Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Pocahontas
45 minuter sedan, lappen71 säger:

Hur ofta händer det att en knarkare i Sverige snedtänder och börjar attackera folk? Jag menar det är inte en vanligt förekommande företeelse direkt. 
Större sannolikhet att det är en desperat ensamkommande som har ett utvisningsbeslut hängande över sig.

Än vad det är så är det en hemsk händelse för offren. 

Kan ju vara en kombination av det du nämner..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå terror eller inte: Det är högt ställda krav i Sverige för att något ska räknas som terroristbrott (se spoiler). Vilket innebär att bara för att brottet inte juridiskt klassas som terroristbrott behöver det inte vara omotiverat för folk i allmänhet att betrakta något som terror.

 

Spoiler

”För terroristbrott döms den som begår en gärning som anges i 3 §, om gärningen allvarligt kan skada en stat eller en mellanstatlig organisation och avsikten med gärningen är att
   1. injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp,
   2. otillbörligen tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller att avstå från att vidta en åtgärd, eller
   3. allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i en stat eller i en mellanstatlig organisation.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2003148-om-straff-for-terroristbrott_sfs-2003-148

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Oj! SVT bryter ett etniskt tabu! :tappahakan:

 

”Den man som polisen snabbt kunde gripa i går eftermiddag är en afghansk medborgare i 20-årsåldern som kom till Sverige 2018. Enligt folkbokföringen flyttade han till Vetlanda i april förra året.”

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/dadet-i-vetlanda-det-har-vet-vi-om-den-misstankte-garningsmannen

Aha, nu har artikeln kompletterats och fram träder ett narrativ som man ska underförstå. Nämligen att det är psykologiskt påfrestande att vara, och synd om, ensamkommande afghaner. Därför behöver de alla få permanent uppehållstillstånd och behövas tas om hand så att de inte begår sådana här brott i värsta fall. Jag borde ha sett det komma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Alix säger:

Aha, nu har artikeln kompletterats och fram träder ett narrativ som man ska underförstå. Nämligen att det är psykologiskt påfrestande att vara, och synd om, ensamkommande afghaner. Därför behöver de alla få permanent uppehållstillstånd och behövas tas om hand så att de inte begår sådana här brott i värsta fall.

Var, menar du, finns kopplingen i artikeln mellan att beskriva en individ till att alla ensamkommande afghaner behöver få permanent uppehållstillstånd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Telly82 säger:

Var, menar du, finns kopplingen i artikeln mellan att beskriva en individ till att alla ensamkommande afghaner behöver få permanent uppehållstillstånd?

Den hittar du inte enbart i denna artikel. Utan i alla artiklar som handlar om ensamkommande och deras villkor. Det är något som blir tydligt över tid. Det gäller de flesta medier, inte bara SVT. Denna artikel blir då en pusselbit. Om man så önskar. Vill man inte se det kommer man inte att se skogen för bara träd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
57 minuter sedan, Telly82 säger:

Var, menar du, finns kopplingen i artikeln mellan att beskriva en individ till att alla ensamkommande afghaner behöver få permanent uppehållstillstånd?

27 minuter sedan, Alix säger:

Den hittar du inte enbart i denna artikel. Utan i alla artiklar som handlar om ensamkommande och deras villkor. Det är något som blir tydligt över tid. Det gäller de flesta medier, inte bara SVT. Denna artikel blir då en pusselbit. Om man så önskar. Vill man inte se det kommer man inte att se skogen för bara träd.

Borås tidning investerar tungt i ensamkommande. Ledarskribenten gör stor sak av att det inte misstänks vara ett terrorbrott (han problematiserar givetvis inte de högt ställda kraven) och riktar sedan in sökarljuset på just angående hur de ensamkommande har det.

 

Citat:

 

”Vid 13-tiden på torsdagen gick luften ur nyheten om ett ”terrorattentat” i Vetlanda. Den 22-årige gärningsmannen anhölls då som misstänkt för flera fall av mordförsök. Och med terrorvinkeln ute ur bilden fastnade uppmärksamheten på annat.

...

Var 22-åringen inte terrorist var det istället det faktum att han var från Afghanistan och dessutom – enligt uppgift – väntade på besked om uppehållstillstånd som antogs vara orsaken.

Inte minst många unga afghanska män och pojkar har vittnat om hur detta ”undantagstillstånd” präglar hela deras vardag.
...

Den svenska debatten om ensamkommande, om flyktingar i allmänhet, om oviss väntan, avslag och därefter ett tillstånd av fortsatt limbo på grund av verkställighetshinder, har i många avseenden kretsat kring politiska ambitioner om att kunna avvisa fler. Samtidigt vet vi att många som väntar far illa och att gränsen mellan psykisk ohälsa, social utsatthet och kriminalitet är både otydlig och flytande. Inte minst många unga afghanska män och pojkar har vittnat om hur detta ”undantagstillstånd” präglar hela deras vardag. En brottsförebyggande insats i sammanhanget vore därför att samhället la mer kraft på att inte göra en redan omöjlig situation ännu mer outhärdlig. ...”

