Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vart är OS X/macOS på väg?


xeric
 Share

Rekommendera Poster

Det fungerar trots det, var du nu har hämtat uppgifterna från, men jag litar på dig, inte på min mini Late 2012 med Mac OS X 10.9.4, ej heller på min MBP Mid 2010 med Mac OS X 10.9.4.

Vad fungerar trots vad?

(Jag testade på 10.9.3 för övrigt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad fungerar trots vad?

(Jag testade på 10.9.3 för övrigt.)

Det fungerar inte att med en kort knapptryckning sätta nämnda datorer i vila. Jag delar inte ut internet från dem, har kollat allt sådant. Har heller inte kvar den dialogruta som fanns förr man kunde kryssa i att man vill använda strömknappen för att sätta datorerna i vila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot som konkreta förslag... Lite saker man skulle vilja ändra på, om man nu hade den möjligheten att påverka.

 

Hela iOSifiering och intergreringen som är/blir rätt tydlig i 10.10. Förutom iTunes då som gör att man kan koppla in sin telefon och uppdater osv... Känns som det räcker bra, och vill man ha alla dessa xtra funktioner... Varför inte göra som med serverpaketet? “OS X Server” är OS X fast man installera ett paket som öppnar upp och lägger tilll fler delar på datorn. Skull gärna se att det blev ngn liknande sån lösning. Att hårdintergrera det kommer bara göra att systemet blir stor och bökigt för den/de som ändå inte vill använda det.

 

Något som gemene man aldrig någonsin kommer förstå varför dessa funktioner inte var med från början.

Du ser enbart från din synvinkel och ditt kunnande på datorer och inte från dom som i praktiken inte fattar något. Apple ser inte till hardcore/nördarna utan nu är det allmänheten och att dom ska få ett lättanvänt ekosystem.

OS X ska vara enkelt att använda med funktioner som syr ihop datorn och telefonen.

Det är en utveckling som alla tillverkare kommer att följa för att knyta upp sina användare till deras ekosystem.

 

Det är säkert inte din mening men du ger sken av en bakåtsträvande,rädd för förändringar,nörd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som gemene man aldrig någonsin kommer förstå varför dessa funktioner inte var med från början.

Du ser enbart från din synvinkel och ditt kunnande på datorer och inte från dom som i praktiken inte fattar något. Apple ser inte till hardcore/nördarna utan nu är det allmänheten och att dom ska få ett lättanvänt ekosystem.

OS X ska vara enkelt att använda med funktioner som syr ihop datorn och telefonen.

Det är en utveckling som alla tillverkare kommer att följa för att knyta upp sina användare till deras ekosystem.

 

Det är säkert inte din mening men du ger sken av en bakåtsträvande,rädd för förändringar,nörd :)

Haha... Neeej-då. ^_^ Nörd, kan man väl vara - är vi nog alla här inne, i olika grader.

 

