Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vart är OS X/macOS på väg?


xeric
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Eg spelar det ingen roll vad de skrivit innan eller inte. Gör mig inte mindre ledsen för det.

Att man vetat om det innan gör en mest besviken, men att se att det sker är det som gör en ledsen. Det är ju som med ens föräldrar, eller far/morföräldrar. Man vet ju om att de går bort en dag. Man blir ju ändå ledsen den dagen det händer el är på g.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I-lands problem. Kan dra det så långt att kalla det ett löjligt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I-lands problem. Kan dra det så långt att kalla det ett löjligt problem.

Man får väl kalla det för vad man vill.

Antar bara att man har rätt att bli ledsen över olika saker.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl kalla det för vad man vill.

Antar bara att man har rätt att bli ledsen över olika saker.

 

Visst får du göra det men jag anser att det finns viktigare saker att klaga över än designen på ett OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, själva utssende får man väl återkomma till senare, och klaga på det då. Det vara bara vad jag känner inför att det händer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl kalla det för vad man vill.

Antar bara att man har rätt att bli ledsen över olika saker.

Visst har man det! :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, själva utssende får man väl återkomma till senare, och klaga på det då. Det vara bara vad jag känner inför att det händer.

Det är kanske ett "paradigmskifte" (nåja, är väl att ta i, kanske) på gång inom datavärlden. Själv vägrar jag hårdnackat att tro att surfplattorna eg har något större värde än att möjligen läsa en tidning i.

 

Men å andra sidan spelar det mig ingen roll hur utvecklingen går. för jag tillhör ju den stora breda massan som bara ska tuta och köra med dem. Medan bl a du iEricF och andra tillhör dem som går in under huven på dem och ser till att vi andra kan tuta och köra.

 

Kanske ska vi se den här utvecklingen på samma sätt som med utvecklingen inom bilindustrin? Förr kunde eg vilken teknikkunnig person som helst laga och meka med bilen, det enda som behövdes var rätt mekaniska verktyg. I dag sitter bilmekanikern nästan i finkostym och kontrollerar vad som är fel på en dataskärm i ett program som bara han och några tlll har tillgång till. Jämförelsen måhända haltar, men den kanske förstås ändå.

 

Det som jag kan tycka känns skrämmande i detta är väl då förstås att all denna teknik också kan användas mot oss. Dvs, om mörka makter kommer till så kan de ha full kontroll på oss alla. 1984 är ett faktum. Och hade kunnat vara här redan, om någon velat.

 

Så visst begriper jag att det inte alls handlar om några leksaksfärgade bubblor hit eller dit, utan det är vad som finns bakom det som är det viktiga.

 

En liknelse till:

Tänker på de gamla ishackarna som levererade is till hushållen förr i världen innan kylskåpen fanns. Helt plötsligt efterfrågades de inte längre, för folk köpte kylskåp och behövde inte isen. Det som isgubbarna glömde bort var att de inte levererade is egentligen, de levererade kyla. Nu behövdes inte deras tjänster längre. Och de tyckte det var så tråkigt.

 

Men med det vill jag bara säga, att kunnandet alltid kommer att behövas men det är inte "is" man ska rikta in sig på, det är "kyla". Och för dig och många andra är det här inte något problem, ni kan förmodligen det mesta om "kyla" också, utöver alla kunskaper om "is".

Det är om möjligt bara oändligt mycket tråkigare att inte längre behöva varken "skiftnycklar eller skruvmejslar" ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har tidigare visat att de kan genomföra förändringar - som folk inte var bekväma med - på ett bra sätt som skiljer sig från konkurrenternas lösningar.

 

Personligen tror jag att man kommer låta de båda OS:en närma sig varandra på ett snyggt sätt. Det kommer inte handla om att iOS ska fungera på datorer eller OSX på mobiler, som Microsoft tänker med sina system. Det har åtminstone Tim Cook kommenterat, sen vet man aldrig när saker och ting ändras...

 

Det har varit en del snack om att konvergeringen redan startat, och det är väl sant. Men personligen har jag inte hittat något som stör mig, och de element i datorn som känts mest inspirerade av iOS behöver man inte använda, alternativt går de att stänga av.

 

Jag använder säkert mitt OSX annorlunda idag jämfört med för 10 år sedan, men jag kan verkligen inte peka på hur detta sker och om det skulle ha något med en konvergering mot iOS att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart kanske Mac OS X installeras som ROM på gömd systempartition, och man är inte längre superuser på sin egen dator. Hur kul är det då? Visst tusan finns det anledning till oro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar som det var på åttiotalet? Tja, jag har levt med det också. Någon oro känner jag inte för det.

