Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kärnkraftstråden


iMatte v. 2.0
 Share

Rekommendera Poster

jadå, men de har högre strömstyrka (ampere) vilket gör det lika farligt som vår 230V, men du tror väl ändå inte det är endast 110V i de starkströmsledningarna på bilden? :)

Hade du behörighet sa du? Då skulle du aldrig ha skrivit det påståendet.

Strömstyrkan är ett resultat av en viss spänning över ett speciellt motstånd. Halverar du spänningen så halveras strömstyrkan.

Ledningarna på bilden tror jag är vanliga 110V, sett till isolatorer och luftgap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du behörighet sa du? Då skulle du aldrig ha skrivit det påståendet.

Strömstyrkan är ett resultat av en viss spänning över ett speciellt motstånd. Halverar du spänningen så halveras strömstyrkan.

Ledningarna på bilden tror jag är vanliga 110V, sett till isolatorer och luftgap.

Jag tolkade ditt inlägg som om det skulle vara 110V i dessa ledningar, utifrån det så skulle det inte behövas många meter då spänningsfallet pga ledningsresistansen skulle vara så stor att du skulle kunna slicka på inkommande tåtar utan att få en stöt.

 

Edit, nej det skulle jag aldrig kunna tänka mig, nu vet jag inte riktigt hur det är i USA men då de har lägre inkommande till fastigheter så skulle jag uppskatta att de ledningarna erhåller åtminstone 5-10 kV som går vidare till transformator sedan via en servis som vidarebefordrar strömmen till en viss mängd fastigheter.

Redigerad av iMarc
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du behörighet sa du? Då skulle du aldrig ha skrivit det påståendet.

Strömstyrkan är ett resultat av en viss spänning över ett speciellt motstånd. Halverar du spänningen så halveras strömstyrkan.

Ledningarna på bilden tror jag är vanliga 110V, sett till isolatorer och luftgap.

Ohms lag ja, U = R*I vilket ger att om man halverar spänning (U) så måste antingen resistans (R ) eller ström (I) halveras för att likhetsförhållandet ska satisfieras. :nerd:

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra kille. Men jag törs inte gissa, rädd att bli besviken. Ledtråd, tack?

Vi är i kärnkraftstråden och kritiserar den för risken av det tekniska sammanbrottet..... här är ett exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkade ditt inlägg som om det skulle vara 110V i dessa ledningar, utifrån det så skulle det inte behövas många meter då spänningsfallet pga ledningsresistansen skulle vara så stor att du skulle kunna slicka på inkommande tåtar utan att få en stöt.

 

Edit, nej det skulle jag aldrig kunna tänka mig, nu vet jag inte riktigt hur det är i USA men då de har lägre inkommande till fastigheter så skulle jag uppskatta att de ledningarna erhåller åtminstone 5-10 kV som går vidare till transformator sedan via en servis som vidarebefordrar strömmen till en viss mängd fastigheter.

Vi lär ju aldrig kunna utreda sanningen om det aktuella exemplet, men 5-10kV verkar för mig orimligt i det ormboet, det skulle i så fall inte ens behövas någon högre luftfuktighet för att få ett överslag, samt att du har trädgrenar som delar utrymme med kablarna.

Eftersom trädgrenarna finns där och allt verkar fungera, vilket det inte borde med högspänning runt knutarna, så har jag en åsikt, och du en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jadå, men de har högre strömstyrka (ampere) vilket gör det lika farligt som vår 230V, men du tror väl ändå inte det är endast 110V i de starkströmsledningarna på bilden? :)

110 volt är mindre farligt för människan eftersom det är samma motstånd i kroppen vilket ger en lägre ström. Vad som är farligt är själva växelströmmen som kan få hjärtat att flippa ut i flimmer.

...

Sen är 110 V farligare i hus dels för att invånarna i USA inte anser att 110 V är farligt och hemelektriker är vanligt. 110 V är farligare än 230 V eftersom strömmen i kablarna är dubbelt så hög vilket ger mer värmeutveckling i kontakter och dåligt åtdragna skruvförband. Men så är bränder pga el våldsamt mycket vanligare.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ohms lag ja, U = R*I vilket ger att om man halverar spänning (U) så måste antingen resistans (R ) eller ström (I) halveras för att likhetsförhållandet ska satisfieras. :nerd:

 

110 volt är mindre farligt för människan eftersom det är samma motstånd i kroppen vilket ger en lägre ström. Vad som är farligt är själva växelströmmen som kan få hjärtat att flippa ut i flimmer.