Jo, men det är väl lite där det ligger... Omfukuseringen på användare. Det som har varit så bra med Apple (fortf är) är just enkelheten i kombination med hur mkt man kan göra själv. Har liksom vänt sig till båda grupper, på ett väldigt bra och balanserat sätt. Men nu har man väl mer och mer fokuserat på “de nyanlända” (om man kan anväda ett sånt uttryck), eller rättare sagt med på det som är “consumer”. Och det är ngt de fått kritik för innan så det är man nog inte helt ensam om. Och en del av det är ju den s k iOSifieringen - att ändra/anpassa systemets utseende och funktion. Men också där man boxar in användarna i ett användarmönster (resp bort från ett användarmöster). Sett till hårdvara kan man ju bara titta på nya Mac Pro'n, som i rescentionerna bl a har kallats för att den inte är en Mac Pro (längre), utan en “Prosumer”, eller på en del av de bärbara, med allt som numer är fastlött. Men tillbaks t OS X då... Det är väl en sak om man satsar på nya saker ... men för det behöver ju inte innebära att man försvårar/tar bort/låser in annat. I sånt fall är det ju bättre att man kör Windows-stilen och släpper olika versioner (läs starter/home/pro/ultimate). Och dit vill väl ingen komma? Det är inte att vara rädd eller bakåtsträvande... Snarare verkar det vara tvärtom - att Apple är rädda för att tappa el inte kunna få de nya användarna, i tron om att de inte vill ha det om man råkar se ngt som inte ser ut el funkar som en telefon. Hur jobbigt, svårt och nördigt det (vissa saker) än ser ut i OS X, så är det ändå väldigt mkt enklare än på andra system. Och det är ju det som är OS X styrka, i a f har varit, att kunna tillgodose både de som bara vill använda och de som vill kunna göra mer saker på datorn. Så iOSifiering är inte bara om utseende och funktioner - en stor del av den är även omfokusering av användargrupper osv. Lite så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här vill man inte ha det i Mac OS X i alla fall: "I iOS-enheten kan information om vissa webbplatser du besöker i inkognitoläge sparas, trots att Google Chrome inte gör det. Det beror på att flikar i vanligt läge och inkognitoläge har gemensam lagringsplats för HTML5 i iOS-enheter. Webbplatser i HTML5 har åtkomst till sin data om ditt besök i detta lagringsutrymme."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här vill man inte ha det i Mac OS X i alla fall: "I iOS-enheten kan information om vissa webbplatser du besöker i inkognitoläge sparas, trots att Google Chrome inte gör det. Det beror på att flikar i vanligt läge och inkognitoläge har gemensam lagringsplats för HTML5 i iOS-enheter. Webbplatser i HTML5 har åtkomst till sin data om ditt besök i detta lagringsutrymme."

Kanske en korkad fråga, men är det Google som kodat sin app knasigt eller är det Apple som kräver att det ska fungera så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en korkad fråga, men är det Google som kodat sin app knasigt eller är det Apple som kräver att det ska fungera så?

Jag antar det senare. Annars hade väl Google rättat felet i stället för att göra en fotnot.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha... Neeej-då. ^_^ Nörd, kan man väl vara - är vi nog alla här inne, i olika grader.

 

Jo, men det är väl lite där det ligger... Omfukuseringen på användare. Det som har varit så bra med Apple (fortf är) är just enkelheten i kombination med hur mkt man kan göra själv. Har liksom vänt sig till båda grupper, på ett väldigt bra och balanserat sätt. Men nu har man väl mer och mer fokuserat på “de nyanlända” (om man kan anväda ett sånt uttryck), eller rättare sagt med på det som är “consumer”. Och det är ngt de fått kritik för innan så det är man nog inte helt ensam om. Och en del av det är ju den s k iOSifieringen - att ändra/anpassa systemets utseende och funktion. Men också där man boxar in användarna i ett användarmönster (resp bort från ett användarmöster). Sett till hårdvara kan man ju bara titta på nya Mac Pro'n, som i rescentionerna bl a har kallats för att den inte är en Mac Pro (längre), utan en “Prosumer”, eller på en del av de bärbara, med allt som numer är fastlött. Men tillbaks t OS X då... Det är väl en sak om man satsar på nya saker ... men för det behöver ju inte innebära att man försvårar/tar bort/låser in annat. I sånt fall är det ju bättre att man kör Windows-stilen och släpper olika versioner (läs starter/home/pro/ultimate). Och dit vill väl ingen komma? Det är inte att vara rädd eller bakåtsträvande... Snarare verkar det vara tvärtom - att Apple är rädda för att tappa el inte kunna få de nya användarna, i tron om att de inte vill ha det om man råkar se ngt som inte ser ut el funkar som en telefon. Hur jobbigt, svårt och nördigt det (vissa saker) än ser ut i OS X, så är det ändå väldigt mkt enklare än på andra system. Och det är ju det som är OS X styrka, i a f har varit, att kunna tillgodose både de som bara vill använda och de som vill kunna göra mer saker på datorn. Så iOSifiering är inte bara om utseende och funktioner - en stor del av den är även omfokusering av användargrupper osv. Lite så...

