Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kör ni dubbat eller odubbat?


Pocahontas
 Share

  

86 medlemmar har röstat

  1. 1. Kör ni dubbat eller odubbat?

    • Dubbat
      41
    • Utan dubb
      29
    • Har ingen bil. Dubbar på skorna
      14


Rekommendera Poster

Tyvärr hör jag folk som kör omkring i sina dubbdäck hela året... :(

 

Robert Collin är duktig på många sätt, men en agitator och därmed inte särskilt trovärdig som journalist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 000 ton sand? Det slängs knappast ut ett enda sandkorn på vägarna vintertid. Man slänger ut grus, oftast maskinkrossat grus som är kantigare än naturgrus.

 

Jag har inte tittat på inslaget, men om det är bilismtalibanen Collin som producerat inslaget så har det ungefär samma trovärdighet som "dokumentären" om hur man fejkade månlandningarna.

Vad då inslaget? Det är en artikel och inget TV-inslag. Du kan åtminstone läsa delen där han intervjuaren forskaren innan du dömer ut någon (eller något).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, jag är så van att nästan allt är i "TV"-form på Aftonbladet... :blush:

 

Nåja, nu har jag läst, och jag kan inte hitta stöd för det du, eller Collin, påstår. Collin missförstår snarare mätmetodiken och skillnaderna i partikelstorlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, nu har jag läst, och jag kan inte hitta stöd för det du, eller Collin, påstår. Collin missförstår snarare mätmetodiken och skillnaderna i partikelstorlek.

Hur menar du nu?

Jag (och Collin) påstår att forskarna inte kan se skillnad på de partiklar som dubbarna river upp och de som skapas/rivs upp när odubbade däck kör i sanden som spridits.

 

Forskaren själv medger ju att det skulle vara alltför tekniskt komplicerat att göra verklighetstrogna tester.

Kan ni inte ordna så att däcken kör mer kontinuerligt i sanden, så att det blir mer verklighetstroget?

– Nej. Det är tekniskt komplicerat.

 

Forskaren själv medger att det blir partiklar i luften av att köra i sand.

Men i det där dammolnet finns det väl små partiklar också, fast de inte syns?

– Jo, så är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, men när jag tittar ut genom fönstret ser jag ju flera centimeter höga och halvmetern breda strängar med sand på gatan, och när bilarna väjer undan för ett möte eller en fotgängare kör de in i sanden och det blir stora dammoln. Om och om igen.

 

– Dammet du ser är mycket större partiklar än dem vi mäter, de är små och osynliga. Och dessutom forskar vi inte genom att titta ut genom fönstret.

 

Men i det där dammolnet finns det väl små partiklar också, fast de inte syns?

 

– Jo, så är det.

 

Det är här missförståndet uppstår, antingen medvetet eller oavsiktligt. En följdfråga här om skillnaderna i partikelstorlek mellan de Collin pratar om i dammolnet och de forskarna mäter skulle ha klargjort om de verkligen kan se skillnad eller inte. Men Collin är inte intresserad av verkligheten, utan bara att kunna vinkla en artikel till att passa den egna åsikten.

 

För det bör vara välkänt att Collin, liksom de flesta motorjournalister, är folk som vill köra fort och helst fortare än lagen tillåter. Större delen av hans journalistiska gärning är fokuserad på att från olika håll attackera allt som på nåt sätt inskränker möjligheten att gasa på rejält ute på vägarna. I hans värld betyder dubbdäck att man kan fortsätta köra vårdslöst även när väglaget är skit. Det vill han, och därför kommer han självklart att attackera allt som talar emot användadet av dubbdäck. Svårare än så är det inte.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

50 000 ton sand? Det slängs knappast ut ett enda sandkorn på vägarna vintertid. Man slänger ut grus, oftast maskinkrossat grus som är kantigare än naturgrus.

 

Jag har inte tittat på inslaget, men om det är bilismtalibanen Collin som producerat inslaget så har det ungefär samma trovärdighet som "dokumentären" om hur man fejkade månlandningarna.

