Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Biltråden lagom


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Är så s-t-ns nöjd med min bil, var i helgen till storstan där den kom ifrån och efter reparationer så är den nu en ännu sannare njutning att köra, allting är så i perfektion drivet, sittkomforten är som om man var nersläppt i en pudersnödriva och dom har byggt bilen runt avtrycket, allt sitter där det ska, pedalstället är så skönt då pedalerna sitter ledade uppifrån istf nerifrån vilket är behagligare för foten, när man sitter så bra behövs inte hjälpmedel som farthållare och finns det råkraft under huven behöver man inte växla så automat klarar man sig oxå utan, och sitter volymknappen till radion precis exakt där man sträcker ut fingret behöver man inga paddlar på ratten. Kör man i 150 knyck - vilket jag självfallet inte gör - men om man gör kan man ändå viska till varandra och höras tydligt, man skulle höra en knappnål falla genom luften och när den slår i golvmattan skulle man undra va faan var det för jädra smäll, det enda man hör är svagt vindbrus och man förnimmer inte ens den minsta vibration i ratten utan bara ett knappt urskiljbart dovt muller från bensinexplosionerna i järnspisen under huven – explosioner som släpper lös hundratusentals år lagrad och koncentrerad solenergi, en bit av solen som skjuter fram bilen och oss genom kosmos…

Jag har en tio år nyare utländsk bil i jobbet men den här känns typ dubbelt så bra på allt ändå, inget klår Volvo kan jag säga, förutom Audi och BMW kanske... :P Men all perfektion som givetvis är totalt onödig, opraktisk, dyr, dum, miljöförstörande och allt egentligen gör körandet till en upplevelse i sig, en ytterst lätt touche på gaspedalen och solhästarna stegrar sig direkt, en kurva och chassit och framvagnen skär perfekt igenom som skridskor genom smör, det är plötsligt roligt att köra bil, så jättedumt på alla vis, men så roligt.

 

Kände en lust att skriva av mig, håller annars på att smälla av av lycka över att få äga något så perfekt gjort av människohand, svenska arbetare, å en å annan svensk robot. Det gör man ju så sällan annars. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är så s-t-ns nöjd med min bil, var i helgen till storstan där den kom ifrån och efter reparationer så är den nu en ännu sannare njutning att köra, allting är så i perfektion drivet, sittkomforten är som om man var nersläppt i en pudersnödriva och dom har byggt bilen runt avtrycket, allt sitter där det ska, pedalstället är så skönt då pedalerna sitter ledade uppifrån istf nerifrån vilket är behagligare för foten, när man sitter så bra behövs inte hjälpmedel som farthållare och finns det råkraft under huven behöver man inte växla så automat klarar man sig oxå utan, och sitter volymknappen till radion precis exakt där man sträcker ut fingret behöver man inga paddlar på ratten. Kör man i 150 knyck - vilket jag självfallet inte gör - men om man gör kan man ändå viska till varandra och höras tydligt, man skulle höra en knappnål falla genom luften och när den slår i golvmattan skulle man undra va faan var det för jädra smäll, det enda man hör är svagt vindbrus och man förnimmer inte ens den minsta vibration i ratten utan bara ett knappt urskiljbart dovt muller från bensinexplosionerna i järnspisen under huven – explosioner som släpper lös hundratusentals år lagrad och koncentrerad solenergi, en bit av solen som skjuter fram bilen och oss genom kosmos…

Jag har en tio år nyare utländsk bil i jobbet men den här känns typ dubbelt så bra på allt ändå, inget klår Volvo kan jag säga, förutom Audi och BMW kanske... :P Men all perfektion som givetvis är totalt onödig, opraktisk, dyr, dum, miljöförstörande och allt egentligen gör körandet till en upplevelse i sig, en ytterst lätt touche på gaspedalen och solhästarna stegrar sig direkt, en kurva och chassit och framvagnen skär perfekt igenom som skridskor genom smör, det är plötsligt roligt att köra bil, så jättedumt på alla vis, men så roligt.

 

Kände en lust att skriva av mig, håller annars på att smälla av av lycka över att få äga något så perfekt gjort av människohand, svenska arbetare, å en å annan svensk robot. Det gör man ju så sällan annars. :P

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ja, men hur är hjullagren? :P

 

Det var ett konstigt namn på en gren. Vad är det för träslag...? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjulla så klart :stjarnsmall:

 

Hjulla... stavade du inte fel nu? :fundersam: Här är ju julalagret..... :whistling:

post-363-028089700 1283855267_thumb.jpg

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte det göteborgska för dubbelburgare? :totaltgalen:

Typ:

-Dö.. langa hit en dobbel me pucko!

