Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

ja, tänk så det är….. och hur folk ska behöva ha det…… och att de tycker att det är helt naturligt med allt krångel som alla vidunderliga krångligheter ställer till. Datoranvändningen är lite som en kamp för många.

 

var hemma hos ett par i 60-års åldern i veckan, det var ett ärende i jobbet. Fick frågor som jag inte kunde svara på eftersom de låg utanför mitt ansvarsområde. Såg att de hade datorn uppfälld och hade ett fönster till något slags virusprogram öppet. Men såklart kunde jag ju inte gå fram till datorn och börja med det, men jag förstod nog vad som var på gång.

Nåväl, jag tipsade honom om att han kunde slå upp informationen på en hemsida. Nja, svarade han, vi har fått in något virus i datorn som jag krånglar med och internet funkar inte.

Okej, sa jag. Det är väl något som Bill Gates räknat ut.

 

Det är ju inte första gången jag varit hemma hos någon som har dator men som inte kan använda den för att något strular.

 

Det är hög tid att införa RIT, vi har ju redan ROT och RUT.

 

Kan säga att om jag varit ensam på det där besöket så hade jag nog försökt hjälpa dem. Men nu hade jag en kollega med mig och hade jag börjat på med att försöka hjälpa dem med viruskrånglet så hade det varit så långt från "comme il faut" som man bara kan komma, det hade varit direkt opassande. Även om jag inte har ett dugg emot att gå utanför ramarna om det gagnar någon som kan behöva lite extra stöttning…….

Vad är det för ett jobb du har där det kan vara opassande att hjälpa någon som uppenbarligen behöver hjälp??

Redigerad av niffen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tar vi det lite lugnt med åldersfördomarna ;)

 

Fast det är något jag hör från de som är tio år yngre än jag - "jag kan inte datorer för det fanns inte när jag var ung".

nja, menade nog inte utifrån åldersfördomar. Det här har nog inte numera helt och hållet med ålder att göra. det är nog mer intresse som styr vad man kan och inte kan.

 

Jag kan fara och flänga lite överallt i jobbet och om jag är på ett äldreboende och träffar personalen där så är det inte säkert att det går att maila över något som vi kommit fram till. Även om det finns uppkopplad personaldator där så kan det vara så att det måste vara "rätt" personer som jobbar för att de ska kunna ta del av infon. Man tror inte det är sant, idag 2013, men så är det. Unga människor som får något skrämt i blicken när man föreslår en webbsida för vidare info eller att man ska maila. Finns det tid en stund så brukar jag försöka få dem intresserade av att ändå försöka få fram det på datorn. De har väldigt låga datakunskaper. Det finns ett stort utanförskap inom detta.

 

Å andra sidan så har jag varit hemma hos en hundraåring en gång som hade värsta macen på skrivbordet, den använde han fortfarande. Dock inte mot internet utan för några specialprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, menade nog inte utifrån åldersfördomar.

Jooodå... Erkänn så får du villkorligt. :hihihi:

 

Unga människor som får något skrämt i blicken när man föreslår en webbsida för vidare info eller att man ska maila.

De är väl vana vid att ha ngn som gör saker åt dem. :shifty:

 

Å andra sidan så har jag varit hemma hos en hundraåring en gång som hade värsta macen på skrivbordet, den använde han fortfarande. Dock inte mot internet utan för några specialprogram.

Koolt! Det är väl som man brukar säga: “Gammal är äldst”. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jooodå... Erkänn så får du villkorligt. :hihihi:

 

 

Kommer aaaaaaaaaldrig att erkänna det, det vore som att kasta sten i glashus :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Å andra sidan så har jag varit hemma hos en hundraåring en gång som hade värsta macen på skrivbordet, den använde han fortfarande.

Va? Haru varit hem till Poca!? LaieA_055.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Haru varit hem till Poca!? LaieA_055.gif

ja, hur visste du det ? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frun har lagat utsökt middag och kvällsmat så Axelman är såååå nöjd och glad. Dessvärre har baken gjort så ont att jag knappt kunde äta middag.. Det har varit upp och ner i flera dagar där jag tagit både Panodil och Ibumetin och ändå har det gjort ont. Men tack vare sjukvårdsgarantin så behöver jag nog bara vänta i tre månader innan jag hamnar på slaktbänken. Laie_70.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skånskare än skånskt. Fick 8/13. :glare: Man lär ju få ha tolk med sig om skall dit, så man inte blir lurad. ^_^

Lite tråkigt på resultatsidan. Det visades bara mina svar - inte vilka som var rätt och fel.

6/13..... men jag var bättre än 5% av de som gjort testet!LaieA_021.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6/13..... men jag var bättre än 5% av de som gjort testet!LaieA_021.gif

Snart kommer väl Svolder och säger att det var superlätt, och att han fick 18/13. :totaltgalen::P
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chansade hej vilt och lyckades skrapa ihop 9/13. Det mesta hade jag aldrig hört någon gång, det var endast min fantastiska slutledningsförmåga som vägledde mig rätt :totaltgalen:

 

Men, ett stort men, hur ser man vilka frågor som man svarat rätt på? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, ett stort men, hur ser man vilka frågor som man svarat rätt på? :fundersam:

Det brukar väl stå typ "Ditt svar: xxxx. Rätt svar: xxxxx". Är ju sånt som är kul att ev lära sig ett nytt ord osv.

