Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kör ni dubbat eller odubbat?


Pocahontas
 Share

  

86 medlemmar har röstat

  1. 1. Kör ni dubbat eller odubbat?

    • Dubbat
      41
    • Utan dubb
      29
    • Har ingen bil. Dubbar på skorna
      14


Rekommendera Poster

Men just för dubbdäck/dubbfritt... För mig får det gärna bli ett dubbdäcksförbud. Inte enstaka gator här och där, men inte generellt heller. Om det behövs mer uppåt i landet, så sätt nån gräns rakt över nånstans - så de som behöver dubbdäcken fortfarande kan få ha dem. :yeahbaby:

Tvärtemot vad många tror så behövs det dubbdäck i hela landet. Skåne är särskilt utsatt. Här är det ofta plusgrader på dagen, vatten rinner ut på vägbanan. Sedan fryser det på natten så det är isgata varje morgon när man ska till jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har det bra här mellansverige är det mycke slask där funkar inga däck. :P

Slask på ett lager snö på is är en fin kombination. Norrlänningarna har ju bästa körförhållanden. Ständigt minus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk, jag har kört bil i Skåne i 35 år och aldrig stött på det problemet. Det är aldrig isgata på morgonen, men det kan bero på att saltbilarna hunnit ut till halv åtta då jag åker till jobbet. Dubbdäck ger bara en falsk känsla av säkerhet, det är mycket bättre att acceptera att det är vinterväglag och lätta lite på gasen.

Då bor du i stan, vid en större gata och bara kör i stan. Fast det hjälper inte alltid.

Ett ökänt ställe i Helsingborg är Österleden, strax söder om Brohultsrondellen. Där lutar vägen i kurvan och där är det ofta is på vintermorgnarna. Detta trots att det är en genomfartsled så är det inte saltat/sandat tillräckligt.

 

Jag har visserligen kört bil i Skåne i bara 30 år, men min erfarenhet skiljer sig uppenbart från din.

 

Jag håller helt med om att dubbdäcken ska öka säkerheten, INTE hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, jag bor på landet och har landsväg att åka för att komma till jobbet, bara den sista biten är stadstrafik. Landsvägar är inget problem, enda tillfällena jag stöter på halka är när jag kommer in i Landskrona. Halkbekämpningen i städer är sällan lika bra som på landet.

Ah. Landsväg är ju bättre hållen än en liten byväg, exempelvis. Eller (som du säger) en stadsgata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärtemot vad många tror så behövs det dubbdäck i hela landet. Skåne är särskilt utsatt. Här är det ofta plusgrader på dagen, vatten rinner ut på vägbanan. Sedan fryser det på natten så det är isgata varje morgon när man ska till jobbet.

Ja, fast det är ju ett övergående problem s a s. Försvinner ju efter ngn timma och sen är det barmark där det inte är bra att köra dubbat.

 

Har kört dubbdäck nu i 6-8år. Och jag har aldrig haft de problemen. Visst har det varit lite väl spännande halt ngn gång - men då får man ju anpassa sig.

 

 

Tänk, jag har kört bil i Skåne i 35 år och aldrig stött på det problemet. Det är aldrig isgata på morgonen, men det kan bero på att saltbilarna hunnit ut till halv åtta då jag åker till jobbet. Dubbdäck ger bara en falsk känsla av säkerhet, det är mycket bättre att acceptera att det är vinterväglag och lätta lite på gasen.

Håller med dig. Dubbdäcken är säkert bra, men det är alldelses för många som kör med falsk säkerhet. Litar alldeles för mkt på sina "nya fina däck".

 

 

Såg Herr Collin pastor Collin i morgonsoffan på 4'an i morse. Han är så fanatiskt FÖR dubbdäck så att han låter religös när han pratar om dem, eller mot allat annat som inte är dubbdäck. t2711.gif

 

Så länga han inte kan prata om för/nackdelar hos respektive däck men komma fram till 1 sak - utan kan bara mala på om 1 sak, så tycker inte hans åsikter är så värdefulla som han gärna vill få fram dem till.