 

Jag säger det än en gång. Så länge du envisas med din jävla textstorlek läser jag inte dina inlägg för det är för ansträngande för mina ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS X och iOS fortsätter att vara åtskilda, Apple har redan för länge sedan argumenterat för att det kommer fortsätta att vara så därför att en surfplatta och en Macbook, iMac och Mac Pro är olika och även riktar sig lite till olika användningar. Därför är även Apple kritiska till Microsoft som bakar in både surfplatta och andra datortyper i ett och samma operativsystem.

Men för att underlätta för användaren så delar iOS och Mac OS X-applikationerna filformat och flera möjligheter där mjukvarorna blir mer lika varandra så att man kan arbeta med samma dokument i samma program oavsett surfplatta eller exempelvis en Macbook.

Och detta var också anledningen till att iWork gjordes om på Mac. De hade olika filformat tidigare och tydligen var iWork på iPad en efterkonstruktion, dvs när iWork ursprungligen gjordes för Mac så fanns inte tankarna på en iPad-version (för iPad existerade inte då)... Detta orsakade en del oreda... Man nu följer programmen sig åt, så det var en nödvändig omgörning. Iwork är ju en omstart utifrån ny programkod, och visst alla funktioner var inte på plats från början... Apple hade kunnat vänta att lansera det ett år till för att stoppa i alla funktioner... men de ville ha ut programmet snabbt och därför släpptes programmet innan all funktionalitet var med... men iWork har ju uppdaterats sedan dess..

 

Tittar vi på iCloud så har iCloud öppnat sig allt mer och blivit allt mer tillgänglig mellan programmen. Även där var inte allt klart från början, utan de första iCloud-implementationerna var rätt svaga och rörliga, men nu blir det mer integration... Där iCloud även öppnar upp för ett friare lagringsutrymme mer som iDisk en gång var.

Och vill man inte använda iCloud så behöver man inte. Det är ju fortfarande möjligt att i kontrollpanelen för iCloud i Systeminställningar slå av / på de funktioner i iCloud som man vill / inte vill använda.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke_med_kniven

Personlig åsikt: Skrota OSx som det är idag och sätt in iOs istället.

Ge mig en 17" macbook med pekskärm och iOs så är jag nöjd :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I stort sett använder jag OS X likadant idag som jag gjorde med 10.3 Panther, men det har blivit mycket stabilare. :)

 

Vet inte om jag håller med om att 10.9 är speciellt stabilt. Tvärt om är det det minst stabila OS på många år. Min förra dator en sen 2008 24" iMac kraschade två gånger på fyra år gående i princip jämnt på 10.4. Den har kraschat fler gånger under 10.9 trots att den knappt används. Min nuvarande 27" sen 2012, har tveklöst varit min minst stabila Mac sedan 1987 och har haft mer problem än alla andra Macar tillsammans.

 

Att vara helt beroende av Appstore är INTE bra för alla program, speciellt inte för mer avancerade grejor, som fordrar en hel del support och kunnade. Här Appstore bara ett dyrt sätt att sälja, som inte till för just något alls jämfört med att sälja direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vet inte om jag håller med om att 10.9 är speciellt stabilt. Tvärt om är det det minst stabila OS på många år. Min förra dator en sen 2008 24" iMac kraschade två gånger på fyra år gående i princip jämnt på 10.4. Den har kraschat fler gånger under 10.9 trots att den knappt används. Min nuvarande 27" sen 2012, har tveklöst varit min minst stabila Mac sedan 1987 och har haft mer problem än alla andra Macar tillsammans. ...

Fast det kan ju lika gärna handla om just de två datorerna, som om Mac OS X. Jag har flera macar i "hushållet" och inga problem med Mavericks på dem. För egen del drar jag slutsatsen att det inte är något fel på de datorerna, om jag nu ska tro något utifrån den erfarenheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är ju att köra en radering och välja säkerhetsalternativet Överskrivning av nollor. Eftersom den åtgärden undantar defekta sektorer kan en opålitlig dator bli pålitlig om det är rent mekaniska fel på hårddiskens yta. Läsfel pga felaktiga sektorer händer.