 

Vörtbrödssmörgås till kvällsmat. Det bästa med jultiden har kommit, ...

[+] Mmmm... Va gott! Har inte sett det än i butikerna.

 

- - -

 

Just sett på "Face Off". Underbart program. Så många duktiga.

 

Ser att det går en norsk "thriller" på 7'an senare. Kan en thriller verkligen bli läskig om dem pratar norska. “Jeg er kjempe-redd nu da.” :rolleyes:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar väl stå typ "Ditt svar: xxxx. Rätt svar: xxxxx". Är ju sånt som är kul att ev lära sig ett nytt ord osv.

Nä, jag vet faktiskt inte vad jag svarat rätt respektive fel på?

post-67957-0-39176200-1385320930_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har varit en ovanligt skön dag. Fick kokta putäter, kokta och råa grönsaker och isterband. Smaskens!!! yummy.gif

Har hunnit städa och dona, duschat men hoppat över träningen. Är inte riktigt i form än. cold.gif

Ska hursomhelst till jobbet i morgon. Usch vad jag är trött på denna eländiga och seglivade förkylning!!! :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skånskare än skånskt. Fick 8/13. :glare: Man lär ju få ha tolk med sig om skall dit, så man inte blir lurad. ^_^

Lite tråkigt på resultatsidan. Det visades bara mina svar - inte vilka som var rätt och fel.

9 rätt minsann ,men vet fortfarande inte vad som var rätt och vad som var fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gamla mini knasar sig. Trots att datorns LED-indikator släcks efter avstängning så snurrar åtminstone hårddisken och datorn är varm. Man kan inte sätta på den med strömknappen, man måste ta ur kabeln, och när man sätter tillbaka kabeln så startar datorn av sig självt. Jaja, den är gammal nu, Bettan. (Ja, jag har testat SMC, NVRAM, säker start, et cetera).

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F**n också. Missade "Allt för Sverige". Var bara 10-15min kvar när jag upptäckte det. :(

 

Har ett pastalass på g. Blir nog lite bräckt falukorv till det. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slurp :kaffe: aaahhh...... :P Till det blev det sista skraptet av chokladpuddingen från igår med ett lass vispad grädde till, smaskens :galetglad:

 

Blev som jag misstänkte igår, mycket jobb kvar tills idag. Fick bytt däck på båda mina bilar igår samt att Saaben blev tvättad innan det återigen ställdes hos svärfar. Sen blev åtta däck balanserade, fyra till mig och fyra till sambons dotter. Idag så har jag tvättat BMW:n och dammsugit den invändigt. Sen har jag tvättat 16 stycken fälgar så de kunde läggas undan på loftet i garaget, tvi för att hantera smutsiga fälgar :bla: och det är dessutom skönt när det är dags för att skifta däck att plocka ner och montera rena fina fälgar.

 

Kan säga att det känns i kroppen och det är sannerligen tur att man har bra knäskydd i arbetsbyxorna :kartjej:

 

Snart dags för sängen, blir långa dagar i veckan, först jobb till 16.30, sen vidare till högskolan i Malmö och plita vidare på examensarbetet :byrakrat: fram till 20 då biblioteket stänger :gaspar:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slurp :kaffe: aaahhh...... :P Till det blev det sista skraptet av chokladpuddingen från igår med ett lass vispad grädde till, smaskens :galetglad:

 

Blev som jag misstänkte igår, mycket jobb kvar tills idag. Fick bytt däck på båda mina bilar igår samt att Saaben blev tvättad innan det återigen ställdes hos svärfar. Sen blev åtta däck balanserade, fyra till mig och fyra till sambons dotter. Idag så har jag tvättat BMW:n och dammsugit den invändigt. Sen har jag tvättat 16 stycken fälgar så de kunde läggas undan på loftet i garaget, tvi för att hantera smutsiga fälgar :bla: och det är dessutom skönt när det är dags för att skifta däck att plocka ner och montera rena fina fälgar.

 

Kan säga att det känns i kroppen och det är sannerligen tur att man har bra knäskydd i arbetsbyxorna :kartjej:

 

Snart dags för sängen, blir långa dagar i veckan, först jobb till 16.30, sen vidare till högskolan i Malmö och plita vidare på examensarbetet :byrakrat: fram till 20 då biblioteket stänger :gaspar:

Du är duktig och flitig, du! :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre har baken gjort så ont att jag knappt kunde äta middag.. Det har varit upp och ner i flera dagar där jag tagit både Panodil och Ibumetin och ändå har det gjort ont. Men tack vare sjukvårdsgarantin så behöver jag nog bara vänta i tre månader innan jag hamnar på slaktbänken. Laie_70.gif

:geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F**n också. Missade "Allt för Sverige". Var bara 10-15min kvar när jag upptäckte det. :(

 

Har ett pastalass på g. Blir nog lite bräckt falukorv till det. :kaffe:

Finns på SVT-play. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Haru varit hem till Poca!? LaieA_055.gif

Nähä, Poca är ju rena ungtuppen minsann. :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...