 

Däremot när han testar nya bilar är han bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men pastor Collin har ju faktiskt en poäng, är det som han säger sant att forskningen inte gjort skillnad på partiklar från sanden som gnuggats eller från dubben så är det ju högst anmärkningsvärt, då kan man ju inte dra några slutsatser alls att det är dubben som är boven.

Utan dubbdäck dessutom måste man slänga ut mer sand och salt, vad ger det för hälsoeffekter, förutom dödsfallen i halkolyckorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slutade med dubbdäck för att de väsnas så förbaskat... :D

Jag slutade med dubb när jag lärde mig läsa filmtexterna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olsons Ägg

Jag slutade med dubbdäck för att de väsnas så förbaskat... :D

Ja, fy fan. Otroligt väsande om dubbdäck.

 

Jag är från skåne och där är man inte så förtjusta i att hänga på vinterdäck – dubbat eller ej – den 1:e nov

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olsons Ägg

Tvärtemot vad många tror så behövs det dubbdäck i hela landet. Skåne är särskilt utsatt. Här är det ofta plusgrader på dagen, vatten rinner ut på vägbanan. Sedan fryser det på natten så det är isgata varje morgon när man ska till jobbet.

Det där förstår jag inte. Som sagt, jag är från skåne. Visst, det kan bli halt som sjutton, men att det skulle vara särskilt viktigt med dubbdäck där nere? Håller jag inte med om.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olsons Ägg

1 december är det väl som gäller? Man *får* ha dubbat från den 1 nov, men man *måste* ha vinterdäck vid vinterväglag från 1 dec. Jag brukar byta sista helgen i november, har nästan aldrig varit med om vinterväglag i västra Skåne innan dess.

Sorry, ja det är nog 1:e dec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där förstår jag inte. Som sagt, jag är från skåne. Visst, det kan bli halt som sjutton, men att det skulle vara särskilt viktigt med dubbdäck där nere? Håller jag inte med om.

Jo för att vattnet som rinner ut på vägbanan varje dag fryser varje natt och blir blankis.

 

Längre norrut är det kallt hela dygnet och har du ruggat upp isen en gång så räcker det. I Skåne blir det ny blankis varje natt.

 

Litet förenklat, men i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olsons Ägg

Jo för att vattnet som rinner ut på vägbanan varje dag fryser varje natt och blir blankis.

 

Längre norrut är det kallt hela dygnet och har du ruggat upp isen en gång så räcker det. I Skåne blir det ny blankis varje natt.

 

Litet förenklat, men i alla fall.

Jag förstår din poäng, men måste säga att vintrarna där nere ändå är såpass milda att man – nästan – skulle klara sig utan dubb. Mycket en fråga om beteende i trafiken, förstås.

Fast jag ska i ärlighetens namn säga att när det är snöstorm på söderslätt så är det nog bara kjedjor som hjälper...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enbart på ren blankis som dubbar har nån som helst nytta, och skillnaden är inte så stor som folk tror. På snö, slask och liknande underlag är dubben inte till nån nytta.

 

Hemtjänstens bilar har dubbfria däck där jag jobbat, och bara en enda gång har jag tappat greppet, trots många mil på isvägar. Den gången förlängdes bromssträckan med kanske 10-15 m, och det var jag, som vanligt, i beredskap för. Gled lite bakåt i en blankpolerad backe också, men det var jag beredd på så jag frikopplade och fick greppet åter och styrde rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enbart på ren blankis som dubbar har nån som helst nytta, och skillnaden är inte så stor som folk tror. På snö, slask och liknande underlag är dubben inte till nån nytta.

