Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

9 minuter sedan, Axelman säger:

Å ena sidan gillar jag den naiva inställningen att orättvisor ska raderas ut. 

Det är orättvist om alla ska ha samma lön, inte rättvist. 

 

I övrigt håller jag helt med som jag skrev ovan. Man ska inte efter ett halvt yrkesliv, eller 2/3 som du nog hann med om jag inte är helt ute och cyklar behöva leva på existensminimum, det är orättvist. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, sevensleeper säger:

Det är orättvist om alla ska ha samma lön, inte rättvist. 

 

I övrigt håller jag helt med som jag skrev ovan. Man ska inte efter ett halvt yrkesliv, eller 2/3 som du nog hann med om jag inte är helt ute och cyklar behöva leva på existensminimum, det är orättvist. :) 

Jag gillar inställningen att dela med sig. Det blir aldrig rättvist. Det är därför man delar med sig.

...

För att ha det så uselt har jag det riktigt bra. Frun tjänar ganska bra så tillsammans har vi aldrig haft så bra ekonomi. Men det känns trist att bli nedgraderad av samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Jag gillar inställningen att dela med sig. Det blir aldrig rättvist. Det är därför man delar med sig.

Ja, det gör man när man betalar skatt, då delar man ju med sig. Eller? :) 

  • Okej, vi har Calle som är bonde. Varje morgon går han upp kl 4, jobbar till kl 19, sedan läser han på resten av kvällen hur han ska effektivisera sitt jordbruk så han kan få fram ännu fler matenheter. I dagsläget får han ut 100 st och får ge bort 30 matenheter till ett centrallager. När Calle jobbat hårt och slitit, läst på för att effektivisera ännu mer så kan han få ut 200 matenheter och då måste han betala inte 60, utan 80 matenheter till centrallagret. Efter några år får han ihop till 400 matenheter och måste då ge bort 180 matenheter till centrallagret.
     
  • Frans är också bonde, han gillar att sova så han går upp kl 8 på morgonen och slutar jobba kl 16. Frans gillar att titta på TV på kvällarna så han gör det. Frans får ut 50 matenheter och får betala 10 till centrallagret. 

Ska Frans och Calle få ut lika mycket matenheter? Är det bra? Är det bra att Calle som jobbat så hårt får ge bort 45% av det han jobbat ihop och Frans bara 20%. Calle har förvisso 220 matenheter mot Frans 40 när de betalat till det centrala lagret, men de har fått ge bort olika mycket. Den som har jobbat hårdast får också ge bort mer av det man jobbat ihop. Det tycker jag är orättvist. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojämlikhetspolitiken en fara för demokratin

Citat

Människor med mycket höga inkomster tenderar vanligtvis åt uppfattningen att dessa inkomster är rättvisa. Det beror på att de är högerpartister och nog finner högerns grundläggande ekonomiska teori lika sakligt korrekt som moraliskt anständig. Nämligen att rika människor blir flitiga om staten skänker dem pengar. Medan fattiga människor blir lata av statligt understöd. Därför bör man sänka skatterna för de rika och minska på socialbidrag och arbetslöshetsersättning för de fattiga.

 

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Ja, det gör man när man betalar skatt, då delar man ju med sig. Eller? :) 

  • Okej, vi har Calle som är bonde. Varje morgon går han upp kl 4, jobbar till kl 19, sedan läser han på resten av kvällen hur han ska effektivisera sitt jordbruk så han kan få fram ännu fler matenheter. I dagsläget får han ut 100 st och får ge bort 30 matenheter till ett centrallager. När Calle jobbat hårt och slitit, läst på för att effektivisera ännu mer så kan han få ut 200 matenheter och då måste han betala inte 60, utan 80 matenheter till centrallagret. Efter några år får han ihop till 400 matenheter och måste då ge bort 180 matenheter till centrallagret.
     
  • Frans är också bonde, han gillar att sova så han går upp kl 8 på morgonen och slutar jobba kl 16. Frans gillar att titta på TV på kvällarna så han gör det. Frans får ut 50 matenheter och får betala 10 till centrallagret. 