...

Som moderator noterar jag att Mavericks gav extra mycket jobb vilket i min värld indikerar på att den inte var helt färdig. Det verkar som om jämna OS X 4,6,8 är bättre och mer utvecklade. 5,7,9 verkar vara betaversion till försäljning..... När 5 kom var det hemskt. 7-an var dålig med mycket strul. 9-an lika så.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag håller med om att 10.9 är speciellt stabilt. Tvärt om är det det minst stabila OS på många år. Min förra dator en sen 2008 24" iMac kraschade två gånger på fyra år gående i princip jämnt på 10.4. Den har kraschat fler gånger under 10.9 trots att den knappt används. Min nuvarande 27" sen 2012, har tveklöst varit min minst stabila Mac sedan 1987 och har haft mer problem än alla andra Macar tillsammans.

 

Att vara helt beroende av Appstore är INTE bra för alla program, speciellt inte för mer avancerade grejor, som fordrar en hel del support och kunnade. Här Appstore bara ett dyrt sätt att sälja, som inte till för just något alls jämfört med att sälja direkt.

Även om det heter att man numer skall kunna uppdatera ett system till (uppe på) ett annat så tror/tycker jag att det verkar som att den gamla praxisen funkar bättre. Dvs nytt system = “clean install” ... och att det ger renare/stabilare system.

 

Nä, exakt... AppStore är bra men inte till allt. Det finns olika program, t ex BBEdit och TexrtWrangler som har en AppStorevariant och en från deras egen sida, där man inte kan installera xtraverktyg i den versionen från AppStore. Är ngt med reglerna där vad program tillåts att göra som gör att den begränsningen finns. Själv försöker jag alltid ladda ner från tillverkarens sida - ofta mkt billigare med. T ex Cyberduck som är gratis men kostar 179,- i AppStore. Man kan (kunde i a f) donera med PayPal på sidan. Annars tycker jag det är enklare att leta appar på t ex MacUpdate - inte hälften så rörigt som i AppStore, som jag tycker är lite svårnavigerad med eftersom man bara har ett fönster/flik tillgänglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det heter att man numer skall kunna uppdatera ett system till (uppe på) ett annat så tror/tycker jag att det verkar som att den gamla praxisen funkar bättre. Dvs nytt system = “clean install” ... och att det ger renare/stabilare system.

 

Nä, exakt... AppStore är bra men inte till allt. Det finns olika program, t ex BBEdit och TexrtWrangler som har en AppStorevariant och en från deras egen sida, där man inte kan installera xtraverktyg i den versionen från AppStore. Är ngt med reglerna där vad program tillåts att göra som gör att den begränsningen finns. Själv försöker jag alltid ladda ner från tillverkarens sida - ofta mkt billigare med. T ex Cyberduck som är gratis men kostar 179,- i AppStore. Man kan (kunde i a f) donera med PayPal på sidan. Annars tycker jag det är enklare att leta appar på t ex MacUpdate - inte hälften så rörigt som i AppStore, som jag tycker är lite svårnavigerad med eftersom man bara har ett fönster/flik tillgänglig.

 

Jag gick från 10.6 - 10.7 - 10.8 - 10.9 bara genom att uppdatera utan problem.

Har man inga program som har kompatibilitetsproblem går det bra.

Om jag inte missminner mig på Lion och ML så säger OS X till när man har ett program med kompatibilitetsproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Om jag inte missminner mig på Lion och ML så säger OS X till när man har ett program med kompatibilitetsproblem.

Det stämmer. Jag installerade Mavericks på dotterns MBP med Snow Leopard och innan installation påpekades det i en dialogruta att ett PPC-program inte var kompatibelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer. Jag installerade Mavericks på dotterns MBP med Snow Leopard och innan installation påpekades det i en dialogruta att ett PPC-program inte var kompatibelt.