På våren ligger det alla fall sand och grus utmed vägarna som sandupptagningsmaskinerna åker runt veckotals och vispar upp under stora dammmoln, det dammar f ö duktigt när det blåser eller bilar kör på våren, nånstans kommer sanden ifrån. Jag antar att om det inte är sand de häller ut under vintern så blir det sand av gruset som ligger och mal mellan bildäck och asfalt. Att då hävda det kommer från dubb som river asfalt nja det kan man faktiskt va lite misstänkt mot. Som jag ser det finns två orsaker och att veta vilken som är större el mindre än den andra och vilket av dem som genererar flest farliga partiklar verkar det i detta fallet stå ganska öppet för spekulation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, i Göteborg slängs inte sand ut på vägarna. Här plogar och saltar man i stan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är här missförståndet uppstår, antingen medvetet eller oavsiktligt. En följdfråga här om skillnaderna i partikelstorlek mellan de Collin pratar om i dammolnet och de forskarna mäter skulle ha klargjort om de verkligen kan se skillnad eller inte. Men Collin är inte intresserad av verkligheten, utan bara att kunna vinkla en artikel till att passa den egna åsikten.

 

För det bör vara välkänt att Collin, liksom de flesta motorjournalister, är folk som vill köra fort och helst fortare än lagen tillåter. Större delen av hans journalistiska gärning är fokuserad på att från olika håll attackera allt som på nåt sätt inskränker möjligheten att gasa på rejält ute på vägarna. I hans värld betyder dubbdäck att man kan fortsätta köra vårdslöst även när väglaget är skit. Det vill han, och därför kommer han självklart att attackera allt som talar emot användadet av dubbdäck. Svårare än så är det inte.

+ 1 :yeahbaby: Nej, han är verkligen inte trovärdig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 000 ton sand? Det slängs knappast ut ett enda sandkorn på vägarna vintertid. Man slänger ut grus, oftast maskinkrossat grus som är kantigare än naturgrus.

 

Jag har inte tittat på inslaget, men om det är bilismtalibanen Collin som producerat inslaget så har det ungefär samma trovärdighet som "dokumentären" om hur man fejkade månlandningarna.

[+] på "bilismtalibanen Collin". ;) Brukar köra med "pastor Collins", men den var ännu bättre. t2711.gif

Nä, så länge som han är såpass onyanserad i sin kritik/beröm - tycker jag att Collins åsikt endast är lobbying. Känns lite som hela hans resonemang bygger på att allt är svart och vitt. Men det är vad jag tycker... :rolleyes:

 

Det är nästan så UG skulle behöva undersöka om det är ngn som betalar för hans valturné. ;)

 

- - -

 

Det finns i o f s en bra poäng i det där med dammpartiklar från grus/flis/sand. Men å andra sidan tycker jag nog att det är ett eget (ytterligare) problem eftersom (jag antar) att båda typerna av däck sprider dammpartiklar minst lika mkt. Så, om båda däcktyperna sprider dammpartiklar, kan man lägga till allt det dubbdäcken släpper/sprider. För jag tror inte att om alla skulle köra på dubbdäck - att de slutar sanda/grusa osv. eftersom dubbdäcket inte är bättre blöt/fuktig is eller i slask. Så visst är väl grus/sand-debatten bra, men det känns lite som att den mer är framlyft för att kunna lobba för dubbdäcken.

 

 

En positiv sak i vinterdäcksdebatten är i a f att fr o m December 2012 blir det krav på vinterdäck för tungtrafik. :yeahbaby:

 

Regeringen inför krav på vinterdäck för tunga fordon från 1 december 2012. Detta säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd efter att ha tagit del av en olycksstudie, som visar att en tredjedel av trafikolyckorna med tunga fordon beror på dåliga däck.

 

// ... //

 

– Stopp i trafiken på grund av att lastbilar och bussar kört av vägen kostar samhället 125 miljoner kr varje år. När nu vinterdäckskrav inför beräknas samhällskostnaden för olyckorna minska med 20 miljoner kr/år, samtidigt som risken för olyckor minskar med 35 procent, säger Niklas Stavegård.

 

http://www.motormannen.se/om_oss/Vi_tycker/aktuella-fragor/krav_vinterdack_tunga_fordon.html

 

Om det är/blir krav på dubbfritt framgick inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

Fast ni verkar ju va Collin-antitalibaner i så fall. :P

 

 

Tror Collin bor i eller närheten av Sthlm. Så den verkligheten han talar om. Där sandar de eller grusar.