Ska Frans och Calle få ut lika mycket matenheter? Är det bra? Är det bra att Calle som jobbat så hårt får ge bort 45% av det han jobbat ihop och Frans bara 20%. Calle har förvisso 220 matenheter mot Frans 40 när de betalat till det centrala lagret, men de har fått ge bort olika mycket. Den som har jobbat hårdast får också ge bort mer av det man jobbat ihop. Det tycker jag är orättvist. :) 

Jag vet inte varför du predikar för mig. Skulle jag inte förstå, eller har jag motsagt något utan att jag vet om det? :mellow: 

 

Men ett samhälle består av alla individer i det. Varför ska vissa grupper missgynnas å det grövsta medan andra får smörja kråset...? Smörj gärna kråset men se till att de missgynnade får det bättre först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Ja, det gör man när man betalar skatt, då delar man ju med sig. Eller? :) 

  • Okej, vi har Calle som är bonde. Varje morgon går han upp kl 4, jobbar till kl 19, sedan läser han på resten av kvällen hur han ska effektivisera sitt jordbruk så han kan få fram ännu fler matenheter. I dagsläget får han ut 100 st och får ge bort 30 matenheter till ett centrallager. När Calle jobbat hårt och slitit, läst på för att effektivisera ännu mer så kan han få ut 200 matenheter och då måste han betala inte 60, utan 80 matenheter till centrallagret. Efter några år får han ihop till 400 matenheter och måste då ge bort 180 matenheter till centrallagret.
     
  • Frans är också bonde, han gillar att sova så han går upp kl 8 på morgonen och slutar jobba kl 16. Frans gillar att titta på TV på kvällarna så han gör det. Frans får ut 50 matenheter och får betala 10 till centrallagret. 

Ska Frans och Calle få ut lika mycket matenheter? Är det bra? Är det bra att Calle som jobbat så hårt får ge bort 45% av det han jobbat ihop och Frans bara 20%. Calle har förvisso 220 matenheter mot Frans 40 när de betalat till det centrala lagret, men de har fått ge bort olika mycket. Den som har jobbat hårdast får också ge bort mer av det man jobbat ihop. Det tycker jag är orättvist. :) 

Sen när betalar man bara 20% i skatt? Ditt exempel är missvisande eftersom många som tjänar mycket jobbar verkligen INTE hårt. Utan dom jobbar samma antal timmar per dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, sevensleeper säger:

Ja, det gör man när man betalar skatt, då delar man ju med sig. Eller? :) 

  • Okej, vi har Calle som är bonde. Varje morgon går han upp kl 4, jobbar till kl 19, sedan läser han på resten av kvällen hur han ska effektivisera sitt jordbruk så han kan få fram ännu fler matenheter. I dagsläget får han ut 100 st och får ge bort 30 matenheter till ett centrallager. När Calle jobbat hårt och slitit, läst på för att effektivisera ännu mer så kan han få ut 200 matenheter och då måste han betala inte 60, utan 80 matenheter till centrallagret. Efter några år får han ihop till 400 matenheter och måste då ge bort 180 matenheter till centrallagret.
     
  • Frans är också bonde, han gillar att sova så han går upp kl 8 på morgonen och slutar jobba kl 16. Frans gillar att titta på TV på kvällarna så han gör det. Frans får ut 50 matenheter och får betala 10 till centrallagret. 

Ska Frans och Calle få ut lika mycket matenheter? Är det bra? Är det bra att Calle som jobbat så hårt får ge bort 45% av det han jobbat ihop och Frans bara 20%. Calle har förvisso 220 matenheter mot Frans 40 när de betalat till det centrala lagret, men de har fått ge bort olika mycket. Den som har jobbat hårdast får också ge bort mer av det man jobbat ihop. Det tycker jag är orättvist. :) 

Jag tror att du glömde bort Pelle och Knut. Båda är bönder. 

Pelle har en arbetsskada som gör att han svårt att utföra arbetet på sin gård. Trots att han går upp i ottan kl. 4 och arbetar fram till 21.00 får han bara ihop 10 matenheter, 3 går till skatt. Han har svårt få det att gå ihop, så han börjat jobba extra hos Knut, som ärvt stora arealer av sin far ”storbonden”. 

