Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Biltråden lagom


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Tror jag bytt hjullager på alla bilar jag nånsin ägt då jag aldrig haft råd att äga en splirrans ny bil, nu står jag mitt i semestertid hemkommen från en nordNorgeresa (ja turligt nog börja den gå sönder på vägen hem) med en oanvändbar bil och alla mekaniker är på semester, finns det nåt bilmärke som har bättre eller bättre dimensionerade hjullager som håller en 20–30–40 tusen mil? Eller måste man köpa en gammal jänkare eller nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att du hade en god semester i övrigt. Bäst hjullager har de bilar som har bäst statistik på Bilprovningen. Där kan man ta del av detaljer just vad gäller sådant. De ger ut en bok om sådant, man kan låna den på biblioteket, tror den heter Svaga punkter, eller något sådant. De har en ny sajt nu Bilsmart, men den är rätt kass, man måste slå upp modell efter modell. Nål i en höstack, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att du hade en god semester i övrigt.

Vill inte gå OT i tråden men måste nog göra det för Nord-Norge är riktigt j@vla fantastiskt faktiskt, man tror liksom att fotona man sett är från nån samma extra reklambroschyr-tjusig fjord nånstans men faktum är att det finns hundratals kanske tusental lika fantastiska naturscenerier - och ännu mera och ännu mera fantastiska, varje ny vik var ännu mer fantastisk än den föregående och så där bara fortsatte det hela tiden, digitalkamerorna smattrade som kulsprutor... helt sjukt var det. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakhjulsdrivna bilar brukar klara sig bättre. Det är damasken som går sönder och släpper in grus och fukt i hjullagren. På framhjulsdrivna bilar påfrestas damasken mer p.g.a styrning och drivning sker på samma hjul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte gå OT i tråden men måste nog göra det för Nord-Norge är riktigt j@vla fantastiskt faktiskt, man tror liksom att fotona man sett är från nån samma extra reklambroschyr-tjusig fjord nånstans men faktum är att det finns hundratals kanske tusental lika fantastiska naturscenerier - och ännu mera och ännu mera fantastiska, varje ny vik var ännu mer fantastisk än den föregående och så där bara fortsatte det hela tiden, digitalkamerorna smattrade som kulsprutor... helt sjukt var det. :D

Lägg gärna upp litet foton, låter fantastiskt! On topic:

 

Bilmärket Hyundai har ofta flest antal nöjda ägare. BMW också. Det borde inbegripa hjullager också! :D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tittat lite på BMW och Volvo lokalt där jag bor men Volvo är väl framhjulsdrivna numer?

Men jag är trött på att byta hjullager och alltid vid sämsta tänkbara tillfällen ska det ske, det är som biltillverkarna gör det medvetet för att dra in stålar några ggr till på samma sätt som de slänger in kamremmar istf kedjor, bara för att sno oss på mer pengar. Så kanske ska titta på Volvo igen, inte för att de inte har kamrem men de brukar va lättare att byta... förr var det så alla fall nu vet jag inte...

 

 

En annan fråga, sista dan drog jag på mig en parkeringsbot, betalade för ett dygn men kom nio minuter försent så fick jag 700 norska kronor parkeringsbot, hugga, 9 minuter av 24 timmar, snålt så in i helvete, men gjort är gjort, frågan är om man kan skita i boten för att det är utomlands eller kommer det bara öka och till slut kommer kronofogden och tar hem å hus å allt? (Europark är det)

 

Kostnader och räkningar hela tiden... svårare att dra in pengarna...

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag bytt hjullager på alla bilar jag nånsin ägt då jag aldrig haft råd att äga en splirrans ny bil, nu står jag mitt i semestertid hemkommen från en nordNorgeresa (ja turligt nog börja den gå sönder på vägen hem) med en oanvändbar bil och alla mekaniker är på semester, finns det nåt bilmärke som har bättre eller bättre dimensionerade hjullager som håller en 20–30–40 tusen mil? Eller måste man köpa en gammal jänkare eller nåt?

 

Tips: HYR en bil nästa gång du ska åka låååångt. Du slipper alla risker och resan blir roligare med en ny bil! Hyr du en dieselbil ( som jag gjorde ) kan du sparar en tusenlapp på drivmedel vilket underlättar hyran.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Volvo är väl framhjulsdrivna numer?

Jepp, allihop. Utom bussar och lastbilar förstås... :P

 

... , frågan är om man kan skita i boten för att det är utomlands eller kommer det bara öka och till slut kommer kronofogden och tar hem å hus å allt? (Europark är det) ...

Jag minns Odd Lindberg, whistleblower vad gäller norsk säljakt. Han flydde till Sverige hals över huvud. I Norge blev han stämd för förtal och blev skyldig en massa böter. Norges fogde jobbade stenhårt på att svenske fogden skulle dra in pengarna, vilket till slut skedde, ja, att svenske fogden försökte i alla fall...

 

Volvo 960/S90 tillverkades fram till 1998, är bakhjulsdriven och byggd som en stridsvagn.

En utmärkt bra bil, räksalladen på moset. Men man måste byta kamremmen i tid, annars blir det topplockssallad till. :P

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En något gubbig S70 går i tankarna just nu, ska åka å titta pån, först en kopp java.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla upp modellen på Bilsmart.se så kan du kolla på hur den står sig i besiktningsstatistiken.