Ja, exakt... Den talar om så fint när det finns fel program.

 

Var i o f s inte kompabiliteten jag syftade på, utan mer allm buggigt/buggfritt. Känns som att rena installationer klarar sig bättre, även om många såklart får buggfria uppdateringar, men bara som en allm känsla, intryck av det man sett/läst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, exakt... Den talar om så fint när det finns fel program.

 

Var i o f s inte kompabiliteten jag syftade på, utan mer allm buggigt/buggfritt. Känns som att rena installationer klarar sig bättre, även om många såklart får buggfria uppdateringar, men bara som en allm känsla, intryck av det man sett/läst.

 

Finns det mindre buggar i OS X om man gör en ren installation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det mindre buggar i OS X om man gör en ren installation?

Jag menade att av de man ser som har/får buggar, så är känslan av det man läst/sett att de som gjort en uppgradering (jmf med en clean install) verkar drabbas oftare av ev buggar. Och det är ju också rel ofta som man ser när ngn haft ett problem som sen inte kan lösas - att efter det gjort en ominstallation, så funkar det. Så, ja - det verkar vara färre buggar vid en clean install. Men normalt sett skall det ju som sagt vara buggfritt oavsett s a s - och är det som oftast.

 

Jag kör i a f efter principen:

10.6		# clean install
	10.6.1	# uppdatera
	10.6.2	# uppdatera
	...

10.7		# clean install
	10.7.1	# uppdatera
	10.7.2	# uppdatera
	...

10.8		# clean install
	10.8.1	# uppdatera
	10.8.2	# uppdatera
	...

# osv ...

Vill inte ha med ngt gammalt. Även om det nu inte behövs, så funkar det bra och känns tryggt. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att av de man ser som har/får buggar, så är känslan av det man läst/sett att de som gjort en uppgradering (jmf med en clean install) verkar drabbas oftare av ev buggar. Och det är ju också rel ofta som man ser när ngn haft ett problem som sen inte kan lösas - att efter det gjort en ominstallation, så funkar det. Så, ja - det verkar vara färre buggar vid en clean install. Men normalt sett skall det ju som sagt vara buggfritt oavsett s a s - och är det som oftast.

 

Jag kör i a f efter principen:

10.6		# clean install
	10.6.1	# uppdatera
	10.6.2	# uppdatera
	...

10.7		# clean install
	10.7.1	# uppdatera
	10.7.2	# uppdatera
	...

10.8		# clean install
	10.8.1	# uppdatera
	10.8.2	# uppdatera
	...

# osv ...

Vill inte ha med ngt gammalt. Även om det nu inte behövs, så funkar det bra och känns tryggt. :crossfingers:

 

 

En subjektiv bedömning som inte har någon som helst förankring i faktisk statistik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En subjektiv bedömning som inte har någon som helst förankring i faktisk statistik.

Javisst kan du väl tycka så... Alla åsikter är subjektiva. :yeahbaby:

 

Är väl bättre/lättare att du tar fram att det inte är så än att racka ner på vad man själv läser och tycker. Men det kanske var det som var målet.

 

- - -

 

Should you do a "clean install" of Mavericks? | Macworld

 

// ... //

 

Should you perform a clean install of Mavericks?

OK, so you can, but should you? Prior to Snow Leopard (OS X 10.6), I generally recommended a clean install. But the Snow Leopard installer and Setup/Migration Assistant were pretty good about not transferring incompatible software, and subsequent OS X installers have gotten even better. In fact, Lion, Mountain Lion, and Mavericks automatically detect some incompatible programs and system add-ons the first time you log in, as explained in my main installation article.

