Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Sorry Axelman, jag kan inte låta bli den bollen...

Tja, såvida du inte är totalförlamad från halsen och nedåt så har det väl varit alldeles uppenbart en längre tid att så är fallet... :)

 

(inget illa ment) ;)

Jag bad om det så jag bjuder på det för denna gång. :evilgrin:;) (Jag bara trodde att jag var trött)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Jag förstår också det rimliga i att IT avdelningen inte kan låta hundratals anställda vara administratörer på deras tjänstedatorer.

Nja, jag tror nog att it-avdelningen gärna skulle ha det så, eftersom det skulle innebära fler anställda och större resurser (vilket alla tjänstemän strävar efter enligt Parkinsons lag...) men ledningen och i förlängningen ägarna/uppdragsgivarna skulle knappast uppskatta den dramatiskt ökade kostnaden för att få tekniken att fungera som den ska. Jag har själv sett en organisation (en kommunal skola dessvärre) där alla var administratörer över sina egna datorer, vilket utmynnade i att inget av det som måste fungera fungerade. It-tekniker fick trampa runt bland tillägg och installationer de inte hade en aning om vad de var till för eller om användaren verkligen behövde och minsta felsökning tog evigheter... Men de anställda fick ju ha sin favoritbrowser med skojiga fjärilar i kanterna om de så önskade och diverse mediaspelare och toolbars därtill. Och om virusskyddet störde så kunde de ju avaktivera det också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Jag bad om det så jag bjuder på det för denna gång. :evilgrin:;) (Jag bara trodde att jag var trött)

Eller också var du tröttare än du trodde...eftersom du lämnade ett så vidöppet mål. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en snabb tur på julmarknaden här i byn, men det var för kallt. Betydligt trevligare hemma i stugvärmen med nybryggt kaffel :P

 

Slurp :kaffe: aaahhh.... :foralskad:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAd gör man när det är sommar och varmt? Jo sitter och dinglar med benen från en flygplansvinge! Och hoppar!! Du kan hoppa direkt till ca 2.00 för det är inte mycket innan dess.

 

När han satt ute på vingen såg det nästan ut som en vanlig vinge på ett trafikflygplan. Men det verkar svårt att balansera flygplanet, det ser ut att luta en del trots att roderytan på vingen verkar kompensera .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev en snabb tur på julmarknaden här i byn, men det var för kallt. Betydligt trevligare hemma i stugvärmen med nybryggt kaffel :P

 

Slurp :kaffe: aaahhh.... :foralskad:

Schlurrp coffee1.gif aahh!! yummy.gif

Snön ligger, umm, LÅG som ett tunt lager florsocker på asfalten ute idag.

Så därför sitter jag inne nu i stugvärmen jag också. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller också var du tröttare än du trodde...eftersom du lämnade ett så vidöppet mål. ;)

Ok, så var det. Jag tänkte på att man, inte bara jag, tänker för mycket. Det är kärnan i spirituella ledares budskap och deras beskrivning av vägen till Nirvana, eller till Gud som abbedissan i Vadstena beskrev det om stillheten i deras kloster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vart är iEricF?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Ok, så var det. Jag tänkte på att man, inte bara jag, tänker för mycket. Det är kärnan i spirituella ledares budskap och deras beskrivning av vägen till Nirvana, eller till Gud som abbedissan i Vadstena beskrev det om stillheten i deras kloster.

Jag tror snarare att problemet är att när folk tänker så tänker de på strunt och krimskrams och är alldeles för rädda för att tänka i egna banor - bara det faktum att man lyssnar på andliga ledare är en indikation på just det.

En fråga om kvalitet, inte kvantitet, som du verkar tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror snarare att problemet är att när folk tänker så tänker de på strunt och krimskrams och är alldeles för rädda för att tänka i egna banor - bara det faktum att man lyssnar på andliga ledare är en indikation på just det.

En fråga om kvalitet, inte kvantitet, som du verkar tro.

