Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Vad är de mesta koldioxidbovarna egentligen? Läste att tysk brunkolsanvändning aldrig har nått såna höjder som förra året, min teve drar extremt lite vatten- å kärnkraftsel när den står standby, räcker det för jordens väl och ve att jag dövar mitt samvete genom att stänga av teven på knappen verkligen?

Bara gör det, det räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har snålspolning med koldioxidutsläppen att göra förresten, kan det påverka mer än försumbart, är inte ökande antal flygresor ett större hot?

Typiskt att hitta värre saker för att slippa ta itu med dåliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har snålspolning med koldioxidutsläppen att göra förresten, kan det påverka mer än försumbart, är inte ökande antal flygresor ett större hot?

Duch, bad och tvätt drar väldigt mycket varmvatten. Varmvatten värms.

...

Varför sätta det ena mot det andra? Många bäckar små blir ett stort Co2-utsläpp.....

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om 500 miljoner datoranvändare gör det så blir det skillnad.

Förvisso, speciellt då förmodligen det mesta av deras el (dvs inte vår) inte är grön heller, men borde det inte va ännu bättre att ha dem i vila än att surfa på Facebook och macworld IDG? Där kan vi börja snacka... Dessutom ska man ju inte stänga av datorn för den gör ju städningar och sånt på nätterna eller?

Tror ändå brunkol och mycket annat är värre källor. Men klart små bäckar blir oxå till en stor å så det är inte fel att tänka så, bara man inte stirrar sig blind och glömmer de stora problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso, speciellt då förmodligen det mesta av deras el (dvs inte vår) inte är grön heller, men borde det inte va ännu bättre att ha dem i vila än att surfa på Facebook och macworld IDG? Där kan vi börja snacka... Dessutom ska man ju inte stänga av datorn för den gör ju städningar och sånt på nätterna eller?

Tror ändå brunkol och mycket annat är värre källor. Men klart små bäckar blir oxå till en stor å så det är inte fel att tänka så, bara man inte stirrar sig blind och glömmer de stora problemen.

Ingen risk att vi glömmer de stora problemen!!! Tvärt om är de så stora att vi inte längre tror att små åtgärder har effekt vilket dina senaste inlägg tyder på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duch, bad och tvätt drar väldigt mycket varmvatten. Varmvatten värms.

...

Varför sätta det ena mot det andra? Många bäckar små blir ett stort Co2-utsläpp.....

Okej varmvatten, vårt varmvatten värms av pellets i fjärrvärmeverket, vilket med min kännedom inte ökar koldioxidutsläppen.

Men alla fall där gör jag en insats som duschar bara två ggr i veckan, och då snabbt...

Jag har inte satt det mot nåt annat, jag efterlyste bara lite uppmärksamhet på även de stora källorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig ana att de flesta som inte vill, eller orkar engagera sig i sitt miljötänkande är vridna åt höger, borgare. Bekvämlighet och viljan att sänka sin levnadsstandard är i det närmaste obefintlig. Miljötänket räcker liksom inte längre än näsan räcker.

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen risk att vi glömmer de stora problemen!!! Tvärt om är de så stora att vi inte längre tror att små åtgärder har effekt vilket dina senaste inlägg tyder på.

Då är vi tillbaka där jag började, vilka är de stora problemen då? Känns som det är där vi har en chans att ändra oss på för att minska utsläppen på allvar och rädda världen, inte standby-frågor...?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig ana att de flesta som inte vill, eller orkar engagera sig i sitt miljötänkande är vridna åt höger, borgare. Bekvämlighet och viljan att sänka sin levnadsstandard är i det närmaste obefintlig. Miljötänket räcker liksom inte längre än näsan räcker.

Det tror inte jag, V eller S är inte kända för sitt genuina miljöengagemang, tvärtom skapade de hela konsumtionssamhället/välfärdssamhället efter andra världskriget i Sverige (V som passiv regeringsstödjare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt att hitta värre saker för att slippa ta itu med dåliga.

Vad vinner naturen på att Vi tar itu med småproblemen istf de stora problemen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snåla med vattnet är ju vettigt eftersom det annars måste pumpas och renas, före och efter användning. I vissa delar av världen är det dessutom brist på vatten. Men någon kilometer från mig passerar bra dricksvatten som räcker för ungefär hela EU rakt ut i havet. Så jag har inga engelska problem med att ta en lång kall dusch en varm sommardag. En skön varm dusch på vintern uppskattar jag också, men det känns inte lika bra. Och jag älskar duschar med ordentligt tryck.

