Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

1 minut sedan, Alix säger:

Alltså lämnar vi saken till politikerna, så får de bestämma. Det blir säkert bra. :) 

Det beror väl på vilken grupp av forskarna de lyssnar på? :fundersam:

Eller gör som vanligt: Lyssnar inte alls på vetenskapen. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Telly82 säger:

Lyssnar inte alls på vetenskapen. :( 

Men vi kom ju fram till att det är omöjligt... Att de tar ut varandra... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Men vi kom ju fram till att det är omöjligt... Att de tar ut varandra... :fundersam:

Precis. Och därmed lyssnar de inte på någon av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Precis. Och därmed lyssnar de inte på någon av dem.

För övrigt kan vi då lika gärna avskaffa all samhällsekonomisk forskning, den nyttar till inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Alix säger:

För övrigt kan vi då lika gärna avskaffa all samhällsekonomisk forskning, den nyttar till inget.

Bara om man är så cynisk som jag känner mig idag.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sa ju det, utvecklingen går med en rasande fart och kurvan kommer att fortsätta peka uppåt, PC för alla-redaktionen kommer att tappa hakan och inte tro sina ögon. :tappahakan:

Det blir lagom att byta dator 2026-30? :nerd:

 

Citat

De nya chippen sägs kunna leverera prestandaökningar med 15 procent och ska samtidigt vara 30 procent mer energisnåla.

 

https://www.omni.se/apple-uppges-vara-pa-banan-med-3nanometerschipp/a/41R7zg

 

803fa785-87ed-4400-b8ff-b1979bc414e9?h=3

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, Alix säger:

Fast med 1 nanometer är det stopp, 0 nanometer går ju inte... :fane:

Jag tar det med gott humör jag också, kombinerat med fascination, imponerad som jag är av framstegen som jag tycker borde trotsa naturlagar nu när allt blivit så förtvivlat smått. Ett vanligt ljusmikroskop duger väl inte för att se detaljerna i kretsarna.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyra nyanser av dumsnålt. Snabba tåg måste ge mer.

 

Att bygga billigt kan bli dyrt. Det framgick när Trafikverket på måndagen presenterade fyra alternativa förslag till nya stambanor för höghastighetståg. http://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1532016/FULLTEXT01.pdf

...

För att klara de ekonomiska ramarna har myndigheten nödgats till lösningar som lägre hastighet, färre stopp och stationslägen utanför städers centrala delar. Därtill tänker sig utredarna att spåren ska läggas i makadam, så kallad ballast, istället för betong. Så kan byggkostnaderna sänkas – men i gengäld väntar sedan dyrare underhåll.

...

När det ska satsas enorma summor duger det inte med ett halvdant slutresultat. Väl så viktigt som järnvägsinvesteringens storlek är vilken avkastning den kan förväntas ge. De nya utredningsförslagen framstår därför mest som fyra nyanser av dumsnålt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Fyra nyanser av dumsnålt. Snabba tåg måste ge mer.

 

Att bygga billigt kan bli dyrt. Det framgick när Trafikverket på måndagen presenterade fyra alternativa förslag till nya stambanor för höghastighetståg. http://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1532016/FULLTEXT01.pdf

...

För att klara de ekonomiska ramarna har myndigheten nödgats till lösningar som lägre hastighet, färre stopp och stationslägen utanför städers centrala delar. Därtill tänker sig utredarna att spåren ska läggas i makadam, så kallad ballast, istället för betong. Så kan byggkostnaderna sänkas – men i gengäld väntar sedan dyrare underhåll.

...

När det ska satsas enorma summor duger det inte med ett halvdant slutresultat. Väl så viktigt som järnvägsinvesteringens storlek är vilken avkastning den kan förväntas ge. De nya utredningsförslagen framstår därför mest som fyra nyanser av dumsnålt.

Med andra ord: Budgeten måste minst dubbleras för att ge något som är värt att ha. Vilket innebär att de verkliga kostnaderna sedan minst dubbleras jämfört med budget. Då är vi uppe i en biljon kronor (1000 miljarder). :P 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
5 minuter sedan, Pocahontas säger:

Handen på hjärtat. Vem vill ens ha 8-10 år gammal telefon? Risken finns att utvecklare blir avskräckta att släppa appar när dom blir tvingade att uppdatera appar. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd bara att det har gjorts mer eller mindre omöjligt för gemene man att byta batteri. De håller inte i åtta till tio år. Knepigt också med nyare modeller som är damm- och vattentätade. Där byter man inte batteri ostraffat. Märkligt egentligen att utvecklingen går i en allt annat än miljövänlig riktning.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Pocahontas säger:

Kan man inte tvinga biltillverkarna att göra bilar som håller längre? Kan man inte tvinga alla tillverkare att göra produkter som håller längre?

...

OM man vill ha en marknadsekonomi så lär inget av det att gå. Östtyskarna trodde länge att deras Trabant var helt överlägsen allt från väst. Tills muren revs och de fick se en annan verklighet än den som Erich Honecker hade tutat i folket. Så vem vill ha en Trabant i dag? Eller en Trabanttelefon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Axelman säger:

Kan man inte tvinga biltillverkarna att göra bilar som håller längre? Kan man inte tvinga alla tillverkare att göra produkter som håller längre?

