Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Biltråden lagom

Semmelman

Rekommendera Poster

Semmelman
Postad (redigerade)

Read The Fine Manual

Jaha. :P Fast den finns inte mer, inte i bilen alla fall. Apropås det kan den finns nånstans för nedladdning? Får söka på det imorron, varit en spännande dag, trött.

Redigerad av Jochum
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svars 255
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

• Semmelman

86

• Axelman

41

• Svolder

34

• Alix

22

Mest aktiva i detta ämne

Populära inlägg

Jag tror inte på kätterska elbilar. Som ortodox förbrännare tror jag på den återuppståndne Chrysler Hemi Engine.  

"The best sounding car out there!"  

Inte om du frågar Lewis!  

Uppladdade bilder

(...) och eventuellt framför passagerarstolen.

Volvo har väl inte framför passagerarsätet eftersom de menar att det inte behövs? Det finns inget att slå i, som t ex ratten framför föraren. :fundersam:

Kul bil du köpt förresten! Säkert ett bra köp. Hoppas att det inte är nåt större problem med framvagnen.

Redigerad av Giggs
Länk till inlägg
Semmelman
Postad (redigerade)

Aldrig gjort bra bilköp nånsin så jag räknar inte med det men nu har jag alla fall lite roligt. :)

Det knakar till rätt så ljudligt vid fullt rattutslag åt vänster och börjar vibrera när man närmar sig 100km/t, efter lite googlande kan det va drivknut eller bussningar/lager, vet inte vilket som är billigast, hoppas det beror på samma fel men det kan ju oxå va två fel (vibreringen är obalans), blir nog raka vägen till verkstan efter semestern, nu har jag alla fall nåt jag kommer fram i.

Här ett bättre bildexempel, samma färg o fälgar, njut:

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_C70_2_4T_27836201.htm?ca=12&w=2

Kan inte bli så mycket snyggare än så tycker jag. :D

Redigerad av Jochum
Länk till inlägg
Svolder

kan det va drivknut eller bussningar/lager

Det kan ju vara ett hjullager också :P

Redigerad av Bo_H
Länk till inlägg
Telly82

Aldrig gjort bra bilköp nånsin så jag räknar inte med det men nu har jag alla fall lite roligt. :)

Det knakar till rätt så ljudligt vid fullt rattutslag åt vänster och börjar vibrera när man närmar sig 100km/t, efter lite googlande kan det va drivknut eller bussningar/lager, vet inte vilket som är billigast, hoppas det beror på samma fel men det kan ju oxå va två fel (vibreringen är obalans), blir nog raka vägen till verkstan efter semestern, nu har jag alla fall nåt jag kommer fram i.

Här ett bättre bildexempel, samma färg o fälgar, njut:

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_C70_2_4T_27836201.htm?ca=12&w=2

Kan inte bli så mycket snyggare än så tycker jag. :D

Grattis till bilen.

En däckfirma kan balansera framhjulen åt dig för någon hundring om/när du har en stund över.

Länk till inlägg
mattem

Ditt knarrande är säkert det ökända knarrstaget på S/V/C70 och 850-modellen. Men om det är en storstadsbil så är det inte alls omöjligt att diverse bussningar i framvagnen behöver bytas.

Obalans beror säkert på dålig balansering, orunda/skeva fälgar efter besök i trottoarkanter eller dåliga däckstommar. Det mesta brukar kunna lösa sig med en balansering om fälgarna och däcken inte är ovanligt dåliga.

Länk till inlägg
mattem

Volvo har väl inte framför passagerarsätet eftersom de menar att det inte behövs? Det finns inget att slå i, som t ex ratten framför föraren. :fundersam:

Kul bil du köpt förresten! Säkert ett bra köp. Hoppas att det inte är nåt större problem med framvagnen.

Volvo har haft krockkudde på passagerarsidan i över 20 år, vad jag vet. Inte på alla snikmodeller dock.... Men standard i alla modeller har det säkert varit i över 10 år....