Har för mig att det t o m är på torr is det gäller. Om blankisen är blöt (slaskig, fuktig, blöt) blir inte dubbdäcken bättre där än ett vanligt vinterdäck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot spelar dubbat stor roll för cyklar. I alla fall tvåhjuliga, eftersom det krävs väldigt lite glid i sidled för att tappa balansen. En trehjulig cykel är inte alls lika känslig, utan där är det mest riktningsstabilitet och bromssträcka som kan påverkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot spelar dubbat stor roll för cyklar. I alla fall tvåhjuliga, eftersom det krävs väldigt lite glid i sidled för att tappa balansen.

Aah... Du menar såhär. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sån här svartis kallad, en tunn hård yta på asfalten, tror jag inte heller dubben griper på. Sen brukar det poleras upp nåt liknande vid alla korsningar och rondeller där folk axxar (accar? hur fn stavas det?) och glider där blir det snorhalt där får man ta fn försiktigt med splitter nya dubbdäck oxå.

 

 

 

Privat har jag friktions, är det för jädra dåligt behöver man inte ge sig ut. På jobbet kör vi dag å natt och supertidig morgon och långt ut på landet och alla sorters vägar så där är dubb det som gäller fast man borde haft bandvagn många ggr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enbart på ren blankis som dubbar har nån som helst nytta, och skillnaden är inte så stor som folk tror. På snö, slask och liknande underlag är dubben inte till nån nytta.

 

Hemtjänstens bilar har dubbfria däck där jag jobbat, och bara en enda gång har jag tappat greppet, trots många mil på isvägar. Den gången förlängdes bromssträckan med kanske 10-15 m, och det var jag, som vanligt, i beredskap för. Gled lite bakåt i en blankpolerad backe också, men det var jag beredd på så jag frikopplade och fick greppet åter och styrde rätt.

Nä, bara blankis tror jag inte på.

Min erfarenhet av två rejäla vintrar med snö i kombination med dubbfria tunga bilar och krav på att kunna köra ungefär överallt (85-åriga tanter i rullstol är ju inte så bra på att skotta snö som man kan önska) säger att dubbdäck gör nytta även på andra ställen. Och då menar jag inte inte att kunna stanna utan att köra på ett barn eller liknande utan att kunna ta sig fram.

 

För en vanlig privatbil som körs i normalt befolkade områden ser jag inget behov av dubbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubben ger inte mer fäste i lösa material än motsvarande utskjutande form i gummi skulle ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubben kan också göra så att dubbdäck kan vara lika hala på asfalt, som sommardäck på is. Typ...

 

Effekten blir att man glider iväg på metalldubben om man tvärnitar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubben ger inte mer fäste i lösa material än motsvarande utskjutande form i gummi skulle ha.

Ibland kan det finnas islager under snö å blask, men hur som helst så ibland finns det vägar med mycket blankis på och oftast så finns det ju isiga partier på många vägar så då är dubbdäck rätt bra att ha. Jag har ung samma erfarenhet som Mattias av yrkestrafik senaste vintrarna, många nätter och mornar på oplogade vägar av alla slag, den första rejäla vintern med dubblöst (den vintern var inte rolig), dubb hjälper lite faktiskt. Dock finns det en parameter till som skulle hjälpa kanske mera och det är smalare däck som skjuter undan slask och tränger ner i snön men av någon outgrundlig anledning finns det nån regel som säger att man inte får sätta smalare vinterdäck på taxibilen, högst 5% skillnad får man ha, det är synd för det skulle göra stor skillnad för framkomlighet och säkerhet så man fattar ju inte vad de håller på med, hade vart superenkelt att genomföra den säkerhetsförbättringen men icke.

 

 

Sen är dubbdäck som sagt lika läskigt på vissa rena asfaltsvägar som sommardäck på is, så anpassad fart hur som helst är att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubben ger inte mer fäste i lösa material än motsvarande utskjutande form i gummi skulle ha.

Mycket möjligt, men jag har fått intrycket att dubbar kan förbättra framkomligheten i extrema situationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...