...

OM man vill ha en marknadsekonomi så lär inget av det att gå. Östtyskarna trodde länge att deras Trabant var helt överlägsen allt från väst. Tills muren revs och de fick se en annan verklighet än den som Erich Honecker hade tutat i folket. Så vem vill ha en Trabant i dag? Eller en Trabanttelefon?

Fast en bil håller väl 8-10 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, Pocahontas säger:

Ja, tänk om min gamla 4s funkade än idag. Det gör den nog förresten när jag tänker efter.

 

Det där handlar väl mest om android-skräp kan jag tänka mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
23 timmar sedan, Telly82 säger:

Det är för trångt på de befintliga spåren i stora delar av landet. Så det behövs nya spår i vilket fall. Frågan är snarare hur stor MER-kostnad man vill ta för att göra tågen mer attraktiva (dvs snabba), jämfört med dagens tåg.

Det stora problemet verkar vara att man från politiskt håll har bestämt att höghastighetståg (med restidsmål mellan vissa stationer) behövs. Det hade nog varit vettigare att börja med att fundera på att bygga nya stambanor, som inte nödvändigtvis behöver trafikera samma samhällen som de befintliga stambanorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

nya stambanor, som inte nödvändigtvis behöver trafikera samma samhällen som de befintliga stambanorna.

Du bortser från att riks- och lokalpolitiker tillhör samma partier, varför det blir svårt. Möjligtvis om de råkar vara från olika partier kan det gå. Men om SD regerar lokalt kan platsen säkert förbigås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Fast en bil håller väl 8-10 år.

Om man servar den och lagar den och kostar på underredsbehandling, lackskydd mm mm för tiotusentals kronor så kan den se fin ut efter 10 år. Service kan kosta 3,000:- om året. Tvätt i automat 300:-/gången. Nya däck och så vidare. Jag vill bara köpa den och köra den. ( Ironi )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Men om SD regerar lokalt kan platsen säkert förbigås.

Ja, vem vill kliva av där...............? rofl.gif.35a97fe96963f1fb605797229a1f73e6.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det hade nog varit vettigare att börja med att fundera på att bygga nya stambanor, som inte nödvändigtvis behöver trafikera samma samhällen som de befintliga stambanorna.

Problemet med det är att det i princip inte finns några städer av någon dignitet som nu inte ligger vid någon stambana. Därmed blir det ingen förbättring för det stora flertalet invånare i de större städerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Problemet med det är att det i princip inte finns några städer av någon dignitet som nu inte ligger vid någon stambana. Därmed blir det ingen förbättring för det stora flertalet invånare i de större städerna.

Det håller jag inte med om. Jönköping ligger inte vid någon stambana. Precis som med R40 så är järnvägen relativt usel dit från Göteborg. Den sträckan borde sedan lång tid ha haft både bästa vägen och järnvägen, sett till användandet. I stället passerar södra stambanan exotiska platser som Alvesta och Nässjö, men inte Växjö eller Jönköping.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
10 minuter sedan, Alix säger:

Du bortser från att riks- och lokalpolitiker tillhör samma partier, varför det blir svårt. Möjligtvis om de råkar vara från olika partier kan det gå. Men om SD regerar lokalt kan platsen säkert förbigås.

Nej, jag bortser från all politik.

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Problemet med det är att det i princip inte finns några städer av någon dignitet som nu inte ligger vid någon stambana. Därmed blir det ingen förbättring för det stora flertalet invånare i de större städerna.

De nuvarande stambanorna byggdes väl till stor del så att nya städer/samhällen skulle få infrastruktur? Samma princip bör funka 160 år senare. Förbättring lär det bli, även man inte får nya tåg. En större andel av tågen på de äldre banorna kan stanna i de samhällen som inte får ny järnväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Lägg säg 100 miljarder på att få den vanliga järnvägen snabb och pålitlig. Här uppe nära polcirkeln har flera åtgärder som står i kö.

1. Spåret från Gävle via Falun och söderut till Örebro är långsamt och trångt. Gör det dubbelspårigt i största utsträckning, räta ut det och bygg bort dåliga kurvor och bergspassager. Just nu är det så att det hindrar vår tunga industri att växa och att flytta över transporter till järnväg. Så konsekvensen blir att vägarna får onödigt slitage som också kostar.

2. Västerdalarna. Bygg om spåret från Borlänge och förläng det till Sälen så alla "turistan" kan åka tåg ända till fjälls. Plus att all skogsindustri uppe åt det hållet kan forsla sitt timmer och sina brädor snabbare, säkrare och pålitligare.

3. Inlandsbanan. En av sveriges minst uppskattade sträckor som är vild och vacker och kan bli ett alternativ till kustbanan i händelse av driftstopp/driftstörning. Men också för att inlandet ska kunna växa med företagande och turism. 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Postad (redigerade)

Löjligt attt satsa massa pengar på snabbtåg..

Bra som det är, rusta istället upp tågnätet

 

Skrota inrikesflyget.

 

 

 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...