Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Städar du aldrig hemma. :o 

 

 

 

 

 

:hihihi:

Räcker inte en gång om året, alltså öppna fönstret i köket och vardagsrumsfönstret för att få korsdrag? :fundersam:

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levererat Covid-test till syrran och hennes man idag då de fick 40 graders feber och andra Covid-symptom i tisdags, de kunde inte testa sig då eftersom testerna var slut på vårdcentralerna och i butiker. Fick tag i två från Apotea som kom idag. Också levererat Alvedon, tigerbalsam till min dotter som går på kryckor som fick en skada ovan foten från en häst nyligen. 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Telly82 säger:

Städar du aldrig hemma. :o 

 

 

 

 

 

:hihihi:

Använder tydligen iMacen som dammsugare. Blir billigare med en konventionell sådan.

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Använder tydligen iMacen som dammsugare. Blir billigare med en konventionell sådan.

Det här lär jag få höra mycket mer, tills öronen trillar av, men det förtjänar jag. Mea Culpa. :blushing:

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Svolder säger:

Jag plockar isär min gamla MacBook Pro och gör rent komponenter samt sätter ny kylpasta var tredje år eller så. Samma med min PC bordsdator. Trist att nya Macar inte är lika enkla att sköta underhållet på.

Jag håller med. Min iMac är tillräckligt svår att plocka isär för att jag ska tycka att det är värt varenda krona av de där 550:- de lär begära för att lite då och då blåsa rent 🖥. 
 

Men en tanke är att detta är första gången dammet blivit ett problem. 🤔

 

Ett typiskt problem för just iMac, det med damm alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Svolder säger:

Jag plockar isär min gamla MacBook Pro och gör rent komponenter samt sätter ny kylpasta var tredje år eller så. Samma med min PC bordsdator. Trist att nya Macar inte är lika enkla att sköta underhållet på.

Nä, vem vill åka till Jönköping? :ninja:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, mikaellq säger:

 

Ett typiskt problem för just iMac, det med damm alltså?

Särskilt i hus som inte städas.....:w00t:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

Använder tydligen iMacen som dammsugare. Blir billigare med en konventionell sådan.

absolut rena mirakel medicinen

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, ronny säger:

absolut rena mirakel medicinen

Inte för min iMac som inte gillar damm alls. :pinch:
Tack för ditt som vanligt vänliga stöd Ronny. :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, mikaellq säger:

Inte för min iMac som inte gillar damm alls. :pinch:
Tack för ditt som vanligt vänliga stöd Ronny. :kramis:

... att blåsa bort damm kan inte ha varit så kostsamt 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, ronny säger:

... att blåsa bort damm kan inte ha varit så kostsamt 

Nej såklart men teknikern gjorde lite mer på grund av att jag insisterade på att det var något fel på min iMac. Jag kommer att snällt göra rätt för mig imorgon. Jag är nöjd. 👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Undrar om min magkatarr beror på att jag äter så mycket turkisk yoghurt? Kom på att den är rätt sur vad gäller pH-värde. :fundersam:

Ett tips är Japol

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Nej såklart men teknikern gjorde lite mer på grund av att jag insisterade på att det var något fel på min iMac. Jag kommer att snällt göra rätt för mig imorgon. Jag är nöjd. 👍

Ett tips är en liten omväg till Bernards kondis på vägen. :) 

247529336_Skrmavbild2022-01-13kl_21_50_38.thumb.png.42a27268b4e52f8642c49b9e4ad9089c.png

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Ett tips är en liten omväg till Bernards kondis på vägen. :) 

247529336_Skrmavbild2022-01-13kl_21_50_38.thumb.png.42a27268b4e52f8642c49b9e4ad9089c.png

Extra mumsiga bakelser där? :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

Extra mumsiga bakelser där? :) 

Det tycker jag i alla fall. :) 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Undrar om min magkatarr beror på att jag äter så mycket turkisk yoghurt? Kom på att den är rätt sur vad gäller pH-värde. :fundersam:

Vi är väl inte gubbar riktigt än men det barkar åt fel håll. Då är det bra att ha koll på vad magen inte klarar så bra. För min del går det bra med yoghurt men sämre med filmjölk. Bönor i alla dess former (inte de på två ben) är rena dynamiten för magen med svåra smärtor med lite otur medan havregrynsgröt gör magen glad. 
 

