Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

15 minuter sedan, Svolder säger:

Nja, du uttrycker dig oerhört kategoriskt och nedsättande om konst som du inte tycker om.

Ok, när jag läser vad jag skrivit så kan det nog uppfattas kategoriskt.

Jag gillar inte klotter/graffiti (vad man nu vill kalla det) så där kan jag nog vara nedsättande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Alix säger:

Men det är skillnad på att säga ”det är inte konst” och ”jag avskyr sådan konst”. Vilket gäller?

Det sistnämnda. (Fast jag skulle inte ens vilja kalla det "konst")

Jag uttryckte mig nog alltför kategoriskt tidigare.

Redigerad av Telly82
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Svolder säger:

Jag tänker osökt på den första Dada-utställningen 1916 där de utställande konstnärerna ställde en yxa innanför dörren så att besökarna kunde slå sönder verken de inte tyckte om. :)

Vad hände? Fanns det något verk som inte blev sönderslaget av någon? Eller var folk så fega/väluppfostrade/korrekta att de inte vågade slå sönder (knappt) något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Svolder säger:

Jo, fast den fick dig att ifrågasätta konstbegreppet, vilket förmodligen var syftet, och därmed så uppnåddes den eftersträvade eftertanken. Jag tänker osökt på den första Dada-utställningen 1916 där de utställande konstnärerna ställde en yxa innanför dörren så att besökarna kunde slå sönder verken de inte tyckte om. :)

Ja definitivt och det gav mig självförtroende till att bli konstnär ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gyllene snittet och Fibbonaccitalserier i övrigt sägs uppfattas objektivt som ”skönt”. Le Corbusier utvecklade sin Modulor för byggnadskonst på sådant. Om just det sistnämnda blev så bra vet jag inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Är även detta en muralmålning?

 

59EE0703-C674-4941-8CB7-2FD93048291B.jpeg

Gångjärnen antyder att det där är en portalmålning.

54 minuter sedan, Svolder säger:

Objektiv skönhet kan inte existera eftersom skönhet alltid sitter i betraktarens öga. Däremot är det långt ifrån all konst som strävar efter skönhet. Den bästa konsten gör det nog inte egentligen. Konst kan lika gärna oroa, skapa ilska, ifrågasätta, pungsparka, ge upphov till någon form av känsla som får oss att vilja lära oss mer, men just skönhet är ofta ett sidospår och något konstnären inte alltid eftersträvat.

En av de snyggast konstgrejerna jag sett här i stan var en konststudent som skulle bygga ett hakkors.

Det påstods (jag vet alltså inte om det var sant) att det inne på museet fanns en flagga, från en tysk VV2-ubåt, vikt så att den kunde identifieras, men utan att själva hakkorset syntes. Studenten skulle bygga ett hakkors av pinnar på gräsmattan utanför museet. Bygget skulle utformas så att man bara kunde se att det var ett hakkors från fönstret i rummet där flaggan förvarades.

Det blev ett jävla liv och det hela slutade med att en hög röda, svarta och vita pinnar användes för att skriva något inte alls hakkorsrelaterat ute på gränsmattan.

Antagligen var det själva diskussionen som var konstverket, jag blev ganska snabbt övertygad om att det aldrig hade funnits någon avsikt att bygga ett eget kors.

https://www.gp.se/kultur/kultur/nu-invigs-hakkorsskulpturen-trots-protester-1.4214019

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/staller-ut-svastika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Svolder säger:

Gyllene snittet är bara i en västerländsk kontext om jag förstått det rätt.

Nja, Fibbonaccis talserier återfinns i naturen. Exempelvis hur fröna är ordnade på en solros och hur gaskamrarna tillväxer i pärlbåtar (en slags bläckfisk med skal). 

PS. Jag har för mig att man skickade ut da Vincis geometrigubbe i rymden som exempel. En skön förening av konst och matematik. Jag hoppas att österlandets intellektuella inte blev kränkta.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2019-08-15 kl. 17.31.06.jpg

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, iMarc säger:

Intressant ekvation

3022B6BC-F158-4988-97A9-E64ABF404377.jpeg

Att skriva ett sådant program är nog ganska enkelt, men jävlar vad lång tid det många ta att beräkna skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Att skriva ett sådant program är nog ganska enkelt, men jävlar vad lång tid det många ta att beräkna skiten.

Ska försöka lösa den andra ekvationen för 42 i morgon, går nog fint om man skippar lunchgroggen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Att skriva ett sådant program är nog ganska enkelt, men jävlar vad lång tid det många ta att beräkna skiten.

Det finns två svårigheter.

Dels som du nämner att få upp hastigheten. Då måste man snabbt kunna utesluta stora mängder av talkombinationer som men vet inte kan ge någon lösning.

Och dels att (effektivt) kunna räkna med kuben på 16-siffriga tal. Resultatet har 48 siffror. Även ett 64-bitarstal kan bara innehålla 19 siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Pocahontas säger:

Skärmavbild 2019-08-15 kl. 17.31.06.jpg

 

Att ha en Mac ihop är en konst i sig. Man vill ju ha en egen!:fulfejs:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, iMarc säger:

Intressant ekvation

3022B6BC-F158-4988-97A9-E64ABF404377.jpeg

 

Bonkers....:fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Telly82 säger:

Det finns två svårigheter.

Dels som du nämner att få upp hastigheten. Då måste man snabbt kunna utesluta stora mängder av talkombinationer som men vet inte kan ge någon lösning.

