Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Jobba jobba, tagit ner vår stora Hästkastaj, helvetes massa ved att ta hand om..

Malt alla klena grenar till flis, det vill äldste grabben lägga på tork och ha i sin vedpanna.

 

post-113-0-65299900-1480256196_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kallt ute så jag har tagit in två lådor ved så nu har jag tänt upp en brasa i kaminen :kartjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här blåser det så jag är säker på att veden skulle flyga ut genom skorstenen. Ibland vickar huset upp på högkant. OJOJOJ. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat. Brinner hästkastanj bra?

 

Vet faktiskt inte det, aldrig eldat med det tidigare. Veden verkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte det, aldrig eldat med det tidigare. Veden verkar bra.

Jag googlade och den lär vara som tall och gran, det vill säga, veden torkar lätt men är å andra sidan mindre tät och därför brinner det snabbare ut (= mindre energi per volymenhet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag googlade och den lär vara som tall och gran, det vill säga, veden torkar lätt men är å andra sidan mindre tät och därför brinner det snabbare ut (= mindre energi per volymenhet).

Det hade jag ingen aning om (angående tall och gran). Var dag lär man sig något nytt.

 

ps. eldar just nu med gran och tall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade jag ingen aning om (angående tall och gran). Var dag lär man sig något nytt.

 

ps. eldar just nu med gran och tall.

Inget fel i den veden, annat än att om den är kådrik så smäller den ut bitar på golvet ur en öppen spis. Sedan säljs ju ved per kubikmeter, så man får se upp med priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björk är ännu tätare och har då ännu mer energi per m3.

...

Sen vad många inte tänker på är att en stor del av de brännbara ämnena inte är själva träfibern utan kemiska ämnen i trä. Ett träd är en mycket avancerad kemisk fabrik som har många olika ämnen i sig och som brinner. Ligger veden i fem år säger det bara fffup och så har det brunnit ut och det är då bara fibrerna som brinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slutar med att vara aktiv på Flashback nu. Det är ett sorgligt ställe. Dess enda egentliga förtjänst, bortsett från harmlösa ämnen, är väl att dårarna där oftare misshandlar sina tangentbord och inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och installerar FreeBSD-versionen TrueOS på extradisken jag har i barnens dator för att testa. Har tidigare experimenterat lite med Antergos, vilket är en lite mer polerad version av Acrh Linux, men nu för andra gången så brakade systemet ihop efter en systemuppdatering. Visst, det bygger på den senaste koden som finns till Linux och den datorn har framförallt ett gammalt grafikkort, men det är träligt när systemet bara lägger av, denna gången i en ständig omstart. Förra gången så var det hanteraren för inloggningssystemet som brakade ihop och bara visade en vit eller svart bakgrund och muspekaren.

 

Kör annars Linux Mint 18 på min maskin och Mint 17 på barnens maskiner, det "bara fungerar", bugger på Ubuntu Linux som bas och är väldigt användarvänligt. Men det skadar aldrig att kika på alternativen, nyfiken som man är.... :behave:

 

 

 

hur går det?

 

 

 

Installationen är precis färdig, får återkomma med rapport. Dock noterat att systemet anser att mitt grafikkort är för gammalt och kör det som VESA-kompatibelt, med andra ord det kunde inte matcha det mot lämplig drivrutin från nVidia.

 

Systemet i sig var okej även om det hade skumma saker för sig, som att t ex lägga enormt stora ikoner i form av genvägar till allt som installerades på skrivbordet, så det åkte raskt ut igen. Nu ligger där Linux Debian Mint version 2, allt fungerar perfekt, inklusive grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemet i sig var okej även om det hade skumma saker för sig, som att t ex lägga enormt stora ikoner i form av genvägar till allt som installerades på skrivbordet, så det åkte raskt ut igen. Nu ligger där Linux Debian Mint version 2, allt fungerar perfekt, inklusive grafikkortet.

Oftast är det något knepigt med alla dessa olika, alternativa operativsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast är det något knepigt med alla dessa olika, alternativa operativsystem.

 

Jo, men Linux Mint är en väldigt problemfri och användarvänlig distribution som bygger på Ubuntu LTS som i sin tur bygger på Debian. LDME 2, d.v.s. Linux Mint Debian Edition 2 som jag installerade på extradisken i barnens dator bygger direkt på Debian så skillnaden mellan de två är ytligt sett väldigt små, även om det under huven skiljer en del. Men eftersom Ubuntu bygger på Debian så är t ex de kommando man kan behöva använda detsamma, även så mycket av programutbudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men Linux Mint är en väldigt problemfri och användarvänlig distribution som bygger på Ubuntu LTS som i sin tur bygger på Debian. LDME 2, d.v.s. Linux Mint Debian Edition 2 som jag installerade på extradisken i barnens dator bygger direkt på Debian så skillnaden mellan de två är ytligt sett väldigt små, även om det under huven skiljer en del. Men eftersom Ubuntu bygger på Debian så är t ex de kommando man kan behöva använda detsamma, även så mycket av programutbudet.

