Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Just det där med TV-apparater och stand by-ström borde vara ett ickeproblem. När det pratades om saken för några år sedan så förbrukades mycket ström i stand by-läge, de tillverkare som inte har ändrat på saken idag borde få smisk offentligt. Vad i en TV behöver vara igång i stand by? En liten röd diod och en IR-mottagare, som styr en strömbrytare, ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag äter inte så mycket kött tjorven. Matlagning tänkte jag på i Asien och Afrika där de eldar med pinnar och ryssland kanske med naturgas o s v, jag är inte så insatt. Inte köttet i sig, fast det spelar visst roll iofs sägs det.

det spelar otrolig roll. inte för att man behöver vara militant vegan men jag försöker begränsa köttintaget och när det sker är det alltid ekologiskt framställt. den industriella framställningen av kött som vi i västvärlden nuförtiden anser vara "normal", förstör enorma mängder naturresurser. asien har till största delen (iaf traditionellt sett) vegetarisk kost med inslag av vild fisk vilket kompenserar med råge för om de nu skulle tillaga den med naturgas eller ved. tyvärr är ju fisken till 80% utfiskad i världshaven så det är stora problem där med.

dessutom går asien mer mot amerikansk kost ju mer industrialiserade de blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... dessutom går asien mer mot amerikansk kost ju mer industrialiserade de blir.

Bara en sådan sak som Big Mac-index. Värdemätare av köpkraft och därmed indirekt av "civilisationsutveckling"? Moahahaha! Man har ju lust att skjuta sig... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan undra över vitsen med att ha så stränga regler sverige när en stor del av världen spyr ut skit. Dels ska vi göra det ur moralisk synvinkel eftersom någon måste visa att det går och hur bra det kan bli. Vi gör det därför att det är det enda egentliga alterativet.

 

 

alltså förändringen kommer vare sig vi vill eller inte. det finns inte tillräckligt med resurser kvar på jorden för att kunna uppehålla det mått av konsumtion och förstörelse som västvärlden ägnat sig åt sedan 50-talet. det hade möjligen fungerat om vi var 2miljarder människor på planeten, det är vi inte längre.

antingen ser man till att göra kursändringen till hållbart modernt samhälle nu när vi har lite tid kvar och kostnaden är hanterbar eller så kommer vi automatiskt hamna i stenåldern när alla naturresurserna är helt slut. de samhällen som gjort omställningen till det nya kommer kunna fortsätta fungera, de andra kommer inte överleva.

 

det finns ju fortfarande inga extra planeter som kan husera liv i universum än vad vi vet. tills vi hittat några alternativ är det bara att mätta munnen efter matsäcken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många kloka ord från flera här som talar om hur vi andra skall agera, men likväl sitter ni här dagarna i ända och förbrukar el och retar upp sig på de som låter teven stå på stand by.

Man lever alltså inte som man lär, sätter pekpinnar på hur andra agerar men tydligen inte så viktigt för egen del?

 

En eloge däremot till Semmelman, som höjer blicken, funderar och kommer med kloka ord. Vad har han för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det där med TV-apparater och stand by-ström borde vara ett ickeproblem. När det pratades om saken för några år sedan så förbrukades mycket ström i stand by-läge, de tillverkare som inte har ändrat på saken idag borde få smisk offentligt. Vad i en TV behöver vara igång i stand by? En liten röd diod och en IR-mottagare, som styr en strömbrytare, ungefär.

 

Kollade för skoj skull en ny Samsung 46" teve på elgiganten som de hade rea på:

 

På (Watt) 71 Årlig energiförbrukning (kWh) 104 Energiförbrukning Viloläge (watt) 0.1 Avstängd (Watt) 0.1 Huvudströmbrytare Nej

 

Finns inte ens en knapp. Så hur mycket blir 0.1 Watt i kostnad på ett år? Gånger antal hushåll i Sverige? Är det värt besväret att dra ut sladden varje kväll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hur mycket blir 0.1 Watt i kostnad på ett år?

1 kr, kanske 1,25kr

 

Stor skillnad mot för några år sedan när standby-effekten var kanske 5W, alltså 50 gånger större än idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kollade för skoj skull en ny Samsung 46" teve på elgiganten som de hade rea på:

 

På (Watt) 71 Årlig energiförbrukning (kWh) 104 Energiförbrukning Viloläge (watt) 0.1 Avstängd (Watt) 0.1 Huvudströmbrytare Nej

 

Finns inte ens en knapp. Så hur mycket blir 0.1 Watt i kostnad på ett år? Gånger antal hushåll i Sverige? Är det värt besväret att dra ut sladden varje kväll?

Jag har min på standby, men det kompenserar jag rikligen med att titta ytterst lite.

Så skall man vara miljömedveten skall du ha den på standby men aldrig slå på den.

Redigerad av Balooba
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... En eloge däremot till Semmelman, som höjer blicken, funderar och kommer med kloka ord. Vad har han för det?

 

:whistling:

Det förekom inlägg tidigare om en kille som höjde blicken och funderade fram en modell, och i många av våra ögon kom med kloka ord. Vad fick han av Balooba för det?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det förekom inlägg tidigare om en kille som höjde blicken och funderade fram en modell, och i många av våra ögon kom med kloka ord. Vad fick han av Balooba för det?

Semmelman fick mitt erkännande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ute och flög i helgen, med endast handbagage. Av säkerhetsskäl får man bara ta med sig, i handbagaget, vätska i behållare som rymmer max 100 ml. Samtliga vätskebehållare ska dessutom rymmas och placeras i en genomskinlig återförslutningsbar plastpåse som rymmer max 1 liter. De reglerna innebär ungefär att ingen passagerare tar mer än 75 cl vätska genom säkerhetskontrollen. Vätskor kan vara farliga, men jag begriper inte hur de lyckas kontrollera all vätska (läskflaskor, ölfat, flytande tvål, Janssons frestelse osv) som säljs efter säkerhetskontrollen.