Och dels att (effektivt) kunna räkna med kuben på 16-siffriga tal. Resultatet har 48 siffror. Även ett 64-bitarstal kan bara innehålla 19 siffror.

Just det där med 64 bitar är inget problem i språket Haskell; där finns förutom den vanliga 64-bitars datatypen Int även datatypen Integer, som är "Arbitrary-precision integers".

Räknade lite:

Citat

Prelude> 8866128975287528^3+(-8778405442862239)^3+(-2736111468807040)^3

33

Prelude> 8866128975287528^3

696950821015779435648178972565490929714876221952

Prelude>

Så matematiken är lätt ur programmerarperspektiv. Men jag vet inte hur effektiv datatypen Integer är.

https://hackage.haskell.org/package/integer-gmp-0.5.1.0/docs/GHC-Integer.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-16 på 18:13, Mattiasgbg säger:

Just det där med 64 bitar är inget problem i språket Haskell; där finns förutom den vanliga 64-bitars datatypen Int även datatypen Integer, som är "Arbitrary-precision integers".

Räknade lite:

Så matematiken är lätt ur programmerarperspektiv. Men jag vet inte hur effektiv datatypen Integer är.

https://hackage.haskell.org/package/integer-gmp-0.5.1.0/docs/GHC-Integer.html

 

Gjorde ett primitivt program som löser* uppgiften. Själva algoritmfunktionen är på åtta rader, men den är som sagt primitiv och testar alla möjligt kombinationer (alltså både exempelvis 2^3 + 3^3 +4^3 och det ekvivalenta 4^3 + 3^3 + 2^3) i sökintervallet tills den eventuellt hittar en som fungerar.

 

Jag lät programmet se hur många av talen 1 - 100 som det kan hittas lösningar för i intervallet -50 - 50. Det tog min dator 13 sekunder att fastställa att det fanns lösningar för 60 av talen. Utökade sökintervallet till -100 - 100, där fanns det lösningar för 62 av talen och programkörningen tog 102 sekunder.

 

* Jag antar att  x, y eller z inte får ha värdet 0.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-16 på 18:13, Mattiasgbg säger:

Just det där med 64 bitar är inget problem i språket Haskell; där finns förutom den vanliga 64-bitars datatypen Int även datatypen Integer, som är "Arbitrary-precision integers".

Räknade lite:

Så matematiken är lätt ur programmerarperspektiv. Men jag vet inte hur effektiv datatypen Integer är.

https://hackage.haskell.org/package/integer-gmp-0.5.1.0/docs/GHC-Integer.html

 

Effektiviteten avtar med tal större än 64  bitar, även om de sparas som Integer.

Testade  att söka efter lösningar till talet 33 med intervallstorleken 400. När inga inblandade tal kunde representeras med 64 bitar tog beräkningen ca 2,5 gånger så lång tid jämfört med när alla tal kunde representeras med 64 bitar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-13 på 21:12, Alix säger:

Det är en laglig muralmålning, inte klotter. Stilen är graffiti. Du kan läsa mer här. Ironiskt nog utsattes muralmålningen vid sin tillblivelse för klotter.

Såg ett inslag på Kulturnyheterna om detta verk.

Redaktionen och upphovsmännen benämner det som grafitti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-08-18 på 11:42, Mattiasgbg säger:

 

* Jag antar att  x, y eller z inte får ha värdet 0.

Försökte mig på reverse engineering i Assembler för runt 20 år sedan. 

Gick inget vidare, fick ofta upp felmeddelandet, Error integer divided by zero

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, iMarc säger:

Försökte mig på reverse engineering i Assembler för runt 20 år sedan. 

Gick inget vidare, fick ofta upp felmeddelandet, Error integer divided by zero

Assembler är ett enkelt sätt att skjuta sig själv i foten. I det här fallet hade inte 0 varit något matematiskt problem eftersom det bara hade resulterat i vanlig godkänd, men i sammanhanget meningslös, multiplikation med 0. Talet 35 skulle då kunna skrivas som det tråkiga 3^3 + 2^3 + 0^3 istället för 14^3 + -8^3 + -13^3.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på P1 att kärnkraftsolyckan i Fukushima beräknas kosta 7000 miljarder (7 biljoner) svenska kronor. Dessutom vet man inte var kärnkraftsbränslet är, i vart fall är det inte kvar i reaktorerna...

Eftersom @mikaellq ser ett geni i Trump kan han säkert förklara det geniala med kärnkraft. :P;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

Hörde på P1 att kärnkraftsolyckan i Fukushima beräknas kosta 7000 miljarder (7 biljoner) svenska kronor. Dessutom vet man inte var kärnkraftsbränslet är, i vart fall är det inte kvar i reaktorerna...

Eftersom @mikaellq ser ett geni i Trump kan han säkert förklara det geniala med kärnkraft. :P;) 

Trump geni? :chock:  Då sällar jag mig till dårarna! 

 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Axelman säger:

Trump geni? :chock:  Då sällar jag mig till dårarna! 

 

Ja, så har jag tolkat saken, men jag kan ha fel. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Hörde på P1 att kärnkraftsolyckan i Fukushima beräknas kosta 7000 miljarder (7 biljoner) svenska kronor. Dessutom vet man inte var kärnkraftsbränslet är, i vart fall är det inte kvar i reaktorerna...

Eftersom @mikaellq ser ett geni i Trump kan han säkert förklara det geniala med kärnkraft. :P;) 

Japan är ett seismiskt synnerligen instabilt område, Sverige det motsatta. Sverige behöver den trygga, stabila energiförsörjningen för att klara sig bra med jobben och annat. Mer behöver inte sägas i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...