Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, Telly82 säger:

Bara om det regnar eller varit (väldigt) dimmigt. Det avhandlade vi redan igår. :) 

Läste du första meningen, lös snö blåser bort/blöt snö ligger kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, boevil säger:

Jag måste ha fel på hjärnan. Hur kan Apple komma på plats tre med två (!) anmälningar!? Sicket gangsterföretag! De säljer hundratusentals produkter i landet och lyckats få ihop två anmälningar! Skandal!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, boevil säger:

Läste du första meningen, lös snö blåser bort/blöt snö ligger kvar.

Om så vore fallet skulle det inte ligga någon snö på något tak under en snöstorm (i minusgrader).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”– De partierna kan använda den här domen och peka på att HD faktiskt lagt sig på en nivå som kanske inte helt återspeglar den politiska viljan i riksdagen, säger han.”

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/mordare-far-langre-straff

 

Precis så. Så länge man inte instruerar domstolarna om att livstids fängelse ska vara utgångspunkten kan de inte göra det själva.

 

Vi har i praktiken inte livstids fängelse men det nyttiga med livstidsdom är att man måste sköta sig för att få tidsbestämt. Och ingen vill väl ha livstidsdömda mördare som inte sköter sig på gator och torg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Jag måste ha fel på hjärnan. Hur kan Apple komma på plats tre med två (!) anmälningar!? Sicket gangsterföretag! De säljer hundratusentals produkter i landet och lyckats få ihop två anmälningar! Skandal!

För de som drabbats är det nog så allvarligt. Det spelar ingen roll ifall säljföretaget har sålt hundratusentals produkter eller ej.

Det är väldigt dålig stil att strunta i ARNs utslag, tycker jag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

För de som drabbats är det nog så allvarligt. Det spelar ingen roll ifall säljföretaget har sålt hundratusentals produkter eller ej.

Det är väldigt dålig stil att strunta i ARNs utslag, tycker jag.

Håller med. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Telly82 säger:

För de som drabbats är det nog så allvarligt. Det spelar ingen roll ifall säljföretaget har sålt hundratusentals produkter eller ej.

Det är väldigt dålig stil att strunta i ARNs utslag, tycker jag.

Så det är inte antalet ignorerade utslag från ARN som gäller utan hur mycket dom drabbade "lider". Vem gör den bedömningen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Så det är inte antalet ignorerade utslag från ARN som gäller

Jo, det är det. Det borde inte vara något fall alls. Eller vad tycker du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Jo, det är det. Det borde inte vara något fall alls. Eller vad tycker du?

Om man lever i en utopisk värld med rosa moln så kanske.

Men nu vet vi att världen är befolkad av människor som gör som dom vill.

Min invändning är som @Axelman hur Apple kan hamna på tredjeplats med två ärenden.

Efter en snabb Googling så finns det andra som slår Apple med råge. Men det är inte lika intressant och skapar inte "klick" när det handlar om en VVS firma i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:
Spoiler

Jag måste ha fel på hjärnan.

Hur kan Apple komma på plats tre med två (!) anmälningar!?

Spoiler

Sicket gangsterföretag! De säljer hundratusentals produkter i landet och lyckats få ihop två anmälningar! Skandal!

 

5 minuter sedan, lappen71 säger:
Spoiler

 

Om man lever i en utopisk värld med rosa moln så kanske.

Men nu vet vi att världen är befolkad av människor som gör som dom vill.

 

Min invändning är som @Axelman hur Apple kan hamna på tredjeplats med två ärenden.

Spoiler

Efter en snabb Googling så finns det andra som slår Apple med råge. Men det är inte lika intressant och skapar inte "klick" när det handlar om en VVS firma i Stockholm.

 

Ni har etablerat och diskuterar en så kallad trådsanning. Det står bara så här i artikeln:

 

”Lågprisflygbolagen Ryanair och Vueling följer som nummer två och tre på listan, med 18 respektive 14 ärenden. Enligt Råd & Rön är det ovanligt att globala företagsjättar hamnar på listan, men i år finns Apple med — teknikföretaget har i två ärenden viftat bort ARN:s anmärkningar.”