 

What about stuff the installer and Setup/Migration Assistant don’t catch? I’ve installed 10.9 many times over a variety of existing Mountain Lion, Lion, Snow Leopard, and even Leopard installations, and I’ve had little trouble that I could trace directly to incompatibilities with transferred code. Upgrading to Mavericks has gone even more smoothly than the many Mountain Lion upgrades I performed last year. (Last year, I said the same thing about upgrading to Mountain Lion compared to Lion the year before, but it’s true! The process seems to get better each year.) Based on that experience, and on similar reports from my Macworld colleagues, I feel comfortable saying that as long as you’ve properly prepared your Mac before installing Mavericks, you should be just fine installing directly over Mountain Lion, Lion, or Snow Leopard. (Because Mavericks, Mountain Lion, and Lion have so much code in common, upgrading from Lion or Mountain Lion to Mavericks seems to entail even less risk than upgrading from Snow Leopard.)

 

There are, however, a couple situations in which you might consider a clean install. The first is if you’ve done some funky partitioning of your Mac’s startup drive that prevents the Mavericks installer from creating the special Recovery HD partition. Given how useful recovery mode can be, I recommend performing a clean install (with a good backup!) in this situation just so you can erase your Mac’s drive and restore it to a standard configuration, thus allowing the installer to create the Recovery HD partition. (If you don’t want to manually reinstall everything afterward, you can use Setup or Migration Assistant to transfer your data, applications, and other files from your backup to the new installation, as described above.)

 

The other situation is if you’ve been using your Mac for a while, installing and deleting many, many apps and OS add-ons, and your hard drive has become littered with lots of gunk and cruft: orphaned application-support and preference files, abandoned preference panes, and the like. A new major version of OS X is a great opportunity to do some spring cleaning, so to speak. Of course, if you perform a clean install for this purpose, you don’t Setup or Migration Assistant to bring over all that cruft to your new installation. Instead, you should manually copy your personal data and then reinstall just those apps and add-ons you actually use. (Macworld contributor Joe Kissell talks extensively about such procedures in his ebook Take Control of Upgrading to Mavericks.)

“A new major version of OS X is a great opportunity to do some spring cleaning”

 

...är väl lite så jag känner inför det. :yeahbaby: Visst innebär det väl lite merarbete, men det tar jag gärna.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man funderar lite på saken kan man undra varför Apple har som huvudlinje att man uppdaterar OS, inte nyinstallerar. Är det det bästa, eller är det något som tillhandahålls för att det ska vara så enkelt som möjligt för användaren? Svaret på frågan lär vi kanske aldrig få veta, men något självklart svar finns knappast. Ska man gissa är det nog för en avancerad användare bäst med en nyinstallation, åtminstone vid varje större skifte, men att den som håller sig till Apples egen programvara och välkända tredjepartsprogram mycket väl kan fortsätta att bara uppdatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror aldrig att jag nyinstallerat någon Mac någon gång. Jag kör alltid uppdatering, snabbt, effektivt och stabilt.

 

Har Windows XP i bootcamp och funderade på att uppdatera till Windows 7. Enligt Microsofts instruktioner måste jag ta backup på mina dokument och avinstallera program (för att "få tillbaka" licensen). Sedan formatera om disken, installera Windows, installera femtioelva uppdateringar, installera alla program (efter att ha tvingats leta upp dem i mina gömmor) och sedan lägga tillbaka dokumenten.

NEJ tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har varit sektmedlem sedan 1998 när ja köpte min första imac.

Så ja jag hat upplevt väldigt långsamma internettuppkoplingar i mina dar, men å sitta 2014 med en ATV2, Iphone5, å Imac27" å överhuvudtaget inte kunna ta del av dagens event från detta tidigare så tillförlitliga företag är för mig en grym besvikelse!!

Så risken är nu stor att de blir en Samsung_ whatever nalle, för då samlar man iallafall inte polare å sig själv med vin, pilsner å ostbågar kl 19 för å kolla som ett barn på julafton. För de var vad Apple TV 2 å dess app lova mig!!

 

Synd å skam att en lagledare inte ser hur stort laget är hos publiken!!

Än värre att inte få ut info´n till laget!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla företag har problem med tekniken ibland, det är ju ändå människor som står bakom installationen och eventet.

 

Sluta känna hat, väntan är ibland värd besväret, man kan se Apples Keynote i efterhand istället om någon timme.

 

Chill Bro!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...