 

https://www.bt.se/ledare/omsorg-fortar-inte-allvaret-med-det-tragiska-valdet-36241556/

 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska den svenska regeringen vara EU lydig, medan andra länder glatt hoppar över skaklarna. Leyen, som gjorde bort sig angående upphandlingarna, är förstås hunsad nu och sätter inte hårt mot hårt. I stället är det Löfven som på hemmaplan försvarar EU:s strategi. Givetvis som svar på oppositionens krav att vi ska se oss efter mer vaccin. Suck.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/europas-vaccinmisslyckande

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-eu-huvudsparet-for-vaccin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Alix säger:

Borås tidning investerar tungt i ensamkommande. Ledarskribenten gör stor sak av att det inte misstänks vara ett terrorbrott (han problematiserar givetvis inte de högt ställda kraven) och riktar sedan in sökarljuset på just angående hur de ensamkommande har det.

 

Citat:

 

”Vid 13-tiden på torsdagen gick luften ur nyheten om ett ”terrorattentat” i Vetlanda. Den 22-årige gärningsmannen anhölls då som misstänkt för flera fall av mordförsök. Och med terrorvinkeln ute ur bilden fastnade uppmärksamheten på annat.

...

Var 22-åringen inte terrorist var det istället det faktum att han var från Afghanistan och dessutom – enligt uppgift – väntade på besked om uppehållstillstånd som antogs vara orsaken.

Inte minst många unga afghanska män och pojkar har vittnat om hur detta ”undantagstillstånd” präglar hela deras vardag.
...

Den svenska debatten om ensamkommande, om flyktingar i allmänhet, om oviss väntan, avslag och därefter ett tillstånd av fortsatt limbo på grund av verkställighetshinder, har i många avseenden kretsat kring politiska ambitioner om att kunna avvisa fler. Samtidigt vet vi att många som väntar far illa och att gränsen mellan psykisk ohälsa, social utsatthet och kriminalitet är både otydlig och flytande. Inte minst många unga afghanska män och pojkar har vittnat om hur detta ”undantagstillstånd” präglar hela deras vardag. En brottsförebyggande insats i sammanhanget vore därför att samhället la mer kraft på att inte göra en redan omöjlig situation ännu mer outhärdlig. ...”

 

https://www.bt.se/ledare/omsorg-fortar-inte-allvaret-med-det-tragiska-valdet-36241556/

 

Jag tycker att du bör nyansera din galla, det börjar lukta lite SD här.

Jag antar att du angriper tidningarnas skriverier, journalistiken, men det kan också uppfattas som att du tycker att det inte är det minsta problematiskt att vara flykting. Och att de borde åka hem. Inte ens släppas in.

 

Självklart, i det aktuella fallet, bör personen dömmas och efter avtjänat straff utvisas.

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, boevil säger:

Jag tycker att du bör nyansera din galla, det börjar lukta lite SD här.

Jag antar att du angriper tidningarnas skriverier, journalistiken, men det kan också uppfattas som att du tycker att det inte är det minsta problematiskt att vara flykting. Och att de borde åka hem. Inte ens släppas in.

 

Självklart, i det aktuella fallet, bör personen dömmas och efter avtjänat straff utvisas.

 

Du menar att jag ska göra avbön från någonting som du befarar? Nej, det tänker jag inte göra. Jag blir ingenting av det du nämner bara för att du befarar det. Men det står dig så klart fritt att ha vilka fördomar du vill om mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Alix säger:

Självklart ska den svenska regeringen vara EU lydig, medan andra länder glatt hoppar över skaklarna. Leyen, som gjorde bort sig angående upphandlingarna, är förstås hunsad nu och sätter inte hårt mot hårt. I stället är det Löfven som på hemmaplan försvarar EU:s strategi. Givetvis som svar på oppositionens krav att vi ska se oss efter mer vaccin. Suck.

 

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/europas-vaccinmisslyckande

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-eu-huvudsparet-for-vaccin

För ett litet land som Sverige är det svårt att försöka köpa (godkänt) vaccin ensamt.

 

Ett skäl till att vissa länder (utanför EU) fick köpa vaccin är att där slapp tillverkarna ta ansvar för eventuella biverkningar, medan EU krävde att tillverkarna ska ta ansvar. Gissa vilka länder tillverkarna helst vill sälja till...

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

För ett litet land som Sverige är det svårt att försöka köpa (godkänt) vaccin ensamt.

 

Ett skäl till att vissa länder (utanför EU) fick köpa vaccin är att där slapp tillverkarna ta ansvar för eventuella biverkningar, medan EU krävde att tillverkarna ska ta ansvar. Gissa vilka länder tillverkarna helst vill sälja till...

Det är säkert inte lätt men den svenska regeringen vill helst inte försöka.

