Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Kan överhuvudtaget inte sova inatt och nu kurrade magen så det var bara att stiga upp, klä på sig och ta en skål med yoggi med diverse frö och nötter som garnering.

 

Vill inte sömnen komma till mig får jag väl omfamna vakenheten nu när den ändå håller mig uppe.... ;)

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte ett lastbilsspel igår, barnsligt kul att vara kung på vägen. Håller just nu med att arbeta ihop pengar så jag kan köpa egen lastbil till mitt åkeri. Var rea på spelet så jag köpte det plus expansionen med öst-europa, totalt ca 90:- Skandinavien är på G, ser ut att bli läckert :D

 

Imorn (senare idag, efter eventuell sömn) är det jag som åker och köper ratt och pedaler.... vroom... vroom.... :galetglad:

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Inget lg med andra ord

 

Det är det som är skillnaden :)

 

Söker du med "!g" före sökordet i DDG så söker du på Google via DDG. Då får du samma lista över träffar. Hos mig så hamnar "Macworld julkalender" på samma plats i listan både på Google och DDG om jag gör så.

 

Söker du utan !g -bangen före så söker du inte på Google och får naturligtvis inte exakt samma resultat som på Google. Och där håller jag med om att DDG inte är lika bra, i allmäna sökningar. Men när man vill vara väldigt specifik och använder sig av deras bangs så kan DDG leverera rätt bra. Sedan har ju Google också en del tecken man kan använda i sökningarna för att hitta mer specifikt innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu närmar sig Lollipop min mobil! ^_^

 

attachicon.gifota.png

vad kul... Tim sa just det att Android uppdaterar sitt system så sällan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är det som är skillnaden :)

 

Söker du med "!g" före sökordet i DDG så söker du på Google via DDG. Då får du samma lista över träffar. Hos mig så hamnar "Macworld julkalender" på samma plats i listan både på Google och DDG om jag gör så.

 

Söker du utan !g -bangen före så söker du inte på Google och får naturligtvis inte exakt samma resultat som på Google. Och där håller jag med om att DDG inte är lika bra, i allmäna sökningar. Men när man vill vara väldigt specifik och använder sig av deras bangs så kan DDG leverera rätt bra. Sedan har ju Google också en del tecken man kan använda i sökningarna för att hitta mer specifikt innehåll.

det gäller då att hålla koll på alla styrtecken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte tagit i en gitarr på över 1,5 år pga utbrändhet. Spelade lite i går och är rostig som urk.... men det löser sig väl.

[+] Är som att cykla, lite så... En halvtimma-timme, så är man uppvärmd igen. Men det är klart ett längre upphåll tar ju lite längre tid innan man får in flytet igen.

 

Slurp :kaffe: aaahhhh.... :P

 

Sitter och värmer upp med kaffe inför vinterstudion som börjar om en timme :ThumbsUp: Då blir det mer kaffe :whistling:

 

Är julmarknad här i byn, så det blir väl en tur där med.

 

Beställde ett nytt grafikkort till Linux-datorn då jag tänkte plocka upp spelandet nu igen "nu när jag har tid", tog express hemleverans eftersom det var gratis med kundkortet på NetOnNet, men inte fasen dök paketet upp igår fast det sorterades i Malmö sex mil härifrån igår vid 05-tiden. Sedan dess så har det varit under "transport" och är alltjämt så fortfarande :chockadskeptisk:

[+] Trevligt. Vad blev det för kort? ATI/AMD? eller nVidia?

 

Vart är iEricF?

skall vi ropa på honom ?

Här är jag. :kramis:

 

“Här är här där man är, och där är där där man inte är.” ^_^

 

Kråktrasten en riktig urinvånare

 

White-necked%20Picathartes.jpg

[+] Riktigt snygg pippi. Ser nästan exotisk ut. Är den utrikisk (antar jag), eller har vi så snygga flygfän i Sverige?

 

AAAAHHHH….Har sovit som en kung inatt.

Var trött som en gnu igår kväll.

Schlurrrp!!! coffee.gif Aahh!! :P

[+] Gôtt... :ThumbsUp:

 

Hur trött är en gnu? :rolleyes:^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad kul... Tim sa just det att Android uppdaterar sitt system så sällan

Ja, det stämmer om man menar att det ska byta från version 1, 2, 3, 4, 5 och så vidare.

 

... Här är jag. :kramis:

“Här är här där man är, och där är där där man inte är.” ^_^...

