Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Jo ute på Djurgården är det fint (där fotot är taget)

 

Waldemarsudde är ett område med historiska byggnader vid Ryssviken på Djurgården i Stockholm. Prins Eugens Waldemarsudde är ett konstmuseum i statens ägo. Egendomen Waldemarsudde omfattar 70 000 kvadratmeter och är på tre sidor omgiven av vatten.

Huvudbyggnaden och konstgalleriet uppfördes 1905 respektive 1913 efter ritningar av Ferdinand Boberg och Prins Eugen. På udden finns även den världsunika Waldemarsuddes oljekvarn från 1780-talet. Byggnaderna på Prins Eugens Waldemarsudde ägs och förvaltas av Statens fastighetsverk och är sedan 1993 ett statligt byggnadsminne.

 

Prins Eugen gillade platsen och kom till Waldemarsudde redan som ung då han bodde på det närbelägna Rosendals slott. Historien med dagens Waldemarsudde började 1892 då prinsen, som var son till Oscar II, hyrde ett gavelrum i "Gamla huset". Där ville han måla och "ha några vackra dagar med guldskimrande aftonljus". Det blev mera än några dagar, sju år senare köpte han hela egendomen, sedan han hade begärt befrielse från plikten att fortsätta med den affärsrörelse som bedrevs på udden (då brädhandel).

Prinsen bestämde sig ganska snart för att låta bygga en permanent bostad, "Slottet", på Waldemarsudde och som arkitekt valde han Ferdinand Boberg. Han omskapade det tidigare industriområdet till en landskapspark och fyllde parken och sin bostad med verk av huvudsakligen svenska konstnärer.[4]

 

Prins Eugen avled år 1947 och kremerades, som den första kungliga personen i Sverige. Hans urna gravsattes nere vid stranden bakom "Gula huset". Vid sin död testamenterade prinsen hela egendomen med dess konstsamlingar till svenska staten, som överlät den till Stockholms stad. År 1995 överläts Waldemarsudde till staten. Museet utgör i dag en särskild enhet inom myndigheten Nationalmuseum med Prins Eugens Waldemarsudde.[5]

Waldemarsudde är ett statligt byggnadsminne.[6]

Redigerad av ronny
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Anledningen till att vi inte får fler mästare är väl för att vi är så relativt få i Skandinavien.

Och att barnen har hockey och fotbolls idoler ( det är ju de sporter som visas oftast i tv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att barnen har hockey och fotbolls idoler ( det är ju de sporter som visas oftast i tv)

Och ett tag var det Stenmark- och Borgfeber.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lotta Lundgren sade i tv att man lika gärna kunde kasta vitlökspressen, eftersom man ska finhacka vitlök som ska stekas. Så då gjorde jag det. Tur att det var i metallåtervinningskassen, så att jag kunde fiska upp den igen, när jag kom på att man behöver den till att göra kryddsmör och tzatziki... Lotta Lundgren tänkte nog inte på alla vitlöksmoment när hon gav sitt råd. Annars är hon rätt trevlig och duktig.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lotta Lundgren sade i tv att man lika gärna kunde kasta vitlökspressen, eftersom man ska finhacka vitlök som ska stekas. Så då gjorde jag det. Tur att det var i metallåtervinningskassen, så att jag kunde fiska upp den igen, när jag kom på att man behöver den till att göra kryddsmör och tzatziki... Lotta Lundgren tänkte nog inte på alla vitlöksmoment när hon gav sitt råd. Annars är hon rätt trevlig och duktig.

ha ha, det där känner jag igen. Ja, jag har inte kastat vitlökspressen. Men lite grann det där av att snabbt anamma något, bara för att sekunden senare komma på att det nog inte var så smart. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ha ha, det där känner jag igen. Ja, jag har inte kastat vitlökspressen. Men lite grann det där av att snabbt anamma något, bara för att sekunden senare komma på att det nog inte var så smart. :)

Finns det en speciell press för vitlök?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och softar lite. Läser lite och pillar med papper osv. Solen har fått för sig att den lysa lite idag. Trevligt. Man kanske skulle ta sig en tur ute sen (bil).

 

:kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det en speciell press för vitlök?

Yup.

..

Axelmans tips. Bred två franskbröd och lägg på ost. Kläm sedan ur en eller två vitlöksklyftor, lägg i hop mackorna och kör i mikron tills osten börjar smälta.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär samma frisyr.

 

Skulle bara rensa lite i kanten.

attachicon.gifhakan.png

Värst vad alla var duktiga plötsligt med att visa sina maskulina hakor.

Ok då, får väl inte vara sämre med min allt mer grå haka.

 

post-5952-0-10533400-1385285860_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även fiskar, svamp och getter (m fl). B)

Så vitt jag vet sitter mitt skägg på mig. l_sparrow.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser jag till att det inte gör på mig. Jag skulle aldrig få för mig att låta det växa till mer än 1 mm. Sedan våtrakas det bort.

Då är vi olika. Jag upplever skägget som mycket behagligt att ha över vintersäsongen.

Och det är som Alix sa de facto maskulint. Det känns naturligt alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser jag till att det inte gör på mig. Jag skulle aldrig få för mig att låta det växa till mer än 1 mm. Sedan våtrakas det bort.

Ungefär en gång i veckan tar jag häcksaxen och jämnar till det till en tre millimeter. Snabbt och enkelt och inga skärsår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även fiskar, svamp och getter (m fl). B)

Aristoteles hade skägg.

Getter har skägg.

Alltså var Aristoteles en get.

 

(minne från gymnasietidens lektioner i filosofi)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aristoteles hade skägg.

Getter har skägg.

Alltså var Aristoteles en get.

 

(minne från gymnasietidens lektioner i filosofi)

Getter är smarta fick jag det till....... :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värst vad alla var duktiga plötsligt med att visa sina maskulina hakor.

Ok då, får väl inte vara sämre med min allt mer grå haka.

 

attachicon.gifjag.jpg

:ThumbsUp:

 

Då är vi olika. Jag upplever skägget som mycket behagligt att ha över vintersäsongen.

Och det är som Alix sa de facto maskulint. Det känns naturligt alltså.

Nja, känslan av "naturligt" tog flera år, rentav decennier, för min del. Nu känns det som en självklarhet. Lite som att inte längre köra bil till vardags. Jag hade alltid bil förr, och övergången till att inte köra bil var obekväm, nu är det en självklarhet.

 

Ungefär en gång i veckan tar jag häcksaxen och jämnar till det till en tre millimeter. Snabbt och enkelt och inga skärsår.

Så gjorde jag också i decennier. Varken hackat eller malet... ;)

 

Getter är smarta fick jag det till....... :dumstrut:

Aristoteles är ingen get.

Getter är smarta.

Alltså är Aristoteles dum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aristoteles är ingen get.

Getter är smarta.

Alltså är Aristoteles dum.

Nja jag tror att skägg är bevis för intelligens.dance2.gif

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, känslan av "naturligt" tog flera år, rentav decennier, för min del. Nu känns det som en självklarhet.

Fast skägg är ju farligt. Det kan ju fasta i brevlådan. :shifty:^_^

Min brevlåda är utomhus, så det vore inte så kul i -20°C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast skägg är ju farligt. Det kan ju fasta i brevlådan. :shifty:^_^

Min brevlåda är utomhus, så det vore inte så kul i -20°C.

Går du ens ut när det är så kallt? :fundersam:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast skägg är ju farligt. Det kan ju fasta i brevlådan. :shifty:^_^

Min brevlåda är utomhus, så det vore inte så kul i -20°C.

Skägget värmer så man inte förfryser på den långa resan till brevlådan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...