Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Japan är ett seismiskt synnerligen instabilt område, Sverige det motsatta. Sverige behöver den trygga, stabila energiförsörjningen för att klara sig bra med jobben och annat. Mer behöver inte sägas i ämnet.

Jo, slutförvaringen av det använda kärnbränslet är ännu, sedan drygt 50 år, ett olöst problem. Även i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, mikaellq säger:

Sverige behöver den trygga, stabila energiförsörjningen för att klara sig bra med jobben och annat.

Det utesluter alltså kärnkraft. Den är allt annat än trygg, särskilt på lång sikt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

Det utesluter alltså kärnkraft. Den är allt annat än trygg, särskilt på lång sikt.

Precis. Kärnkraften uppfanns under samma era som man glatt slängde all skit på hög överallt och förgiftade naturen med PCB, DDT och hormoslyr. Så klart att kärnkraft inte upplevdes som ett problem då. Det märkliga är dock att det finns människor kvar som ser kärnkraft som framtidens problemlösning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Svolder säger:

Det är mycket bättre att vi använder brunkol och olja för att framställa kraft. Det är ju naturlig energi, direkt ur marken.

Du skämtar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Svolder säger:

Det är mycket bättre att vi använder brunkol och olja för att framställa kraft. Det är ju naturlig energi, direkt ur marken.

Precis som naturgas. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Telly82 säger:

Precis som naturgas. :) 

Fossilgas. Naturgas är ett vansinnigt ord. Typ hälsogift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Fossilgas. Naturgas är ett vansinnigt ord. Typ hälsogift.

Jag vet. Jag var nog inte (tillräckligt) tydlig med att inlägget var ironiskt.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Jag vet. Jag var nog inte (tillräckligt) tydlig med att inlägget var ironiskt.

Iron-iskt... typ järn...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Iron-iskt... typ järn...?

Ta inte för många järn om dagen. :byrakrat: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Ta inte för många järn om dagen. :byrakrat: 

Det där är snarare hysteriskt... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Precis. Kärnkraften uppfanns under samma era som man glatt slängde all skit på hög överallt och förgiftade naturen med PCB, DDT och hormoslyr. Så klart att kärnkraft inte upplevdes som ett problem då. Det märkliga är dock att det finns människor kvar som ser kärnkraft som framtidens problemlösning. 

Kärnkraft gav billig energi som hjälpte till att skapa konsumtionssamhället som håller på att kväva oss. Så kärnkraften krasst sett dödar oss från två håll............  dör vi inte av strålning blir vi kvävda i sopor! Så låt oss göra ännu mer kärnkraft!! 

:stjarnsmall:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni om detta då killar? Vetenskapen står inte still, snillena kommer ständigt på nya saker och det gamla förfinas, ganska ordentligt med verkar det som.

https://energyeducation.ca/encyclopedia/Breeder_reactor

 

Skärmavbild 2019-08-21 kl. 21.00.46.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, mikaellq säger:

Vad tycker ni om detta då killar? Vetenskapen står inte still, snillena kommer ständigt på nya saker och det gamla förfinas, ganska ordentligt med verkar det som.

https://energyeducation.ca/encyclopedia/Breeder_reactor

 

Skärmavbild 2019-08-21 kl. 21.00.46.png

Det där har varit känt i decennier, till ingen som helst kommersiell nytta.

In 2010 the International Panel on Fissile Materials said "After six decades and the expenditure of the equivalent of tens of billions of dollars, the promise of breeder reactors remains largely unfulfilled and efforts to commercialize them have been steadily cut back in most countries". In Germany, the United Kingdom, and the United States, breeder reactor development programs have been abandoned.

https://en.wikipedia.org/wiki/Breeder_reactor#Discussion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska köpa Grönland.

Får jag inte det ska jag sura i flera dagar och inte drick dansk öl.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna tänka mig en Thoriumreaktor.

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2019-08-22 kl. 07.53.44.jpg

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2019-08-22 kl. 13.07.13.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Pocahontas säger:

 

Gillar inte det där. Hur det än är med Trumps FIQ ( FiskmåsIQ ) är barn i den åldern inte tillräckligt utvecklade för att förstå cynism. Garanterat en obehagsupplevelse för dem. Fy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu seglar tydligen ryssarnas kärnkraftspråm Akademik Lomonosov iväg mot Sibirien. Greenpeace är inte glada.

https://www.gp.se/nyheter/världen/risat-ryskt-kärnkraftverk-på-resa-i-arktis-1.17416426

Jag blir lite förvånad över den låga effekten. Pråmen är 144 * 30 meter stor och 16 meter hög,  och den har två reaktorer som totalt ger 70 MW el eller 300 MW värme. Vilket kan jämföras med Nimitz-hangarfartygen som också är utrustade med två reaktorer. De ger totalt 1100 MW värme. Nu är Nimitzbåtarna ungefär fyra gånger större sett till längd och bredd, och skrovet är också högre, men de båtarna har också en mindre flygplats ombord. Och ryssarna kan göra större båtreaktorer, varje reaktor i deras Kirovbåtar levererar tydligen 300 MW.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liberalerna gör indirekt sitt för att spä på politikerföraktet. Man ska nämligen komma ihåg att denna fullfjädrade parasit lyckades ta sig igenom alla stadier i partiet för att bli riksdagsledamot. Liberalerna, och andra partier som råkar ut för samma sak, tvår givetvis sina händer. Men kan de det? Hur kan sådana här personer ens nå så långt? Hon är inte ensam i partiet, Cecilia Wikström ville inte avstå från feta arvoden utöver en redan rundligt tilltagen EU-ersättning.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksdagsledamot-har-tagit-ut-400-000-kronor-utan-att-jobba

 

”Hade Carlsson Löfdahl lämnat sitt riksdagsuppdrag i samband med avslöjandena så hade hon ändå haft en inkomstgaranti i fem år, vilket hade uppgått till cirka 2,2 miljoner kronor. Genom att sitta kvar mandatperioden ut kan hon däremot ha sin försörjning tryggad ända till 65-årsdagen. Det eftersom hon då kommer att ha hunnit fylla 50.

Enligt Aftonbladets räkning så kan hon då får ut cirka 9,9 miljoner kronor av skattebetalarna, inklusive arvode och inkomstgaranti.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...