Välkommen åter! :storkram: Har du haft fullt upp? :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag såg det. Skönt att det inte var något värre än jobb som hållit honom borta :)

Jo, det har varit lite väl mkt att stå i. Sen kom ju moderkakan ner och skulle fira lite, inkl lite resor hit och dit, samtidgit som man skall hålla igång det vanliga på datorn. Sen dök det upp lite spännande grejjer. Har hittat en bra “Template engine” som jag skall börja använda (även själv). Så jag har skrivit om (inte riktigt klar än) den så den passa mig bättre, och gjort om syntaxen + lagt in ett par fler funktioner. Blev riktigt bra faktiskt. Det mesta, f f a det grundläggande är klart... är lite andra delar jag inte kommit in i än... som callbacks och en loopfunktion de har där. Den funkar, men syntaxen skall göras om. code.gif

 

Har en (2) databas-class som måste skrivas klart med. Just nu känns det mesta rörigt för det är ett par andra classfiler som skall skrivas klart med... som tillsammans med databasklassen skall sitta ihop sen. Bla en för “sessions”, som jag skall lagra i DB istället för på fil. Blir nog bra. Man väntar bara på det där magiska ögonblicket då det är som mest rörigt, så skriver man en sak.... så ligger allt på plats sen. pclaugh.gif

 

Oj, då blir det stopp i jultrafiken.

Man får väl bygga tunnel/motorväg/förbifart så alla får plats. :ThumbsUp:

 

IT-folk som lägger både hängslen och livrem på användarrättigheterna är otroligt jobbigt.

 

Min jobbdator har inte IT-folket lagt in så där väldigt mycket begränsningar i. Jag kan ladda ner tilläggsprogram osv som jag gärna vill ha och som gör mitt arbete i datorn lättare. ...

Finns ett program man nolla lösenord med. Där kan man även gör en användare till Admin. ;)whistle.gif

 

Faller inte ofta offer för erbjudanden typ BlacK Friday, men idag trilla jag dit på cybermonday eller vad det heter :D

 

Köpte Crossover 14 för "bara" 155 spänn..

[+] Gôtt... :yeahbaby:

 

Hade tänkt att shoppa loss på lite SSLcert, för det fanns billiga (≈ $1,-) på ett ställe, men missade det. Tanken var att köpa upp et gäng till olika sidor, och sen under året som kommer skall det ju dyka upp en ny gratisversion, för privata/icke-kommerciella sidor. :crossfingers:

https://letsencrypt.org/

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är ett elände att inte fler kan skapa sökmotorer värda namnet.

Ankmotorn är väl skaplig men ljusår ifrån Google.

Kan inte tävla. Inte en chans.

Använder bara den (DuckDuckGo) nu och ingen annan (från webläsaren). I FF har jag t o m rensat bort de övriga listade sökmotorerna. Man kommer åt allt och alla ställen, inkl andra sökmotorer. :yeahbaby: Kolla igenom !bang-systemet så ser du hur pass användbar den är, bara p g a av det. :crossfingers:

 

I o m att du kommer åt Google från DDD så är ju DDG allt vad Google är + mkt mer.

 

Hur fungerar DuckDuck Go får man lika bra sökträffar som google ?

Fråga iEricF kanske :D

Är väl hans favvo-sökmotor :totaltgalen:

[+] ;)

 

Jodå man får lika bra träffar. Det gäller ju att “formatera sina sökningar rätt” bara - på samma sätt som det gäller att man gör det på Google.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen åter! :storkram: Har du haft fullt upp? :laserbok:

Tack! :kramis:

 

Joråsåatt'e... Har väl blivit några “nästandygnetruntdagar”, men jag tog en dag och bara sov igenom så man är väl på banan igen s a s. Har lite kvar på en del grejjer som skall vara klart + en hel del egna grejjer som skall fixa med också. Hade en dag som jag nästan uteslutande satt i Terminal och pillade... Man fick nästan en så ah-hah-känsla när man skulle stänga ner och fick syn på skrivbordet igen. ^_^ Men det går bra med Terminalen med, Har ju en webläsare där med (Links).

 

I o m att jag fick klart min nya serversetup häromveckan så blev det lite per automatik en hel del att ta hand om igen - saker som skall uppdateras osv, så kommer man såklart på nya grejjer hela tiden. Blir så där positivt konstruktivt, med bra flyt. Såna dagar är viktiga att få till lite då och då. :yeahbaby: Sen var lilla mamman nere och firade mig, så man fick köra lite efter att hon hade lagt sig för att komma ikapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder bara den (DuckDuckGo) nu och ingen annan (från webläsaren). I FF har jag t o m rensat bort de övriga listade sökmotorerna. Man kommer åt allt och alla ställen, inkl andra sökmotorer. :yeahbaby: Kolla igenom !bang-systemet så ser du hur pass användbar den är, bara p g a av det. :crossfingers:

 

I o m att du kommer åt Google från DDD så är ju DDG allt vad Google är + mkt mer.

 

[+] ;)

 

Jodå man får lika bra träffar. Det gäller ju att “formatera sina sökningar rätt” bara - på samma sätt som det gäller att man gör det på Google.

jag förstod det !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

[+] Riktigt snygg pippi. Ser nästan exotisk ut. Är den utrikisk (antar jag), eller har vi så snygga flygfän i Sverige?