 

Pucko är väl smeknamnet på en nollåtta... eller om det nu var tvärt om... :fulfejs:

 

Nä, Pucko är vad man får när man blandar O'boy med mjölk från en ko med galna kosjukan. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 000-milaservice på bilen idag, svetsade även bakre ljuddämparen då det börjat bli hål den. Kostar 1800:- stjarnsmall.gif för ljuddämparen på Meca, så för de pengarna kan jag svetsa den mycket för..... propellerbaver.gif Det är fortfarande samma avgassystem som sitter på bilen som när den såldes ny.... cool.gif

 

Den fick sig även den årliga lackförseglingen, så den behåller skicket och är lättvårdad över vintern. Utfört av ett proffs som jobbar med det på en lackeringsfirma/skadecenter. Värt varenda krona att se skiten rinna av bilen när man tvättar den på vintern..... Man kan inte få det resultatet och hållbarheten med konsumentmedel man själv köper, inte ens om man polerar med maskin. Som med allt annat så är det en konst och ett hantverk att vara riktigt duktig på att polera bilar....

 

Vad är det för bil? En Peugeot 406 HDi Kombi -04, automat, för bekvämast pendling. Samt att jag anser att just kombinationen av vridstark dieselbil och automat är helt underbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Saabs nya elektriska bakaxel är revolution sägs det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Beställt kamremsbyte med vattenpump på familjeracern, en Peugeot 406 HDi Automat -04.

 

Lönar sig verkligen att ringa runt. Dyrast var Peugeot i Trelleborg som ville ha 9000:- med 30% rabatt, Mekonomenverkstäderna tar ca 7000:- och billigast blev Peugeot i Wä, utanför Kristianstad, 5500:- för samma service. Hel vansinnigt stor prisskillnad, speciellt hos märkeshandlarna. chockadskeptisk.gifstjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 years later...

Jag tror inte på kätterska elbilar. Som ortodox förbrännare tror jag på den återuppståndne Chrysler Hemi Engine. :P 

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha. Vi ska tydligen räkna in allt som låter. Jag tänkte hålla mig till sådant som faktiskt går att köpa för någorlunda uppnåeliga summor och framföras på allmän väg. :donjuan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Axelman säger:

Jaha. Vi ska tydligen räkna in allt som låter. Jag tänkte hålla mig till sådant som faktiskt går att köpa för någorlunda uppnåeliga summor och framföras på allmän väg. :donjuan:

Hmm, hör verkligen en maxad och senaste Jaguar med där? ;) 
Jag skulle vilja kalla det bilporr för allmänheten. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Hmm, hör verkligen en maxad och senaste Jaguar med där? ;) 
Jag skulle vilja kalla det bilporr för allmänheten. :D 

Den går att framföra på allmän väg. Säljer jag huset kan jag köpa två.default_laugh.png.60ae5a2e6d795606d4817ffd27ac4564.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Biltråden lagom
  • 5 months later...

Det bästa med elbilsutvecklingen är att man tids nog slipper alla som envisas med att köra tomgång i evigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Det bästa med elbilsutvecklingen är att man tids nog slipper alla som envisas med att köra tomgång i evigheter.

Värmauppbilentomgång går fetbort. Vänta på frun utanför klädväskskoaffärentomgång går fetbort. Långa köertomgång fetosv.... default_laugh.png.f46c818efd7f36907f715eb0913cd15a.png Mycket tomgång blir det. Inte bara på forumet!! rofl.gif.6aa0f2e10aa1b87ae5fe2ccb570980a6.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ni som kan bilar litar ni på blipp?

Jag tror att både säljare köpare och experten är från Blipp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Alix säger:

Är det inte beep beep?

Ni som inte har fått nog av den på 5an

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, ronny säger:

Ni som kan bilar litar ni på blipp?

Jag tror att både säljare köpare och experten är från Blipp

Läs Teknikens Värld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Axelman säger:

Läs Teknikens Värld.

det gjorde jag på 80-talet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, ronny säger:

det gjorde jag på 80-talet

Vad hjälper det nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Vad hjälper det nu?

Ingenting, bilintresset har svalnat 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...