Länk till inlägg
Semmelman

För de som kanske tycker det är intressant kan jag meddela att däckkillen sa ang knaket att det _kunde_ va övre lagret i fjäderbensfästet (mina ord jag har säkert fel terminologi), om jag har väldig tur så beror vibrationerna på bakdäcket som hade en stor reva och som bara var en hårsmån från att smälla, men det återstår att se.

Länk till inlägg
Axelman

Nä. De får i så fall klämma ihop sig, kan inte köpa en bil dimensionerad för ett tillfälle per år... :)

Väldigt många bilar som är mindre har bättre takhöjd bak och i stort sett alla andra i samma storlek har ordentlig höjd bak. Varför då välja en som inte har det? Det är inte frågan om att hitta den sällsynta bilen som man kan få plats i baksätet, utan att välja bort en av de väldigt få som har valt design före funktion. Till och med den lilla BMW 118 d som vi hyrde har tillräcklig takhöjd bak.........

...

Men är du torsk på en S 60 så ha det så bra! Det är en väldigt fin bil. :pompoms:

Länk till inlägg
Semmelman

C70 om jag får be!!! :D

Har inget behov av sittplatser för fullvuxna bak så det betyder litet för mig.

Däremot märkte jag nu vid omlastning med gamla grejer och lite bröte att den är ju inte vidare jättepraktisk faktiskt, fyrdörrars är lite mer praktiskt ändå. Men vad tusan, coolfaktorn är viktigare. :P

Länk till inlägg
Telly82

inte vidare jättepraktisk faktiskt, fyrdörrars är lite mer praktiskt ändå. Men vad tusan, coolfaktorn är viktigare. :P

På tvådörrars så är väl dörrarna bredare/längre än på motsvarande fyrdörrars, så det är ju lättare att stiga in/ur där framme med en större dörröppning.

Länk till inlägg
johnalder

Får väl presentera vad det blev efter allt huvudbry, bidde en bättre begagnad sån här, med coolhetsfaktor 10 (max):

http://hd.se/multimedia/archive/00237/C70_coupe_1_jpg_237512d.jpg

Volvo C70, förmodligen det snyggaste som rullat ut ur en bilfabrik nånsin förutom kanske Porsche, Jaguar E-type och kanske måsvingemercan men snyggast av det som går att köpa för normala penningar alla fall.

I beg to differ, Peugeot 406 Coupe går inte av för hackor den heller och går förmodligen att komma över för en rimlig peng idag:

post-8002-1280494713,31_thumb.jpg

Länk till inlägg
Svolder

Däremot märkte jag nu vid omlastning med gamla grejer och lite bröte att den är ju inte vidare jättepraktisk faktiskt

Cupébilar gör man för att de skall vara vackra, kombi för att de skall vara praktiska, och aldrig mötas de två (förutom i Volvo P1800 ES :bultandehjarta: )

Länk till inlägg
Svolder

I beg to differ, Peugeot 406 Coupe går inte av för hackor den heller och går förmodligen att komma över för en rimlig peng idag:

post-8002-1280494713,31_thumb.jpg

Den är riktigt snygg i den vinkeln. Bertone?

Länk till inlägg
johnalder

Den är riktigt snygg i den vinkeln. Bertone?

Japp. Den är snygg i alla vinklar...

Länk till inlägg
Semmelman
Postad (redigerade)

Jo peggotten var rätt snygg faktiskt, inte lika mycket som min men inte långt ifrån. :)

(kommer å tänka på Toyota Celica :P)

Saab gör rätt snygga modeller på sistone, riktigt snygga, men inte riktigt lika eleganta. C70 har ett rakt och något brutalt men ärligt och elegant formgivning, skandinavisk enkelhet i raffset. Med bilar ska designen va sådan att de fortfarande ser ut som bilar, inte som smakerna är idag att alltmöjligt smakar något helt annat, bil ska bil va.

