Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vart är OS X/macOS på väg?


xeric
 Share

Rekommendera Poster

Ja, det går ofta inte fram till barn, mentalt handikappade eller lite vem som helst via skrivna ord :D

 

 

 

Är det därför som du ofta är ett levande frågetecken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur utvecklingen ser ut i de senare operativsystemen - både MacOS och iOS - så känns det som att det är dags för att Apple att dela upp bolaget i två delar. Den ena delen kan fortsätta utveckla mjuk- och hårdvara med fokus på västerländska tonåringar, där fokus ligger på skojig design och att saker byter utseende, plats och namn minst en gång per år. Den andra delen av Apple borde fokusera på användare som vill göra något vettigt med sina grejor - arbeta, skapa musik, film, bild, etc - och inte har tid att trassla med störningar orsakade av någon ny funktion i iTunes som delar dina spelningar i realtid på Facebook.

Annars är jag rädd att den senare gruppen av användare - ofta lojala oldtimers - kommer att börja se sig om efter alternativ till Appleprodukter.

Jag är en av dem. :(

[+] :yeahbaby:

Ja, det vore nog en god idé, innan man hamnar på ett: “iOS X”. Jag har redan börjat se mig om efter annat, och skall väl ev uppgradera snart till ML. Men sen blir det stopp. Därefter får man kika på vad det blir istället. Förmodligen Linux - alternativt någon av de Linuxversionerna som kör på BSD-kärna - ngt som gör att man som Macanvändare känner sig någorlunda mer hemma i filsystemet och programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför då?

För det var precis den här typen av inlägg diskussioner jag hoppades skulle hamna här under “vart är vi på väg” s a s. Väldigt bra inlägg i debatten. :yeahbaby:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0
Apple är Apple - ni som inte gillar det längre, ni kanske borde gå över till Windows eller något annat som passar er bättre...

 

:totaltgalen:

Det var ju just det som är min poäng - att Apple inte längre är Apple och dessutom blir det allt mindre för varje ny systemversion. Sedan verkar det väl inte särskilt konstruktivt att bara överge saker i samma ögonblick som man börjar ogilla riktning som utvecklingen tar? Det är ju trots allt en ganska stor sak med ett plattformsbyte när man har sysslat med IT professionellt i många år - mjukvara, hårdvara, system, etc. Några synpunkter måste man väl kunna få yttra innan man traskar iväg och handlar nya prylar? Om dina grannar stör dig med stor fest, säljer du lägenheten nästa morgon då?

 

Och ja, Windows lutar det åt om Apple fortsätter nedförsbacken. Att köpa en dator som jag själv inte kan mecka med eller som inte innehåller någorlunda standardiserade komponenter kommer aldrig att bli aktuellt för mig. Och Linux är ju faktiskt inte moget än som skrivbordssystem och kommer kanske aldrig att bli, så några ytterligare alternativ är svåra att se.

Så ett alternativ där bolaget delar sig tycker jag är ett bra alternativ. Krimskrams-Apple kan fortsätta tjäna pengar på förändringshungriga tonåringar så kan Gammel-Apple fortsätta utveckla MacOS som en exklusiv skrivbordsplattform.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

För det var precis den här typen av inlägg diskussioner jag hoppades skulle hamna här under “vart är vi på väg” s a s. Väldigt bra inlägg i debatten. :yeahbaby:

Ok!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

[+] :yeahbaby:

Ja, det vore nog en god idé, innan man hamnar på ett: “iOS X”. Jag har redan börjat se mig om efter annat, och skall väl ev uppgradera snart till ML. Men sen blir det stopp. Därefter får man kika på vad det blir istället. Förmodligen Linux - alternativt någon av de Linuxversionerna som kör på BSD-kärna - ngt som gör att man som Macanvändare känner sig någorlunda mer hemma i filsystemet och programmen.

