Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Biltråden lagom


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Wow, har jag porr i bilen!?! :P

 

 

En annan fråga förresten som gnager lite, räckvidden mellan fjärrisen och bakluckan är kortare än mellan fjärrisen och dörrlåsningen, finns det som jag anar någon tanke bakom det eller är det nåt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta får bli min bildagbok, de som inte vill läsa behöver inte klicka sig hit, idag var jag på tvenne skrotar å hitta ett solskyddsfäste som hade släppt från taket men jag hittade inte en bättre strålkastar-torkar-arm som hade gått av i plasten, fanns inga Volvos nyare än –95–00 på någon skrot, lite för tidigt. Får besöka märkesverkstad imorron om reservdelar. Sen så var jag hos en förtroendeingivande bilmeck som kanske hade tid med övre stötdämparlagret och lite kosmetik (kofångaren hänger med en liten glipa på ena sidan), det är noga med vem som ska få ta hand om lilla klimpen, lämnar inte över den till vem som helst, först måste vi komma på samma våglängd så jag kan känna av personkemin om han passar att skruva i bilen, det är jääävligt noggrant. Och det kändes bra! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta får bli min bildagbok, de som inte vill läsa behöver inte klicka sig hit, idag var jag på tvenne skrotar å hitta ett solskyddsfäste som hade släppt från taket men jag hittade inte en bättre strålkastar-torkar-arm som hade gått av i plasten, fanns inga Volvos nyare än –95–00 på någon skrot, lite för tidigt. Får besöka märkesverkstad imorron om reservdelar. Sen så var jag hos en förtroendeingivande bilmeck som kanske hade tid med övre stötdämparlagret och lite kosmetik (kofångaren hänger med en liten glipa på ena sidan), det är noga med vem som ska få ta hand om lilla klimpen, lämnar inte över den till vem som helst, först måste vi komma på samma våglängd så jag kan känna av personkemin om han passar att skruva i bilen, det är jääävligt noggrant. Och det kändes bra! :P

Visst är det roligt med såna här projekt, man har en kul sak som man ska ta hand om men där man ska fixa lite här och jaga grejor där, snygga till, utöka funktionaliteten, förbättra, mecka och dona. Det vill säga kul så länge det handlar om att man gör det på frivillig basis och utan tvång, som fallet blir då något går sönder som man inte vill ska gå sönder (t ex ett hjullager). Mycket av det roliga, tycker jag, ligger i jakten på grejor och drömmen om hur fint och bra allt ska bli, alltså ännu bättre än det redan är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nästan filosofi där Giggs, så här är det mycket när det gäller livet oxå, kul att bygga sig en bostad, karriär, mindre kul när tvånget kommer med motgångar. Men små lagoma projekt är roligast. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga förresten som gnager lite, räckvidden mellan fjärrisen och bakluckan är kortare än mellan fjärrisen och dörrlåsningen, finns det som jag anar någon tanke bakom det eller är det nåt fel?

Fjärren till min bil funkar utan problem att låsa/låsa upp, men den funkar inte alls till bakluckan. Ska fråga på Bilia om det hela när jag lämnar bilen för service. :crossfingers:

 

F.ö. så har jag hittat ett Volvo-forum som jag gillar. www.svxc.se Finns mkt Volvokunskap där. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fjärren till min bil funkar utan problem att låsa/låsa upp, men den funkar inte alls till bakluckan. Ska fråga på Bilia om det hela när jag lämnar bilen för service. :crossfingers:

 

F.ö. så har jag hittat ett Volvo-forum som jag gillar. www.svxc.se Finns mkt Volvokunskap där. :ThumbsUp:

Tack!

Har du testat att hålla nyckeln ganska nära bakluckan när du trycker? Jag måste hålla den inom 3-4 dm ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att nån här för länge sen skrev att det borde va brottsligt att tycka Volvo är snygga, om man bortser från alla nyare snygga modeller så kan ju t o m en gammal V70 va jävligt snygg, här en sån på en länk från sidan rickard länka ifrån:

http://www.swedespeed.com/news/publish/Features/article_1058.html

Funktion och design i perfekt harmoni, inte en enda onödig designkrusidull utan allt har en funktion men utformat i perfekta proportioner, ägget sägs va naturens mest perfekta design så det här måste vara bilvärldens ägg då. :D

 

Bild oxå:

015__scaled_600_008.jpg

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kanske användbart tips till trådens Volvoägare. Ljusvredet (till vänster om ratten) har ju tre lägen, halvljus, släckt och det där mittenläget som lyser svagt. I Sverige så är bilarna inställda så att halvljuset lyser både i halvljusläge och i släckt läge. Men, om man skruvar lite, ett kvart varv om jag inte minns fel, på skruven som sitter alldeles nedanför och höger om själva ljusvredet så ändras funktionen så att allt ljus släcks, bortsett från broms osv. Användbart om man vill vara hemlig.

