Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

OM jag fattat saken rätt har Nokia flyttat över gummit till bolaget Nokian som står för däcktillverkningen. Det betyder att däcken kommer att heta Nokian i fortsättningen också. Hakkapeliitta är premiumdäcket men man har också en budgetserie som heter Nokian Nordman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag fattat saken rätt har Nokia flyttat över gummit till bolaget Nokian som står för däcktillverkningen. Det betyder att däcken kommer att heta Nokian i fortsättningen också. Hakkapeliitta är premiumdäcket men man har också en budgetserie som heter Nokian Nordman.

Nordman, Bordman...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi väl inte åka bil när det finns kollektivtrafik...

 

 

Är Möby Centrum så himla olikt Akalla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttat ett inlägg om Bandidos och SD till politiktråden

 

/Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad f-n håller Borås Tidning på med? Och vad tusan har "C-politiker" med saken att göra? Vad är upprörande överhuvudtaget? Ska folk tro att kotletter plockas från träd? Blir föräldrarna upprörda kanske, bara för att lite senare sätta fram en tallrik med billig falukorv, gjord på gris som lever i dansk misär? Ignorans och hyckleri! (Som tur är tycker de flesta läsarna att det inte är någon grej...). En sak som politikerna måste ta tag i vad gäller skolan och utbildningen är att skolan måste förklara den värld vi lever i. Utan krusiduller och försköningar.

 

attachicon.gifhyckleri.png

 

 

Det upprörande är väl att skolan verkar blivit utvald till att arbeta med vetenskaplig grund. Jag trodde alla skolor förväntades göra det.

 

Annars är det väl bra att folk lär sig hur maten ser ut innan den hamnar i affären, jag, som har slutat lågstadiet, råkade själv ut för en liten aha-upplevelse tidigare i år när jag skulle koka fläsklägg och insåg att grisens hud satt kvar på armarna och benen. Det kändes mycket enklare (avhumaniserat? (huden såg ungefär ut som grov människohud)) när huden var borta och vanlig matlagning kunde utföras.

 

 

Ja, precis. Det förväntar man sig ju att alla skolor skall göra.

 

Men det är väl ngn sk*tnödig förälder som fått spunk nu antar jag. Är väl väldigt bra att elever, oavsett ålder, så ser vad och hur maten ser ut. Finns ju de bar som inte ens vet hur en fisk ser ut, utan de ritar en fiskpinne om man ber dem att rita en fisk. :rolleyes:

Jag tycker faktiskt inte att man behöver visa barn detta! Såklart ska barnen veta och lära sig från var maten kommer, men i dag anno 2014 så tror jag det kan få motsatt effekt.

 

Kommer väl ihåg när min äldsta dotter var 6 år och gläntade på dörren in till köket där jag stod och gjorde pölsa. Hade köpt en halv gris och såg till att jag fick med huvudet. Resten får ni tänka själva.

Iaf, min dotter blev så skrämd och hade en massa konstiga griller för sig med mat under sin uppväxt efter detta. Hon blev senare vegetarian, men innan dess åt hon bara halvfabrikat, typ falukorv, fiskpinnar och sådant där. Dvs mat som man inte ser var den kommer ifrån. Ändå visste hon vad mamma hade för sig i köket, men nyfikenheten tog överhanden.....

För de allra flesta barn idag kan inte se detta som ett naturligt sätt att få fram mat på. Och hur ska de kunna de? När deras föräldrar inte heller har det?

 

Allt behöver man inte lära sig den "hårda" vägen...

 

Själv har jag minnen från barndomen om när bondgubbarna avlivade grisar till slakt, vi ungar fick inte vara med men vi tjuvkikade från logens glesa brädväggar. det var rysligt spännande.... men också skrämmande.

 

P. S läser ifatt tidningstråden, därav detta sena inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ytterligare en tysk stad går över till Linux - TechWorld

“...men, det finns också inom administrationen 25 datorer med Windows på kvar. Staden anger att man redan märkt av mindre kostnader och minskat underhåll efter migrationen.”


Trevligt... :yeahbaby: Undrar när vi får ser första svenska staden ta klivet över?

Faktiskt konstigt att det inte redan finns det?

Med tanke på alla iPhones och iPads som alla har idag och hur lättsynkat det då blir med en mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt konstigt att det inte redan finns det?

Med tanke på alla iPhones och iPads som alla har idag och hur lättsynkat det då blir med en mac.

