Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Årets största nyhet är ju annars Aladdinskandalen, förstöra en klassiker och institution i Sverige sen anno 1939, och efter att ha våndats flera månader har jag nu samlat mod och testar nya Aladdin (inte jag som betalade den så), så här kommer min recension:

 

1. Den klassiska vinnaren trillingnöten är nu borttagen av oförklarliga skäl, bara detta första faktum att den godaste pralinen tagits bort räcker för att göra det till kanske århundradets största skandal jämförbar med Saabs konkurs och försvinnande.

2. Men oxå att trillingnöten tagits bort och ersatts av en äcklig mörk stark pralin, starkare gör det inte godare, är det nån som skulle gilla starkare mjölk, starkare lax, starkare potatismos, nej praktiskt tagit ingenting i matväg blir godare av att göras starkare. Utom möjligen senap men det är nog det enda som är godare stark.

3. Ännu en annan mörk äcklig chokladbit har introducerats vilken i sig är äcklig. Dessvärre ser den ut som en bajsplupp vilket inte hjälper upp det hela ett minsta dugg förutom om man heter Fido, fast choklad är inte bra för hundar ska man komma ihåg. Om bajs är det vet jag inte men det hör inte hit.

4. Nu har mörk choklad övervikt mot tidigare typ 50/50 mörk/ljus, då kunde man ta varannan gång ljus eller mörk så blev det aldrig för starkt och sött, men nu är det mest mörk choklad med nån enstaka ljus, jämvikten borta.

5. Det är nån platt pralin i mitten på topplagret, antagligen gjorts platt för att spara pengar eller nåt obskyrt.

5b. Ja den platta biten putta ju ut den goda lyxiga vita pralinen som var en av dom godare.

6. Marabou snålar ned antalet praliner per våning nu, förr var det 25 praliner på en våning, nu endast 20 st. Tror inte att asken kommer bli 20% billigare i julhandeln gentemot den gamla. Skandalöst på min ära!

 

Summa summarum blir att en burk med pepparkakor nu är åtråvärdare än aladdin-asken och i jul kommer jag norpa åt mig pepparkaksburken till julmusten istället så får de andra sitta där med alla mörka äckliga bitar. Att kunna förändra något och lyckas så helt att bara försämra utan att inte ens kunna förbättra nånting bara litegrann är iofs en bragd i sig, men det hjälper tyvärr inte så betyget blir fem överkryssade semlor. Undvik.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årets största nyhet är ju annars Aladdinskandalen, förstöra en klassiker och institution i Sverige sen anno 1939, och efter att ha våndats flera månader har jag nu samlat mod och testar nya Aladdin (inte jag som betalade den så), så här kommer min recension:

 

1. Den klassiska vinnaren trillingnöten är nu borttagen av oförklarliga skäl, bara detta första faktum att den godaste pralinen tagits bort räcker för att göra det till kanske århundradets största skandal jämförbar med Saabs konkurs och försvinnande.

2. Men oxå att trillingnöten tagits bort och ersatts av en äcklig mörk stark pralin, starkare gör det inte godare, är det nån som skulle gilla starkare mjölk, starkare lax, starkare potatismos, nej praktiskt tagit ingenting i matväg blir godare av att göras starkare. Utom möjligen senap men det är nog det enda som är godare stark.

3. Ännu en annan mörk äcklig chokladbit har introducerats vilken i sig är äcklig. Dessvärre ser den ut som en bajsplupp vilket inte hjälper upp det hela ett minsta dugg förutom om man heter Fido, fast choklad är inte bra för hundar ska man komma ihåg. Om bajs är det vet jag inte men det hör inte hit.

4. Nu har mörk choklad övervikt mot tidigare typ 50/50 mörk/ljus, då kunde man ta varannan gång ljus eller mörk så blev det aldrig för starkt och sött, men nu är det mest mörk choklad med nån enstaka ljus, jämvikten borta.

