Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Milt väder här, vinter och snö i Nordamerika.

Den nordatlantiska oscillationen som nu gynnar det milda vädret här pga ett lågtryck över Atlanten.

Vissa är ivriga att påpeka att de inte ser något samband mellan detta och den globala uppvärmningen.

Nej, inte jag heller, men som sagt, jag ser ett starkt samband mellan NAO och hur vädret är här nu.

På nyheterna var man tvungna att snabbt växla över till Australien och den extrema hettan där, men som naturligtvis kan i detalj följas grafiskt i south pacific oscillation.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nordatlantiska_oscillationen

http://en.wikipedia.org/wiki/Pacific_decadal_oscillation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan gå efter försiktighetsprincipen, men om man pekar på fakta bör den va korrekt för trovärdigheten, och ja takten är oroande men tänk om det är tillfälligt, det är några grader kvar innan vi är uppe på vikingatidens nivåer, då inga glaciären fanns, enl nån hemsida, jag vet ju inte. Faran infinner sig förstås när man kommit upp till vikingatidens temperaturer och den fortsätter förbi!! Då är det lite försent.

Senkommet svar till Alix vår det förstås.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan gå efter försiktighetsprincipen, men om man pekar på fakta bör den va korrekt för trovärdigheten, och ja takten är oroande men tänk om det är tillfälligt, det är några grader kvar innan vi är uppe på vikingatidens nivåer, då inga glaciären fanns, enl nån hemsida, jag vet ju inte. Faran infinner sig förstås när man kommit upp till vikingatidens temperaturer och den fortsätter förbi!! Då är det lite försent.

Senkommet svar till Alix vår det förstås.

Den enda fakta som kan få folk, och framför allt politiker, att ta väsentliga miljöhänsyn, är den fakta man har när man vet hur det faktiskt gick. Det är uppenbart när man ser på vad som (inte) händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Det kan vara så att vårt sätt att leva kommer att drabba många människor negativt vad gäller deras livsmiljö. Kanske inte just dig, men många andra, och de är väl också människor? Är du beredd att drastiskt ändra din livsföring för att rädda dem? Du ska veta att det i efterhand inte alldeles säkert visade sig vara nödvändigt. Då kommer du kanske att i onödan ha avstått från en massa konsumtion som skulle ha kunnat gjort ditt liv bekvämare och trivsammare. Vill du ändå avstå, för säkerhets skull?

 

- Nej.

 

Schack matt.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är tydligen med raketfart på väg mot 4 graders medeltemperatur vilket i det närmaste är ödesdigert. Vi lär få se konsekvenser av detta värre än någonsin inom de närmsta 20 åren skulle jag tippa på. Men så går det med all industrialisering, bilavgaser etc. Snart kanske vi inte sitter speciellt trygga längre i vår stuga utan tvingas flytta till andra områden eller kämpa emot det med livet som insats. De som förnekar att våra utsläpp inte har påverkat vårt klimat utan hänvisar till tidigare cykler är verkligen ute och cyklar.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde klimatfrågan vara den största frågan inom all politik. Vi vet inte hur snabbt, och vilka konsekvenser den globala uppvärmningen kommer att ge, och går miljön åt helvete så går allting åt helvete. Vi lyckades inte stoppa den 2 gradiga uppvärmningen och så vitt jag vet lär vi nog inte kunna påverka ytterligare temperaturstegring med tanke på hur snabbt det går nu.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde klimatfrågan vara den största frågan inom all politik. Vi vet inte hur snabbt, och vilka konsekvenser den globala uppvärmningen kommer att ge, och går miljön åt helvete så går allting åt helvete. Vi lyckades inte stoppa den 2 gradiga uppvärmningen och så vitt jag vet lär vi nog inte kunna påverka ytterligare temperaturstegring med tanke på hur snabbt det går nu.

Frågan är nästan om man inte skulle hålla politikernas fingrar borta från detta.

För egen del tror jag på växthuseffekter och att människan står för en stor del av detta.

Men, balansen i diskussionerna är snedvriden. De forskare som pekar på brister i domedagsprofeterna profetior blir negligerade och dumförklarade, och media hänger på. Den forskare som har värst framtidsbild får mest uppmärksamhet av ett okunnigt media som bara hänger på. Samma sak med vindkraften, politikerna är lättpåverkade och vill gärna vara värst med vem som bygger mest.

Debatten stryps av media, sakfrågor hamnar under mattan, och politikerna kör på.

Kritiskt tänkande och ifrågasättande saknas helt då både media och politiker saknar kompetens och kunnande. För att då ta fram ett ogillat uttryck, det är inte PK att ifrågasätta domedagsprofeterna, och Miljöpartiet lever högt på på det opinionsläget.

Oavsett hur det går, så tror jag att vindkraftverken i framtiden kommer att stå som historiska monument från tiden när stollarna fick råda.

Minns när oppositionen ville stoppa Öresundsbron, dess påverkan på vattenmiljön. Hur påverkar vindkraftverken miljön?