Hur tusan gör man det då?

Det står ju bara allmänna fakta om bilarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tusan gör man det då?

Det står ju bara allmänna fakta om bilarna.

Klicka på en av S70 i listan. På nästa sida, klicka därefter där jag har markerat nedan.

 

post-28798-1280160139,91_thumb.png

Då tas du till en ny sida där du klickar på besiktningsresultat som jag markerat nedan.

 

post-28798-1280160164,3_thumb.png

Bilsmart är ingen bra hemsida, rent pedagogiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Klicka på en av S70 i listan. På nästa sida, klicka därefter där jag har markerat nedan.

 

post-28798-1280160139,91_thumb.png

Då tas du till en ny sida där du klickar på besiktningsresultat som jag markerat nedan.

 

post-28798-1280160164,3_thumb.png

Bilsmart är ingen bra hemsida, rent pedagogiskt.

Tack för länken. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken. :ThumbsUp:

Ett rent nöje! Ett bra bilköp ger lägre blodtryck, mindre tunn plånbok, renare händer, ja, allt möjligt positivt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

S70 såg inte rolig ut i verkligheten, rostig och lite sunkig, men det är å andra sidan nästan alla bilar i min prisklass... inga bilar jag tittat på idag var nåt roliga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

S70 såg inte rolig ut i verkligheten, rostig och lite sunkig, men det är å andra sidan nästan alla bilar i min prisklass... inga bilar jag tittat på idag var nåt roliga...

Om den inte måste vara stor kan en bättre begagnad Nissan Micra vara ett bra köp. Mycket bättre än medelbilen. Kolla bara att bromsarna är okej. Börja från -99. Här ett exempel. Och den har kamkedja!

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den inte måste vara stor kan en bättre begagnad Nissan Micra vara ett bra köp. Mycket bättre än medelbilen. Kolla bara att bromsarna är okej. Börja från -99. Här ett exempel. Och den har kamkedja!

Haha! Jo den är säkert väldigt bra men förfärligt ful! Jag är i den åldern då man behöver nåt som hjälper upp ens image och inte stjälper den. :D

 

 

Testade bilsmart, funkar ju ganska bra när man väl lärt sig det knöliga gränssnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Jo den är säkert väldigt bra men förfärligt ful! Jag är i den åldern då man behöver nåt som hjälper upp ens image och inte stjälper den. :D

Åsså varu å titta på en S70????? stjarnsmall.gifstjarnsmall.gifstjarnsmall.gif

 

Testade bilsmart, funkar ju ganska bra när man väl lärt sig det knöliga gränssnittet.

Jo, så vars dä.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Åsså varu å titta på en S70????? stjarnsmall.gifstjarnsmall.gifstjarnsmall.gif

Mm... fast inte lika mycket image-stjälpare som micran, ett litet mått ful bil är bra för imagen för då utstrålar hela ekipaget att bilägaren inte bryr sig om hur de ter sig ut, sådär avslappnat nonchalant jag vill lura folk att tro att jag är. Däremot micran... den är så ful så den utstrålar bara att man måste va helt insane om man kör en sån såvida man inte är äldre än 65 eller nån reklambyråtjej under 25 (och på 90-talet).

 

 

Det borde de ha på den där bilsmartsidan förresten, coolfaktor... då talar vi allvar om att kunna jämföra... :D

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm... fast inte lika mycket image-stjälpare som micran, ett litet mått ful bil är bra för imagen för då utstrålar hela ekipaget att bilägaren inte bryr sig om hur de ter sig ut, sådär avslappnat nonchalant jag vill lura folk att tro att jag är. Däremot micran... den är så ful så den utstrålar bara att man måste va helt insane om man kör en sån såvida man inte är äldre än 65 eller nån reklambyråtjej under 25 (och på 90-talet).

 

 

Det borde de ha på den där bilsmartsidan förresten, coolfaktor... då talar vi allvar om att kunna jämföra... :D

Hmm, hursomhelst verkar det där med hjullager nu vara en mycket underordnad fråga; coolfaktorn är plötsligt nummer ett... rolleyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det är en chimär, eller stickspår, den överordnade frågan är att jag fortfarande inte har en fungerande bil i semestertid, måste fixas idag! ...Men coolfaktorn kommer ju givetvis vara med i beräkningen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kära nån. Om du tittar efter bilar i 25.000:- prisklassen är frågan om hjullager ovidkommande. Då får du vara GLAD om det bara är hjullager som pajjar. :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var svårt att hitta nåt, en firma hade sålt helt slut på sina begagnade, sa att det var åtgång men han kunde inte få tag på objekt, folk måste börja köpa nya bilar för att det ska komma ut begagnade...

 

Körde lite med bilen ändå, det låter förjävlit men korta sträckor kanske det funkar.

 

Faktiskt så jag börja fundera på Micran men jag har glömt vilken firma som hade den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Kära nån. Om du tittar efter bilar i 25.000:- prisklassen är frågan om hjullager ovidkommande. Då får du vara GLAD om det bara är hjullager som pajjar. :pinch:

Precis så. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...