Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Biltråden lagom


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Jag vet inte hur ni gör men jag sitter alla fall i framsätet när jag kör. Jag struntar i baksätesutrymmet, det är bara för att ställa matpåsar och dylikt i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur ni gör men jag sitter alla fall i framsätet när jag kör. Jag struntar i baksätesutrymmet, det är bara för att ställa matpåsar och dylikt i.

 

Själv så skjutsar jag familjen och vänner. De blir jätteglada när de får plats. Du har väl familj och vänner.......? :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid gjort samma sak.

Men hur ofta är det två personer, nästan 2 meter långa, som MÅSTE sitta BAKOM varandra? Och alltså inte i passagerarsätet fram eller bakom detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur ofta är det två personer, nästan 2 meter långa, som MÅSTE sitta BAKOM varandra? Och alltså inte i passagerarsätet fram eller bakom detta.

 

Jag är 1,76 cm lång och är då av genomsnittlig längd. Om jag inte kan sitta bakom mig själv är det inte en bra bil. S 60 är dessutom så designad att taklinjen hindrar mig att sitta rak utan att huvudet tar i taket. Det är rent ut sagt urdåligt. Hade det varit en Alfa Romeo ska det vara så. Men inte i en Volvo. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är 1,76 cm lång och är då av genomsnittlig längd.

Ja, Det var skillnad på det och (nästan) 2 meter. Jag håller helt med dig om att det borde kunna sitta 4 personer av genomsnittlig längd i en bil.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Det var skillnad på det och (nästan) 2 meter. Jag håller helt med dig om att det borde kunna sitta 4 personer av genomsnittlig längd i en bil.  :)

 

Precis... är man två meter lång får man räkna med att det blir problem. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så skjutsar jag familjen och vänner. De blir jätteglada när de får plats. Du har väl familj och vänner.......? :ThumbsUp:

Nä. De får i så fall klämma ihop sig, kan inte köpa en bil dimensionerad för ett tillfälle per år... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mazda Miata hade kanske varit en lagom bil för dig. Rymmer 2 personer och 2 matkassar.

Jo jag har faktiskt tittat på den, men den rymmer lite lite grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var journalist på den lokala tidningen som kåserade om sin svärfar. Han var nästan 2 meter lång och när han skulle testa bilar satte han sig i förarstolen och ställde in den så det blev bekvämt. Sedan satte han sig i baksätet, bakom förarstolen. Fick han plats var bilen godkänd, annars inte.

Jag gjorde det i en Peugeot 206, det gick att smälla ner förarsätet men sedan satt jag fast (inne på en bilutställning) och fick be om hjälp avv ta bort framstolen. Hade jag krockat i en sådan så hade antagligen vindruteramen slagit ut majoriteten av mina tänder. Men den var grön och väldigt söt.

 

Tillbaka till verkligheten: Volvo 960 3,0/S 90 är väldigt bekväma och trevliga bilar. Nackdelarna (eller fördelarna) är 3 liter, 6 cylindrar, automatlåda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Får väl presentera vad det blev efter allt huvudbry, bidde en bättre begagnad sån här, med coolhetsfaktor 10 (max):

 

http://hd.se/multimedia/archive/00237/C70_coupe_1_jpg_237512d.jpg

 

Volvo C70, förmodligen det snyggaste som rullat ut ur en bilfabrik nånsin förutom kanske Porsche, Jaguar E-type och kanske måsvingemercan men snyggast av det som går att köpa för normala penningar alla fall. Alla V70:or var så sunkiga så tänkte jag att för några tiolappar till kunde man köpa nåt roligare, man vet ju aldrig när man ska dö, bäst å ha lite roligt innan dess. Och i grunden är det en vanlig Volvo (med lite större motor) så den behöver inte bli så mycket dyrare förhoppningsvis.

 

Dock är det nåt fel med framvagnen som kändes först ut på motorvägen hem (köpte den i centrala Sthlm så den blev inte provkörd på motorväg) men det får fixas senare, så den var kanske inte i bästa tipptopp-skick men det är ju sällan tio år gamla bilar. Däremot en fråga om det finns nån Volvo-ägare här: vad betyder varningslampan det står SRS på? Gissar bara på att det har med styrservon att göra för ratten kändes inte 100 alltid men det kan ju bero på det jag kände i framvagnen så...

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl presentera vad det blev efter allt huvudbry, bidde en bättre begagnad sån här, med coolhetsfaktor 10 (max):

 

http://hd.se/multime...jpg_237512d.jpg

 

Volvo C70, förmodligen det snyggaste som rullat ut ur en bilfabrik nånsin förutom kanske Porsche, Jaguar E-type och kanske måsvingemercan men snyggast av det som går att köpa för normala penningar alla fall. Alla V70:or var så sunkiga så tänkte jag att för några tiolappar till kunde man köpa nåt roligare, man vet ju aldrig när man ska dö, bäst å ha lite roligt innan dess. Och i grunden är det en vanlig Volvo (med lite större motor) så den behöver inte bli så mycket dyrare förhoppningsvis.