Jag begriper inte heller vilken säkerhetsfunktion den genomskinliga plastpåsen har. Men den verkar vara ett relativt smidigt sätt att överblicka och kontrollera mängden vätska.

Min påse, som jag tog med hem, väger 5 gram. Flygplatsen Heathrow har ca 70 miljoner resenärer varje år, antagligen är ca 35 miljoner avresande, som alltså ska passera säkerhetskontrollen (ca 84 personer/minut!) och utrustas med plastpåse. Det motsvarar 175 ton plastpåsar varje år, bara på den flygplatsens säkerhetskontroll.

 

För att spara tid och plats, väldigt liten väska, hade jag bara med två vätskor, nästan tom tandkrämstub och deo.

Hade jag haft 5 eller fler vätskebehållare så kan jag se en anledning till att samla dem i en påse, men att lägga bara två grejer i påsen känns bara löjligt, och slöseri med plast.

 

Som jämförelse kan nämnas att en Airbus 380 (ca 500 passagerarplatser och plats för gods) rymmer ca 253 ton bränsle, vilket räcker mer än ett kvarts varv runt jorden, så den där plasten är ganska löjlig om man jämför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den "lilla istiden" verkar enl wiki ändat ca 1880. Så inte så fel. Det är den vi är på väg upp ifrån och på väg in i nästa värmeperiod - om den nu inte blir avbruten av nämnda solinaktivitet - fast många hävdar det beror på den globala uppvärmningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svensk vindkraft skall för Google's nya datacenter i Finland. :crossfingers:

“Swedish renewable energy expert Eolus has been contracted to build four wind farms to power Google's data centre in Hamina, Finland.” (»»)

Undra hurpass många som skall ingå i varje "vindfarmar"? Det står 29st på 4 ställen i södra Sverige. Är det 29/farm, el 29 totalt? Känns ju lite "off" att de skall byggas i (södra) Sverige och inte i Findland vid datacentret. Men det är ju bra på så sätt att det ger ju svenska jobb och förhoppningsvis ett överskott som kan gå till svenskt elnät.

En liknande grejj gjorde de visst för ett decenium sen, med O2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Den "lilla istiden" verkar enl wiki ändat ca 1880. Så inte så fel. Det är den vi är på väg upp ifrån och på väg in i nästa värmeperiod - om den nu inte blir avbruten av nämnda solinaktivitet - fast många hävdar det beror på den globala uppvärmningen.

Mja. Det verkar som den orsakades av att vulkanen Krakatoa hade sitt utbrott.

 

"The combined effects of pyroclastic flows, volcanic ashes, and tsunamis had disastrous results in the region and world-wide. The death toll recorded by the Dutch authorities was 36,417, although some sources put the estimate at more than 120,000. There are numerous documented reports of groups of human skeletons floating across the Indian Ocean on rafts of volcanic pumice and washing up on the east coast of Africa up to a year after the eruption. Average global temperatures fell by as much as 1.2 degrees Celsius in the year following the eruption. Weather patterns continued to be chaotic for years and temperatures did not return to normal until 1888."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju förfärad fatta'ru väl :D

Ja, det är en klimatologiskt sett otäckt mild vinter, så som det så ofta har varit de senaste dryga 20 åren. Idag såg jag hanhängen av hassel som hade börjat slå ut. Man kunde se ståndarna på blommorna. Och häromdagen var det en liten svärm av frostmyggor intill den lilla bäcken här i närheten. Jag bor i Boråstrakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående cancer så ökar väl den dels för att vi lever allt längre och dels för allt fler får vällevnadsjukdomar, för mycket socker fett å allt. Så det är mer ett tecken på att vi får det bättre än att det skulle va nåt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moder jord har inte bett mattillverkarna att göra mat som ger cancer. Det är väl inte, att få det bättre.

Vetenskapen är överens om att tillsatser, rökning, alkohol socker och salt dödar. Inget av detta har moder jord bett om.

Exakt, det är en av anledningarna att vi blir äldre och därför har moder jord sett till så att man skall dö om man blir för gammal, för att få bort en massa onödiga människor.

Moder jord försöker finna en balans och bli av med självförvållade problem.

 

Om man stoppar in hundra kaniner i ett lagom stort utrymme och låter dom föröka sig ohämmat, så blir dom fler. Väldigt många fler.

Om man inte ger dom mer utrymme proportionerligt till mängden kaniner så är jag säker på och det är också bevisat att moder jord ser till så att harpest och andra regleringssjukdommar drabbar kaninerna tills balans uppnåtts.

Inavel är en sådan regleringsåtgärd som gör att avkommorna blir svagare och dör ut fortare än de andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mena bara bättre i den meningen att få mer pengar och arbeta - röra på sig mindre och kan köpa vilken mat man vill, vilket då brukar bli onyttigare sådan... Men det är klart att vi är för många för jordens bästa, på nåt sätt kommer det regleras förr eller senare, antingen att miljön slår igen fällan eller att vi dödar varann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman, intressant svar. Någonstans finns en balansspärr när jorden inte orkar mer som automatiskt slår till för att få balans.

 

Katastrofer av större format,lurar runt hörnet i de största länderna som Indien exempelvis som redan haft översvämningar, torka och brist på dricksvatten i många år. Katastrofen är ett faktum när dessa problem inträffar samtidigt med hunger och orent vatten. Människor som är hungriga blir förbannade och förbannade människor börjar slåss. Att sedan få stopp på detta kaos i ett land med över 1.3 miljarder människor tar säkert 10 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...