5. Det är nån platt pralin i mitten på topplagret, antagligen gjorts platt för att spara pengar eller nåt obskyrt.

5b. Ja den platta biten putta ju ut den goda lyxiga vita pralinen som var en av dom godare.

6. Marabou snålar ned antalet praliner per våning nu, förr var det 25 praliner på en våning, nu endast 20 st. Tror inte att asken kommer bli 20% billigare i julhandeln gentemot den gamla. Skandalöst på min ära!

 

Summa summarum blir att en burk med pepparkakor nu är åtråvärdare än aladdin-asken och i jul kommer jag norpa åt mig pepparkaksburken till julmusten istället så får de andra sitta där med alla mörka äckliga bitar. Att kunna förändra något och lyckas så helt att bara försämra utan att inte ens kunna förbättra nånting bara litegrann är iofs en bragd i sig, men det hjälper tyvärr inte så betyget blir fem överkryssade semlor. Undvik.

Det enda jag minns från barndomens Alladin är romrussin, och den är fortfarande inte god. Som liten uppfattade jag den som en vuxensmak, men var tydligen fel.

 

Fläder???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har aldrig köpt en Alladin ask tror jag. Inte ens att ge bort.

 

Vill jag ha fulchoklad kan jag köpa plopp i lösvikt för typ en femma hektot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hittade ingen bra tråd... Men det här var riktigt koolt! B)

 

Lantmäteriets karttjänst...

  • Stockholm 1958-2011 »»
  • Göteborg 1960-2012 »»
....sida vid sida.

Och där blev jag sittandes en bra stund... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ingen bra tråd... Men det här var riktigt koolt! B)

 

Lantmäteriets karttjänst...

  • Stockholm 1958-2011 »»
  • Göteborg 1960-2012 »»

....sida vid sida.

Det fanns fler alternativ i rullgardinen:

 

post-28798-0-40181600-1415476967.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årets största nyhet är ju annars Aladdinskandalen, [litania]

Jag försökte ta reda på vad du skriver om i sak, ingredienser, men Marabou är oklar på den punkten (och det öppnar väl för fler kombinationer fram till jul kan man anta).

 

post-28798-0-29339600-1415477237_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och där blev jag sittandes en bra stund... :D

:D Ja, det är nog lätt hänt att man gör. Fantastisk jämförelse att kunna se båda sådär. Ger ett bra (tids)perpektiv.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årets största nyhet är ju annars Aladdinskandalen, förstöra en klassiker och institution i Sverige sen anno 1939, och efter att ha våndats flera månader har jag nu samlat mod och testar nya Aladdin (inte jag som betalade den så), så här kommer min recension:

 

1. Den klassiska vinnaren trillingnöten är nu borttagen av oförklarliga skäl, bara detta första faktum att den godaste pralinen tagits bort räcker för att göra det till kanske århundradets största skandal jämförbar med Saabs konkurs och försvinnande.

2. Men oxå att trillingnöten tagits bort och ersatts av en äcklig mörk stark pralin, starkare gör det inte godare, är det nån som skulle gilla starkare mjölk, starkare lax, starkare potatismos, nej praktiskt tagit ingenting i matväg blir godare av att göras starkare. Utom möjligen senap men det är nog det enda som är godare stark.

3. Ännu en annan mörk äcklig chokladbit har introducerats vilken i sig är äcklig. Dessvärre ser den ut som en bajsplupp vilket inte hjälper upp det hela ett minsta dugg förutom om man heter Fido, fast choklad är inte bra för hundar ska man komma ihåg. Om bajs är det vet jag inte men det hör inte hit.

4. Nu har mörk choklad övervikt mot tidigare typ 50/50 mörk/ljus, då kunde man ta varannan gång ljus eller mörk så blev det aldrig för starkt och sött, men nu är det mest mörk choklad med nån enstaka ljus, jämvikten borta.