Linux är ju underbart i många fall som serverplattform, men tyvärr går det bort för mig som skrivbordsplattform, i första hand för bristen på mjukvara. Jag kan på rak arm räkna upp säkert tjugo program som jag inte kan ersätta med likvärdiga alternativ på Linux och tyvärr är många av dem de viktigaste programmen för mig, både i arbete och nöje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag arbetar i Windows miljö varje dag och det är en fröjd att få komma hem och använda OS X och iOS.

Ska mycket till att jag byter plattform för än så länge fungerar det utan större bekymmer.

Bara funktionerna iTunes Match,Bildström,FaceTime,iMessage är något som gör att jag kommer stanna kvar hos Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux är ju underbart i många fall som serverplattform, men tyvärr går det bort för mig som skrivbordsplattform, i första hand för bristen på mjukvara. Jag kan på rak arm räkna upp säkert tjugo program som jag inte kan ersätta med likvärdiga alternativ på Linux och tyvärr är många av dem de viktigaste programmen för mig, både i arbete och nöje.

Jag tycker det nästan är tvärom nu - att det finns alldeles för många skrivbordsalternativ i Linux. En del bra, en (hel) del mindre bra. En del Linux distributioner kommer ju färdiga med skrivbord och allt. Men det var ju det där med program. Är ju en viss avsaknad av olika program man önskar skulle finnas. Många (de flesta) har jag hittat varianter på som fullgoda ersättare. Men t ex Gimp är/blir aldrig lika bra som Photoshop.

 

Senaste Gnome3 är väldigt likt OS X i sitt upplägg, men LaunchPad-liknande display av program och annat. Och det finns kartor, quicklook och notiscenter osv. Det man däremot saknar där är att ingen av fönsterhanterarna motsvarar Finder info%20(35).gif, även om det kommer en del försök nu att lägga in t ex kolumnvy. Och OS X överlägsna hantering av drag'n'drop. Finns väl i Linux/*BSD med, men är inte alls på samma “smarta” nivå. Sen är det väl många arbetssätt/metoder som känns lite motvalls/kullerbyttatänk a' la Windows - men det kan nog bero på att Linux ligger närmare Windows än OS X i sitt ursprungstänk.

 

Men för program igen... Det brukar finns någon variant på alla program man saknar. Gäller ju bara att hitta en som är tillräckligt bra, förhoppningsvis bättre.

 

Det som känns jobbigt med OS X finns i a f, beroende på vilken dist. man valt, att kunna få uppdateringar i tid, och när de kommer. Apple är tröttsamt sega ibland när det gäller uppdateringar. Speciellt när det gäller säkerhetsuppdateringar, men även annan programvara, där Apple valt att som oftast ligga lite lågt och dessutom köra på en ngt äldre version. Förmodligen för att de kanske ser den som mer stabil. Men lyfter man på huven och kikar under OS X så är det mesta same-same mot de övriga. Då vill man ju att även Apple skall hänga med i svängarna när de programmen uppdateras med.

 

Men men, i huvudsak så beror mitt framtida byte mer på att jag ogillar den väg som Apple slagit på, precis det du tog upp där innan. Blir för mycket lull-lull och mindre fokus på datorn som arbetsredskap (...och så var det ju det daär med den nya looken ;)).

 

Men en uppdelning... Om den kommer fort och fokuserar på rätt grejjer så tror jag det kan bli jättebra.

 

- - -

 

Med tanke på att man nu i Yosemite kan byta färg på menyraden, känns det nästan lite som OS X har tagit ett steg närmare Gnome, än tvärtom (men bara nästan). :rolleyes:

 

post-64246-0-52946400-1418499677_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Postad (redigerade)

Man gråter inombords idag... :cry: Allt det man befarat om/med ett s k “iOS X“ och iOSificeringen osv... Hoppa hoppas hoppas det inte blir verklighet, eller ens i närheten av det som beskrevs där. Det lär nog bli högljutt bland användarna.