Knut får ihop 10000000 matenheter, 20% går till de arbetande medbönderna. 45% i skatt. 

Eftersom Knut endast har kvar 35% av 10000000 matenheter ägnar han sid tid till att klaga på de höga skatterna ”Va fan får jag för skatten”   

D.v.s det gör han när han inte sover eller är utomlands. 

 

Jag tror inte heller på lika lön, men man måste ta hänsyn till att människor har olika förutsättningar och i viss mån kompensera för det. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, sevensleeper säger:

Håller helt med, det borde finnas en annan typ av garanti för de som jobbat men tillslut inte kan det längre. Det är inte så jag tolkar iMarcs ståndpunkt, utan han föreslår att alla ska tjäna lika mycket oavsett yrkesval, utbildning, obekväma arbetstider, högriskjobb osv. Det verkar dumt, om någon nu undrar vad jag tycker. :) 

Du förstår inte vad jag menar och jag ids inte förklara vidare. Det jag skrivit borde ha gett dig en hänvisning, det jag tycker du behöver göra är att bredda hela ditt perspektiv. Ditt senaste inlägg och sista meningen i irriterar mig, och vad är det som säger att du har rätt? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Axelman säger:

Jag vet inte varför du predikar för mig. Skulle jag inte förstå, eller har jag motsagt något utan att jag vet om det? :mellow: 

 

Men ett samhälle består av alla individer i det. Varför ska vissa grupper missgynnas å det grövsta medan andra får smörja kråset...? Smörj gärna kråset men se till att de missgynnade får det bättre först.

Jag predikar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, lappen71 säger:

Sen när betalar man bara 20% i skatt? Ditt exempel är missvisande eftersom många som tjänar mycket jobbar verkligen INTE hårt. Utan dom jobbar samma antal timmar per dag.

Det är ett enkelt exempel för att visa att de som tjänar mer får högre skatt så fort de går över en gräns. Jag tror nog du kan räkna ut det själv. Annars kan jag skicka skattetabeller till dig och ge dig riktiga räkneexempel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, boevil säger:

Jag tror att du glömde bort Pelle och Knut. Båda är bönder. 

Pelle har en arbetsskada som gör att han svårt att utföra arbetet på sin gård. Trots att han går upp i ottan kl. 4 och arbetar fram till 21.00 får han bara ihop 10 matenheter, 3 går till skatt. Han har svårt få det att gå ihop, så han börjat jobba extra hos Knut, som ärvt stora arealer av sin far ”storbonden”. 

Knut får ihop 10000000 matenheter, 20% går till de arbetande medbönderna. 45% i skatt. 

Eftersom Knut endast har kvar 35% av 10000000 matenheter ägnar han sid tid till att klaga på de höga skatterna ”Va fan får jag för skatten”   

D.v.s det gör han när han inte sover eller är utomlands. 

 

Jag tror inte heller på lika lön, men man måste ta hänsyn till att människor har olika förutsättningar och i viss mån kompensera för det. 

Allt det här började med att iMarc sa att alla människor ska ha samma lön oavsett arbete (vet inte om du såg det i Aktie- och fondtråden?). Jag är helt med på att många människor inte kan arbeta och jag är helt på deras sida att de inte ska ha existensminimum utan en bättre lön. Problemet blir att alla människor inte kan eller sak tjäna samma, för då urholkar vi en rad funktioner i samhället som vi inte kan vara utan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, sevensleeper säger:

Allt det här började med att iMarc sa att alla människor ska ha samma lön oavsett arbete (vet inte om du såg det i Aktie- och fondtråden?). Jag är helt med på att många människor inte kan arbeta och jag är helt på deras sida att de inte ska ha existensminimum utan en bättre lön. Problemet blir att alla människor inte kan eller sak tjäna samma, för då urholkar vi en rad funktioner i samhället som vi inte kan vara utan. 

Så nu ger du mig skulden för att inte andra håller med dig i dina inlägg här.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Så nu ger du mig skulden för att inte andra håller med dig i dina inlägg här.