...

Sen är 110 V farligare i hus dels för att invånarna i USA inte anser att 110 V är farligt och hemelektriker är vanligt. 110 V är farligare än 230 V eftersom strömmen i kablarna är dubbelt så hög vilket ger mer värmeutveckling i kontakter och dåligt åtdragna skruvförband. Men så är bränder pga el våldsamt mycket vanligare.

Ja men nu är det trefas, tre ledningar som går till transformatorn alltså 3-fas växelström, inte likström (enfas) , så därmed heller inte likström i vägguttagen i USA, däremot så har du nog rätt i att 110V med högre strömstyrka kan vara farligare än vår 230V med vår lägre strömstyrka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ohms lag ja, U = R*I vilket ger att om man halverar spänning (U) så måste antingen resistans (R ) eller ström (I) halveras för att likhetsförhållandet ska satisfieras. :nerd:

Den formeln gäller för likström (enfas), vid växelström måste man multiplicera med roten ur tre samt även med ledningsresistans

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den formeln gäller för likström (enfas), vid växelström måste man multiplicera med roten ur tre samt även med ledningsresistans

En liten anmärkning bara för att undvika missförstånd, du har nu i två inlägg använt likström ungefär som att det skulle var detsamma som enfas, ett samband som ju inte finns. Enfas växelström är ju det vi har i alla standard väggurtag, undantaget då till spis och tvättmaskin där det finns en- två- eller trefasanslutningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den formeln gäller för likström (enfas), vid växelström måste man multiplicera med roten ur tre samt även med ledningsresistans

Vad snackar du om? R står för summan av all resistans, inklusive ledningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten anmärkning bara för att undvika missförstånd, du har nu i två inlägg använt likström ungefär som att det skulle var detsamma som enfas, ett samband som ju inte finns. Enfas växelström är ju det vi har i alla standard väggurtag, undantaget då till spis och tvättmaskin där det finns en- två- eller trefasanslutningar.

Stämmer, var lite insnöad på enbart 3-fas igår, självklart är det enfas växelström i vägguttagen, fas, nolla och jord (jord om det är ett jordat uttag)

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad snackar du om? R står för summan av all resistans, inklusive ledningar.

Stämmer, men formeln är lite missvisande då man inte kan se de olika resistanserna som tex R1, R2, RL osv. Ohms lag är hur enkel som helst när det gäller likström, men när det kommer till växelström så tillkommer exempelvis fasförskjutning, impedans, reaktans, cos fi, sin fi etc som ska med i beräkningarna, inte så svårt när man lärt sig det, men nu var det 2006 jag tog certifikatet och har inte jobbat med el sen 1995 med undantag för enklare installationer som spisar, vägguttag, radiatorer, belysning etc. Så det matematiska behöver fräschas upp en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det också farligt med 110 V sett ur hemmaklåparens synvinkel igen. Det är mycket viktigare med rätt kabeldimensionering eftersom strömmen i kabeln blir dubbel jämfört mot vårt 230 V. Skulle man frestas att klämma dit den man råkar ha på hyllan riskerar man brand även därför. Spänningsfall är mycket högre på lägre volttal vilket gör att man tappar mer på längden än 230 V. 110 V är dåligt sett ur alla synvinklar och jag fattar inte varför det finns.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är det också farligt med 110 V sett ur hemmaklåparens synvinkel igen. Det är mycket viktigare med rätt kabeldimensionering eftersom strömmen i kabeln blir dubbel jämfört mot vårt 230 V. Skulle man frestas att klämma dit den man råkar ha på hyllan riskerar man brand även därför. Spänningsfall är mycket högre på lägre volttal vilket gör att man tappar mer på längden än 230 V. 110 V är dåligt sett ur alla synvinklar och jag fattar inte varför det finns.

den här sajten svarar man att det finns en fördel med 110 V:

 

"The primary advantage of lower current is that you lose less power in the wires feeding current to the appliance (or you can use smaller, cheaper wires for the same power loss rating)."

