Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Nja, de som är bofasta får litet subventioner och en liten del av salongen kan bara bokas av Gotlänningar. Hur skulle de annars kunna ta sig någonstans under turistsäsongen och få en sittplats under överfarten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kungen beger sig upp till brandhärden...är inte han rökt tillräckligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips för att bli av med fruktflugor:

 

Time flies like an arrow and fruit flies like a banana.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Visst är det viktigare att bygga en massa JAS-plan, än att bygga vattenbombare...

Vi skall väl inte duscha den lede fi..

 

Ett JAS kostar visst 480 miljoner..styck

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article263165.ece

Redigerad av Pocahontas
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får hoppas att det blir vattenbombare framöver...det har vi råd med..

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtsormland/sverige-kunde-haft-en-egen-vattenbombare

Varför? Vi är med i EU som har en särskild organisation för sådana här behov. Jag skrev om den i Vad gör du idag-tråden. Heja EU. Hade det varit en federation hade det gått ännu snabbare, säkert! :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var sossarna som inte tyckte vi hade råd då 1997. Men de kanske ändrar sig nu då när de får makten. :D

Det kommer de att bevilja, de har lärt sig läxan, något som Alliansen aldrig kunnat göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Aftonbladet brer på... :rolleyes:

Bokgangster intar Sverige


Tycker det är bra att de kommer hit. Behövs nog. För mig ärt Amazon från början ett ställe med CDskivor osv, inte bara böcker som de skrev i artikeln. Det som är bra idag är att det finns så mkt mer där idag. F f a har de mkt it/elektronik delar. En sak som man ser där som man aldrig ser här är t ex att kunna köpa hårddiskar i bulk, 5-/10-/20-pack, och få väldigt mkt bättre pris på så sätt. :yeahbaby: Som boende i Sverige lönar det inte sig att handla det med tanke på tull, moms och frakt. Men det kanske kan bli intressant nu.

Kanske Kindle kommer att bli mer vanligt sen? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Aftonbladet brer på... :rolleyes:

 

Bokgangster intar Sverige

 

 

Tycker det är bra att de kommer hit. Behövs nog. För mig ärt Amazon från början ett ställe med CDskivor osv, inte bara böcker som de skrev i artikeln. Det som är bra idag är att det finns så mkt mer där idag. F f a har de mkt it/elektronik delar. En sak som man ser där som man aldrig ser här är t ex att kunna köpa hårddiskar i bulk, 5-/10-/20-pack, och få väldigt mkt bättre pris på så sätt. :yeahbaby: Som boende i Sverige lönar det inte sig att handla det med tanke på tull, moms och frakt. Men det kanske kan bli intressant nu.

 

Kanske Kindle kommer att bli mer vanligt sen? :fundersam:

Amazon.co.uk finns och det är inga tullar inom EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amazon.co.uk finns och det är inga tullar inom EU.

Med Amazon i Sverige kanske det kommer ett outlet store med? Lättare att köpa “refurbished”, vilket kanske inte varit så vanligt i Sverige än (när allt går på retur till utomlands).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det inte funkar med de planerade sätten att släcka branden får man ta till andra sätt. Tur att vi har bönder ;)

 

post-67957-0-18514300-1407360996_thumb.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det inte funkar med de planerade sätten att släcka branden får man ta till andra sätt. Tur att vi har bönder ;)

 

attachicon.gifSkärmavbild 2014-08-06 kl. 23.35.53.png

 

Ja det var lite liknande insats jag efterlyste här tidigare, brandförsvaret skulle kunna åka runt på liknande sätt i Norbergs ytterkant och vattenbegjuta hustak och trädgårdar och göra dem mindre lättantändliga.

 

 

En annan fråga, jag har för några år sen frågat här varför man inte gör brandgator i skogarna och fått till svar att det har man inte råd med, jag har nu en annan fråga, kan man odla nåt i brandgator som inte brinner så bra? Hur fort sprider sig elden i åkrar, kunde man tjäna på om man gjorde jordbruksmark i breda strängar på några väl valda ställen i stora skogsområden? En fråga bara. Eller välja trädsorter som inte brinner lika bra, om det finns? Frågar bara om nån vet mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja det var lite liknande insats jag efterlyste här tidigare, brandförsvaret skulle kunna åka runt på liknande sätt i Norbergs ytterkant och vattenbegjuta hustak och trädgårdar och göra dem mindre lättantändliga.

 

 

En annan fråga, jag har för några år sen frågat här varför man inte gör brandgator i skogarna och fått till svar att det har man inte råd med, jag har nu en annan fråga, kan man odla nåt i brandgator som inte brinner så bra? Hur fort sprider sig elden i åkrar, kunde man tjäna på om man gjorde jordbruksmark i breda strängar på några väl valda ställen i stora skogsområden? En fråga bara. Eller välja trädsorter som inte brinner lika bra, om det finns? Frågar bara om nån vet mer.

Umeås björkar sägs vara ganska vettiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler björkbackar då kanske? Kanske det är markägarnas krav på vinstmaximering som slår tillbaka? Säger inte att det är så. Men det var nåt liknande efter Gudrun-stormen, hade skogsägarna planterat lite mer diversifierad skog kanske den hade stått upp bättre fanns det en debatt om. Kanske finns nåt liknande om skogsbränder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga, jag har för några år sen frågat här varför man inte gör brandgator i skogarna och fått till svar att det har man inte råd med, jag har nu en annan fråga, kan man odla nåt i brandgator som inte brinner så bra? Hur fort sprider sig elden i åkrar, kunde man tjäna på om man gjorde jordbruksmark i breda strängar på några väl valda ställen i stora skogsområden? En fråga bara. Eller välja trädsorter som inte brinner lika bra, om det finns? Frågar bara om nån vet mer.

Brandgatorna skulle behöva vara 100 meter breda, eller mer.

Allt som växer kan brinna, och brinner bra, tyvärr.

Med tanke på att det brinner på åkrarna också, så är det inte möjligt det heller.

 

Redwood-träd brinner inte, eller i varje fall deras bark brinner inte. Därmed kan träden överleva skogsbränder och bli upp till 1500 år gamla. Tyvärr är det för kallt i Sverige för dessa träd. Annars hade de passat väldigt bra, för de har starkt och hållbart virke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandgatorna skulle behöva vara 100 meter breda, eller mer.

Allt som växer kan brinna, och brinner bra, tyvärr.

Med tanke på att det brinner på åkrarna också, så är det inte möjligt det heller.

 

Redwood-träd brinner inte, eller i varje fall deras bark brinner inte. Därmed kan träden överleva skogsbränder och bli upp till 1500 år gamla. Tyvärr är det för kallt i Sverige för dessa träd. Annars hade de passat väldigt bra, för de har starkt och hållbart virke.

 

Det behöver inte brinna alls, tänkte bara nånting som saktar ner brandförloppet så brandförsvaret kan hinna med, tänkte om branden sprider sig snabbt som toppeld i trädtopparna så borde den sakta ner vid en åker, vid åkern kanske finns en väg, bra å ställa brandbilen på för vidare släckningsarbete samt elden i åkern kan ju få svårare att ta sig över vägen. Typ så. Kanske finns sätt att minimera brandspridning i hur man formar landskapet. En tanke bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...