 

Inte alls, jag skrev bara var allt började. Vad menar du med skuld? Jag upplever att man inte förstår så mycket om samhället och världen i stort om man tror att människor kan ha samma lön, du skrev din version, jag skrev min, vi håller inte med varandra, inte svårare än så. :)  Det som blandades in i din och min diskussion var de som inte kan jobba och där håller jag med att det är för jävligt (i klartext) att man inte har bättre skyddsnät. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, sevensleeper säger:

Inte alls, jag skrev bara var allt började. Vad menar du med skuld? Jag upplever att man inte förstår så mycket om samhället och världen i stort om man tror att människor kan ha samma lön, du skrev din version, jag skrev min, vi håller inte med varandra, inte svårare än så. :)  Det som blandades in i din och min diskussion var de som inte kan jobba och där håller jag med att det är för jävligt (i klartext) att man inte har bättre skyddsnät. 

Var det ens nödvändigt att skriva var allt började och nämna mig? Jag upplever det som att när du hamnade lite i underläge när du blev ifrågasatt av andra medlemmar så slingrar du dig. Svagt. 

Sen av min tidigare teori så anser du mig obegåvad på olika plan gör ju inte saken bättre. Ärligt talat tycker jag synd om dig. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Var det ens nödvändigt att skriva var allt började och nämna mig? Jag upplever det som att när du hamnade lite i underläge när du blev ifrågasatt av andra medlemmar så slingrar du dig. Svagt. 

Sen av min tidigare teori så anser du mig obegåvad på olika plan gör ju inte saken bättre. Ärligt talat tycker jag synd om dig. 

 

Slingrar mig? Vet du ens vad ordet innebär? Jag har ju haft samma ståndpunkt hela tiden, det är väl knappast att slingra sig.  ;) Jag har inga som helst problem om de andra inte tycker som jag och ser det verkligen inte som ett underläge, i övrigt handlar det nog inte så mycket om att ha en åsikt eller ej om man tror att ett samhälle går runt om alla ska ha samma lön, för det går inte. Telly82 var på min linje, om du missade det. Läs hans inlägg igen. 

Jag behöver inte din sympati och förstår heller inte varför du vill ge den. 

Får jag fråga vad du jobbar med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, iMarc säger:

Så nu ger du mig skulden för att inte andra håller med dig i dina inlägg här.

 

Va????

Hur tänker du nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, sevensleeper säger:

Slingrar mig? Vet du ens vad ordet innebär? Jag har ju haft samma ståndpunkt hela tiden, det är väl knappast att slingra sig.  ;) Jag har inga som helst problem om de andra inte tycker som jag och ser det verkligen inte som ett underläge, i övrigt handlar det nog inte så mycket om att ha en åsikt eller ej om man tror att ett samhälle går runt om alla ska ha samma lön, för det går inte. Telly82 var på min linje, om du missade det. Läs hans inlägg igen. 

Jag behöver inte din sympati och förstår heller inte varför du vill ge den. 

Får jag fråga vad du jobbar med?

Du är en sån som kränker, det har du tydligt deklarerat med dina påhopp. 

Dig orkar jag inte med. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Du är en sån som kränker, det har du tydligt deklarerat med dina påhopp. 

Dig orkar jag inte med. 

Nu får du lugna ner dig. Du måste ha läst in något som faktiskt inte står (eller menas) i Sevensleepers inlägg.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tolkar alla det skrivna ordet olika.

Den som en läsare kan känna sig kränkt över kanske en annan inte tar notis av.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjunga o sjunga - ja DET var väl inte Friggebods gebit direkt!!

??

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Stereotypen säger:

Sjunga o sjunga - ja DET var väl inte Friggebods gebit direkt!!

??

Nä, det blev aldrig något av det initiativet. Men det blev friggebodar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, iMarc säger:

Du är en sån som kränker, det har du tydligt deklarerat med dina påhopp. 

Dig orkar jag inte med. 

Jag vet inte hur du kan tolka det som det. Läs igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, sevensleeper säger:

Jag vet inte hur du kan tolka det som det. Läs igen.

Behövs inte. Man kan läsa mellan raderna också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...