5. Det är nån platt pralin i mitten på topplagret, antagligen gjorts platt för att spara pengar eller nåt obskyrt.

5b. Ja den platta biten putta ju ut den goda lyxiga vita pralinen som var en av dom godare.

6. Marabou snålar ned antalet praliner per våning nu, förr var det 25 praliner på en våning, nu endast 20 st. Tror inte att asken kommer bli 20% billigare i julhandeln gentemot den gamla. Skandalöst på min ära!

 

Summa summarum blir att en burk med pepparkakor nu är åtråvärdare än aladdin-asken och i jul kommer jag norpa åt mig pepparkaksburken till julmusten istället så får de andra sitta där med alla mörka äckliga bitar. Att kunna förändra något och lyckas så helt att bara försämra utan att inte ens kunna förbättra nånting bara litegrann är iofs en bragd i sig, men det hjälper tyvärr inte så betyget blir fem överkryssade semlor. Undvik.

+1 :hihihi:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 år efter Berlinmurens fall, ingen ville ha med reformisterna att göra efter murens fall:

 

http://www.dn.se/nyheter/varlden/efter-murens-fall-ville-ingen-lyssna-pa-oss/

 

Jag tycker fler murar har byggts upp i världen efter 1989. En av dom är den mellan politiker och väljare. Den är högre än på mycket länge och består i att man hellre följer särintressen än folkets vilja. Eller övertolkar jag det som står i tidningarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl köpa en Alladinask och påse hasselnötter, och ta 3 nötter till varje chockladbit. Trillingnöt varje gång. :rolleyes:


Gillar generellt mörk choklad (mkt) bättre, men Marabou har inte riktigt fått till den. Är fortf lite väl mkt Marabou Mjölkchoklad över konsistensen. :glare:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan med mörk choklad i lagom mängd, typ max 75%, för mörk och den blir bitter, bitterhet är aldrig gott och skyler andra smakämnen, precis som för starkt bedövar eller larmar mer än de mer smakliga harmonier man vill njuta av, för starkt liksom paralyserar smaksinnet, blir en kakafoni likt en trafikkorsning i Delhi med hundratals tutande motorcyklar och bilar det går inte att höra näktergalen sjunga från toppen på trädet i mittenrondellen för det bråkar alldeles för mycket runt om.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan med mörk choklad i lagom mängd, typ max 75%, för mörk och den blir bitter, bitterhet är aldrig gott och skyler andra smakämnen, precis som för starkt bedövar eller larmar mer än de mer smakliga harmonier man vill njuta av, för starkt liksom paralyserar smaksinnet, blir en kakafoni likt en trafikkorsning i Delhi med hundratals tutande motorcyklar och bilar det går inte att höra näktergalen sjunga från toppen på trädet i mittenrondellen för det bråkar alldeles för mycket runt om.

Kunde inte beskrivet det bättre själv. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Så känner nog många. Och samma resonemang går igen i andra kategorier av mat och dryck.

 

Men skulle man nörda in på mörk choklad så vågar jag lova att man hade vågat sig längre och längre. Att hitta smakerna är en träningssak och allt eftersom kommer man sannolikt ändra uppfattning och hitta ordning i den indiska trafikkorsningen.

 

Men när man väl står i mittrondellen och upplever full harmoni så finns det två problem. Det första är att du snabbt kommer bli överkörd av en lastbil med reg skylten "jantelagen". Det andra är att Marabous choklad aldrig mer kommer smaka så värst bra. Och kanske en tredje, för undviker du Marabou och liknande så står lastbilen där redo att köra över dig igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan med mörk choklad i lagom mängd, typ max 75%, för mörk och den blir bitter, bitterhet är aldrig gott och skyler andra smakämnen, precis som för starkt bedövar eller larmar mer än de mer smakliga harmonier man vill njuta av, för starkt liksom paralyserar smaksinnet, blir en kakafoni likt en trafikkorsning i Delhi med hundratals tutande motorcyklar och bilar det går inte att höra näktergalen sjunga från toppen på trädet i mittenrondellen för det bråkar alldeles för mycket runt om.