 

Dock är det nåt fel med framvagnen som kändes först ut på motorvägen hem (köpte den i centrala Sthlm så den blev inte provkörd på motorväg) men det får fixas senare, så den var kanske inte i bästa tipptopp-skick men det är ju sällan tio år gamla bilar. Däremot en fråga om det finns nån Volvo-ägare här: vad betyder varningslampan det står SRS på? Gissar bara på att det har med styrservon att göra för ratten kändes inte 100 alltid men det kan ju bero på det jag kände i framvagnen så...

 

Det står för Subblemantal Restraint System, vilket borde betyda att du har något fel med airbagen...

Redigerad av Douglas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SRS handlar om airbag, läs på ratten (den ska finnas en kudde i den).

 

Vad jag hört så ska man byta kuddar efter ca 12 år, men ingen gör det eftersom det är dyrt. Använd bälte och spänn pannan om du ska krocka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Okej, det var ju inte så jättebra, behöver inte fixas omedelbart dock, om nånsin, ni råkar inte veta om det bara är att byta ratt eller om det är mer invecklat än så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl kuddar i utkanten av varje framstol, i taket (gardin som täcker sidofönstren), i ratten och eventuellt framför passagerarstolen.

RTFM och grattis till en läcker bil!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så många på en tio år gammal bil?

Tack, ja den är läcker, kanske inte så praktisk och vettig men läckerheten slår allt det. :D

RTFM?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Read The Fine Manual

Jaha. :P Fast den finns inte mer, inte i bilen alla fall. Apropås det kan den finns nånstans för nedladdning? Får söka på det imorron, varit en spännande dag, trött.

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(...) och eventuellt framför passagerarstolen.

 

Volvo har väl inte framför passagerarsätet eftersom de menar att det inte behövs? Det finns inget att slå i, som t ex ratten framför föraren. :fundersam:

 

Kul bil du köpt förresten! Säkert ett bra köp. Hoppas att det inte är nåt större problem med framvagnen.

Redigerad av Giggs
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Aldrig gjort bra bilköp nånsin så jag räknar inte med det men nu har jag alla fall lite roligt. :)

Det knakar till rätt så ljudligt vid fullt rattutslag åt vänster och börjar vibrera när man närmar sig 100km/t, efter lite googlande kan det va drivknut eller bussningar/lager, vet inte vilket som är billigast, hoppas det beror på samma fel men det kan ju oxå va två fel (vibreringen är obalans), blir nog raka vägen till verkstan efter semestern, nu har jag alla fall nåt jag kommer fram i.

 

Här ett bättre bildexempel, samma färg o fälgar, njut:

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_C70_2_4T_27836201.htm?ca=12&w=2

 

Kan inte bli så mycket snyggare än så tycker jag. :D

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig gjort bra bilköp nånsin så jag räknar inte med det men nu har jag alla fall lite roligt. :)

Det knakar till rätt så ljudligt vid fullt rattutslag åt vänster och börjar vibrera när man närmar sig 100km/t, efter lite googlande kan det va drivknut eller bussningar/lager, vet inte vilket som är billigast, hoppas det beror på samma fel men det kan ju oxå va två fel (vibreringen är obalans), blir nog raka vägen till verkstan efter semestern, nu har jag alla fall nåt jag kommer fram i.

 

Här ett bättre bildexempel, samma färg o fälgar, njut:

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_C70_2_4T_27836201.htm?ca=12&w=2

 

Kan inte bli så mycket snyggare än så tycker jag. :D

Grattis till bilen.

En däckfirma kan balansera framhjulen åt dig för någon hundring om/när du har en stund över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt knarrande är säkert det ökända knarrstaget på S/V/C70 och 850-modellen. Men om det är en storstadsbil så är det inte alls omöjligt att diverse bussningar i framvagnen behöver bytas.

 

Obalans beror säkert på dålig balansering, orunda/skeva fälgar efter besök i trottoarkanter eller dåliga däckstommar. Det mesta brukar kunna lösa sig med en balansering om fälgarna och däcken inte är ovanligt dåliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volvo har väl inte framför passagerarsätet eftersom de menar att det inte behövs? Det finns inget att slå i, som t ex ratten framför föraren. :fundersam:

 

Kul bil du köpt förresten! Säkert ett bra köp. Hoppas att det inte är nåt större problem med framvagnen.

 

Volvo har haft krockkudde på passagerarsidan i över 20 år, vad jag vet. Inte på alla snikmodeller dock.... Men standard i alla modeller har det säkert varit i över 10 år....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För de som kanske tycker det är intressant kan jag meddela att däckkillen sa ang knaket att det _kunde_ va övre lagret i fjäderbensfästet (mina ord jag har säkert fel terminologi), om jag har väldig tur så beror vibrationerna på bakdäcket som hade en stor reva och som bara var en hårsmån från att smälla, men det återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä. De får i så fall klämma ihop sig, kan inte köpa en bil dimensionerad för ett tillfälle per år... :)

 

Väldigt många bilar som är mindre har bättre takhöjd bak och i stort sett alla andra i samma storlek har ordentlig höjd bak. Varför då välja en som inte har det? Det är inte frågan om att hitta den sällsynta bilen som man kan få plats i baksätet, utan att välja bort en av de väldigt få som har valt design före funktion. Till och med den lilla BMW 118 d som vi hyrde har tillräcklig takhöjd bak.........

...

Men är du torsk på en S 60 så ha det så bra! Det är en väldigt fin bil. :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...