Och Du o vise är i full kontroll över dina tankar? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Nja, jag tror nog att it-avdelningen gärna skulle ha det så, eftersom det skulle innebära fler anställda och större resurser (vilket alla tjänstemän strävar efter enligt Parkinsons lag...) men ledningen och i förlängningen ägarna/uppdragsgivarna skulle knappast uppskatta den dramatiskt ökade kostnaden för att få tekniken att fungera som den ska. Jag har själv sett en organisation (en kommunal skola dessvärre) där alla var administratörer över sina egna datorer, vilket utmynnade i att inget av det som måste fungera fungerade. It-tekniker fick trampa runt bland tillägg och installationer de inte hade en aning om vad de var till för eller om användaren verkligen behövde och minsta felsökning tog evigheter... Men de anställda fick ju ha sin favoritbrowser med skojiga fjärilar i kanterna om de så önskade och diverse mediaspelare och toolbars därtill. Och om virusskyddet störde så kunde de ju avaktivera det också. :)

Fair enough, även om jag tror att du förstår hur jag menade :)

 

Admin-friheten är inte kostnadseffektiv som helhet även om den hade varit det för enskilda användare. Men undantag kostar också pengar, så alla behandlas lika. Några få, t.ex. jag, hamnar i kläm och blir frustrerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Fair enough, även om jag tror att du förstår hur jag menade :)

 

Admin-friheten är inte kostnadseffektiv som helhet även om den hade varit det för enskilda användare. Men undantag kostar också pengar, så alla behandlas lika. Några få, t.ex. jag, hamnar i kläm och blir frustrerade.

Ja, visst är det alltid några som hamnar i kläm (precis som det finns andra man skulle vilja begränsa ännu mer än "begränsad användare"...). En gång i tiden var jag själv en av dem som kände mig inlåst (även om jag ofta hittade sätt att kringgå spärrarna... ;)) men nu för tiden är det jag som låser in folk. Vissa på jobbet ser det som att jag har kontrollbehov trots att det bara handlar om att få jobbet gjort så enkelt och billigt för företaget som möjligt. Många blir rätt överraskade när de upptäcker att mitt eget konto även det är ett vanligt, begränsat konto och att det inte finns något extra på min arbetsdator utöver det jag behöver för att göra mitt jobb... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Och Du o vise är i full kontroll över dina tankar? :rolleyes:

Om "bläddra med fingrarna på läpparna och tycka att diLeva säger kloka saker" är 0 och "full kontroll" är 100 så finns det naturligtvis en skala där emellan. Någonstans där befinner jag mig, med blicken riktad uppåt/framåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om "bläddra med fingrarna på läpparna och tycka att diLeva säger kloka saker" är 0 och "full kontroll" är 100 så finns det naturligtvis en skala där emellan. Någonstans där befinner jag mig, med blicken riktad uppåt/framåt...

Som du uttrycker dig så tror jag inte att du förstår alls.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror snarare att problemet är att när folk tänker så tänker de på strunt och krimskrams och är alldeles för rädda för att tänka i egna banor - bara det faktum att man lyssnar på andliga ledare är en indikation på just det.

En fråga om kvalitet, inte kvantitet, som du verkar tro.

Men du tycks tro att det inte finns kvalitet hos andliga ledare.... för mig är DET en fråga om kvalitet inte kvantitet. Du har ju knappast nått dit du är utan att samtala och dragit lärdomar från andra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Som du uttrycker dig så tror jag inte att du förstår alls.

 

Jag gick igenom den där fasen du är i nu för snart fyrtio år sedan. Var "buddist" ett kort tag, lyssnade på vise män lite här och där, mediterade, liftade runt i världen. Dock sjönk jag aldrig riktigt så långt ned som du verkat ha gjort, utan hade en kritisk distans hela tiden. Tolle har ju heller inget nytt att komma med alls - en av många västerländska gurus som repeterar och remixar lite ur buddism och andra asiatiska religioner. Precis samma tugg som min meditationslärare tjatade om 1977. Men samtidigt förstår jag att religion faktiskt kan vara ett slags självmedicinering som vissa kan behöva. Men jag gör det definitivt inte.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Men du tycks tro att det inte finns kvalitet hos andliga ledare.... för mig är DET en fråga om kvalitet inte kvantitet. Du har ju knappast nått dit du är utan att samtala och dragit lärdomar från andra...

Självklart är jag intresserad av att samtala med alla som har något att lära mig. Men då menar jag samtal, alltså dialog. Monolog är jag ointresserad av. Jag diskuterar gladeligen med religiösa av alla de slag, men inte om de ska ställa ensidiga villkor. Och folks titlar har aldrig intresserat mig heller. Jag skulle aldrig buga för vare sig påven eller Dalai Lama, men jag skulle gärna diskutera religion eller vilka frågor som helst med dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är jag intresserad av att samtala med alla som har något att lära mig.

Gött. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är jag intresserad av att samtala med alla som har något att lära mig. Men då menar jag samtal, alltså dialog. Monolog är jag ointresserad av. Jag diskuterar gladeligen med religiösa av alla de slag, men inte om de ska ställa ensidiga villkor. Och folks titlar har aldrig intresserat mig heller. Jag skulle aldrig buga för vare sig påven eller Dalai Lama, men jag skulle gärna diskutera religion eller vilka frågor som helst med dem...