- - -


Skrev ett par rader här: 1 steg närmare iOS X - Tipsa oss! - MacWorlds forum - diskussioner om Mac, iPhone och iPad


Frederic Jacobs on Twitter: "Apple is locking down the Mac, keeping you away from root. I wrote about OS X new System Integrity Protection. https://t.co/tkeOdgImuC"

The Fight for Root Medium

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag läste precis om det på Macken, http://www.macken.xyz/kronikor/no-more-icons-for-you/

 

 

Nya OS X har ett ännu bättre skydd mot trojaner och destruktiva program. De kommer inte att få acess till systemfiler och de kommer inte att kunna ändra i dem.

_____

Du kommer inte att kunna byta utseende på och i OS X därför att du då ändrar i systemfiler. Det inkluderar utseendet på tabbar, ribbor och ikoner.

 

Såvida inte Apple öppnar upp sitt skydd, vilket inte är sannolikt, så stängs en möjlighet att byta ikoner, färger med mera i OS X. Det är tyvärr priset för bättre säkerhet. Det går som bekant inte att äta kana och ha den kvar.

 

Tänkte faktiskt på hur du fick kaffet i halsen när nyheten nådde fram till dig :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag läste precis om det på Macken, http://www.macken.xyz/kronikor/no-more-icons-for-you/

 

 

Tänkte faktiskt på hur du fick kaffet i halsen när nyheten nådde fram till dig :chockadskeptisk:

Ja, det är ledsamt. Men... det handlar i huvudsak om systemet och systemfiler. Man kan t ex fortf kompilera in egna program, t ex om/när jag lägger in min egen server - apache, php osv. Så det är i huvudsak rena systemfiler det handlar om.

 

Men det är ju oroande ändå, att programutvecklar (Appstore) inte längre kommer att kunna göra de appar de vill. Är en klar försämring och begränsning i det kreativa.

 

Blir lite som att ta bort 2 färger för konstnären och säga att nu får du inte längre måla nåt i (t ex) blått. Du kanske kan göra himlen grön? :shifty:Typ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga bara utan att ha läst hela artikeln. Innebär det alltså att "privatpersoner" inte kommer att kunna logga in på root-nivå utan att man måste ha någon typ av certifiering från Apple?

Mer el mindre, ja. Det innebär att allt systemrelaterad, binära filer och sånt försvinner i o m att man lagt in ett lager mellan system och användare. Man kommer ia f kunna installera program och sånt vet jag nu. T ex om jag vill lägga in en egen version av ett (terminal)program som redan finns.

 

Men det du skrev där.... Sett till en av infobilderna:

1*KEpglx57NGQsecwuNEIqBA.png

“Installing content in system locations”. Och just root är väl just en sån s a s.

 

 

Blir väl lite som att gå på toaletten med nerfällt lock. Du får sitta på stolen, men det blir svårt att uträtta några behov i den... :totaltgalen:

 

 

(jajajajajaja..., det var en dålig parallell) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligheten att på egen hand lägga in plug-ins och dylikt kommer nog inte att försvinna. Det vet jag att jag kan göra utan att vara inloggad som root. Det är ett väldigt stort antal användare som gör såna installeringar idag och det skulle vara dödsstöten för Apple om den togs bort. Garanterat!

Ja, verkligen. -_-

Tror även en del (fler) kommer redan nu att börja titta sig omkring efter alternativ eftersom det går lite i fel rikning. Mest så man vet vad man skall ha sen - om det blir värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Så, med både SIP och GateKeeper, och nu med kommande iPad Pro - där även Tim Cook undrar varför skall man köpa en PC? »».