 

 

Angående osynliga partiklar så visst borde det bli så att när en stor mängd "osynliga" partiklar ansamlas till en viss nivå så blir de synliga som ett typ dammoln, inte sant? Har svårt att tro annat, och en stor synlig partikel lär inte Collin se från köksfönstret heller hur synlig den än är. Fast det är iofs ointressant deras synlighet, men jag tror han kan ha rätt i att även i ett dammoln med stora partiklar kan det också finnas mindre partiklar, för vem skulle sköta den sorteringen annars, Gud? Eller den heliga Sand-anden? Eller kanske Mr Sandman. :D

 

Tror Collin kan ha fel i sak det kan inte jag bedöma men tror samtidigt han kan ha rätt i att frågan inte är tillfredsställd utredd. De har lite kvar att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om stenmaterialet i asfalten respektive sanden/fliset kommer från olika källor borde de väl kunna skiljas från varandra kemiskt eller så? fundersam.gif

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partiklar blir helt osynliga när de är runt 20-30 mikrometer stora. De blir farliga först när de är mindre än ca 10 mikrometer, och när de är under 1-2 mikrometer kan de passera ut i blodomloppet. Det är ett mycket stort storleksspann. Översatt till vardagliga objekt så är det skillnaden mellan en torkad ärta och en stor träningsboll (typ "Pilatesboll").

 

Det är inte svårt att skilja partiklar åt baserat på storlek. Partiklarnas storlek styr också hur de uppför sig. Stora partiklar faller ut ur luften snabbt, och sprider sig inte så långt från vägen. Små partiklar går i suspension och faller i princip inte ut, utan utgör en konstant "sedimentlast" i luften, med en vertikal gradient upp till kanske nåt hundratal meter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om stenmaterialet i asfalten respektive sanden/fliset kommer från olika källor borde de väl kunna skiljas från varandra kemiskt eller så? fundersam.gif

Jo, men det är samma material (kvartsit). Från artikeln jag länkade till:

Ni skriver att slitagepartiklarna består av kvartsit och att just det materialet är huvudbeståndsdelen i vägbeläggningen. Vilket visar att partiklarna uppstår när dubbarna sliter på asfalten. Men all sand som snösvängen lägger ut på vintern, 50 000 ton bara i Stockholm, består inte den också av kvartsit?

– Jo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är samma material (kvartsit). Från artikeln jag länkade till:

 

Alltså, om den kommer från olika bergtäkter kan de kanske ha olika sammansättning, lite som fingeravtryck, menar jag. Lite ur NE:

 

"... Kvartsit är en vanlig bergart i Sverige och används lokalt som vägbeläggningsmaterial. Mycket ren kvartsit för tillverkning av t.ex. eldfasta material och ferrokisel bryts i Dalsland. I Hålsjöberget i n. Värmland bryts blå, kyanitrik kvartsit för användning i bl.a. golv och väggar och som bänkskivor. ..."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sand, om den är naturlig, innehåller nästan bara monokrystallina (består enbart av ett mineral och en kristall - inte två eller fler som sitter ihop) korn. Kyanit och andra lätteroderade mineral försvinner bort långt innan sanden hamnar där den hamnar. Nästan all sand är vattensorterad. Ren kvartssand är ovanlig, men förekommer, och är då nästan helt vit. Oftast har sanden mer eller mindre mängder fältspater i sig, ofta röd kalifältspat som gör att sanden ser rödbrun ut. Dessutom förekommer få och små korn av diverse tunga järn- och titanhaltiga mineral.

