Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Biltråden lagom


Semmelman

Rekommendera Poster

Axelman

Två dyra och vanliga problem med gamla 850 och S/V 70 är att

1. Kopplingsbyte är extra dyrt pga konstruktionen.

2. Underdimensionerade oljekanaler kan leda till att vevhusventilationen kan sättas igen på bilar som gått lite och korta sträckor, samt på de som slarvat med oljebyte.

 

Fördelen med dessa bilar är att de kan kännas fräscha efter 20.000 mil och man kan köpa, köra så länge det går och sedan skaffa en annan.

Redigerad av Axelman
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svars 255
  • Created
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • Semmelman

    86

  • Axelman

    41

  • Svolder

    34

  • Alix

    22

Mest aktiva i detta ämne

Populära inlägg

Jag tror inte på kätterska elbilar. Som ortodox förbrännare tror jag på den återuppståndne Chrysler Hemi Engine.  

"The best sounding car out there!"  

Inte om du frågar Lewis!  

Uppladdade bilder

Semmelman

Ja tittat på lite ytterligare objekt, men den S60 som jag var bespetsad på var utlånad på okänd tid... :(

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Axelman

Ja tittat på lite ytterligare objekt, men den S60 som jag var bespetsad på var utlånad på okänd tid... :(

 

S 60 är en besvikelse i baksätet. Vuxna får nästan inte plats! Takhöjden är ett skämt. Vilken Skoda som helst är bättre!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Telly82

S 60 är en besvikelse i baksätet. Vuxna får nästan inte plats! Takhöjden är ett skämt. Vilken Skoda som helst är bättre!

Det var journalist på den lokala tidningen som kåserade om sin svärfar. Han var nästan 2 meter lång och när han skulle testa bilar satte han sig i förarstolen och ställde in den så det blev bekvämt. Sedan satte han sig i baksätet, bakom förarstolen. Fick han plats var bilen godkänd, annars inte.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Axelman

Det var journalist på den lokala tidningen som kåserade om sin svärfar. Han var nästan 2 meter lång och när han skulle testa bilar satte han sig i förarstolen och ställde in den så det blev bekvämt. Sedan satte han sig i baksätet, bakom förarstolen. Fick han plats var bilen godkänd, annars inte.

 

Jag har alltid gjort samma sak.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Semmelman

Jag vet inte hur ni gör men jag sitter alla fall i framsätet när jag kör. Jag struntar i baksätesutrymmet, det är bara för att ställa matpåsar och dylikt i.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Axelman

Jag vet inte hur ni gör men jag sitter alla fall i framsätet när jag kör. Jag struntar i baksätesutrymmet, det är bara för att ställa matpåsar och dylikt i.

 

Själv så skjutsar jag familjen och vänner. De blir jätteglada när de får plats. Du har väl familj och vänner.......? :ThumbsUp:

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Svolder

Jag vet inte hur ni gör men jag sitter alla fall i framsätet när jag kör. Jag struntar i baksätesutrymmet, det är bara för att ställa matpåsar och dylikt i.

Mazda Miata hade kanske varit en lagom bil för dig. Rymmer 2 personer och 2 matkassar.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Telly82

Jag har alltid gjort samma sak.

Men hur ofta är det två personer, nästan 2 meter långa, som MÅSTE sitta BAKOM varandra? Och alltså inte i passagerarsätet fram eller bakom detta.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Axelman

Men hur ofta är det två personer, nästan 2 meter långa, som MÅSTE sitta BAKOM varandra? Och alltså inte i passagerarsätet fram eller bakom detta.

 

Jag är 1,76 cm lång och är då av genomsnittlig längd. Om jag inte kan sitta bakom mig själv är det inte en bra bil. S 60 är dessutom så designad att taklinjen hindrar mig att sitta rak utan att huvudet tar i taket. Det är rent ut sagt urdåligt. Hade det varit en Alfa Romeo ska det vara så. Men inte i en Volvo. :armskeptisk:

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Telly82

Jag är 1,76 cm lång och är då av genomsnittlig längd.

Ja, Det var skillnad på det och (nästan) 2 meter. Jag håller helt med dig om att det borde kunna sitta 4 personer av genomsnittlig längd i en bil.  :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Axelman

Ja, Det var skillnad på det och (nästan) 2 meter. Jag håller helt med dig om att det borde kunna sitta 4 personer av genomsnittlig längd i en bil.  :)

 

Precis... är man två meter lång får man räkna med att det blir problem. Tyvärr.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Semmelman

Själv så skjutsar jag familjen och vänner. De blir jätteglada när de får plats. Du har väl familj och vänner.......? :ThumbsUp:

Nä. De får i så fall klämma ihop sig, kan inte köpa en bil dimensionerad för ett tillfälle per år... :)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Semmelman

Mazda Miata hade kanske varit en lagom bil för dig. Rymmer 2 personer och 2 matkassar.

Jo jag har faktiskt tittat på den, men den rymmer lite lite grejer.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mattiasgbg

Det var journalist på den lokala tidningen som kåserade om sin svärfar. Han var nästan 2 meter lång och när han skulle testa bilar satte han sig i förarstolen och ställde in den så det blev bekvämt. Sedan satte han sig i baksätet, bakom förarstolen. Fick han plats var bilen godkänd, annars inte.