Mac OS X kom väl 2001?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket mindre inne och pillar i systemet nu än tidigare. Om det beror på att det inte behövs, eller att jag inte är intresserad längre vet jag inte. Men att Apple gjorde det svårare att hitta in i biblioteket har inte stört mig nämnvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tror jag att man kommer låta de båda OS:en närma sig varandra på ett snyggt sätt. Det kommer inte handla om att iOS ska fungera på datorer eller OSX på mobiler, ...

 

Det har varit en del snack om att konvergeringen redan startat, och det är väl sant. Men personligen har jag inte hittat något som stör mig, och de element i datorn som känts mest inspirerade av iOS behöver man inte använda, alternativt går de att stänga av.

 

Jag använder säkert mitt OSX annorlunda idag jämfört med för 10 år sedan, men jag kan verkligen inte peka på hur detta sker och om det skulle ha något med en konvergering mot iOS att göra.

Jo, det har väl gjorts rätt snygga "närmanden" hittills. Men nu kommer det mer och fler och omgörningen nu skuller ju vara mer omfattane - och en hörnpelare i nya systemet. Många av de grejjer som tillkommit kan man som du sa oftast slå av/på. Men det här (10.10) är mer grundläggande ändringar som inte kommer att kunna ändras.

 

Snart kanske Mac OS X installeras som ROM på gömd systempartition, och man är inte längre superuser på sin egen dator. Hur kul är det då? Visst tusan finns det anledning till oro.

Nä, det vore inte så kul direkt. Men det räcker att tänka att det (på sikt) blir som i iOS och det systemets sätt att boxa in allt (program/filstruktur) för att man skall bli orolig.

 

Jag är mycket mindre inne och pillar i systemet nu än tidigare. Om det beror på att det inte behövs, eller att jag inte är intresserad längre vet jag inte. Men att Apple gjorde det svårare att hitta in i biblioteket har inte stört mig nämnvärt.

Man är väl inte inne och pillar så mkt direkt (pillar som i att ändra) nu förtiden, men använder mer saker som ligger där ... nyttjar dem s a s. Det gömda biblioteket kom ju "halvtillbaka" nu i Mavericks. Så det var ju trevligt. D v s finns en möjlighet utan egna fix att få det synligt igen.

 

Men det är ju inte bara för oss som användare det handlar om utan som tex här, där de som gör programmet till oss inte får tillgång till allt längre. Som en skrev där:

“I can see why Apple doesn’t like kernel extensions, but forbidding them, or locking out all but a few high-profile developers, would be bad for the future of the platform.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kände du likadant när utseendet var ännu viktigare vid lanseringen av OS X? Eller har du glömt vredesmodet bland alla som ville att OS X skulle se ut som OS 9 gjorde?

Nej, naturligtvis inte. Den övergången var ju utvecklande, inte avvecklande. Och när det gäller utseendet där så gick man från en ganska taffligt (rel sett) utseende till ett mer utvecklat mer genomarbetat utseende. Men det var eg inte så stor skillnad med det. Det var där OS'et gick från att vara ett ganska enkelt OS till att vara ett fullblodigt operativsystem. Skillnade då mot nu är ju att det nu skall mer likna iOS än att det gör en egen utveckling. Borde vara tvärtom, att iOS utvecklas mer mot OS X. Om det nu skall vara något närmande alls mellan dem.

 

Kanske ska vi se den här utvecklingen på samma sätt som med utvecklingen inom bilindustrin? Förr kunde eg vilken teknikkunnig person som helst laga och meka med bilen, det enda som behövdes var rätt mekaniska verktyg. I dag sitter bilmekanikern nästan i finkostym och kontrollerar vad som är fel på en dataskärm i ett program som bara han och några tlll har tillgång till. Jämförelsen måhända haltar, men den kanske förstås ändå.

 

Det som jag kan tycka känns skrämmande i detta är väl då förstås att all denna teknik också kan användas mot oss. Dvs, om mörka makter kommer till så kan de ha full kontroll på oss alla. 1984 är ett faktum. Och hade kunnat vara här redan, om någon velat.

Billiknelsen är bra sett till hur iOS fungerar. Förr när man öppnade motorhuven fanns en motor där och fullt med tillbehör. Nu blir man nästan dumförklarad av en massa plastkåpor och annat som gör att en normalteknisk person knappt kan byta en glödlampa eller ett tändstift osv.