Om en fjärils fladdrande i Saharaöknen kan påverka, hur ska då inte alla vindkraftverk påverka? :fundersam:

Redigerad av Balooba
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måhända har du rätt om vad som är "PK" angående läpparnas bekännelse, men vad gäller verklig handling är "PK" att göra i stort sett ingenting, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har rätt gott samvete, jobbar ju med miljö varje dag kan man säga, står mer vid den där jämrans biogaspumpen än ute å kör känns det som, tankar i medeltal tre-fyra ggr per dag (man vill ju ha ganska full tank utifall för man kommer inte så långt på en tank), och inte gillar jag påfresta naturen i onödan eller i nöd heller, bor i liten lägenhet i en stad, återvinner, äter inte mycket kött, kanske jag lämnar minst miljöfotavtryck av alla här, utom kanske Alix då som verkar cykla överallt (för jag tar dock bilen ibland). Men, okej om det visar sig att vi kommer passera t ex medeltemperaturerna som var på vikingatiden, ja okej, och mänskligheten är skulden till det, kan vi göra något åt det, spelar ju ingen roll om vi stoppar all biltrafik i Sverige fr o m nu, det finns några miljarder som kör bil i världen och mycket värre orenade bilar än vi och snart blir det ett par miljarder till som ska köra bil genom KIna och Indien, spelar roll vad några få miljoner gör fr o m nu, det skulle ha gjorts för länge sen. Okej moraliskt sett kan man inte tänka så det är helt förkastligt vi ska ju göra vad vi kan men i praktiken blir det så ändå, vi kan inte göra nåt åt alla miljarder bilförare, alla miljarder som kokar mat över eld, miljarder som får svalka genom brunkol, olja el gasförbränning, miljarder kossor som fiser, etc etc, det är kört ändå för vi blir fler människor på jorden. Men jag fortsätter nog leva hyfsat naturvänligt så gott jag kan ändå. Men loppet är nog kört, vi måste anpassa oss till högre temperaturer för det måste vi. Om det nu blir så.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har rätt gott samvete, jobbar ju med miljö varje dag kan man säga, står mer vid den där jämrans biogaspumpen än ute å kör känns det som, tankar i medeltal tre-fyra ggr per dag (man vill ju ha ganska full tank utifall för man kommer inte så långt på en tank), och inte gillar jag påfresta naturen i onödan eller i nöd heller, bor i liten lägenhet i en stad, återvinner, äter inte mycket kött, kanske jag lämnar minst miljöfotavtryck av alla här, utom kanske Alix då som verkar cykla överallt (för jag tar dock bilen ibland). Men, okej om det visar sig att vi kommer passera t ex medeltemperaturerna som var på vikingatiden, ja okej, och mänskligheten är skulden till det, kan vi göra något åt det, spelar ju ingen roll om vi stoppar all biltrafik i Sverige fr o m nu, det finns några miljarder som kör bil i världen och mycket värre orenade bilar än vi och snart blir det ett par miljarder till som ska köra bil genom KIna och Indien, spelar roll vad några få miljoner gör fr o m nu, det skulle ha gjorts för länge sen. Okej moraliskt sett kan man inte tänka så det är helt förkastligt vi ska ju göra vad vi kan men i praktiken blir det så ändå, vi kan inte göra nåt åt alla miljarder bilförare, alla miljarder som kokar mat över eld, miljarder som får svalka genom brunkol, olja el gasförbränning, miljarder kossor som fiser, etc etc, det är kört ändå för vi blir fler människor på jorden. Men jag fortsätter nog leva hyfsat naturvänligt så gott jag kan ändå. Men loppet är nog kört, vi måste anpassa oss till högre temperaturer för det måste vi. Om det nu blir så.

Hade varit roligare, men inget annat, om du skrivit "Alix, som jämt är ute och cyklar" istället.

 

Lokalt finns det nog risk för luftförbättringar i Indien om fler börjar köra bil, förutsatt 4-takt och någon form av avgasrening. Enda fördelen med 2-takt är väl att man känner på lukten att det finns trafik i området.

http://bajajauto.com/bajajre/index.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag cyklar även så här års, senast idag. Och igår. Inte alla dagar, men ändå. Tack vare det milda vädret. Men mest går jag. Idag har jag nog gått en mil ungefär.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag cyklar även så här års, senast idag. Och igår. Inte alla dagar, men ändå. Tack vare det milda vädret. Men mest går jag. Idag har jag nog gått en mil ungefär.

Gått för långt, med andra ord.

 

I höstas var jag lat och orkade inte byta bromsar (som är inköpta och finns hemma) på cykeln så jag stuvade undan den inför vintern, som ännu inte börjat, i väntan på våren. Jag skulle kunna cykla redan om några timmar, jag behöver bara gräva fram cykeln, pumpa däcken och byta bromsarna. Det skulle dessutom ha positiv påverkan på mitt midjemått. Men jag har ju köpt månadskort på buss nu, så då blir det för dyrt att cykla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Alix:

Nej, Frågan är alltför allvarlig för att PK, eller populism skall få ha en avgörande faktor i sammanhanget. Växthuseffekten är inte en politisk eller medial fråga.

