Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kör ni dubbat eller odubbat?


Pocahontas
 Share

  

86 medlemmar har röstat

  1. 1. Kör ni dubbat eller odubbat?

    • Dubbat
      41
    • Utan dubb
      29
    • Har ingen bil. Dubbar på skorna
      14


Rekommendera Poster

Dubben ger inte mer fäste i lösa material än motsvarande utskjutande form i gummi skulle ha.

 

Mycket möjligt, men jag har fått intrycket att dubbar kan förbättra framkomligheten i extrema situationer.

Jag tror man får skilja på grepp och fäste (el hur man skall kalla det).

Fäste vill jag nog ha till bromsning, svängar osv - och grepp när man skall iväg/ta sig fram. :unsure:

 

 

Och ett dubbat rallydäck har ju grymt grepp när de t ex kör ut ur kurvor o sånt. Sen såklart - deras däck är väl lite mer extremt dubbade med.

 

post-64246-022076500 1333712734_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan skönja ett mönster i det du säger... borstatanderna.gif

 

En till sådan och jag är däckad....stjarnsmall.gif

 

 

 

hihihi.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte mycket kött på benen i den artikeln. :mellow:

 

Du missade TV-inslaget, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till sådan och jag är däckad....stjarnsmall.gif

 

 

 

hihihi.gif

Jag snackar bara slang... :lol:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka slang är som en ventil för dig.whistling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har pågått en debatt i staden om just detta förbud som infördes inför vintern 2010. Denna gata är riktigt skitig och det är främst på våren och under sommarens torrare perioder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, var det tv, det fattade inte jag. Sorry... :blush:

 

:toodeloo:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter påskfälgen kommer sommardäcken. whistling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har pågått en debatt i staden om just detta förbud som infördes inför vintern 2010. Denna gata är riktigt skitig och det är främst på våren och under sommarens torrare perioder.

Låter som Odinsgatan/Friggagatan i Göteborg. Gammal infart till stan, relativt smal och instängd av bostadshus. De började med att sänka till 40 km/h, sedan flyttades bussarna till en ny/modifierad väg ett kvarter norrut, det blev dubbförbud och nu ska det snart bara vara ett körfält i varje rikning. Vi får väl se om det hjälper. Har för mig att de har försökt vattna gatan ibland.

 

Fast dammet på sommaren kan väl inte skyllas på dubbdäcken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kör med odubbad film ;)

Yep! Odubbat och otextat är bäst. :yeahbaby:

 

- - -

 

 

Var och balanserade mina däck häromdagen - de 2 fram är dåliga nu - måste skaffa 2 nya. Bak ser dem fortf oanvända ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som Odinsgatan/Friggagatan i Göteborg. Gammal infart till stan, relativt smal och instängd av bostadshus. De började med att sänka till 40 km/h, sedan flyttades bussarna till en ny/modifierad väg ett kvarter norrut, det blev dubbförbud och nu ska det snart bara vara ett körfält i varje rikning. Vi får väl se om det hjälper. Har för mig att de har försökt vattna gatan ibland.

 

Fast dammet på sommaren kan väl inte skyllas på dubbdäcken.

 

Nej helt klart, det är en del av min synpunkt kring dubbdäcksförbudet. En skitigt gata som denna beror främst på trafikmängden och jag tror inte att dubbdäcksförbudet kommer att få ned partikelnivån vilket det har visat sig under de två åren som förbudet har rått. Mängden trafik är fortfarande densamma och de med dubbar kör på de andra gatorna istället vilket i sin tur inte har dämpat partikelnivåerna inne i kommunen totalt sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbdäcksförbud och annat är tecken i tiden, där vi hellre konsumerar billig kinesisk skit än investerar i vår verklighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Dubbdäck bakom 30–40 dödsfall i Stockholm - per år

 

UMEÅ. Partiklar som rivs upp av dubbdäck orsakar 30–40 dödsfall per år i Stockholm, enligt en studie som gjorts vid avdelningen för Yrkes- och miljömedicin vid Umeå universitet.

 

Studien är den första som studerat sambandet mellan partiklarna och dödlighet. Den bygger på data från Stockholm mellan 2000 till och med år 2008.

 

Fler dödsfall inträffar de dagar då det är höga halter partiklar, orsakade av dubbdäck, i luften, skriver Västerbottens-Kuriren.

 

Av TT

 

http://www.expressen.se/motor/dubbdack-bakom-3040-dodsfall-i-stockholm---per-ar/

Robert Collin intervjuar en av forskarna:

http://www.aftonbladet.se/bil/article14758711.ab

Som jag misstänkte: De kan inte alls se skillnad på dammet från dubbarna och dammet från de 50000 ton sand som vräks ut bara i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 000 ton sand? Det slängs knappast ut ett enda sandkorn på vägarna vintertid. Man slänger ut grus, oftast maskinkrossat grus som är kantigare än naturgrus.

 

Jag har inte tittat på inslaget, men om det är bilismtalibanen Collin som producerat inslaget så har det ungefär samma trovärdighet som "dokumentären" om hur man fejkade månlandningarna.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...