Funkade på V70 i slutet av förra årtusendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...så att allt ljus släcks, bortsett från broms osv. Användbart om man vill vara hemlig.

Om jag ville va hemlig så är nog inte en metallicröd C70 det första jag skulle tänka på. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryms inte den också inom definitionen "sossecontainer"? :P

Näe verkligen inte! Den här (eller liknande) kördes av typ herrar som Per Gyllenhammar och är alltså då en executive direktörsbil! Eller flådigt åk på ren svenska, ingen container.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha Rickard läser i manualen att man ska trycka två ggr inom tre sek på bakluckeknappen för att den ska öppna! Himla märklig idé när de andra knapparna tarvar endast ett tryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha Rickard läser i manualen att man ska trycka två ggr inom tre sek på bakluckeknappen för att den ska öppna! Himla märklig idé när de andra knapparna tarvar endast ett tryck.

Tack för tipset! :ThumbsUp:

 

Har inte kommit mig för att läsa instr.boken än. :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iofs hållt nedtryckt en längre stund för att öppna så det funkar väl som två tryck kanske, brinner av iver att imorgon testa om det är bättre räckvidd med två knapptryck, ...vad kul man kan ha med en bil va? :D

 

Det är f ö lite intressant med nycklarna, visste du att de är olika, en är Master key och den andra är Service key, den funkar inte på handskfacket å bakluckan så man kan ha personliga saker där som inte mekanikern kommer åt. Helt menlös och dum finess tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är f ö lite intressant med nycklarna, visste du att de är olika, en är Master key och den andra är Service key, den funkar inte på handskfacket å bakluckan så man kan ha personliga saker där som inte mekanikern kommer åt. Helt menlös och dum finess tycker jag.

 

Gissar att det är USA-tänk där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är så i amerika, det är en engelsk/amerikansk manual jag fått tag på, kanske det inte är så på min/svenska bilar, får jag testa i morron det oxå. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag snurrade runt en massa i en USA-V70 som kom tillbaka hem. Den var från början inställd så att första trycket på fjärren öppnade endast förardörren, andra trycket öppnade resten. Det gick att ändra till "svensk" inställning, men då fick bilen och alla nycklar besöka verkstad.

 

Angående nyckel till handskfacket så har mekanikerns nyckel lite bredare spets och går då inte in i det nyckelhålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att man har såna skillnader i kultur även på ett sånt här område så man inte kan ha bilarnas funktion samma, samma som i mest praktiskt, för nåt av alternativen borde va mest praktiskt oberoende kultur... eller så är det inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju tur dock att det mesta av funktionerna är desamma i hela världen, att man blinkar med ljuset åt det håll man svänger, å inte viftar med en utfällbar flagga eller nåt, så alla bilar alla fall kan ha blinkers... bromsljus fattar ju alla kulturer, o s v...

 

Har en VW passat på jobbet och där är ljusvredet så att ifall man ska ha dimljuset måste man DRA UT knappen, inte bara vrida! Det tog mig ett år att lista ut det kan jag säga... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske någon moderator skulle kunna byta namn på tråden? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kreativt. :) ...Men är inte "stora" lite att förhäva sig? Passar inte "mellanstora" biltråden lite bättre? Eller rentav "lilla", den handlar ju till största delen bara om min bil liksom... :D

 

Sen funderar jag på att starta en biltråd MED personangrepp, för att spajsa upp det lite, kunde kanske bli kul. :devil: Kunde kanske alla personangrepp i politiktråden få ofarligt utlopp där istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att man har såna skillnader i kultur även på ett sånt här område så man inte kan ha bilarnas funktion samma, samma som i mest praktiskt, för nåt av alternativen borde va mest praktiskt oberoende kultur... eller så är det inte...

 

Med tanke på stora bilgarage, parkeringshus och en osäkrare urban miljö överhuvudtaget kan det nog vara befogat med tvåstegs centrallås. Och autolock av alla dörrar och bagageutrymme efter avfärd.....

post-363-1282215830,18_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aldrig hört talas om Kia-huliganer som brukar hänga utanför Volkswagen-hallarna med vuvuzelor och kasta ruttna tomater på kunderna?

Det var det värsta! De vet inte någonting om bilar. Volkswagen har långt bättre kvalité och krocksäkerhet än KIA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja... det är Hyundaihuliganer du tänker på. Det finns Volvo-vältare, SAAB-sågare, Fiat-fjantar, Nissan-nissar, Mitsu-sushi, Toy-tokar och en massa andra..... :totaltgalen: :totaltgalen: :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kreativt. :) ...Men är inte "stora" lite att förhäva sig? Passar inte "mellanstora" biltråden lite bättre? Eller rentav "lilla", den handlar ju till största delen bara om min bil liksom... :D

 

 

Åtgärdat. Svenskare namn på en tråd får man leta efter!

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...