Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Batteriet tomt i tangentbordet. Önskar systemet kunde varna långt tidigare, säg, vid 20%.

Borde kanske ställa in en påminnelse i Kalender var tredje vecka eller nåt för laddning av både tangentbord och mus. :fundersam:

 

Skärmavbild 2022-01-08 kl. 12.24.48.png

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Byggjanne säger:

Jag köpte min första Mac i höstas och redigerar gamla bilder för fullt. Men inser att jag behöver söka svar på frågor och förmodligen även droppa ett par frågor nu och då. Därför registrerade jag mig här såklart. Men nu ska jag skala potatis ...

Välkammad!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
23 minuter sedan, mikaellq säger:

Önskar systemet kunde varna långt tidigare

Där har jag det omvända problemet. Jag får varningar flera veckor innan batteriet tar slut. Eftersom jag har ett sånt där Hedenhös-tangentbord som inte är laddbart, utan har två AA-batterier i sig, så får jag antingen stå ut med notifikationerna, eller kasta ut batterierna med en stor mängd laddning kvar. 

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Byggjanne säger:

Men nu ska jag skala potatis ...

Med Macen.......? default_laugh.png.476dc92af92febccede4a54f2812ec53.png

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
3 minuter sedan, Axelman säger:

Med Macen.......? default_laugh.png.476dc92af92febccede4a54f2812ec53.png

Med osthyveln (Mac Pro) kanske det går, men rekommenderas ej.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, mikaellq säger:

Batteriet tomt i tangentbordet. Önskar systemet kunde varna långt tidigare, säg, vid 20%.

Borde kanske ställa in en påminnelse i Kalender var tredje vecka eller nåt för laddning av både tangentbord och mus. :fundersam:

 

Skärmavbild 2022-01-08 kl. 12.24.48.png

Påminnelser passar bättre. Månadsvis. 😄

 

Skärmavbild 2022-01-08 kl. 13.18.14.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Byggjanne säger:

Jag köpte min första Mac i höstas och redigerar gamla bilder för fullt. Men inser att jag behöver söka svar på frågor och förmodligen även droppa ett par frågor nu och då. Därför registrerade jag mig här såklart. Men nu ska jag skala potatis ...

välkommen till vårt lilla kryp in hoppas att du kommer att trivas lika bra som oss andra

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Med osthyveln (Mac Pro) kanske det går, men rekommenderas ej.

dyr osthyvel

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, ronny säger:

dyr osthyvel

...men förbaskat SNYGG!!! rofl.gif.341a3000553d633cdd994d95f24f6fbe.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Axelman säger:

...men förbaskat SNYGG!!! rofl.gif.341a3000553d633cdd994d95f24f6fbe.gif

Det kan vara den överlägset snyggaste någonsin. Ultrafantastiskt snygg. Dessvärre funkade den inget vidare. Men snygg var den!!!

 

Redigerad av Byggjanne
Bara en förstärkning.
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
2 timmar sedan, ronny säger:

dyr osthyvel

Men har man den kan man ju lika gärna använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Svolder säger:

God Jul, Gott Nytt År, Glad Påsk, Glad Pingst, snart midsommar, eller hur?

Hur mår forumet?

Kul att höra från dig igen! Forumet går lite på halvfart. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

God Jul, Gott Nytt År, Glad Påsk, Glad Pingst, snart midsommar, eller hur?

Hur mår forumet?

Bättre skulle jag säga, nästan civiliserat till och med. :P Hej på dig och hoppas på en tidig vår. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Svolder säger:

Oj, det betyder att jag knappast kan känna igen mig. Hej, och jag hoppas också på vår, förr hellre än senare. Jag kan knappt gå när det är halt efter min skada i februari 2021. Pass på för isfläckar, det kan gå åt pipsvängen med musik.

Vad har du lyckats med? :fundersam:

Edit

Läste i den andra tråden :unsure:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar på En Tjänarinnas berättelse...kusligt..

Har Donald Trump tagit intryck av filmserien?

Tänker på avsnittet då USA förvandlas till diktaturen..

 

Junes make tittar på TV när Kapitolium stormas av beväpnade män och flera dödas...

Vill Trump att det skulle bli som i Margraet Atwoods värld

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, mikaellq säger:

Påminnelser passar bättre. Månadsvis. 😄

 

Skärmavbild 2022-01-08 kl. 13.18.14.png

Funderar som bäst på att lägga till min nyinköpta rakapparat till den månatliga påminnelsen om att ladda tangentbord, mus och rakapparat.

 

 Varför inte om tekniken medger den möjligheten? Nu gjort! :nerd:

 

59717D73-75ED-4124-98E6-11027ECB0F0C.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, ronny säger:

Dags för vinterstudion!

Har inte du redan sett den flera gånger? Vore det inte intressantare att titta på någon skidtävling? 

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det var så att någon inställning, ett eller flera värden var fel i SMC, system management control.

Innan reset räckte det att det kom upp i 32° för att fläktarna skulle tjurrusa. Nu har det varit uppe över 50° utan ett ljud från fläktarna, efter en SMC reset. 👍

 

Skärmavbild 2022-01-09 kl. 12.02.51.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Har inte du redan sett den flera gånger? Vore det inte intressantare att titta på någon skidtävling? 

Kristoffer Jacobsens uråkning passar bra i gissa vad det står i bubblan 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musikarkeologi?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Musikarkeologi

Jag är visserligen utbildad arkeolog, men det här är ett område jag inte kan något alls om, så det skall bli spännande. Sedan kan man naturligtvis fråga sig vad jag skall med det till eftersom jag är pensionär. I stället för att lösa korsord kan man väl lära sig saker som verkar roliga :)

Jag skulle vilja forska i vikingarnas tid i Vinland. Det blir mer och mer fakta som grävs upp åver där.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slukar böcker likt en svulten och studerar just nu boken "Enlightenment Now" av kanadensiske psykologiprofessorn Steven Pinker. Den blickar visserligen tillbaka till Upplysningstiden och ofta bara tillbaka till dess konsekvens, industrialismen som gjort så ofantligt mycket för vårt välbefinnande fram till nu.

 

Arkeologi gör väl i princip detsamma, blickar tillbaka men så mycket längre i tid som regel, tusentals år.

 

Kunskap är ingen tung börda att bära, som en anhörig en gång sagt till mig. 👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Svolder säger:

Sista dagen på julledigheten idag, tillbaka till vardagen i morgon. Jag skall läsa en kurs i musikarkeologi (internetbaserad distans) under senvintern som skall bli spännande. Håhåjaja, slit och släp. :)

Hörde för längesedan en grej som jag antar har viss koppling till din kurs. Det handlade om den antika romerska musiken. Vi vet (visste) inte hur den lät, men det har hittats diverse instrument. Sedan behövdes musik till någon film om den tiden, det kan ha varit Ben Hur, då fick man fixa musik som man tyckte lät lämpligt givet det man visste om instrumenten. Vilket sedan har blivit en sorts sanning i ämnet. Med dagens teknik bör man kunna skapa ganska verklighetstrogna datamodeller av instrument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...