Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Jo, det är klart att man kan hitta någon liten fördel om man vrider och vänder på det (om det nu är någon fördel att förvara mjölken liggande...) men jämfört med alla stora nackdelar så bleknar de, tycker jag.

I mitt fall är det ibland avgörande för mjölkens hållbarhet att den förvaras liggande, den får inte alltid plats stående. Det beror på att jag har ett hyllplan med väldigt hög takhöjd (jag förvarar ibland stora saker i kylen) och om det planet är fullt så måste mjölken, och liknande, ligga ner.

Men generellt sett är det ganska korkat med onödiga platskorkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...platskorkar...

Språknisse undrar......... :laserbok:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ketchup har vi aldrig i kylen, håller sig bra ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan man läsa mer om hur livsmedel ska förvaras rätt. Ketchup ska stå i kylskåp om förpackningen är öppnad och om det anges på förpackningen... ;)

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ketchup har vi aldrig i kylen, håller sig bra ändå.

Samma här. Det är nåt med ketchupen som gör att den håller i evighet. Nästan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja eftersom den kan stå ett halvår eller så innan den tar slut så vill man kanske ha den kallt.

 

 

Sockret annars som håller den. Men ändå inte fräscht ha den varmt. Dock så de har den på restaurang, men där går de väl åt inom några veckor eller så.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här. Det är nåt med ketchupen som gör att den håller i evighet. Nästan...

Förmodligen ättiksyran som ingår. Plus besprutade tomater...

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+ socker

1 msk = 20 gram innehåller 2 sockerbitar

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att en vara inte kan få ha bra hållbarhet utan att den ska anses vara manipulerad eller besprutad. Min ekologiska ketchup har hållit i säkert ett år (öppnad) utan att tappa smak eller mögla.

 

Säger också en del om hur lite ketchup vi gör av med i vårt hushåll.

Redigerad av wall7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att en vara inte kan få ha bra hållbarhet utan att den ska anses vara manipulerad eller besprutad. Min ekologiska ketchup har hållit i säkert ett år (öppnad) utan att tappa smak eller mögla.

 

Säger också en del om hur lite ketchup vi gör av med i vårt hushåll.

Har inte haft ketchup hemma på några år, är däremot storkonsument av tomatpuré.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte haft ketchup hemma på några år, är däremot storkonsument av tomatpuré.

+1 Samma här, tomatpuré innehåller väldigt lite socker, så där är hållbarheten inte lika lång som för ketchup. Fast som storkonsument hinner man nog inte märka skillnaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte haft ketchup hemma på några år, är däremot storkonsument av tomatpuré.

+1 Samma här, tomatpuré innehåller väldigt lite socker, så där är hållbarheten inte lika lång som för ketchup. Fast som storkonsument hinner man nog inte märka skillnaden.

Tomatpuré är en av de få livsmedel som säljs väldigt naturellt. Inte mkt tillsatser där, men som sagt - den håller inte lika länge. Ofta närman köper en burk som det hinner bli mögel i den innan man kommit halvvägs. Ett bra sätt att undvika det är att köpa på tub. Ingen luft/syre där som påverkar då. :crossfingers:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomatpuré är en av de få livsmedel som säljs väldigt naturellt. Inte mkt tillsatser där, men som sagt - den håller inte lika länge. Ofta närman köper en burk som det hinner bli mögel i den innan man kommit halvvägs. Ett bra sätt att undvika det är att köpa på tub. Ingen luft/syre där som påverkar då. :crossfingers:

Jag brukar köpa den här som har konserveringsmedel så den möglar inte, den är dessutom kryddad. Annars är tub att föredra, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tomatpuré är en av de få livsmedel som säljs väldigt naturellt. Inte mkt tillsatser där, men som sagt - den håller inte lika länge. Ofta närman köper en burk som det hinner bli mögel i den innan man kommit halvvägs. Ett bra sätt att undvika det är att köpa på tub. Ingen luft/syre där som påverkar då. :crossfingers:

Du kan också täcka purén med lite olivolja när du öppnat burken. Oljan hindrar luft från att starta några oönskade mögelprocesser. Häll oljan i ett glas eller nåt när du ska använda purén och häll tillbaka oljan när du är klar. Blir säkert lite längre livslängd på tomatpurén då.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också täcka purén med lite olivolja när du öppnat burken. Oljan hindrar luft från att starta några oönskade mögelprocesser. Häll oljan i ett glas eller nåt när du ska använda purén och häll tillbaka oljan när du är klar. Blir säkert lite längre livslängd på tomatpurén då.

[+] Bra tips... :yeahbaby:

 

Fast det är nog bättre att hälla oljelocket direkt i stekpannan istället? Kan tänka mig det blir mer svinn på oljan om man skall hälla den fram och tillbaka annars. :crossfingers:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[+] Bra tips... :yeahbaby:

 

Fast det är nog bättre att hälla oljelocket direkt i stekpannan istället? Kan tänka mig det blir mer svinn på oljan om man skall hälla den fram och tillbaka annars. :crossfingers:

Smart. +1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag gillar Spotify och tycker ärligt talat inte att det finns några alternativ som är bättre. Jag tror att de skulle kunna höja kostnaden för abonnemanget rätt ordentligt och betala artisterna mer utan att folk hade dragit sig ur. Men man vet ju aldrig, allt ska ju vara gratis - eller rättare sagt betalat med integritet istället för pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...