Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kärnkraftstråden


iMatte v. 2.0
 Share

Rekommendera Poster

DU skriver snaskigheter, och du har snaskiga följeslagare:

Lär väl knappast kunna förvänta mig en ursäkt?

Du vill ha en ursäkt för att jag kom på dig att skriva nedsättande om de som drabbades, och du hänvisar till att andra också skriver fel, för att motivera att du egentligen inte gjorde fel? Ja, det kan du glömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu råkar det vara så att jag har en vän och tidigare kollega som jobbat med just säkerheten på kärnkraften, han kallar det snarare en störning då man ju förlorar i produktion när verket inte går.

Tillåt mig att vara skeptisk. Om någon i sådan position att han har full insyn i vad som händer bakom kulisserna är så lösmynt att han berättar om incidenter för folk som sedan basunerar ut det på nätet, så blir han inte långlivad som anställd i den branschen.

 

Jag har för övrigt inte skrivit att jag tror att det var nära en katastrof, bara att det inte verkar vara full kontroll på pinalerna där nere i Oskarshamn. Det måste du väl ändå hålla med om när man drar i gång en reaktor och tvingas stänga den ett par dagar senare på grund av maneter? Det är ju inte direkt som att dra igång gräsklipparen... Sätt händelsen i ett sammanhang med alla andra incidenter så ser det inte ut som om man har full koll på naturkrafterna...

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillåt mig att vara skeptisk. Om någon i sådan position att han har full insyn i vad som händer bakom kulisserna är så lösmynt att han berättar om incidenter för folk som sedan basunerar ut det på nätet, så blir han inte långlivad som anställd i den branschen.

....

Det måste du väl ändå hålla med om när man drar i gång en reaktor och tvingas stänga den ett par dagar senare på grund av maneter? Det är ju inte direkt som att dra igång gräsklipparen... Sätt händelsen i ett sammanhang med alla andra incidenter så ser det inte ut som om man har full koll på naturkrafterna...

Ojoj, du skulle nog vara mer skeptisk än vad du är när det gäller dina källor.

Den händelse vi nu diskuterar är ju ingen incident sett till att det skulle vara något nytt, ingenting som man inte i vardagslag skulle behöva prata tyst om. Det är inte så det går till.

Det är inget scoop som journalisten grävt fram, inget wallraffande har behövts, allting finns dokumenterat.

Det finns händelser som passerat fler än en säkerhetsnivå, nivåerna är många, men fortfarande har det funnits tillräckligt många säkerhetsnivåer kvar för hindra att något allvarligt hänt som kunnat äventyra säkerheten mot t.ex. hårdsmälta.

Men just för att det finns så mycken säkerhet och känsliga system så blir ju "incidenterna" fler, något som då uppfattas som en brist då det i stället borde uppfattas tvärtom.

Skulle det inte rapporteras någonting, då borde man i bli misstänksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill ha en ursäkt för att jag kom på dig att skriva nedsättande om de som drabbades, och du hänvisar till att andra också skriver fel, för att motivera att du egentligen inte gjorde fel? Ja, det kan du glömma.

Det måste vara du som är snaskig i huvudet som föredrar att tolka det som du gör.

Jag blev helt enkelt osäker på stavningen, jag kunde förstås ha gått tillbaka och letat efter den rätta stavningen, vilken än den nu är. Jag googlade i stället och fann då en länk där en japan stavar på sitt sätt, vilket jag då fann vederhäftigt, utan att ens fundera på att vissa individer med snaskiga huvuden inte kan se en stavning som kan tolkas som sexuellt grov, utan av sin natur tolkar den som grov.

Jag har alltså inte skrivit nedsättande om de som drabbades, det var en oerhörd katastrof, för de direkt och indirekt drabbade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj, du skulle nog vara mer skeptisk än vad du är när det gäller dina källor.

Den händelse vi nu diskuterar är ju ingen incident sett till att det skulle vara något nytt, ingenting som man inte i vardagslag skulle behöva prata tyst om. Det är inte så det går till.

Det är inget scoop som journalisten grävt fram, inget wallraffande har behövts, allting finns dokumenterat.

Det finns händelser som passerat fler än en säkerhetsnivå, nivåerna är många, men fortfarande har det funnits tillräckligt många säkerhetsnivåer kvar för hindra att något allvarligt hänt som kunnat äventyra säkerheten mot t.ex. hårdsmälta.