Ja jo vibrationerna försvann inte med nytt bakdäck, inte förrän uppåt 150 och över. :D (gjordes på säker plats) (och den hade kvar att ge över 200 men ville inte testa terrängegenskaperna, nöjer mig med det)

Redigerad av Jochum
Länk till inlägg
Semmelman

Så här på nattkröken måste bara berätta lite om hur bilägandet fortskrider för de som vill, de som inte vill och fanatiska miljövänner kan klicka sig bort nu, men jag är faktiskt lite fascinerad såsom för det mesta småbilsägare över komforten och körglädjen som uppstår med en "rätt" dimensionerad motor, man kan prata ja viska till varandra i 140 km/t då man i 70 med Clion fick höja rösterna, man kan knappt förnimma motorljud och däckljud mot underlaget, bara ett stilla susande av vinden som trängs undan. Det är bara en blick på hastighetsmätaren som indikerar hur fort man kör. Och så behöver man inte växla knappt fast den är manuell, kan köra på fyran på motorvägen utan att det blir surrigt men likväl kan man köra - nästan - på femman i stadstrafik, och man kan accelerera vid omkörning på femman, Clion fick man växla ner till trean, fantastisk skillnad! Och sen så sitter man som på moln på sätena, fantastisk komfort både mjukt och fast samtidigt, och farthållare behöver man inte då det är så bekvämt å lätt att hålla hastigheten med gasfoten, på en mindre bil måste man hela tiden gasa å justera hela tiden. Alltså sådan perfektion blir nästan som en konstnärlig upplevelse eller nåt, synd bara på kostnaderna och miljön...

Ang vibrationerna i ratten testade jag lite mer idag och fann att de var som mest runt 110 sen försvann de vid 130, så 90-100 och över 120 gick ganska bra men 95 vill man ju inte hålla på motorväg direkt. Sen var de på drivning, i nerförslut försvann det och ibland av nån annan orsak. Däckkillen sa att detta indikerade på nåt men jag har glömt var det var för vi pratade så mycket... hur som helst först reparation av knaket och sen en framvagnsinställning så försvinner nog det.

Lagade nyckelfjärrisen genom att sätta i en säkring men då indikerar en varningslampa att nån lampa var trasig men jag kunde inte se vilken, alla funka, konstigt.

Slut bildagbok.

Länk till inlägg
Semmelman
Postad (redigerade)

Får man fråga vad du gav för den?

PM dig. Säger så här att den kostar förmodligen minst av alla bilar på parkeringen men ådrar sig överlägset störst intresse. Det är märkligt vad en snygg bil framkallar reaktioner hos folk, kul att se folk på stan att de tittar några sekunder extra, det har man ju aldrig upplevt i en så gott som osynlig liten Clio tidigare eller alla andra rishögar man ägt. :D

Redigerad av Jochum
Länk till inlägg
Semmelman

Min är vinröd metallic som på bilden, ja som kanske inte finns längre, ljusbeige inredning/läderklädsel, snyggt m a o. Guld är oxå snyggt men lite för exlusivt för mig, elegant vinröd är lagom snyggt. Bilder kanske kommer.

Länk till inlägg
Semmelman
Postad (redigerade)

Sådärja, tur att jag fotade den idag. :)

post-918-1280691652,62_thumb.jpg

post-918-1280691658,52_thumb.jpg

Ser att den skulle göra sig ännu bättre fotad lite mer från sidan framifrån. Å med samma exponering...

Redigerad av Jochum
Länk till inlägg
rickard1234

Jag vet inte hur ni gör men jag sitter alla fall i framsätet när jag kör. Jag struntar i baksätesutrymmet, det är bara för att ställa matpåsar och dylikt i.

+1. :yeahbaby:

Volvo har haft krockkudde på passagerarsidan i över 20 år, vad jag vet. Inte på alla snikmodeller dock.... Men standard i alla modeller har det säkert varit i över 10 år....

Min S70 -00 har inte krockkudde på passagerarsidan, men inte är det en snikmodell för det. :armskeptisk:

Länk till inlägg
  • Axelman changed the title to Biltråden lagom

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...