Vi kan inte föröda vår jord i vår strävan att rädda den.

Ibland undrar jag om det inte vore bättre med tjänstemannavälde där opinionsbildare lämnades utanför.

Du vet inte, och jag vet inte, men det finns de som har i alla fall lite aning om vartåt det barkar. Det är inte den som får mest likes som har rätt, vi inkompetenta och vår tro borde lämnas utanför i beslutsfattandet.

Stoppa in alla som har kunskap i ämnet i en lokal, lämna oss andra utanför, lobbyister och annat skräp skickar vi till Sibirien, men vi släpper inte ut vetenskaparna förrän de förutsättningslöst kommit fram till det som de tror kan vara en trolig utveckling.

Alla dessa stormöten styrs ju av politiska och kommersiella intressen, ingen vågar uttala sig förrän man frågar de beslutande organen i sitt hemland. Låt vetenskaparna vetenskapa opåverkade av diverse intressen.

Redigerad av Balooba
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt vetenskaparna vetenskapa opåverkade av diverse intressen.

Jag förstår hur du menar men vetenskapen har nog allt ett intresse de också.

Vilket intresse då? Hur vet vi att de är till vårt bästa? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... jag har ju köpt månadskort på buss nu, så då blir det för dyrt att cykla.

Haha, dagens första skratt! :D

 

Svar till Alix:

Nej, Frågan är alltför allvarlig för att PK, eller populism skall få ha en avgörande faktor i sammanhanget. Växthuseffekten är inte en politisk eller medial fråga.

Vi kan inte föröda vår jord i vår strävan att rädda den.

Ibland undrar jag om det inte vore bättre med tjänstemannavälde där opinionsbildare lämnades utanför.

Du vet inte, och jag vet inte, men det finns de som har i alla fall lite aning om vartåt det barkar. Det är inte den som får mest likes som har rätt, vi inkompetenta och vår tro borde lämnas utanför i beslutsfattandet.

Stoppa in alla som har kunskap i ämnet i en lokal, lämna oss andra utanför, lobbyister och annat skräp skickar vi till Sibirien, men vi släpper inte ut vetenskaparna förrän de förutsättningslöst kommit fram till det som de tror kan vara en trolig utveckling.

Alla dessa stormöten styrs ju av politiska och kommersiella intressen, ingen vågar uttala sig förrän man frågar de beslutande organen i sitt hemland. Låt vetenskaparna vetenskapa opåverkade av diverse intressen.

 

Jag förstår hur du menar men vetenskapen har nog allt ett intresse de också.

Vilket intresse då? Hur vet vi att de är till vårt bästa? :fundersam:

Jag delar mikaellq:s skepticism, jag tror att ledare måste leda; att lämna allt till en viss grupp tror jag inte fungerar. Ingen står utan påverkan eller inflytande av andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur det går med grundvattnet i de områden man använder frackning. Det kan nog få Hallandsåsenkatastrofen att framstå som en tebjudning..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur det går med grundvattnet i de områden man använder frackning. Det kan nog få Hallandsåsenkatastrofen att framstå som en tebjudning..........

Enl ett teveprogram jag såg om fracking i nordamerika förorenar det rätt bra, brunnar, grundvatten, sjöar, floder, allt, de lär få importera vatten som då blir dyrare per liter, ungefär vad araberna gör idag, där är vatten dyrare än oljan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men loppet är nog kört, vi måste anpassa oss till högre temperaturer för det måste vi. Om det nu blir så.

 

Om inte annat så är vi sannolikt på naturlig väg mot nästa värmeperiod så vi får medelhavsklimat här igen, nu skyndar vi på processen men det kommer hända förr eller senare ändå, men som sagt, tänkt om den sen accelererar vidare uppåt, då blir det inte roligt alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

... så vi får medelhavsklimat här igen, ...

Så "roligt" har vi aldrig haft det här, därför passar jag på att posta några inskannade* diagram och kartor ur Fredrik Charpentier Ljungqvists bok Global nedkylning - Klimatet och människan under 1000 år. De uppgifterna kan ju vara av intresse rent allmänt, så att man vet vad man har att förhålla sig till. Boken anbefalles å det varmaste...

 

post-28798-0-65437400-1388843590_thumb.jpg

post-28798-0-77571400-1388843588_thumb.jpg

*Jag anser att detta faller inom citaträtten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär nog bli en hel del klimatflyktingar som söker sig mot kallare breddgrader. Undrar vad Herr Åkersork har för syn på invandringsfrågan då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär nog bli en hel del klimatflyktingar som söker sig mot kallare breddgrader. Undrar vad Herr Åkersork har för syn på invandringsfrågan då.

Han tycker nog att alla som vill ska få bli renskötare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte se på dina inscanningar just nu alix men jag är säker på att det är intressant så jag tackar på förhand och längtar till imorgon då jag får se dem. :)

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...