Vad gäller godkända vacciner genom EU så är det som du skriver.
Men det innebär inte per definition att de andra vaccinerna måste vara sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

När man läser om den 22-årige killen som gick lös på helt oskyldiga människor i Vetlanda som börjar man förstå att han inte var som han skulle i skallen.

Går på tunga mediciner,  använder cannabis, ägnat sig åt boxning, som säkert inte varit bra för hans hjärna.

 Haft vanförställningar om att känna sig bevakad av TV-n,  han har hängt en gardin framför för att de inte ska se honom..

Kunde varit en vanlig svensk kille också, men nu var det en som lämnat ett land, som inte heller är så välmående, och som satt sina spår hos honom.   

Finns många människor i vårt land som har psykiska besvär likt denna grabben, en del är inlåsta, andra går lösa, men kan vara jobbig för sin omgivning..

Kan undra om han själv var medveten om vad han nu ställt till med.

Såg han dem som människor eller hiskeliga monster som var ute efter honom? 

Vi får väl läsa om vad de kommer fram till. Försvarar inte hans handlingar, bara försöker förstå...

 

  • Gilla 2
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Jag antar att inlägget ovan handlar om den individ som för tillfället är misstänkt för diverse våldsbrott i Vetlanda.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, boevil säger:

Man får hoppas att Bill Gates kommer att vara snäll och rättvis... ?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/R9omdx/nu-drabbas-sverige-av-konspirations-pandemin

”Vi kommer inte att följa en massa lagar som skapats utifrån en pandemi som i min mening inte existerar”, skriver han i mötets Facebookgrupp.

Andra i gruppen uppmanar till motstånd mot polisen. Om de ingriper gör de sig skyldiga till grundlagsbrott, skriver någon: ”Du har då rätt till självförsvar med allt det våld som nöden kräver”. 

...

Så obeskrivligt korkat så klockorna ramlar i golvet. Jag finner inte ord för detta svammel. Har vi transporterats till grottåldern?? Eller fastnat i sandlådan? Eller har folk tappats i golvet vid födseln i en icke rapporterad massiv omfattning? :pinch::fane::armskeptisk:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

”Vi kommer inte att följa en massa lagar som skapats utifrån en pandemi som i min mening inte existerar”, skriver han i mötets Facebookgrupp.

Andra i gruppen uppmanar till motstånd mot polisen. Om de ingriper gör de sig skyldiga till grundlagsbrott, skriver någon: ”Du har då rätt till självförsvar med allt det våld som nöden kräver”. 

...

Så obeskrivligt korkat så klockorna ramlar i golvet. Jag finner inte ord för detta svammel. Har vi transporterats till grottåldern?? Eller fastnat i sandlådan? Eller har folk tappats i golvet vid födseln i en icke rapporterad massiv omfattning? :pinch::fane::armskeptisk:

 

Själv tror jag att allt är en stor konspiration.

Att diverse chefer tränger sig före och vaccineras, är bara ett sätt att lura oss medborgare att vaccinationen är problemfri. De har inte vaccinerats, de är bara köpta av Bill för att lura oss.

Sen har vi det här med vaccinationspassen, man förstår ju lätt baktanken med det, ett sätt att isolera det fåtal som avslöjat bluffen med Corona....

Upp till kamp mot dumheten!

:dumstrut:

 

För säkerhets skull... jag är ironisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, boevil säger:

Upp till kamp mot dumheten!

Dumheten har tyvärr ett legitimerande ansikte. Även om Trump är avpresidentifierad har han orsakat svåra skador och fortsätter att dra lasset av skrönor, påhitt och allehanda baklängestänkande som påverkar hela världen. Usch. Jag blir arg bara jag tänker på att det är möjligt i vår värld. :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Stupidity is replicating itself at an astonishing rate. It breeds easily and is self-financing."

- Frank Zappa

 

"The person who stands up and says, 'This is stupid,'' either is asked to 'behave' or, worse, is greeted with a cheerful 'Yes, we know! Isn't it terrific!' " 

- Frank Zappa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Pocahontas säger:

Har han fått hård boll i huvet eller vad? 

Korkad i vilket fall

https://www.aftonbladet.se/tv/a/41RrG9?refpartner=link_copy_app_share

Jag får sådan lust att skratta och sen vänder det till att jag vill gråta. Bor vi i samma land? Delar vi samma värld!? Förr inkorporerade man byfånarna i samhället. Nu springer de runt och ställer till med fanstyg. :sick:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Jag får sådan lust att skratta och sen vänder det till att jag vill gråta. Bor vi i samma land? Delar vi samma värld!? Förr inkorporerade man byfånarna i samhället. Nu springer de runt och ställer till med fanstyg. :sick:

Karln är ju uppenbarligen svagbegåvad. Att intervjua honom gränsar ju till lyteskomik.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

158513177_5228287017246010_770649494233611325_o.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...