Jag gjorde det i en Peugeot 206, det gick att smälla ner förarsätet men sedan satt jag fast (inne på en bilutställning) och fick be om hjälp avv ta bort framstolen. Hade jag krockat i en sådan så hade antagligen vindruteramen slagit ut majoriteten av mina tänder. Men den var grön och väldigt söt.

 

Tillbaka till verkligheten: Volvo 960 3,0/S 90 är väldigt bekväma och trevliga bilar. Nackdelarna (eller fördelarna) är 3 liter, 6 cylindrar, automatlåda.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Svolder

Jag gjorde det i en Peugeot 206, det gick att smälla ner förarsätet men sedan satt jag fast (inne på en bilutställning) och fick be om hjälp avv ta bort framstolen. Hade jag krockat i en sådan så hade antagligen vindruteramen slagit ut majoriteten av mina tänder. Men den var grön och väldigt söt.

 

Tillbaka till verkligheten: Volvo 960 3,0/S 90 är väldigt bekväma och trevliga bilar. Nackdelarna (eller fördelarna) är 3 liter, 6 cylindrar, automatlåda.

Automatlåda är ingen nackdel, det är ett krav för att man skall trivas i en bil, en treliters sexa kan ju tyckas vara lite lite, men det är nog ändå tillräckligt för att hänga med hyfsat i dagens trafiktempo :propellerbaver:

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Semmelman
Postad (redigerade)

Får väl presentera vad det blev efter allt huvudbry, bidde en bättre begagnad sån här, med coolhetsfaktor 10 (max):

 

http://hd.se/multimedia/archive/00237/C70_coupe_1_jpg_237512d.jpg

 

Volvo C70, förmodligen det snyggaste som rullat ut ur en bilfabrik nånsin förutom kanske Porsche, Jaguar E-type och kanske måsvingemercan men snyggast av det som går att köpa för normala penningar alla fall. Alla V70:or var så sunkiga så tänkte jag att för några tiolappar till kunde man köpa nåt roligare, man vet ju aldrig när man ska dö, bäst å ha lite roligt innan dess. Och i grunden är det en vanlig Volvo (med lite större motor) så den behöver inte bli så mycket dyrare förhoppningsvis.

 

Dock är det nåt fel med framvagnen som kändes först ut på motorvägen hem (köpte den i centrala Sthlm så den blev inte provkörd på motorväg) men det får fixas senare, så den var kanske inte i bästa tipptopp-skick men det är ju sällan tio år gamla bilar. Däremot en fråga om det finns nån Volvo-ägare här: vad betyder varningslampan det står SRS på? Gissar bara på att det har med styrservon att göra för ratten kändes inte 100 alltid men det kan ju bero på det jag kände i framvagnen så...

Redigerad av Jochum
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl presentera vad det blev efter allt huvudbry, bidde en bättre begagnad sån här, med coolhetsfaktor 10 (max):

 

http://hd.se/multime...jpg_237512d.jpg

 

Volvo C70, förmodligen det snyggaste som rullat ut ur en bilfabrik nånsin förutom kanske Porsche, Jaguar E-type och kanske måsvingemercan men snyggast av det som går att köpa för normala penningar alla fall. Alla V70:or var så sunkiga så tänkte jag att för några tiolappar till kunde man köpa nåt roligare, man vet ju aldrig när man ska dö, bäst å ha lite roligt innan dess. Och i grunden är det en vanlig Volvo (med lite större motor) så den behöver inte bli så mycket dyrare förhoppningsvis.

 

Dock är det nåt fel med framvagnen som kändes först ut på motorvägen hem (köpte den i centrala Sthlm så den blev inte provkörd på motorväg) men det får fixas senare, så den var kanske inte i bästa tipptopp-skick men det är ju sällan tio år gamla bilar. Däremot en fråga om det finns nån Volvo-ägare här: vad betyder varningslampan det står SRS på? Gissar bara på att det har med styrservon att göra för ratten kändes inte 100 alltid men det kan ju bero på det jag kände i framvagnen så...

 

Det står för Subblemantal Restraint System, vilket borde betyda att du har något fel med airbagen...

Redigerad av Douglas
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mattiasgbg

SRS handlar om airbag, läs på ratten (den ska finnas en kudde i den).

 

Vad jag hört så ska man byta kuddar efter ca 12 år, men ingen gör det eftersom det är dyrt. Använd bälte och spänn pannan om du ska krocka.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Semmelman

Haha! Okej, det var ju inte så jättebra, behöver inte fixas omedelbart dock, om nånsin, ni råkar inte veta om det bara är att byta ratt eller om det är mer invecklat än så?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mattiasgbg

Du har väl kuddar i utkanten av varje framstol, i taket (gardin som täcker sidofönstren), i ratten och eventuellt framför passagerarstolen.

RTFM och grattis till en läcker bil!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Semmelman

Så många på en tio år gammal bil?

Tack, ja den är läcker, kanske inte så praktisk och vettig men läckerheten slår allt det. :D

RTFM?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Svolder

Så många på en tio år gammal bil?

Tack, ja den är läcker, kanske inte så praktisk och vettig men läckerheten slår allt det. :D

RTFM?

Read The Fine Manual

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Axelman changed the title to Biltråden lagom

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...