+1 :hihihi:

Men om jag köper Aladdin vill jag ha den godisblandningen som är där som passar en hel familj med olika smaker. Vill jag ha stark mörk choklad med konstifika saker i då köper jag mörk choklad med konstifika saker i. Men det är inte Alladin för mig.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen bra familjeblandning de gjort nej, eller om man som jag är som en egen familj i mig själv som vill ha alla variationer för barnet inom mig och för husfadern och... nä men det är roligare att äta tjugo olika praliner än att sitta och trada med ett chokladblock i samma smak. Men tror de biter sig i svansen när de går nästan all-in i trenden mörk choklad, det kanske är några trendnissar och extrema chokladnördar som gillar mörk choklad men det stora flertalet vill nog ha det som alla andra mellanmjölksköpare vill och som det alltid varit, lite gott å blandat, varierat, lagom, inte konkurrera i starkhet med glöggen.

Vad de kunde ha gjort, var att skapat en tredje ask Mystique, bara mörka sorter i en liten mindre speciell ask med kanske bara ett lager som chokladnörden eller den figurmedvetna hustrun kan sitta med själv när de andra slåss om trillingnötarna. Då hade ju Marabou fått sälja två askar istf för noll! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag minns från barndomens Alladin är romrussin, och den är fortfarande inte god. Som liten uppfattade jag den som en vuxensmak, men var tydligen fel.

 

Fläder???

 

Bliver lite osäker här, fanns det en romrussinpralin i den gamla asken? Kommer inte riktigt ihåg den, eller så är det nån som brukar bli kvar som man slänger i sig på slutet när asken ska vikas ihop och slängas. Det är inte körsbärslikören du menar, eller så är det jag som uppfattat den fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bliver lite osäker här, fanns det en romrussinpralin i den gamla asken? Kommer inte riktigt ihåg den, eller så är det nån som brukar bli kvar som man slänger i sig på slutet när asken ska vikas ihop och slängas. Det är inte körsbärslikören du menar, eller så är det jag som uppfattat den fel...

Var den inte formad som en snäcka (à la Shell) och mörk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var den inte formad som en snäcka (à la Shell) och mörk?

 

Ja den kommer jag ihåg och den gillade jag, men va tusan den smaka kan jag inte komma på, nån sorts marmelad eller näe kan inte minnas så här på rak arm.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bliver lite osäker här, fanns det en romrussinpralin i den gamla asken? Kommer inte riktigt ihåg den, eller så är det nån som brukar bli kvar som man slänger i sig på slutet när asken ska vikas ihop och slängas. Det är inte körsbärslikören du menar, eller så är det jag som uppfattat den fel...

 

Var den inte formad som en snäcka (à la Shell) och mörk?

Just den är och var det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har "paradis" med bara ljusa praliner försvunnit? Om den finns kvar:Tips

Byt ut alla konstiga praliner i Aladdin mot ljusa från paradis, slå in de konstiga i guldpapper och stoppa i en celofanpåse, skänk denna till släkting som gillar konstigheter; smaska i dig övriga ljusa praliner som tröst för allt slit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har "paradis" med bara ljusa praliner försvunnit? Om den finns kvar:Tips

Byt ut alla konstiga praliner i Aladdin mot ljusa från paradis, slå in de konstiga i guldpapper och stoppa i en celofanpåse, skänk denna till släkting som gillar konstigheter; smaska i dig övriga ljusa praliner som tröst för allt slit.

 

Får bli så, om den finns kvar eller om de inte gjort om den oxå utan trillingnöt? Men ja jag föredrog Aladdin som var lite blandat, bara ljusa är ju lika tråkigt det som bara mörka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...