Känslan att det börjar närma sig ett “iOS X” blir starkare och starkare. :armskeptisk:

På sikt, inom ganska snar framtid, tror jag nog att iMac fasas ut helt ur sortimentet och det blir iPad Pro's i olika storlekar, med/utan stativ. Om inte annat så slipper dem kritiken för att de limmar/löder fast grejjerna i iMac.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på en annan tråd, där jag påstod att en Mac är en PC, och fick omfattande mothugg, så kan han väl knappast mena Macar... ;):P

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag som har planer på att köpa en ny mini... :deppig: Jag tycker inte alls om iosifieringen. Jag är nöjd med Snöleopard. Less is more. Varför ska nitwits med mobiler få förstöra allt? :evilgrin:

Hmm, läser det där så här i efterhand. Det blev en ny mini, och strax efter Mountain Lion, som följde med den, så blev det Mavericks. Dock inte Yosemite, en besvikelse. Men inte främst för iosifieringen. Sedan kom El Capitan, och allt var förlåtet. Fast jag är inte samma person som när jag skrev det där inlägget. Då var jag företagare och nu är jag sjukpensionär. Nu kan jag luta mig tillbaka och rycka på axlarna åt allt som händer. Alla kan inte det, de behöver en dator, en Mac, för sitt jobb, som förut. Tim Cook verkar driva sitt företag åt ett håll som säkert är gynnsamt för Apple, men knappast för "gammaldags" användare. Så ser det ut, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på en annan tråd, där jag påstod att en Mac är en PC, och fick omfattande mothugg, så kan han väl knappast mena Macar... ;):P

Jo, det tror jag nog han menade. Det var ju sagt i samband med pres av iPad Pro, så det var nog PC som i dator, desktop, bärbar. Som det stor i en artikeln (efter “PC”-uttalandet):

 

He continued: "Yes, the iPad Pro is a replacement for a notebook or a desktop for many, many people…”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det tror jag nog han menade. Det var ju sagt i samband med pres av iPad Pro, så det var nog PC som i dator, desktop, bärbar. Som det stor i en artikeln (efter “PC”-uttalandet):

 

He continued: "Yes, the iPad Pro is a replacement for a notebook or a desktop for many, many people…”.

Var min ironi inte tydlig nog? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på en annan tråd, där jag påstod att en Mac är en PC, och fick omfattande mothugg, så kan han väl knappast mena Macar... ;):P

I vanligt dagligt tal är en ju PC en dator. För den som orkar är det en liten skillnad mellan Mac och PC. Vi skulle ju kunna utreda vart enda ord och begrepp varje gång vi pratar men det blir ju lite jobbigt i längden. Men eftersom denna själlösa burk heter persondator på svenska ska vi väl säga PD? :hihihi:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vanligt dagligt tal är en ju PC en dator. För den som orkar är det en liten skillnad mellan Mac och PC. Vi skulle ju kunna utreda vart enda ord och begrepp varje gång vi pratar men det blir ju lite jobbigt i längden. Men eftersom denna själlösa burk heter persondator på svenska ska vi väl säga PD? :hihihi:

PC = bildskärm som visar en grej med en flagga i nedre vänstra hörnet

Mac = bildskärm som visar en grej med ett äpple i övre vänstra hörnet

 

Ja, just det, en annan sak som skiljer är att klockan visas uppe till höger på en mac och nere till höger på en PC...

 

läge för datorkrig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, med både SIP och GateKeeper, och nu med kommande iPad Pro - där även Tim Cook undrar varför skall man köpa en PC? »».

 

Känslan att det börjar närma sig ett “iOS X” blir starkare och starkare. :armskeptisk:

 

På sikt, inom ganska snar framtid, tror jag nog att iMac fasas ut helt ur sortimentet och det blir iPad Pro's i olika storlekar, med/utan stativ. Om inte annat så slipper dem kritiken för att de limmar/löder fast grejjerna i iMac.

En intressant sak är ju framtiden för Xcode om OS X försvinner, kommer man kunna köra det på iOS, eller kommer det erbjudas till Win/Linux?

 

Med tanke på en annan tråd, där jag påstod att en Mac är en PC, och fick omfattande mothugg, så kan han väl knappast mena Macar... ;):P

Enligt min argumentation i den tråden så är ipad pro en PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...