 

84-aspekten är väl värd att tänka på. Ju färre som kan se/jopbba med filerna, desto fler säkerhetshål lär man missa. Och får dessutom utvecklarna inte ens tillgång till alla delar kan de ju stoppa in vad som helst där. Är ju det som är en av de riktigt bra grejjerna med OS X, att även om OS X är s k "proprietär", så har/kan väldigt många vara med och hitta leta fel och säkerthetsluckor. Att begränsa den möjligheten gör ju att risken ökar då man förlitar sig på egna eller ett fåtal andra.

 

Javisst. Jag har pillat avsevärt mindre med OS X än vad jag gjorde med Systemet före System 7.5. OS 8 och 9 var lite mitt emellan. Det var inte lika kul att hacka resurser där. Med OS X, från Puma och framåt, har jag i princip upphört med att labba med filerna.

Och för mig är det helt tvärtom. Från Puma och framåt har man kunnat jobba mer och mer med filerna. Känna att man kan dra nytta av fler saker i datorn, göra egna lösningar, inställningar osv osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst. Jag har pillat avsevärt mindre med OS X än vad jag gjorde med Systemet före System 7.5. OS 8 och 9 var lite mitt emellan. Det var inte lika kul att hacka resurser där. Med OS X, från Puma och framåt, har jag i princip upphört med att labba med filerna.

Även jag pillar mindre med systemet nu än tidigare, jag började med ca 10.3.7. Om det beror på att det inte behövs eller minskat intresse vet jag inte, men jag antar att jag blivit äldre och mindre nyfiken. Men jag roade mig med att plocka isär mitt dörrlås en kväll när jag hade tråkigt.

Jag stör mig lite på att den där lösningen med att ladda ner en skivavbild med ett program som sedan dras till önskad plats verkar vara mindre populär idag. Jag upplevde att det var en elegant lösning som gav mig kontroll över var saker fanns i datorn. Nu är det App store som gäller för det mesta,, och för övrigt verkar det populärt med program som använder något installationsprogram som kan placera filer lite var som helst. Det känns lite Windows.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Klipp och klistra finns också i OS X och iOS :whistling: Inte är systemen var för sig sämre för det. iOS har ikoner men det var OS X först med, blir det iOS X av det med? Fast åt andra hållet då, dvs funktioner från OS X till iOS.

 

Är väl ingen som tvingar dig info%20(31).gif att använda funktionerna eller hur? ^_^

 

Du hänger kvar vid Lion lika tjurigt som Telly82 hänger kvar vid Snow Leopard :elaktflin:

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt dock att man i Mac OS X inte längre kan sätta Macen i vila med strömknappen. Så sätter jag min Android i vila, och jag antar att det är samma med en iPhone? Så där går det åt motsatt håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt dock att man i Mac OS X inte längre kan sätta Macen i vila med strömknappen. Så sätter jag min Android i vila, och jag antar att det är samma med en iPhone? Så där går det åt motsatt håll.

Visst kan man det fortfarande.

Ett kort tryck=Vila

Ett långt tryck=Fråga om att stänga av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hänger kvar vid Lion lika tjurigt som Telly82 hänger kvar vid Snow Leopard :elaktflin:

Haha... Nej då, inte tjurigt. ;) Ev att jag skall hoppa upp till ML, senare, men fortf är det så att det försvann lite grejjer där som jag vill ha/behöver. En del går välkanske att lösa - andra inte. Men ML f ö av det som kom som “nytt” där, är inget jag behöver el använder.

 

Kom i o f s ett program som heter libarchive, men den kan man nog peta in själv senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man det fortfarande.

Ett kort tryck=Vila

Ett långt tryck=Fråga om att stänga av datorn.

Min mini håller inte med dig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vila på min med knapp, men jag kör alltid med kort kommandon för vila, omstart och stänga av. Här är det för vila: ⌥⌘⏏ ...så spar man en armsträckning till knappen. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min air håller med din mini.

:yeahbaby:

 

Jag har vila på min med knapp, men jag kör alltid med kort kommandon för vila, omstart och stänga av. Här är det för vila: ⌥⌘⏏ ...så spar man en armsträckning till knappen. ;)

Ja, det är ju typiskt, du kör Lion, och vila med strömknappen funkar på min gamla mini med Lion på. Det där knappandet du beskriver är väldigt macigt. Inte alls iosifierat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Snarare att alla kortkommandon som finns i OS X (oavsett version) är väldigt Mac'igt. Och händerna ligger ju som oftast ändå på tangentbordet, när man skriver, avslutar program osv. Inte mindre Maci'gt än att man anv ⌘Q för att avsluta ett progr.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stänger locket när datorn inte ska användas, sedan struntar jag i om den är sövd, död eller nedslagen med trubbigt föremål, bara den är redo när jag öppna locket. Det känns macigt.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...