 

Jag vet ingenting om sådant här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Current är ström. OM man har mindre med ström behövs mindre kablar. Problemet är bara att om man ska mata ett värmeelement på 2000 w behövs grövre kablar vid 110 V än vid 230 V. Jämför med bilel. Ska du ansluta extraljus på 100 W behövs minst 1,5 cm2. Två sådana behöver 2,5 cm2. Med 230 V kan man mata mer än 2000 W på 1,5 cm2 som är den vanliga dimensionen i ett hus och i skarvkablar. Ju längre man ska överföra el desto högre spänning använder man. Annars skulle kraftledningarna i luften vara tjocka som oljefat........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Current är ström. OM man har mindre med ström behövs mindre kablar. Problemet är bara att om man ska mata ett värmeelement på 2000 w behövs grövre kablar vid 110 V än vid 230 V. Jämför med bilel. Ska du ansluta extraljus på 100 W behövs minst 1,5 cm2. Två sådana behöver 2,5 cm2. Med 230 V kan man mata mer än 2000 W på 1,5 cm2 som är den vanliga dimensionen i ett hus och i skarvkablar. Ju längre man ska överföra el desto högre spänning använder man. Annars skulle kraftledningarna i luften vara tjocka som oljefat........

Vad innebär det jag citerade då? Som sagt, jag vet inget om sådant här... :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad innebär det jag citerade då? Som sagt, jag vet inget om sådant här... :blush:

Han säger ju själv:

 

Roughly speaking, to operate a particular appliance requires a particular

amount of POWER, which (at least for resistive loads) is current times voltage.

If you double the voltage, you draw half the current to achieve the same power.

The primary advantage of lower current is that you lose less power in the wires

feeding current to the appliance (or you can use smaller, cheaper wires for the

same power loss rating).

 

 

Altså felciterade du honom.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har man inte 2000 volt i trådarna då?

Därför att det är liksom väldigt farligt att komma i kontakt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han säger ju själv:

 

Roughly speaking, to operate a particular appliance requires a particular

amount of POWER, which (at least for resistive loads) is current times voltage.

If you double the voltage, you draw half the current to achieve the same power.

The primary advantage of lower current is that you lose less power in the wires

feeding current to the appliance (or you can use smaller, cheaper wires for the

same power loss rating).

 

 

Altså felciterade du honom.

Felciterade? Jag bara kopierade och klistrade vad som stod där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Current är ström. OM man har mindre med ström behövs mindre kablar. Problemet är bara att om man ska mata ett värmeelement på 2000 w behövs grövre kablar vid 110 V än vid 230 V. Jämför med bilel. Ska du ansluta extraljus på 100 W behövs minst 1,5 cm2. Två sådana behöver 2,5 cm2. Med 230 V kan man mata mer än 2000 W på 1,5 cm2 som är den vanliga dimensionen i ett hus och i skarvkablar. Ju längre man ska överföra el desto högre spänning använder man. Annars skulle kraftledningarna i luften vara tjocka som oljefat........

Jämför med vattenslang istället. Om det trycks ut 10 dm vatten/sekund (spänning, volt (V)) genom slangen och man behöver (effekt, Watt) 10 liter/sekund så måste slangen ha arean 1 kvadrat-dm. Om man istället ökar trycket till 20 dm/sekund så kan samma slang leverera dubbelt så mycket, samtidigt som strälen blir kraftigare och farligare. Strömmen (den elektriska) anges i Ampere (A) och handlar om antalet laddningar (Columb, C), ungefär elektroner, som passerar en viss punkt under en viss tid. Grov ledning = plats för många laddningar.

 

Spänningen (V) = Energi (Joule) / Laddning ©

Ampere (A) = Laddning © / tid (s)

V * A = J/C * C/s = J*C / C*s = J / s, alltså energi/tidsenhet, även känt som effekt. Anges i Watt (W)

 

(Av det kan man bakvägen komma fram till att kärnkraftens produktion, som ofta uttrycks i (kilo)Wattimmar, kWh, inte alls handlar om effekt utan om energi.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå kärnkraft (hehe) så diskuterades det i radion i morse. Experterna var eniga om att de två sämsta kärnkraftverken kan stängas utan några påtagliga negativa effekter överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felciterade? Jag bara kopierade och klistrade vad som stod där...

Du klippte ut det som syftade till stycket ovan nämligen

If you double the voltage, you draw half the current to achieve the same power.

Vilket var precis det jag sa och handlade inte om fördel för 110 V. Jag gjorde det grönt så att det skulle synas extra tydligt.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...