 

Ska man göra en "fingeravtrycksanalys" på mikrometerstora partiklar som skavts av från kvartskorn så blir det komplicerat. Olika kvartskorn, även om de ligger precis intill varandra i sanden, kan ha helt olika ursprung. Det ena kvartskornet kan vara första generationen, färskt eroderad från t ex en sur (kiselrik) magmakropp som exponerats. Det andra kan ha eroderats från färskt berg två miljarder år tidigare, deponerats i ett grundhav och bildat sediment som hundratals miljoner år senare lyfts upp och eroderas, varpå kornet på nytt sedimenterar, nu intill vårt första kvartskorn som bara är några tusen år gammalt.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+ 1 :yeahbaby:

 

Det är ju overkill ändå, kanske, med så stora efterforskningsinsatser. Det finns viktigare saker än om man ska ha dubbdäck eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ni verkar ju va Collin-antitalibaner i så fall. :P

Absolut inte... :P Nej, men han är en jättebra när det gäller andra saker. Biltester osv. Där kan han ge en nyanserad bild t ex om vad som är bra på en bil och vad som inte är bra på en bil och varför och så... Bara det att när det kommer till vinterdäcken är han allt annat än nyanserad. Är lite som en leksaksdocka man trycker på magen, så upprepar den samma sak hela tiden. "-Dumma dubbfritt... dumma dubbfritt... dumma dubbfritt...."

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte... :P Nej, men han är en jättebra när det gäller andra saker. Biltester osv. Där kan han ge en nyanserad bild t ex om vad som är bra på en bil och vad som inte är bra på en bil och varför och så... Bara det att när det kommer till vinterdäcken är han allt annat än nyanserad. Är lite som en leksaksdocka man trycker på magen, så upprepar den samma sak hela tiden. "-Dumma dubbfritt... dumma dubbfritt... dumma dubbfritt...."

+1 på den. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

Tänk om han har rätt då, han kan ju knappast nyansera sin sak mer, om ni var han kan ni ju inte säga att javisst jag kan ha 50% chans fel och 50% chans rätt, han anser ju att han har till 99% rätt (att saken inte är tillfredsställande utredd) så vad ska han säga för att inte bli taliban. Ni tycker nog han bara är taliban i denna fråga för ni inte håller med honom. Ni tycker ju inte era forumvänner som håller med er är talibaner fast de är lika envetna som Collin fast med en annan uppfattning eller hur? Att någon är taliban har nog mer att göra med om han har rätt eller fel mer än att han skulle va speciellt envis tycker jag det ser mer ut som.

 

Liten utvikning men inte ja som börja. :P

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hörde nåt rätt groteskt igår, OM det stämmer förstås det jag hörde, jo ni vet lastbilssläp, nu för tiden har de ofta tre axlar med enkelhjul, förr hade de två axlar med dubbelhjul, detta p g a nån skatteregel, jo skillnaden blir att där förr fanns fyra däck monterade två och två i par i bredd så fördelades vikt och slitaget ut på en större yta, medans med tre hjul som rullar i samma spår så nöter de ju upp ett smalare och djupare spår i asfalten, därför vägarna idag är mycket spårigare än förr, najs va? Så bara p g a nån idiotisk skatteregel så har vi fordon som river upp vägbanan och orsakar skador för miljarder och skapar olyckor som dödar varje år så inte bara det men de fordon som nöter mer vägbana betalar mindre skatt det borde väl va tvärtom och allt för nån idiotskatteregel som ingen av nån anledning vill ändra på?!? Allt förstås grundat på om detta stämmer, jag kan inte kolla det så kanske jag bara blev lurad, men visst är det konstigt om det får vara så här galet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag har jag inte dubbdäcken på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 1 month later...

≈ var 3'e har dubbfritt nu. :yeahbaby:

 

Färre kör dubbat på vintern

 

Fler och fler väljer att köra odubbat på vintern. Enligt en mätning som däckbranschen gjort kör nu något mer än var tredje bilägare med dubbfria vinterdäck, 34 procent. Motsvarande siffra 2010 var 30,7 procent, enligt undersökningen som publiceras på Trafikverkets hemsida. De regionala skillnaderna i dubbdäcksanvändningen är dock fortsatt stora.

 

Trafikverket tycker att trenden är positiv eftersom minskad användning av dubbade vinterdäck ger lägre partikelutsläpp. Men än så länge räcker det inte för att uppnå målen om en bättre luftkvalitet.

 

Undersökningen gjordes under första kvartalet i år.

 

 

STOCKHOLM TT

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/farre-kor-dubbat-pa-vintern_7522396.svd

 

 

- - -

 

Appropå däck så måste jag lägga ut mina dubbdäck jag har här (i princip oanvända) på Blocket. Var för sen förra året. Börjar ju bli säsong för sånt.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...