Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vart är OS X/macOS på väg?


xeric
 Share

Rekommendera Poster

PC = bildskärm som visar en grej med en flagga i nedre vänstra hörnet

Mac = bildskärm som visar en grej med ett äpple i övre vänstra hörnet

 

Ja, just det, en annan sak som skiljer är att klockan visas uppe till höger på en mac och nere till höger på en PC...

 

läge för datorkrig!

Som PC-ägare ( Det vill säga datorer som kör Windows ) garanterat vinner. Små och lätta Macar gör knappt någon skada när man kastar dem på andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som PC-ägare ( Det vill säga datorer som kör Windows ) garanterat vinner. Små och lätta Macar gör knappt någon skada när man kastar dem på andra.

Det är ändå ålderdomligt oavsett om det är PC eller Mac. Framtiden är små, lätta, handhållna enheter, iOS eller Android. Den närmaste framtiden alltså. Hur det ser ut om tio år vågar man väl knappt gissa på... Tiden för truck computing börjar löpa ut, försäljningen minskar stadigt och har gjort under flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man bara göra ett kärnkraftverk så litet att det får plats i bågarna till glasögon så behövs ingen skärm. Sen en inopererad ljudalstrare mot skallbenet via BT så är väl saken klar. OM tio år är det bara jag som har en telefon i fickan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt undrar jag redan nu varför biffans grafikkort måste sitta i små bärbara datorer? Sätt PCI-e plats i skärmen och låt folk välja själva. Vill man ha supermonstergrafik så köp det. Vill man bara spela tetris kör på datorns inbyggda strömsnåla grafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man bara göra ett kärnkraftverk så litet att det får plats i bågarna till glasögon så behövs ingen skärm. Sen en inopererad ljudalstrare mot skallbenet via BT så är väl saken klar. OM tio år är det bara jag som har en telefon i fickan...

Enkelt, drivs av din egen värmeutveckling. Det gäller bara att få tillräcklig utväxling på den tillförda energin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt undrar jag redan nu varför biffans grafikkort måste sitta i små bärbara datorer? Sätt PCI-e plats i skärmen och låt folk välja själva. Vill man ha supermonstergrafik så köp det. Vill man bara spela tetris kör på datorns inbyggda strömsnåla grafik.

Det gör det inte annat än i "gaminglaptops". De andra har Intels sunkiga processorgrafik med delat grafikminne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Senaste iOSifieringen... En funktion i senaste OS X som gör att man kan gömma toppmenyn.

 

How to Hide & Show the Menu Bar in Mac OS X

 

hide-show-menu-bar-mac-os-x.gif

 

Är det början på slutet av skrivbordet kanske? Behöver kanske inte vara nåt, men det luktar lite framtida “iOSX” över det.

 

Man kan så vad är problemet? Så du menar att Windows inte har ett skrivbord när dom inte har en toppmeny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste iOSifieringen... En funktion i senaste OS X som gör att man kan gömma toppmenyn.

 

How to Hide & Show the Menu Bar in Mac OS X

 

hide-show-menu-bar-mac-os-x.gif

 

Är det början på slutet av skrivbordet kanske? Behöver kanske inte vara nåt, men det luktar lite framtida iOSX över det.

Har ä andra sidan funnits i Windows typ hur länge som helst. Vet iofs inte om funktionen finns i nyare Windows-versioner.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ä andra sidan funnits i Windows typ hur länge som helst. Vet iofs inte om funktionen finns i nyare Windows-versioner.

Jo, fast deras status/aktivitesfältet där är väl mer att jämföra med vår Dock, som vi har kunnat sätta autogöm på sen länge. Win har ju ingen jämförbar meny på så sätt. De har den i sina resp fönster istället.

 

Det var mer i jmf med att toppmenyn får lite samma beténde som i iOS, där man kan klicka visa/gömma den. Passar inte i OS X - tycker jag. Och vill man ha så så finns det väl ett liknande i fullskärmsläge? Att man får fram menyn där när man kantar musen mot övre skärmkanten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

En intressant sak är ju framtiden för Xcode om OS X försvinner, kommer man kunna köra det på iOS, eller kommer det erbjudas till Win/Linux?

 

 

Enligt min argumentation i den tråden så är ipad pro en PC.

iPad Pro är en onödigt stor läsplatta utan komplett operativsystem eller kontorsprogram. Läsplattor är enligt mig onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPad Pro är en onödigt stor läsplatta utan komplett operativsystem eller kontorsprogram. Läsplattor är enligt mig onödigt.

Så vad ska man läsa på istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator!

 

Mycket smidigare på en surf/läsplatta.

Därav namnet...fast så långt tänkte väl inte du :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mycket smidigare på en surf/läsplatta.

Därav namnet...fast så långt tänkte väl inte du :) :) :)

Så du ska släpa med dig både dator och läsplatta. Känns inte så smidigt. Dessutom onödigt att lägga pengar på två prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du ska släpa med dig både dator och läsplatta. Känns inte så smidigt. Dessutom onödigt att lägga pengar på två prylar.

 

Sitt på bussen/planet/tåget med en dator och läs så använder jag det jag tycker är mest behändigt.

För din information så har jag råd med flera prylar så oroa dig inte över min ekonomi. Men tackar för omtanken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sitt på bussen/planet/tåget med en dator och läs så använder jag det jag tycker är mest behändigt.

För din information så har jag råd med flera prylar så oroa dig inte över min ekonomi. Men tackar för omtanken :)

Varför var du tvungen att lägga dig i mitt inlägg om du tycker att var o en skall använda det de vill?

 

Du tror att du har råd med fler prylar men det är inte sant. Slösa i onödan är aldrig bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför var du tvungen att lägga dig i mitt inlägg om du tycker att var o en skall använda det de vill?

 

Du tror att du har råd med fler prylar men det är inte sant. Slösa i onödan är aldrig bra.

 

Nu skrev du ett påstående i en öppen tråd och då har jag all rätt att fråga/påstå.

Har du problem med det kanske det är dags för dig att logga ut.

 

Vilken tur att du har koll på min ekonomi :) :) :)

 

Bye troll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu skrev du ett påstående i en öppen tråd och då har jag all rätt att fråga/påstå.

Har du problem med det kanske det är dags för dig att logga ut.

 

Vilken tur att du har koll på min ekonomi :) :) :)

 

Bye troll

Du ser, du skrev igen. Du kan bara inte låta bli att lägga dig i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Marknaden har sagt sitt. Han som pratar om efterfrågan i en annan tråd borde kanske fundera på hur han ska ha det. Eller handlar det bara om att du vet bättre än alla andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Såg just den här: http://is.gd/I0xaB5 3år ! att fixa en bug. :blink:

Nu var det iofs iOS. Men det är tråkigt att Apple alltid är så sena/slöa med uppdateringar. Är sällan det kommer en uppdatering snabbt. För Shellshock var det väl någorlunda snabbt (< vecka), bara 4-5 dagar efter alla andra. :rolleyes:

Men som sagt, det har väl alltid varit lite så att det tar sin lilla tid, och när det väl kommer en uppdatering av nåt så är det ofta en patchad äldre version. Man kan väl förstå om de kör med något äldre, mer testad/beprövad versioner aven del program - men inte när det gäller säkerhets-program/fixar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Ja. Och mekanismen bakom namngivningen.

 

Och det spelar roll för användarupplevelsen av macOS?

Som användare anser jag att det är själva användarupplevelsen som spelar roll och inte vad det heter. För mig är själva användarupplevelsen hur funktioner fungerar och inte namnet på det OS jag använder.

Om det där nu gick att förstå. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...