Ja, tänk om kommunerna bara kunde börja i någon ända. Bara som en sån enkel sak som att byta ut alla MS Office mot Open-/Libre Office. I EP är väl .odt standard sen länge. Och open source programmen har fullkompabilitet med MS Office, så det finns eg inget at skylla på. Tänkt vad licenspengar man bara skulle spara in där. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tänk om kommunerna bara kunde börja i någon ända. Bara som en sån enkel sak som att byta ut alla MS Office mot Open-/Libre Office. I EP är väl .odt standard sen länge. Och open source programmen har fullkompabilitet med MS Office, så det finns eg inget at skylla på. Tänkt vad licenspengar man bara skulle spara in där. :yeahbaby:

Och tänk så mkt lättare det vore för alla de som dels har en iPad/iPhone och dels en PC i jobbet.

Som de är nu så är det eg bara mailen de med lätthet kan få synk på mellan alla enheter, iaf alla de som bara har basala kunskaper i hur man använder prylarna.

 

Att få kalendern att synka mellan PC;ns Outlook och Apples kalender i iPhone exv är inte det lättaste. Jag har aldrig lyckats få dem att lira ihop, och jag tror inte ens det går faktiskt.

 

Så bortsett från alla sänkta kostnader för licenser hit och dit så skulle man också spara pengar på avsevärt minskat IT-stöd, mindre behov av dyra virusprogram m.m. m.m.

 

Men de stora drakarna inom programvara, exv Tieto Enator m fl, bygger sina tjänster på windows. Så å andra sidan skulle det kosta massor att få till mac-kompatibla programvaror på den fronten.

 

Det är ju så mkt mer än att bara ha officeprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttat ett inlägg om Bandidos och SD till politiktråden

 

/Moderator

 

Det är mycket egendomligt eftersom jag varken kan (har på egen begäran avstått) eller vill läsa och medverka i politiktråden. Detta var någonting jag "läste i tidningen i dag" och därför publicerade där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag har uppfattat det som att politiktråden fick vara kvar i dold form för att den handfull eller två av forummedlemmar som jämt bråkar om politik skulle ha en plats för detta medan vi andra slapp se eländet. Mestadels klassiska vänster/höger diskussioner med tillhörande påhopp vill jag minnas - eller i klartext: mikaelq mot klabbet.

 

Om man börjar flytta inlägg dit blir ganska många tvungna att be om tillgång till politiktråden eftersom man plötsligt är deltagare i den mot sin vilja.

 

Problemet är, som jag ser det, att väldigt mycket är politik. En stor del av inläggen i tråden om säkerhet på nätet är politik, likaså stora delar av tråden om SJ och absolut tråden om alkohol och narkotika. Eller vad sägs om tråden om kärnkraft, eller klimatfrågan? Tråden om vad vi läst i tidningen idag, med undantag av de artiklar som handlar om djur som blivit räddade ur brunnar och träd, är i stora drag nyheter med politiska kopplingar.

 

Ska vi slå ihop allt till en politiktråd?

 

Helst inte va? Man kanske kan flytta till politiktråden när det handlar om en i huvudsak politisk nyhet som får en längre efterföljande politisk diskussion.

 

T.ex. "Sossarna vill höja skatten med 3000%" eller "Alliansen vill tvångsavliva gamla och sjuka"

 

Vilket får till följd att forumets "usual suspects" drar till med ett verbalt rallarslagsmål.

 

Då kan det vara läge att flytta till politiktråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Man kanske kan flytta till politiktråden när det handlar om en i huvudsak politisk nyhet som får en längre efterföljande politisk diskussion.

 

T.ex. "Sossarna vill höja skatten med 3000%" eller "Alliansen vill tvångsavliva gamla och sjuka"

 

Vilket får till följd att forumets "usual suspects" drar till med ett verbalt rallarslagsmål.

 

Då kan det vara läge att flytta till politiktråden.

Det var så det var angående SD och Bandidos. Den diskussionen var i gång innan ovannämnda inlägg flyttades. Om man ostört vill posta ämnen som specifikt handlar om politik, ska man posta i Politiktråden, det har forumägaren bestämt. Sådant som utvecklas till politiska diskussioner flyttas också dit. Det är praxis. Man kan tycka vad man vill om det, men att uttrycka förvåning att så sker är bara fånigt vid det här laget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

SAAB har sålt 36 JAS till Brasilien!

 

Inte skulle jag vilja vara säljare där.... en affär vart femte eller tionde år.... håhåjaja...

 

http://www.dn.se/ekonomi/saab-gripenaffar-vard-39-miljarder/

De skickade ett team av säljare från Phonehouse och Tre. De var så tjatiga att Brasilien till slut gav upp och köpte planen bara för att få lugn och ro.

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...