 

Apple kommer nog med eftersom de är så stora och välkända.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Nedgången i cancerdiagnoser mellan mars och oktober förra året var på sammanlagt 9,3 procent. Men inget tyder på att cancerfallen har minskat i verkligheten. Snarare är nu många fler cancerfall oupptäckta.” /SVT

 

Baksidan av bekämpningen av corona. Vårdskulden 2022 kommer att bli enorm. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde riktas misstroendeförklaring mot regeringen (i alla fall finansministern). Men eftersom det är Sverige lär väl det inte hända. Den politiska logiken i Sverige lever sitt eget liv. Jag står knappt ut.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/internationell-expert-om-sveriges-hantering-som-att-ga-ut-i-snostorm-utan-byxor

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Det borde riktas misstroendeförklaring mot regeringen (i alla fall finansministern). Men eftersom det är Sverige lär väl det inte hända. Den politiska logiken i Sverige lever sitt eget liv. Jag står knappt ut.

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/internationell-expert-om-sveriges-hantering-som-att-ga-ut-i-snostorm-utan-byxor

Vilket parti vill, med nuvarande mandatfördelning, leka regering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Vilket parti vill, med nuvarande mandatfördelning, leka regering?

Alla VILL väl, men ingen KAN utan att blanda in en massa andra partier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Vilket parti vill, med nuvarande mandatfördelning, leka regering?

Det var därför jag skrev finansministern inom parantes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Telly82 säger:

Alla VILL väl, men ingen KAN utan att blanda in en massa andra partier.

Någon sorts samarbete kommer ju krävas. Men det stora problemet blir att få något vettigt gjort åt pandemin. Som regering förväntas man ju kunna få saker gjorda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-26 09:41, Axelman säger:

Jag måste ha fel på hjärnan. Hur kan Apple komma på plats tre med två (!) anmälningar!? Sicket gangsterföretag! De säljer hundratusentals produkter i landet och lyckats få ihop två anmälningar! Skandal!

Det är två gånger som Apple inte följt ARN:s beslut, inte antal anmälningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, lappen71 säger:

Byråkratiska Sverige. Som att styra en Finlandsfärja utan roder.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/han-trottnade-pa-skolplattformen-byggde-en-egen-app

Tycker att han borde köra någon sorts prenumeration på appen istället, kanske en tia per år.

Sedan har jag ingen aning om vad det där systemet gör, men om hans app bara hämtar, med tillstånd, data från kommunen och presenterar bättre än kommunens app så är det inget kommunen behöver bry sig om.

 

Låter som den gamla appen Tågtavlan. Den hämtade data från Trafikverket och visade ankomst och avgång för alla stationer i Sverige och kunde även visa tågen på karta. Försvann i samband med att Apple la ner stödet för 32-bitars appar.

Redigerad av Mattiasgbg
Tågtavlan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Tycker att han borde köra någon sorts prenumeration på appen istället, kanske en tia per år.

Sedan har jag ingen aning om vad det där systemet gör, men om hans app bara hämtar, med tillstånd, data från kommunen och presenterar bättre än kommunens app så är det inget kommunen behöver bry sig om.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/stockholms-stad-utreder-foraldrarnas-app-kan-vara-olaglig-7009287

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, lappen71 säger:

Tack.

Det där om personuppgifter är ju ett EU-påhitt så det är nog inte skäl att skälla på svensk byråkrati. Men staden borde ha kunnat göra en smidigare plattform, att kunna logga in med  externt utvecklade appar och hantera personuppgifter är ingen direkt nyhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

Men staden borde ha kunnat göra en smidigare plattform, att kunna logga in med  externt utvecklade appar och hantera personuppgifter är ingen direkt nyhet

Nyheten är att Stockholm stad har slösat bort en miljard svenska kronor på en hårt kritiserad plattform.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Nyheten är att Stockholm stad har slösat bort en miljard svenska kronor på en hårt kritiserad plattform.

Jag menade inte att det var nyheten som artikeln handlade om, jag menade bara att sådana saker har man kunnat göra länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...