Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kör ni dubbat eller odubbat?


Pocahontas
 Share

  

86 medlemmar har röstat

  1. 1. Kör ni dubbat eller odubbat?

    • Dubbat
      41
    • Utan dubb
      29
    • Har ingen bil. Dubbar på skorna
      14


Rekommendera Poster

Det är rörliga delar av stål mitt i värsta kladdet. Vem bär ansvaret när någon kör ihjäl sig när dubbarna inte fälls ut?

Ingens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt se hur den funkar, ser inte ut som rörliga delar, jag tror han tror att den får kontakt med underlaget när man bromsar för då niger ju bilen och det blir större tyngd på framhjulen, men det funkar ju bara om man kan bromsa, är det isglatt så kan ju inte det funka så, då måste det va nåt sorts rörligt i de där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bygger väl på centripetalkraften kan jag tänka mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bit bort ser jag hur de har kört sönder en "enfilig" skogsväg med sina dubbdäck (väg till lantligt villaområde). Beläggningen (omkokt asfalt) är bara några år gammal. Vilket slöseri! Snacka om att kacka i eget bo...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör dubbfritt och använder mitt förstånd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bit bort ser jag hur de har kört sönder en "enfilig" skogsväg med sina dubbdäck (väg till lantligt villaområde). Beläggningen (omkokt asfalt) är bara några år gammal. Vilket slöseri! Snacka om att kacka i eget bo...

Småvägar har en tendens att sjunka ihop just där hjulen trycker ihop underlaget. Ta en kapmaskin och såga tvärs över vägen med en halvmeter emellan. Lyft bort asfalten och konstatera att den har blivit vågig och (fortfarande) är lika tjock rakt över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Småvägar har en tendens att sjunka ihop just där hjulen trycker ihop underlaget. Ta en kapmaskin och såga tvärs över vägen med en halvmeter emellan. Lyft bort asfalten och konstatera att den har blivit vågig och (fortfarande) är lika tjock rakt över.

Den är inte sådan, jag vet hur det kan vara. Det är själva slitbeläggningen som har smulats sönder på ytan. Vägen är slät och fin annars. Jag kan ta en bild i morgon om du inte tror mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst tror jag dig att ytan är så dålig som du beskriver, men jag tror inte att det är dubbarna som är orsaken. Jag tror fortfarande att det hänt även utan dubbar. En del kör 3 månader om året med dubbar och 9 månader utan. Resten kör 12 månader om året utan dubbar. Jag tror inte att dess 3 månader har med saken att göra.

Jo, förresten, jag ångrar mig: Det är just dessa tre månader, men det är nog snöplogen som skrapat loss beläggningen i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst tror jag dig att ytan är så dålig som du beskriver, men jag tror inte att det är dubbarna som är orsaken. Jag tror fortfarande att det hänt även utan dubbar. En del kör 3 månader om året med dubbar och 9 månader utan. Resten kör 12 månader om året utan dubbar. Jag tror inte att dess 3 månader har med saken att göra.

Jo, förresten, jag ångrar mig: Det är just dessa tre månader, men det är nog snöplogen som skrapat loss beläggningen i stället.

Det går ju aldrig att fastställa, annat än att göra om beläggningen och för tre år framåt förbjuda dubbdäcktrafik på den. Om den ser likadan ut då, ja, då har du nog rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det går ju inte av bevisa varken det ena eller det andra.

 

Det var ju en (ö)känd undersökning förra som påstod att alla små (sten)partiklar i luften kom från dubbarna. Men man hade inte tagit hänsyn till att sandning var flitigt förekommande och att den sanden mals till partiklar av ALLA fordon som passerar. :stjarnsmall:

 

Förut på E4 utanför Ljungby så var det ganska spårigt tills för några år sedan. Men det var 2 + 2 längsgående spår, som passade precis lastbilars och bussars axlar med dubbla hjul på var sida. Vägen hade tryckts ihop av den tunga trafiken, inte slitits upp av dubbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det går ju inte av bevisa varken det ena eller det andra.

 

Det var ju en (ö)känd undersökning förra som påstod att alla små (sten)partiklar i luften kom från dubbarna. Men man hade inte tagit hänsyn till att sandning var flitigt förekommande och att den sanden mals till partiklar av ALLA fordon som passerar. :stjarnsmall:

 

Förut på E4 utanför Ljungby så var det ganska spårigt tills för några år sedan. Men det var 2 + 2 längsgående spår, som passade precis lastbilars och bussars axlar med dubbla hjul på var sida. Vägen hade tryckts ihop av den tunga trafiken, inte slitits upp av dubbar.

