Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kör ni dubbat eller odubbat?


Pocahontas
 Share

  

86 medlemmar har röstat

  1. 1. Kör ni dubbat eller odubbat?

    • Dubbat
      41
    • Utan dubb
      29
    • Har ingen bil. Dubbar på skorna
      14


Rekommendera Poster

Körde försiktigt idag.

Varit i Vårgårda vid middagstid, på väg dit sjönk temperaturen till +2° och lätt snöblask föll..

Då jag inte skiftat till vinterdäck och vetskapen om hur hårda sommardäck blir vid kyla, så sakta jag ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på dubbdäck till cykeln, där är det ingen diskussion om att de är bäst vintertid... ;)

post-64246-027239600 1351368568_thumb.jpg

 

 

Se till att ha bra på grejjer på fötterna med. t2711.gif

5969680119_ae708c35e4_m.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir dubbat idag, men det får vänta lite till då lagen säger att nej ett tag till. Verkar visserligen inte heller föreligga behov här nere i söder än på någon vecka förhoppningsvis.

 

Brukar normalt sett köra odubbat men det var nästintill nya dubbade som följde med. Sen här ute på landet i det skånska landskapet under trädgränsen där vindarna polerar vägarna så även snön blir isbana så är dubbat inte fel. Tackar vet jag norra Skåne där snön faller uppifrån och ner och inte i sidled... emoticon-yuck.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klagade på mina dubbdäck jag köpte till Forden i fjol och efter lite samtal har jag fått fyra nya av annat fabrikat gratis!! Så nu sitter de på och gammelvolvon har också blivit krönt med dubb!hihihi.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir dubbat idag, men det får vänta lite till då lagen säger att nej ett tag till. Verkar visserligen inte heller föreligga behov här nere i söder än på någon vecka förhoppningsvis.

 

Brukar normalt sett köra odubbat men det var nästintill nya dubbade som följde med. Sen här ute på landet i det skånska landskapet under trädgränsen där vindarna polerar vägarna så även snön blir isbana så är dubbat inte fel. Tackar vet jag norra Skåne där snön faller uppifrån och ner och inte i sidled... emoticon-yuck.gif

Vaa? Dubbat ända där nere i Skåneland? ;)

Trodde det närmsta dubbat ni kommer är filmer - dubbade på Tyska el Danska. :hihihi:

 

Jaja, man kan alltid ta en lite mejsel o pilla ur de små rackarna om man vill.

Är ju gummiblandningen som är viktigast (läs: sommardäck blir stenhårda).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaa? Dubbat ända där nere i Skåneland? ;)

Trodde det närmsta dubbat ni kommer är filmer - dubbade på Tyska el Danska. :hihihi:

 

Jaja, man kan alltid ta en lite mejsel o pilla ur de små rackarna om man vill.

Är ju gummiblandningen som är viktigast (läs: sommardäck blir stenhårda).

 

Ja, det märks redan att sommardäckens gummiblandning inte lägre är det optimala. Visst kan det vara så att det bästa sommardäcket är fortfarande har bättre vinteregenskaper än det sämsta vinterdäcket, men det är också extremfall. Men det är lite lustigt att många väljer att köpa dyra sommardäck, men vinterdäcken, det ska vara billigast möjliga. Hur tänker de där? fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det märks redan att sommardäckens gummiblandning inte lägre är det optimala. Visst kan det vara så att det bästa sommardäcket är fortfarande har bättre vinteregenskaper än det sämsta vinterdäcket, men det är också extremfall. Men det är lite lustigt att många väljer att köpa dyra sommardäck, men vinterdäcken, det ska vara billigast möjliga. Hur tänker de där? fundersam.gif

 

Det är väl som med skor..... sommarpjuksen är vassa och häftiga. Vinterkängorna långt därifrån....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamensan, har sådana här (Get-A-Grip Ultra):

 

2298928436_66d02f6721.jpg

Har googlat, men utan framgång. Var köper med dom där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har googlat, men utan framgång. Var köper med dom där?

Jag köpte mina på Stadium i Borås, Storknallen, vintern 09/10. De har hållit mycket bra med tanke på hur mycket jag går. De finns på Amazon, om det är så pass viktigt. Tillverkaren finns här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mina på Stadium i Borås, Storknallen, vintern 09/10. De har hållit mycket bra med tanke på hur mycket jag går. De finns på Amazon, om det är så pass viktigt. Tillverkaren finns här.

Viktigt och viktigt... jag behöver ha halkskydd inför vinterns hundpromenader och de där såg riktigt bra och smidiga ut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktigt och viktigt... jag behöver ha halkskydd inför vinterns hundpromenader och de där såg riktigt bra och smidiga ut!

Ja, viktigt om du vill ha just de, alltså, det kan väl inte jag veta, sorry att jag länkade då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, viktigt om du vill ha just de, alltså, det kan väl inte jag veta, sorry att jag länkade då!

Ingen fara, jag misstolkade nog dig lite. Men det är bra att få tag på grejer som någon man "känner" kan rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mina på Stadium i Borås, Storknallen, vintern 09/10. De har hållit mycket bra med tanke på hur mycket jag går. De finns på Amazon, om det är så pass viktigt. Tillverkaren finns här.

$14,50 http://www.amazon.com/SureFoot-Get-a-Grip-Ultra-Large-XL/dp/B003H3ILSA?tag=duckduckgo-d-20

 

Kollade lite på Stadium's sida, men de har nog inte fullsortiment där. Fanns ngn enklare variant där som såg ut att åka av. Gick inte hela vägen runt, var mer av toffelmodell s a s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kanske ett återinförande av betongvägen kan lösa en del av problemen. Enligt forskning minskar förbrukningen med upp till 5% på tunga fordon därför att friktionen är lägre, partikelmängden i luften kan sjunka med 30%, det går åt mindre belysning då vägen är förhållandevis ljus och reflekterar ljuset bättre och underhållet är betydligt lägre än med asfalt. Dock är anläggningskostnaden 10-15% högre än för asfalt men fördelarna är så stora att det är en klart bättre ekonomi totalt. Anledningen att vi inte har betong är politisk......

 

 

http://www.vti.se/sv/forskningsomraden/vag--och-banteknik/bundet-material/

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man göra dem utan fogar då? De betongvägar eller rester av dem vi har runt här har en fog var femte meter som dunkar rätt högt i däcken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ett återinförande av betongvägen kan lösa en del av problemen.

Tja, varför inte. Men, hoppas de passar på att gjuta in golvvärmeslingor då, så man kan ha uppvärmd/snöfri körbana. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man göra dem utan fogar då? De betongvägar eller rester av dem vi har runt här har en fog var femte meter som dunkar rätt högt i däcken.

 

Håller fullständigt med, det dundrar så in i h.....e på betongväg. Nu har Trafikverket haft den goda smaken att lägga asfalt på betongvägen på

E4-an ut från Hälsingborg, så man kan färdas ganska tyst i motorvägsfart när jag från Malmö svänger norrut även med dubbdäck.

 

 

 

Redigerad av SteveK
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya motorvägen vid Uppsala är gjord av betong. Nuförtiden har man en teknik som gör att det inte hörs något alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...