 

 

Den lever bara i vissa delar av Afrika

se bilden

 

 

post-154-0-62403400-1417520475.png

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :kramis:

 

Joråsåatt'e... Har väl blivit några “nästandygnetruntdagar”, men jag tog en dag och bara sov igenom så man är väl på banan igen s a s. Har lite kvar på en del grejjer som skall vara klart + en hel del egna grejjer som skall fixa med också. Hade en dag som jag nästan uteslutande satt i Terminal och pillade... Man fick nästan en så ah-hah-känsla när man skulle stänga ner och fick syn på skrivbordet igen. ^_^ Men det går bra med Terminalen med, Har ju en webläsare där med (Links).

 

I o m att jag fick klart min nya serversetup häromveckan så blev det lite per automatik en hel del att ta hand om igen - saker som skall uppdateras osv, så kommer man såklart på nya grejjer hela tiden. Blir så där positivt konstruktivt, med bra flyt. Såna dagar är viktiga att få till lite då och då. :yeahbaby: Sen var lilla mamman nere och firade mig, så man fick köra lite efter att hon hade lagt sig för att komma ikapp.

Grattis i efterskott då! ^_^ Och kul att du har haft en givande period av utvecklande flow. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis i efterskott då! ^_^ Och kul att du har haft en givande period av utvecklande flow. :)

Tack tack! Var ingen märkvärdig dag/firande, men den är ju lite svår att ducka för. Det är lite Emma Numminen över födelsedagar, om man säger så. ^_^
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lever bara i vissa delar av Afrika

se bilden

Den var ju väldigt fin för att ha ett såpass trist namn som kråka. :ThumbsUp:

 

Skulle vilja ha en tam korp. Det vore koolt. B) Vackra och kloka fåglar.

 

post-64246-0-26433600-1417527826_thumb.jpg

 

 

Har några häromkring som kommer och går med årstiderna. De ser inte allt för stora ut när de sitter i granen, men när de ger sig iväg och får ut vingspannet, ser man att det eg är en rätt stor fågel. Närmaste gran(arna) är väl en 15-20m från huset, så man ser de rätt bra från ett fönster. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den låter lite som en kråka men är en korp och som du säger en ganska intelligent fågel.

Jag ser inte så många av dem. Flest här hos mig är kajor och kråkor där de sistnämnda är mer gråa och stora som korpar.

Jag har roat mig lite med att tolka läten och hör direkt vilka som är i närheten även när jag inte ser dem direkt.

Visst är naturen fantastisk, iEricF? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den låter lite som en kråka men är en korp och som du säger en ganska intelligent fågel.

Jag ser inte så många av dem. Flest här hos mig är kajor och kråkor där de sistnämnda är mer gråa och stora som korpar.

Jag har roat mig lite med att tolka läten och hör direkt vilka som är i närheten även när jag inte ser dem direkt.

Visst är naturen fantastisk, iEricF? :)

Ja, verkligen. :yeahbaby:

 

Korpar är nog en aningen större än kråkor. Men när de sitter i en gran ser de inte så stora ut, men när de flyger iväg ser man. Här var en bild som visar rätt bra hur stora dem eg är.

 

NG_Korp2_593398v530x800.jpg

 

Skulle nog gissa på 2-2.5 X kajan-/kråkan's storlek.

 

Ser lite ut som ett mellanting mellan kråka/kaja och ljuse el mindre vråk (storleksässigt) :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur trött är en gnu? :rolleyes:^_^

Bara ett idiotiskt uttryck som jag ibland använder när jag är på gott humör, som nu. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wiki stod det (på svengelska): “En adult korp är 54-67 centimeter lång och har ett vingspann på 115-130 centimeter.” Imponerande storlek.

Ja verkligen och jag hade INTE vågat vara så nära fåglarna som killen på bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja verkligen och jag hade INTE vågat vara så nära fåglarna som killen på bilden.

I ett fågelhägn sådär är de nog rätt människovana, så det är nog inte så farligt. Men det skulle nog däremot kännas rätt obehagligt om de landade 4-5 st på en när man gick i skogen. :rolleyes:

 

- - -

 

Har en lammbog i frysen. Skall se om man kan hitta på nåt kul med den. Sakll nog stoppa in den i ugnen - lite halvtinad så på halvvärme, så den blir röd/rosa och fin i mitten. cooking.gif

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturen är vacker, iEricF, men det är en god idé att ha största respekt för vilda djur vilket iofs de där korparna kanske inte var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den låter lite som en kråka men är en korp och som du säger en ganska intelligent fågel.

Jag ser inte så många av dem. Flest här hos mig är kajor och kråkor där de sistnämnda är mer gråa och stora som korpar.

Jag har roat mig lite med att tolka läten och hör direkt vilka som är i närheten även när jag inte ser dem direkt.

Visst är naturen fantastisk, iEricF? :)

Korp är betydligt större än kråka. De tillhör samma familj, Corvus, tillsammans med kaja och råka. Den sistnämnda finns dock mest i söder, huvudsakligen i Skåne. Skata tillhör en egen familj, liksom nötskrika. Men alla nämnda är kråkfåglar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Skulle byta batteri i brandvarnaren. När jag satte i det nya batteriet började det ryka ur brandvarnaren, utan att den varnade dessutom :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...