Du blir till slut tvungen att ha koll på det där, precis som jag. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Vi är väl inte gubbar riktigt än men det barkar åt fel håll. Då är det bra att ha koll på vad magen inte klarar så bra. För min del går det bra med yoghurt men sämre med filmjölk. Bönor i alla dess former (inte de på två ben) är rena dynamiten för magen med svåra smärtor med lite otur medan havregrynsgröt gör magen glad. 
 

Du blir till slut tvungen att ha koll på det där, precis som jag. 

Jag försöker! Bönor går bort men gröna ärter funkar. Ska testa havregrynsgröt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, Alix säger:

Nej, det är ett gym där man får bättre kondis. :) 

Det bästa kondiset är ett konditori… jag håller med @mikaellq

om man hamnar på ett gym så visar kompass 🧭 fel

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, ronny säger:

Det bästa kondiset är ett konditori… jag håller med @mikaellq

om man hamnar på ett gym så visar kompass 🧭 fel

Himla tur man aldrig är på gym längre då. 😄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magen tar stryk om syrabalansen är för låg under längre tid som vid kontinuerligt användande av antacida som Novalucol etc samt Omeprazol. Om pH stiger för mycket får magen problem att spjälka maten vilket orsakar problem med magen och tarmsystemet. Överskott av saltsyra som vid stress, för mycket kaffe, socker, mättade fettsyror är oftast orsak till magkatarr, magsår, uppstötningar, då är det lämpligt med antacida resp omeprazol. 
Det bästa är nog att skita i magen hur den mår och undvika stress så mycket det går och äta som vanligt. Sen finns ju livsmedel som pajar de flestas magar om man inte är van som tex rökt mat, broccoli, olika sorters kål och bönor. Men stress, fett och socker är nog värst. 
Om man vill lugna magen och tarmsystemet med läkemedel så är nog probiotika det bästa, ju fler bakteriestammar desto bättre. Vad gäller fil/yoghurt så är det Verum hälsofil, A-fil, Onaka som har mycket av dessa nyttiga bakterier. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

Magen tar stryk om syrabalansen är för låg under längre tid som vid kontinuerligt användande av antacida som Novalucol etc samt Omeprazol. Om pH stiger för mycket får magen problem att spjälka maten vilket orsakar problem med magen och tarmsystemet. Överskott av saltsyra som vid stress, för mycket kaffe, socker, mättade fettsyror är oftast orsak till magkatarr, magsår, uppstötningar, då är det lämpligt med antacida resp omeprazol. 
Det bästa är nog att skita i magen hur den mår och undvika stress så mycket det går och äta som vanligt. Sen finns ju livsmedel som pajar de flestas magar om man inte är van som tex rökt mat, broccoli, olika sorters kål och bönor. Men stress, fett och socker är nog värst. 
Om man vill lugna magen och tarmsystemet med läkemedel så är nog probiotika det bästa, ju fler bakteriestammar desto bättre. Vad gäller fil/yoghurt så är det Verum hälsofil, A-fil, Onaka som har mycket av dessa nyttiga bakterier. 

Angående magsäckens syraproducerande körtlar så skapas fler sådana om man tar protonpumpshämmare (som omeprazol) för länge, men då handlar det om månader. Vissa patienter som av olika skäl tar sådan medicin kontinuerligt måste därför öka doserna för att uppnå samma effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Telly82 säger:

Ett tips är en liten omväg till Bernards kondis på vägen. :) 

247529336_Skrmavbild2022-01-13kl_21_50_38.thumb.png.42a27268b4e52f8642c49b9e4ad9089c.png

En semla med hasselnötter i mandelmassan blev det. En mugg kaffe med en skvätt mjölk också såklart. En trevlig dam stod där som jag växlade några ord med. :)


Tack för tipset! Omvägen var i realiteten mycket liten. 👍

 

854D9E3B-7B49-4A00-96A0-DAA887ADB5D6.jpeg

31E66535-0E9A-4F6D-83B8-A22FA4F5A4D2.jpeg

C793C662-0460-4C1B-BD94-2D3EEE593C3A.jpeg

41D9C5EF-45ED-4A76-A250-0B7A9BAC7C4F.jpeg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...