Ditt språkbruk, och nu avser jag inte att vara nedlåtande, formligen skriker ut en väldigt stor investering i Ego, precis det som andligheten vill få oss att bli av med eftersom den, "Ego", orsakar så mycket lidande.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, visst är det alltid några som hamnar i kläm (precis som det finns andra man skulle vilja begränsa ännu mer än "begränsad användare"...). En gång i tiden var jag själv en av dem som kände mig inlåst (även om jag ofta hittade sätt att kringgå spärrarna... ;)) men nu för tiden är det jag som låser in folk. Vissa på jobbet ser det som att jag har kontrollbehov trots att det bara handlar om att få jobbet gjort så enkelt och billigt för företaget som möjligt. Många blir rätt överraskade när de upptäcker att mitt eget konto även det är ett vanligt, begränsat konto och att det inte finns något extra på min arbetsdator utöver det jag behöver för att göra mitt jobb... :)

Jag uppfattar det som att vissa tycker att jag är en nördig användare av någon anledning, antagligen handlar det om att jag vågar använda appen Terminal. Jag använder två datorer, min egna samt att jag kan logga in på ett blandat linux/windows-system. Jag är, vad jag vet, vanlig användare på lin/win-burkarna och där finns ju allt jag behöver, bortsett från OS X, tyvärr serverat på ett ganska fult sätt. På min egna dator loggar jag in som admin ungefär när jag ska uppdatera systemet.

Så jag fattar faktiskt inte vad folk gör med datorerna, särskilt jobbdatorerna, om de anser att de behöver vara admin.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag ganska begränsad efter två utbrändheter. Visserligen är jag smart, :shifty: men ibland är det helt tvärstopp i roten.

Amen till det (anglicism). Jag löste periodkort på Pressbyrån 14:30 och periodkort igen på bussen 17:30 idag. :stjarnsmall:

 

(Som tur är aktiveras det sistnämnda först när det förstnämnda har gått ut)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Ditt språkbruk, och nu avser jag inte att vara nedlåtande, formligen skriker ut en väldigt stor investering i Ego, precis det som andligheten vill få oss att bli av med eftersom den, "Ego", orsakar så mycket lidande.

Du resonerar i cirklar. Ungefär som när en bokstavstroende kristen sa till mig att allt han behövde veta stod i Bibeln. När jag frågade hur han visste det svarade han att det stod så i Bibeln. Du säger att min kritik av "andlighet" är oriktig för att "andligheten" säger så. Men som sagt, jag vill inte piska någon tro ur dig, eftersom jag inser att den är en typ av självmedicinering.

Oxå sagt utan någon som helst nedlåtande avsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Jag uppfattar det som att vissa tycker att jag är en nördig användare av någon anledning, antagligen handlar det om att jag vågar använda appen Terminal. Jag använder två datorer, min egna samt att jag kan logga in på ett blandat linux/windows-system. Jag är, vad jag vet, vanlig användare på lin/win-burkarna och där finns ju allt jag behöver, bortsett från OS X, tyvärr serverat på ett ganska fult sätt. På min egna dator loggar jag in som admin ungefär när jag ska uppdatera systemet.

Så jag fattar faktiskt inte vad folk gör med datorerna, särskilt jobbdatorerna, om de anser att de behöver vara admin.

Jag har stött på olika varianter. Någon ville kolla Formel-1 och behövde ha Silverlight installerat (går inte utan adminrättigheter). Någon annan behövde Java för att kunna köra någon slags pokerklient och en tredje upplevde det som en förtroendekris, som att någon misstänkte att han skulle förstöra något på datorn om han var administratör. En mer ovanlig variant är den mer narcicistiska inställningen: "Varför inte"? Den har jag stött på i enstaka fall, samma folk som ska ha huvudnycklar och kassaskåpsnycklar även om de inte har några ärenden där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amen till det (anglicism). Jag löste periodkort på Pressbyrån 14:30 och periodkort igen på bussen 17:30 idag. :stjarnsmall:

 

(Som tur är aktiveras det sistnämnda först när det förstnämnda har gått ut)

Kanske lika bra att du köpte det nu, tror priserna höjs vid årsskiftet.

Såg att Västtrafiks fetaste kort, Regionen runt 365, kostar 15950 kr, men då får man även åka buss till Varberg.

http://www.vasttrafik.se/Global/Dokument/Bilaga%20hemsida-Prisexempel%20from%204%20jan%202015.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...