisk. Men pyntade bara 5,500:- för en iMac som stått och "samlat damm" på ett kontor. Jag får bita i det sura äpplet och köra vanlig SSD, jag som letat i månader efter en 21" med PCIe-SSD. Det är bra nog. Och billigt blev det. Snacka om prestandaökning. Denna bör stå sig en massa år till.

Grattis! Ny Imac och ny Iphone! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, dvs jag, har nyss burit in en ny iMac innanför dörren. Ny och ny... en 21" late 2013 2,9 8 GB RAM dock med vanlig surdisk. Men pyntade bara 5,500:- för en iMac som stått och "samlat damm" på ett kontor. Jag får bita i det sura äpplet och köra vanlig SSD, jag som letat i månader efter en 21" med PCIe-SSD. Det är bra nog. Och billigt blev det. Snacka om prestandaökning. Denna bör stå sig en massa år till.

 

Vad ska du göra med din gamla? :fundersam::whistling::innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad ska du göra med din gamla? :fundersam::whistling::innocent:

 

Vet inte. Är du intresserad?

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vet inte. Är du intresserad?

 

Ja, den hade passat mina "Mac-behov" :donjuan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iMac 2009 blir lite småvarm ibland. Kollade strömförbrukningen

104 W (Idle) 241 W (CPU Max)

att jämföra med den nyare 2013

37 W (Idle) 94 W (CPU Max)

Jag kör många timmar om dagen, kanske inte så att jag anstränger den men jag har inget emot att reducera elförbrukningen på den till 1/3. Jag skulle kunna spara 200 kWh om året på det! :galetglad:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, den hade passat mina "Mac-behov" :donjuan:

Se PM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kaffe på gång här med, hemma med barnen idag då den lilla kräktes igårkväll. Dock har natten och dagen gått utan incidenter och hon har fått behålla frukosten :crossfingers:

 

usch då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

usch då

 

Hon är frisk nu, men barnvakten har fått kalla fötter så vi får bli hemma imorn med. Aja, de vill inte riskera att bli sjuka på jobbet heller så... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag bytt tillbaka Hyacinth från Albert och Herbert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag bytt tillbaka Hyacinth från Albert och Herbert

 

Ja, där är det livat i luckan :hihihi:

 

Är väl snart dags för Ett himla liv julspecial? :jultomte:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, där är det livat i luckan :hihihi:

 

Är väl snart dags för Ett himla liv julspecial? :jultomte:

Ja den är bra! Geraldine går på 3 julmiddagar i rad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställt iMacfixarprylar från iFixit för att öppna iMacen och byta hårddisk. Men det tar en månad att få dem.... men man är på G i alla fall. Sen planerar jag en 500 GB Samsung 850 Evo.

...

Efter noggranna efterforskningar säger källor att 21" Late 2013 har PCIe-plats! Nackdelen är priset på dessa hårddiskar. Den billigaste 128 GB jag hittat ligger på 3000:- :stjarnsmall: Den klarar visserligen ca 800 Mbs läsa, men bara hälften i skriva enligt andra källor. 128 GB klarar inte mer. Större diskar skriver klart snabbare men kostar då mer än hela min iMac... Så det blir bättre med en vanlig SSD. Samsungen ligger över 500 GB både läs och skriv och så får det bli och kostar bara 1,600:- just nu.

...

Ska köra lite tester före och efter för att se skillnaderna i prestanda. Sen får den gamla godingen ta pension. Axelman har iMac-hype.

:galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställt iMacfixarprylar från iFixit för att öppna iMacen och byta hårddisk. Men det tar en månad att få dem.... men man är på G i alla fall. Sen planerar jag en 500 GB Samsung 850 Evo.

...

Efter noggranna efterforskningar säger källor att 21" Late 2013 har PCIe-plats! Nackdelen är priset på dessa hårddiskar. Den billigaste 128 GB jag hittat ligger på 3000:- :stjarnsmall: Den klarar visserligen ca 800 Mbs läsa, men bara hälften i skriva enligt andra källor. 128 GB klarar inte mer. Större diskar skriver klart snabbare men kostar då mer än hela min iMac... Så det blir bättre med en vanlig SSD. Samsungen ligger över 500 GB både läs och skriv och så får det bli och kostar bara 1,600:- just nu.

...

Ska köra lite tester före och efter för att se skillnaderna i prestanda. Sen får den gamla godingen ta pension. Axelman har iMac-hype.

:galetglad:

 

Ingår det kabel i paketet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit ute och tagit lite bilder på en gammal Häggmispel vi har.

Den är som det flesta andra träd här, "nerlusade" med påväxt av olika sorters lavar.

 

Är ingen expert på lavar, så jag gick till en Facebookgrupp som är haj på detta.

Lav är ingen växt säger de.. (Likväl växer den)

Lärde mig att de inte skadar träden och buskarna, samt att trivs lavarna, som mina gör, så är det väldigt bra ren luft där jag bor.

Kul att höra.

 

Detta är Slånlav

post-113-0-07839800-1481379004_thumb.jpg

 

Sedan fanns det Blåslav, Näverlav och Pukstockslav..

 

post-113-0-75596400-1481379116_thumb.jpg

 

post-113-0-53008000-1481379125_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var våldsam kväll häromkvällen.

 

post-363-0-32150300-1481379228_thumb.png

post-363-0-56933400-1481379242_thumb.png

post-363-0-22557600-1481379260_thumb.png

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ingår det kabel i paketet?

 

Eh, vilken kabel? :unsure:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Eh, vilken kabel? :unsure:

 

Till hårdddisken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Till hårdddisken

 

VAddå? Passar inte den befintliga? Misstänker att du menar tempsensorproblemet. I så fall tänkte jag bara köra med SSD Fan Control.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra gratissajt som gör det mesta med pdf: http://www.ilovepdf.com/

Wow! Tack! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade blivit extra festligt om man kunde spetsat all nobelmaten med en rejäl dos campylobakter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...