 

Ibland blir jag sugen på kallt kolsyrat vatten, då köper jag det, trots att det har åkt lastbil. Men jag köper nästan aldrig sockerdricka, som åkt lastbil. Jag köper alltså inte flaskvatten som ersättning för kranvatten utan som en sorts godis, och godis äter jag inte varje dag. Sedan finns det länder med så dåliga vattensystem att kranvattnet inte är lämpligt att dricka, utan bara bör användas till tvätt och matlagning som innebär kokning. Då kan man köpa dricksvatten på flaska eller dunk. I Sverige har vi inte det problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duch, bad och tvätt drar väldigt mycket varmvatten. Varmvatten värms.

...

Varför sätta det ena mot det andra? Många bäckar små blir ett stort Co2-utsläpp.....

Fast att ha en snål kran som fyller badkaret med varmvatten kräver ju mer energi. Eftersom det tar längre tid att fylla karet så hinner vattnet svalna, alltså måste man hälla i varmare vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror inte jag, V eller S är inte kända för sitt genuina miljöengagemang, tvärtom skapade de hela konsumtionssamhället/välfärdssamhället efter andra världskriget i Sverige (V som passiv regeringsstödjare).

Spelar ju ingen roll vem som skapade konsumtion/välfärdssamhället, det hade skapats i vilket fall och på den tiden hade vi inte heller de kunskaper om hur koldioxidutsläppen skapar växthuseffekten etc etc. Vad jag ser i min omgivning så är det flest Vänsterpartister och Miljöpartister som är mest miljömedvetna och aktiva vad gäller miljön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra Mattias, det är såna saker som kan rädda världen istf standbyfrågor, att länder som inte har rent kranvatten bygger sådant, att våra städer och andra bygger fjärrvärmeverk om de inte har och bygger ut allmänna kommunikationer, och etc etc... Det är sånt som riskerar hamna bortanför fokus ifall fokus ska va på standby och snålspolning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ju ingen roll vem som skapade konsumtion/välfärdssamhället, det hade skapats i vilket fall och på den tiden hade vi inte heller de kunskaper om hur koldioxidutsläppen skapar växthuseffekten etc etc. Vad jag ser i min omgivning så är det flest Vänsterpartister och Miljöpartister som är mest miljömedvetna och aktiva vad gäller miljön.

Tidigare i denna tråd har kiwi och johnalder, uttalat borgerliga, lyft frågan om miljövänlighet på ett mycket bra sätt, så jag anser att du har fel. Du ska inte göra miljöpolitiken till ett verktyg för att vinna blockpolitiska poänger, tycker jag. Men visst är det så att en alliansregering gör mindre för miljön än vad en rödgrön regering skulle göra, men det beror mest på Miljöpartiet, inte V eller S. De är i min bok inga miljöpartier; de frågorna säljer de snabbt ut "för jobbens skull", så har det alltid varit.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och varför nämner du inte mig då alix, jag är ju borgerlig och jobbar för miljön varje dag och vill nu senast att vi skall höja blickarna från småproblem till stora, jag borde väl stå först i raden? :)

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och varför nämner du inte mig då alix, jag är ju borgerlig och jobbar för miljön varje dag och vill nu senast att vi skall höja blickarna från småproblem till stora, jag borde väl stå först i raden? :)

Eftersom du just tycker att det är meningslöst att åtgärda småsaker eftersom de stora problemen finns. Kiwi och johnalder gör inte det, och i mina ögon hedrar det dem. Du är säkert en förträfflig person ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ändå. :)

 

Fast jag menade att det borde va mest förståndigt att börja med de stora problemen, lägga krut på de grejer där vi kan åstadkomma en stor förändring. En del av de av kiwi hyllade uppräknade sakerna gör vi ju redan sen länge det är att slå in öppna dörrar, en del är småsaker, de saker vi borde titta på och även internationellt är bl a kollektivtrafiken, uppvärmning/kylning, matlagning kanske, etc etc, vilka nu de stora utsläppen är, vilket jag inte fått nåt svar på än, kanske biltrafiken i Kina/Indien är det, då ska man väl titta på om vi kan bidra på kollektivtrafiksidan på nåt sätt, är det matlagning som är boven kanske vi kan titta på om vi kan bidra med elförsörjning eller solugnar på nåt bättre sätt o s v. Det kan ju förbättra läget miljontals ggr mer än om vi i Sverige stänger av teven på knappen. Och då menar jag inte att vi inte ska göra det heller. Bara vidga synen nu lite när vi pratar miljö i klimatfrågetråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, varför ha demokrati i Sverige, bara drygt 9 miljoner invånare, när Kina är en diktatur, typ 1,5 miljarder invånare. What's the point... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, vi ska väl oxå bidra till miljöarbete förstås, helt sant, men tycker vi gör det hyfsat, klart du tycker förstås takten skulle va högre, och ja det borde den kanske men vi ligger väl ändå med bland toppen i förändringsarbetet känns det som vad man läser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ändå. :)

 