Men just för att det finns så mycken säkerhet och känsliga system så blir ju "incidenterna" fler, något som då uppfattas som en brist då det i stället borde uppfattas tvärtom.

Skulle det inte rapporteras någonting, då borde man i bli misstänksam.

Men jag har inte sagt ett ord om härdsmältor. Jag tycker bara att man verkar ha väldigt dålig koll på omständigheterna när man efter ett långt uppehåll ger sig på att starta upp en reaktor bara för att två dagar senare tvingas stänga ned den igen på grund av maneter. Men du ställer tydligen inte högre krav än så på kärnkraftsindustrin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har inte sagt ett ord om härdsmältor. Jag tycker bara att man verkar ha väldigt dålig koll på omständigheterna när man efter ett långt uppehåll ger sig på att starta upp en reaktor bara för att två dagar senare tvingas stänga ned den igen på grund av maneter. Men du ställer tydligen inte högre krav än så på kärnkraftsindustrin.

Nu hade man ju just rensat från bråte och maneter. Visst, hade man skickat ut någon för att kolla läget, eller haft en elektronisk maneträknare hade man sluppit förlusten av att ha ett verk stående. Man kanske skall kalla incidenten för en ekonomisk incident?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara du som är snaskig i huvudet som föredrar att tolka det som du gör.

Jag blev helt enkelt osäker på stavningen, jag kunde förstås ha gått tillbaka och letat efter den rätta stavningen, vilken än den nu är. Jag googlade i stället och fann då en länk där en japan stavar på sitt sätt, vilket jag då fann vederhäftigt, utan att ens fundera på att vissa individer med snaskiga huvuden inte kan se en stavning som kan tolkas som sexuellt grov, utan av sin natur tolkar den som grov.

Jag har alltså inte skrivit nedsättande om de som drabbades, det var en oerhörd katastrof, för de direkt och indirekt drabbade.

Jag tror dig inte. Att stava som du gjorde kan inte göras av misstag via Google, se dump. Enda förklaringen vore att du är en idiot, men så låga tankar om dig har jag inte.

 

post-28798-0-73337100-1380665401_thumb.jpg

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dig inte. Att stava som du gjorde kan inte göras av misstag. Enda förklaringen vore att du är en idiot, men så låga tankar om dig har jag inte.

Då föredrar jag att vara idiot, det finns inte i min värld att försöka göra mig lustig över en sådan katastrof och med de följder den fått, för lång tid framöver.

Att se ner på någon som är idiot är verkligen lågt, mycket lägre än det du anser att jag medvetet gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då föredrar jag att vara idiot, det finns inte i min värld att försöka göra mig lustig över en sådan katastrof och med de följder den fått, för lång tid framöver.

Att se ner på någon som är idiot är verkligen lågt, mycket lägre än det du anser att jag medvetet gjort.

Jag föredrar att tro dig, då, men du får hålla med om att det var en djävligt besynnerlig felstavning och sätt att komma dit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar att tro dig, då, men du får hålla med om att det var en djävligt besynnerlig felstavning och sätt att komma dit!

Inget konstigt alls, jag skrev namnet på svenska, dvs ck efter kort vokal, när jag googlade, såg överhuvudtaget inte sambandet med det du såg. Vad jag däremot fick var två olika stavningar i min sökning, inget konstigt med det, översättningar från andra icke europeiska språk kan ju variera. Numera heter det ju inte Mao Tse Tung, och Tjernobyl har flera accepterade stavningar, så varför skulle jag inte acceptera en stavning från en japan?

Nu byter vi blad och glömmer detta. :kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står i artikeln, men då du säkert inte gitter klicka på mina länkar, jag är ju emot kärnkraft, så citerar jag det i klartext:

 

"AP skriver att även om det inte var en tsunami, så hade maneterna samma effekt. AP jämför också Oskarshamns konstruktion med den i Fukushima, och drar slutsatsen att de två kraftverken har samma typ av ångreaktorer."

Vid den där japanska kusten kom en väldigt stor våg och slog sönder en hel del, vid Oskarshamn stoppades driften eftersom för många djur befann sig i närheten. En liknande händelse inträffade för 8 år sedan. Hur kan man jämföra de händelserna, eller dra slutsatsen att det var farligt? Bör vi förvänta oss seriekrockar i hela stan bara för att radion varnar för en vilsen älg på fel sida viltstaketet?

