Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kör ni dubbat eller odubbat?


Pocahontas
 Share

  

86 medlemmar har röstat

  1. 1. Kör ni dubbat eller odubbat?

    • Dubbat
      41
    • Utan dubb
      29
    • Har ingen bil. Dubbar på skorna
      14


Rekommendera Poster

Okej men håller det igenom en vinter med tjäle?

 

VTI räknar med 50 års livslängd om vägen är rätt byggd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte jag. Om 50 år lever inte jag. Troligen inte om 40 år heller.

 

Du får skaffa dig en betonghäck i stället... w00t.gif

 

betonghack.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam, som sagt alla betongvägar här runt är fulla med sprickor/fogar på varje meter, en eller några vintrar med ordentlig tjäle och jag vill se dessa felfria vägar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan undra hur många av dessa olyckor som undvikits om de drabbade hade haft dubbdäck i stället. Jag gissar att alla olyckor hade undvikits.

http://hd.se/skane/2012/11/19/manga-halkolyckor-nu-pa-morgonen/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är själv glad att jag fick på vinterdäcken i helgen (dubb) då det var halt och räligt i morse med blöta vägbanor och dis som frös på. Körde småvägar som var rejält isiga på sina stället och helt klart gjorde dubben nytta, det hördes.

 

Men jag tror personligen inte att dubbdäck är svaret på det du skriver Telly, tror snarare att det är i många fall brist på både insikt och omdöme om rådande förhållande på vägbanan samt vilka hastigheter och avstånd som är lämpliga. Sen är det ju inget okänt med var halkan slår till först, broar, sänkor, höjdskillnader som av-/på-farter osv, det gås igenom mycket väl vid körskolan så det är ju något "alla" i trafiken bör veta och observera. Framförallt en morgon som denna med dis och för de flesta pansar-is på rutorna att skrapa, endast en idiot förstår inte att det kan vara halt på vägarna då. Men idioter finns det gott om....

 

Det hade varit intressant att veta hur många som "halkade av" som körde på sommardäck kontra vinterdäck fundersam.gifFör i många fall så kan de med sommardäck ta det lugnare medan de som som kör med vinterdäck kör på som allt vore normalt i en falsk trygghet och idioti i övertro på både sig själv, bilen och däcken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det finns ett samband mellan (å ena sidan) brist på omdöme när det gäller att anpassa hastigheten efter väglaget och (å andra sidan) brist på omdöme när det gäller däckval.

Så det vore ju väldigt intressant att få reda på vad de som förolyckades hade för typ av däck.

 

Det är ju just denna typ av halka som dubbdäcken är bäst på: Våta vägbanor som fryser och det bildas blankis. Det är just därför man behöver dubbdäck även i Skåne, där det fryser titt som tätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tror personligen inte att dubbdäck är svaret ...

 

// ... //

 

... För i många fall så kan de med sommardäck ta det lugnare medan de som som kör med vinterdäck kör på som allt vore normalt i en falsk trygghet och idioti i övertro på både sig själv, bilen och däcken.

Nä, den typen av olyckor som sker nu i början av halksäsongen tror inte jag heller beror på valet av däck. Typen av halka nu är nog rätt så däckoberoende, men såphala rena asfaltsvägar. Även ett nytt dubbdäck på ren asfalt kan beté sig väldigt konstigt - man glider på dubben.

 

Jag tror att de som förolyckas nu (så här års), är de som inte har respekt för väglaget, och de som kroniskt alltid blir så "överraskade" av att det blir halt på vintern. :) Och det finns alldeles för många som köper nya fina dubbdäck, och sen tror att de är trygga. Det funkar ju liksom inte så.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var rätt halt nu under morgonen och mina dubbdäck hjälpte inte mycket, det var halt ändå.

 

Ja, det var halt ändå, men mina gjorde nytta även om jag såg till att hålla nere hastigheten. Vad är definitionen av att dubben fungerar? Att man hör att de får "arbeta" eller att man inte märker att det är halt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var rätt halt nu under morgonen och mina dubbdäck hjälpte inte mycket, det var halt ändå.

Hur mycket halare hade det varit utan dubbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror friktionsdäck hade fått bättre suggrepp lixom, man hörde hur dubbarna bara slant på den väldigt tunnt isbelagda asfalten. Men för att riktigt veta måste man köra olika däcktyper på samma sträcka vilket blir lite svårt att ordna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror friktionsdäck hade fått bättre suggrepp lixom, man hörde hur dubbarna bara slant på den väldigt tunnt isbelagda asfalten. Men för att riktigt veta måste man köra olika däcktyper på samma sträcka vilket blir lite svårt att ordna.

Motortidningarnas däcktester kommer väldigt nära. På is är dubbdäck överlägsna. På uppruggad is är det litet mindre skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det är extrem blixthalka (underkylt regn) så är det bara en sak som hjälper. Låt bilen stå.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar frysa på här igen, fortfarande med blöta vägbanor. Kommer säkert bli väldigt halt ikväll/natt och imorn om inte vädret slår om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/utred-overdackning-av-delar-av-e4an_7812630.svd

 

Ja, ett mer utbrett förbud vore väl mer effektivt att få folk att byta ... kanske t o m som i Norge med en dudäcksavgift. Nja... Men visst borde man i a f kunna lägga ett förbud på de stora vägarna - precis som de skrev på sidan där. E20/E4 osv. Tyskland har ju dubbdäcksförbud och inte förhållande vis mer olyckor än vi har då de väl får snö/vinter där. Fast sen tror jag att många av just deras olyckor kan nog bero på att de kör i 280kmh. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miljöpartiet föreslår avgift på dubbdäck i Stockholm. Ett bra förslag tycker jag, pengar betyder något. Man ska inte köra med dubbdäck i städer, de river upp en massa hälsofarliga partiklar. :yeahbaby:

Fast jag hoppas att en eventuell zon för dubbdäck möjliggör passage genom staden på ett liknande sätt som dagens trängselskatt. Jobbigt för norrlänningarna annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Jobbigt för norrlänningarna annars.

Tror inte att just de kör med särskilt mycket dubbat? De brukar väl åka på packad snö, och då är friktionsdäck bättre. Men jag vet inte hur det är, ska erkännas, har bara hört det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Ny teknik på G... http://www.expressen.se/motor/dubb-och-dubbfritt-pa-samma-hjul--ny-teknik/

Verkar vara lovande/spännade lösning.

 

Nu väntar man bara på att Dubbtalibanen på Aftonbladet dömer ut det. Han vill ju att hela bilen skall vara dubbad på vintern... Förmodligen även bilnycklen och isskrapan med. :shifty:

Det är rörliga delar av stål mitt i värsta kladdet. Vem bär ansvaret när någon kör ihjäl sig när dubbarna inte fälls ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...