Fast jag menade att det borde va mest förståndigt att börja med de stora problemen, lägga krut på de grejer där vi kan åstadkomma en stor förändring. En del av de av kiwi hyllade uppräknade sakerna gör vi ju redan sen länge det är att slå in öppna dörrar, en del är småsaker, de saker vi borde titta på och även internationellt är bl a kollektivtrafiken, uppvärmning/kylning, matlagning kanske, etc etc, vilka nu de stora utsläppen är, vilket jag inte fått nåt svar på än, kanske biltrafiken i Kina/Indien är det, då ska man väl titta på om vi kan bidra på kollektivtrafiksidan på nåt sätt, är det matlagning som är boven kanske vi kan titta på om vi kan bidra med elförsörjning eller solugnar på nåt bättre sätt o s v. Det kan ju förbättra läget miljontals ggr mer än om vi i Sverige stänger av teven på knappen. Och då menar jag inte att vi inte ska göra det heller. Bara vidga synen nu lite när vi pratar miljö i klimatfrågetråden.

Saken är ju att varken du eller jag kan påverka den "stora grejen". Så länge vi inte kan det så får vi fila på alla små saker som vi kan påverka. OM du och jag och några till tar det på allvar blir det så småningom en rörelse och en rörelse ger en plattform och plattformen möjlighet att påverka högre upp. Då ger den småskaliga idogheten rätt att påverka storskaligheten genom sin blotta existens. Sitter vi och väntar på att få påverka de stora sammanhangen kommer det aldrig att ske och inget smått som kunde bli stort kommer heller aldrig att ske.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ändå. :)

 

Fast jag menade att det borde va mest förståndigt att börja med de stora problemen, lägga krut på de grejer där vi kan åstadkomma en stor förändring. En del av de av kiwi hyllade uppräknade sakerna gör vi ju redan sen länge det är att slå in öppna dörrar, en del är småsaker, de saker vi borde titta på och även internationellt är bl a kollektivtrafiken, uppvärmning/kylning, matlagning kanske, etc etc, vilka nu de stora utsläppen är, vilket jag inte fått nåt svar på än, kanske biltrafiken i Kina/Indien är det, då ska man väl titta på om vi kan bidra på kollektivtrafiksidan på nåt sätt, är det matlagning som är boven kanske vi kan titta på om vi kan bidra med elförsörjning eller solugnar på nåt bättre sätt o s v. Det kan ju förbättra läget miljontals ggr mer än om vi i Sverige stänger av teven på knappen. Och då menar jag inte att vi inte ska göra det heller. Bara vidga synen nu lite när vi pratar miljö i klimatfrågetråden.

sluta ät kött - är ett bra tips om du vill hjälpa miljön att återställa sig till ett normalläge. dessutom kommer din kropp må bättre och du slipper i-landssjukdomar när du blir äldre (och som kostar oss skattebetalare pengar i onödan). -alltså angående om matlagning är boven.

 

problemet i det stora hela är väl att vi levt i västvärlden levt med en överkonsumtion sedan andra världskriget med många små bovar och nu har vi slagit i taket. alla systemet kraschar på en gång. ju längre vi väntar desto mer kostsamt och omöjligt kommer det bli att göra en förändring. vi har helt enkelt lyxshoppat på kredit och nu kommer räkningen, som vi inte kan betala.

 

tidigare civilisationer har åsamkat liknande förändringar på lokal nivå där balansen snabbt återställts efter att civilisationen gått under...nu är problemen globala - vilket leder till global undergång. håll i hatten det barkar käpprätt åt helvete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst det är sant på många sätt Axelman, sant är oxå att Sverige har hjälpt till med reningsverk i österland för att rengöra utsläppen till Östersjön, liknande borde vi kunna göra på andra miljöområden som koldioxidutsläpp, elkraftverk, elbilar, elugnar, vatten/solkraft etc etc. Nu vet inte jag om vi har nåt speciellt kunnande i just det men det borde vi ha, och utveckla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag äter inte så mycket kött tjorven. Matlagning tänkte jag på i Asien och Afrika där de eldar med pinnar och ryssland kanske med naturgas o s v, jag är inte så insatt. Inte köttet i sig, fast det spelar visst roll iofs sägs det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan undra över vitsen med att ha så stränga regler sverige när en stor del av världen spyr ut skit. Dels ska vi göra det ur moralisk synvinkel eftersom någon måste visa att det går och hur bra det kan bli. Vi gör det därför att det är det enda egentliga alterativet.

...

Dels finns det stora pengar att tjäna på att ha spetskompetens på miljösidan. När jag jobbade med pellets var sverige världsledande på små fastbränsleanläggningar som ett exempel. Det är i stort sett alltid lönsamt att spara energi och sluta skita ner. Men om ingen ser exempel blir det ju svårt att ta efter.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...