Jag har Ubuntu 16.04 LTS på barnens dator. Den har den egenheten att man kan uppdatera systemet på två olika sätt. Jag har i och för sig installerat Synaptic också, och om man även räknar in Terminalen kan man uppdatera systemet på fyra olika sätt. Känns som tre för många. Men de hör OS:en kostar ju ingenting, så vad finns att klaga på? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag googlade och den lär vara som tall och gran, det vill säga, veden torkar lätt men är å andra sidan mindre tät och därför brinner det snabbare ut (= mindre energi per volymenhet).

 

I det här fallet gissar jag att priset per volymenhet motiverar eventuellt mindre energi per volymenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget fel i den veden, annat än att om den är kådrik så smäller den ut bitar på golvet ur en öppen spis. Sedan säljs ju ved per kubikmeter, så man får se upp med priset.

Tur vi har kamin så det får fräsa och smälla hur mycket det vill. :D Men sant (igen), men björkved är väl i regel dyrare än så kallad "blandved"? Jag är ingen expert på området utan förra året fällde vi några tallar och granar på tomten (kanske hade varit bättre med grannar?) så det är det vi eldar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet gissar jag att priset per volymenhet motiverar eventuellt mindre energi per volymenhet.

Därför skrev jag "Sedan säljs ju ved per kubikmeter, så man får se upp med priset." i ett senare inlägg.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur vi har kamin så det får fräsa och smälla hur mycket det vill. :D Men sant (igen), men björkved är väl i regel dyrare än så kallad "blandved"? Jag är ingen expert på området utan förra året fällde vi några tallar och granar på tomten (kanske hade varit bättre med grannar?) så det är det vi eldar med.

Nej, fäll inte grannarna... ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

För några år sedan var vi hembjudna till en gammal bekant till min sambo och hans familj. Vi kom att prata uppvärmning under kvällen eftersom det visade sig att vi båda eldade och han berättade att han köpte fin björkved för 2 000 kronor per kubik, med stolthet som om han fått ett kanonpris. Jag frågade om han inte menade 200 kronor per kubik, vilket hade varit ett rätt skapligt pris. Men nej, han betalade 2 000 kronor per kubik. Jag försökte försiktigt lägga fram att han borde se sig om efter en annan leverantör och berättade vad jag betalade, men det var som att han inte ville ta in det och jag tjatade inte mer om saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förbereder jul dekorationerna idag... i Lego... På mitt Lego hus...

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sedan var vi hembjudna till en gammal bekant till min sambo och hans familj. Vi kom att prata uppvärmning under kvällen eftersom det visade sig att vi båda eldade och han berättade att han köpte fin björkved för 2 000 kronor per kubik, med stolthet som om han fått ett kanonpris. Jag frågade om han inte menade 200 kronor per kubik, vilket hade varit ett rätt skapligt pris. Men nej, han betalade 2 000 kronor per kubik. Jag försökte försiktigt lägga fram att han borde se sig om efter en annan leverantör och berättade vad jag betalade, men det var som att han inte ville ta in det och jag tjatade inte mer om saken.

Jösses vilket ockerpris ?

Senast jag köpte ved betalade jag 1000:-/kubiken av ett sågverk. Fick kapa själv men det var det värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tror vi* betalade 350 senast, men då är det stock vi köper UMRIF av en bonde, så får vi kapa, klyva och torka själva.

 

* Svärfar har betalt så har jag ställt upp med kroppsarbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

han köpte fin björkved för 2 000 kronor per kubik

 

Galning. Över 500:- är dyrt. Över 1000:- ocker. 2000:-................. :stjarnsmall:

...

Själv kör jag sedan några år bergvärme i kombo med solfångare och värmer huset för under 5000:- per år. Då är varmvattnet inräknat. Billigare än ved... :hihihi:

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, fäll inte grannarna... ;)

Jooo... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Galning. Över 500:- är dyrt. Över 1000:- ocker. 2000:-................. :stjarnsmall:

...

Själv kör jag sedan några år bergvärme i kombo med solfångare och värmer huset för under 5000:- per år. Då är varmvattnet inräknat. Billigare än ved... :hihihi:

 

Fast hur mysigt är det att sitta på en renfäll med en mugg varm choklad och trevligt sällskap framför bergvärmepumpen när snön yr runt huset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...