 

Fast givetvis har AP rätt om effekten, båda verken stängdes av en händelse, I ena fallet en tsunami, i andra fallet ett felnavigerande blött djur. Eller har jag missat flygfilmerna från explosionerna i Oskarshamn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Störning ja incident nej, men jag blir lite förvånad att maneter kan utgöra något motstånd överhuvudtaget, de är ju 99,9% vatten och lika kalla som vattnet, de borde ju bara följa med vattnet genom de som jag föreställer mig jättelika rör och om de passerar nån turbin bara slås till små vattenpartiklar och klara kyla lika bra som vatten de består av. Men ja jag vet inte hur kylsystemet ser ut i detalj heller. Jag skulle kunna tänka mig att de drog ner på farten för säkerhets skull men det skulle gått precis lika bra köra på full effekt, men det är bara en egen lekmannaspekulation.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan kanske intressantare aspekt är att jag läste om att maneterna börjar överta vattnen p g a överfiskning, så vi har ju oss själva att skylla m a o, räkna med mycket mer maneter framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det skrivits i denna tråd - orkar inte gå tillbaka å leta - att regeringen skulle ligga på latsidan vad gäller miljöarbete, inte tillräckligt satsat på vindkraft, huruvida det skrivits eller ej så alla fall fick vi höra på politikledardebatten igår att denna regering ökat vindkraften från 1 terrawatt till 7 terrawatt. Rest en snurra varje dag ungefär har jag för mig Lööf sa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det skrivits i denna tråd - orkar inte gå tillbaka å leta - att regeringen skulle ligga på latsidan vad gäller miljöarbete, inte tillräckligt satsat på vindkraft, huruvida det skrivits eller ej så alla fall fick vi höra på politikledardebatten igår att denna regering ökat vindkraften från 1 terrawatt till 7 terrawatt. Rest en snurra varje dag ungefär har jag för mig Lööf sa.

Visste inte att regeringen byggde snurror på egen hand. Hur hinner de med det mellan allt annat regeringsarbete?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Störning ja incident nej, men jag blir lite förvånad att maneter kan utgöra något motstånd överhuvudtaget, de är ju 99,9% vatten och lika kalla som vattnet, de borde ju bara följa med vattnet genom de som jag föreställer mig jättelika rör och om de passerar nån turbin bara slås till små vattenpartiklar och klara kyla lika bra som vatten de består av. Men ja jag vet inte hur kylsystemet ser ut i detalj heller. Jag skulle kunna tänka mig att de drog ner på farten för säkerhets skull men det skulle gått precis lika bra köra på full effekt, men det är bara en egen lekmannaspekulation.

 

Maneterna stockar till inloppsfiltret till verket och då får verket i tillräckligt kyleffekt. Sånt sker med det mesta man kan finna mycket intressanta saker i dessa filter. Fisk oxå samt annat skit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog Annie själv som reste snurrorna. :P

Nog för att Centerns politik är rena snurren, men inte finns det några vindkraftverk på Stureplan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-24429621

 

Med små framsteg som dessa blir ju tanken om att kärnkraft och de andra föråldrade sätten att alstra energi på en dag försvinner mer troligt. Får man det att fungera lika effektivt som solen behöver aldrig någon mer ens titta på en förbrukningsmätare eller snåla :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-24429621

 

Med små framsteg som dessa blir ju tanken om att kärnkraft och de andra föråldrade sätten att alstra energi på en dag försvinner mer troligt. Får man det att fungera lika effektivt som solen behöver aldrig någon mer ens titta på en förbrukningsmätare eller snåla :galetglad:

"Små framsteg" var orden. Jag fick sinnebilden av en stenåldersmänniska som precis har listat ut hur man bygger en dieselmotor och nu funderar på av vilket material den ska byggas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fusion är iaf ett av de alternativ som kan revolutionera energimarknaden och en revolution är precis vad som kommer krävas för att bli av med beroendet av olja och kärnkraft.

Kommer man inte till den punkten då de stora energibolagen i världen ser sin nuvarande marknad hotad så kommer ingenting förändras. Det ända bolagen behöver göra är att fortsätta smutskasta alternativen som existerar idag och täta politikernas plånböcker för att inget ska ske. Det krävs något drastiskt så att bolagen känner att om de inte hakar på kommer de att gå under.

Tyvärr är inte vindkraft eller solpaneler något som kommer orsaka det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...