Ja, det är ett känt faktum, detta har tillkommit framför allt sedan lastbilarnas trailrar fick stora singeldäck i stället för dubbla däck. Det sliter oerhört på bärlagren. Bussar sliter dock inte så hårt, just därför, de har dubbla däck bak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör odubbat sen tre år tillbaka, har fungerat förvånansvärt bra hittills men det gäller att vara mer uppmärksam, köra försiktigt och "testa" väglaget lite först så man får ett hum om underlaget, som iofs hela tiden förändras, men det är som för mig att köra bil på ett helt annat sätt vid snö och halka, viss insikt har jag vad de gäller fysikaliska lagarna som gäller som Telly nämnde och hur lätt det kan gå fel, så att föröka läsa av underlaget, anpassa farten, inte ligga för nära framvarande bil och inga riskfyllda omkörningar samt ha en plan B om något skulle gå snett. Låter som riktigt besvärligt att ha allt detta i åtanke kanske, men själv så kan jag tycka att jag överlag har blivit en bättre och lugnare bilförare genom denna "träning" med odubbade däck.

Dock tycker jag nog ändå att dubbade vinterdäck är mycket säkrare om man då även där kör med förnuft, som tyvärr många dubbdäcksägare inte gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... kör med förnuft, som tyvärr många dubbdäcksägare inte gör.

Många av dem behöver verkligen dubbdäck, annars skulle olyckan vara framme. Frågan är om de egentligen borde ha körkort.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick inte med några vinterdäck till "nya" bilen, men hittade ett par obetydligt begagnade odubbade vinterdäck på "originalfälgar" för en billig penning.

 

Föredrar för övrigt odubbat.

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att det är nya regler fr o m 2013-07-01. Nya däck tillverkade efter det, får max ha 50 dubb/meter.

 

Om vi tar den mycket vanliga däckdimensionen 205/55R16 som exempel sänks antalet dubb från 130 till 96. Det är alltså en betydande mängd färre dubbar, 26 procent för att vara noga.

 

De nya dubbdäcksreglerna trädde i kraft vid halvårsskiftet i år. Alla dubbdäck som är tillverkade från 1 juli 2013 och framåt måste följa de nya reglerna i Norden med högst 50 dubb/meter.

 

Ännu så länge finns det bara en handfull dubbdäck som klarar de nya reglerna (Continental ContiIceContact, Gislaved Nord Frost 100, Michelin X-Ice North 3 och Nokian Hakkapeliitta 8). Fler dubbdäck är på väg och nästa vinter lär det finnas ett större utbud.

// ... //

Behöver du nya dubbdäck är alltså rådet att snarast uppsöka din däckhandlare för att vara säker på att du får tag på dina favoritdäck. Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april och senast 1 december måste vinterhjulen sitta på bilen (vid vinterväglag).

 

Dubbdäcken kan ta slut i vinter

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh. Det är halvannan månad tills det är dags att byta till vintersulor. De flesta träden är ju fortfarande gröna och rosorna blommar i trädgården.

Ja, det är väl ett tag till kvar för den delen av forumet som inte bor i norr.

 

Mina sitter redan på ...sen ett bra tag (läs; året runt). :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh. Det är halvannan månad tills det är dags att byta till vintersulor. De flesta träden är ju fortfarande gröna och rosorna blommar i trädgården.

Jo, visst är det lite sommar kvar. Jag tog bild idag på några nästan svarta styvmorsvioler. Lustig sort.

 

post-28798-0-95788300-1381697009_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norrland är till ytan gigantiskt - polcirkeln, fjäll, arktiskt klimat, renar and all that jazz. Jag har aldrig sett en ren annat än i djurpark. Vi här nere har väl just gått in i den årstid som kallas höst, tror jag. Det är faktiskt tänkbart att vi meteorologiskt fortfarande har sommar, trots att det meteorologiskt är vinter i Norrland. Det är vid den här tiden på året som skillnaden märks allra mest. Rent geografiskt har jag lika långt till Venedig som jag har till Kiruna...

När jag var i Kiruna så pekade en guide på en hög med gruvrester och förklarade att det räcker till en landsväg ända till mellersta Italien.

 

Angående bilar så ägnades helgen åt en resa till Uppsala. Riktigt fint höstlandskap att resa i, men lite störande med den låga solen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vid den här tiden på året som skillnaden märks allra mest. Rent geografiskt har jag lika långt till Venedig som jag har till Kiruna...

Vid den här tiden på året? :blink: Och på våren/sommaren är det närmare till... Venedig? Kiruna?

 

 

:rolleyes:;)whistle.gif

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hör en massa bilar köra på dubbdäck, är det tillåtet redan? Känns helt sjukt i så fall. :armskeptisk:

Ja, fr o m Oktober är det tillåtet. Fr om December är det krav, vid vinterväglag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fr o m Oktober är det tillåtet. Fr om December är det krav, vid vinterväglag.

Helt knäppt. Jag badade i sjön typ en vecka in i september, och mindre än en månad senare får man ha dubbdäck... Jaja, tack för beskedet, nu ska jag bara deppa lite. :deppig:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt knäppt. Jag badade i sjön typ en vecka in i september, och mindre än en månad senare får man ha dubbdäck... Jaja, tack för beskedet, nu ska jag bara deppa lite. :deppig:

Se det inte så, det är bara 6 månader kvar tills dubbdäcken skall av igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...